תיקשור בנושא האבהות

החיבור המיסטי בין גבר לאשה, היצר הקדמון והבראשיתי אשר נקבע עת תחילתה של האנושות, ההבדל הברור בין גבר לאישה, בין אור ולחושך, בין הפכים מוחלטים מבליטה בין היתר את תפקיד הולדת הילדים והמשך הדור על ידי זוג הורים, מבליטה את תפקיד האבהות על פני תפקיד האימהות.

בו בזמן שתפקיד האימהות, הנשיות, הרחם אשר מהווה את מקום התפתחותו הראשוני והחשוב מכל של האדם, כל אדם, ואת מקומו המובהק של האם מבליטה ומחדדת את תפקידו של האב שעד לאותו רגע שבו מזהה התינוק בפעם הראשונה את אביו, לא ברור לחלוטין תפקידו של האב בחייו של התינוק.

על פניו ובימים עברו, נועד האב לשמור על השקט ועל מקור המזון עבור האם וילדיה, שהרי מעבר לכך לא היו לאב משימות הקשורות בגידול הילדים פרט כאמור לדאגה למזון ומקום בטוח למשכן השבט.

מעבר לכך, תפקיד האם הינו מובהק וברור בשנות חייו הראשונות של התינוק, כאשר היא מגדלת אותו, מאכילה אותו ואף לעיתים רבות ישנה היא בצמידות אליו, אין לאב המשפחה תפקיד ממשי.

מכיוון שכך הקשר המיוחד הנבנה בין תפקיד האימהות ובין תפקיד האבהות מקיים פער משמעותי בעיקר בתקופה הזו.

יכולתו של האב להתקרב לצאצאיו ממקום מכיל ואוהב, ממקום של דאגה כנה ואמיתית מהווה בין היתר את זיכרונותיו הראשונים של הצאצא ואת החום היחסי שמקבל מאביו.

אמא רכה ומכילה מול אבא קשוח ומחנך זו הייתה הנורמה הסטנדרטית אלפי ומאות בשנים כאשר אכן התפקיד העיקרי של האבהות הישנה הייתה מטעם המסגרת הפטריאכלית של האנושות היא הדמות הקשוחה יותר, הגברית, של הציידים ההולכים לדאוג לכלכלת המשפחה ואף לצאת למלחמות בעוד האם נשארת לגידול הילדים.

העולם החדש אליו הולכת האנושות בימים הללו ממצבת מחדש את מקומו של האב והגדרתה של אבהות.

הסטנדרטים החדשים המוצבים יום יום, שעה שעה, מציינים גבולות גזרה חדשים עבור מושג האבהות אשר מרחיב ומקבע יותר ויותר את השוויון היחסי בין גברים ונשים בעולם המודרני.

מאחר ונשים מסוגלות לפרנס לא פחות ביעילות מאשר גברים, יוצא כי גם תפקידו של האב במסגרת המשפחתית משנה פנים בהתמדה ובהדרגה וניתן לראות יותר ויותר אבות אשר ממלאים את תפקיד שמירה על הצאצא בעוד האמא יוצאת לדאוג לפרנסת המשפחה, זמנים משתנים.

עם חלוף הזמן, הולדת הילדים כמובן לא תשתנה ואולם גברים שיישארו בבית וידאגו לרווחת הילדים ולחינוכם לא תהיה נדירה כל כך מאחר ומסורת משתנה עם השינוי באורחות החיים עת מתפתח לו העולם אל עבר ייעודו כמקום מאוזן יותר ומכיל יותר לעומת מצבו כיום.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההחמצות

כאשר פוסע האדם בנתיבי חייו אל עבר ייעודו הנבחר עבורו, מוצא הוא מעת לעת הזדמנויות אשר נקרות על דרכו.
אותן הזדמנויות אשר צצות לפניו, מאפשרות לאותו אדם לקבל החלטות אודות משמעותן ולדון עם עצמו האם מבקש הוא לקחת אותן ולנסות לממשן או שלא.

קרא עוד »
תיקשור בנושא העצמאות

תיקשור בנושא העצמאות

התודעה המאפשרת לאדם מסוים להשתחרר מצורת חשיבה מסוימת גורמת לו בשלב מסוים בחייו הבוגרים להיכנס בין אם מרצונו ובין ממצב שבו נכפו עליו הדברים למסלול

קרא עוד »