תיקשור בנושא קפדנות-היתר

30.4.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הקפדת היתר.

ניסיון חייו של האדם, המבוסס בדרך כלל על צבר של חוויות, התרחשויות, אירועים ומאורעות אשר אירעו בעבורו, גרמו לו במהלך דרכו לתחושות ורגשות מעורבים, מצד אחד ניסיונותיו החיוביים נתנו בידו את הביטחון העצמי ואת ההצלחה ואילו מן העבר השני ניסיונותיו השליליים נתנו בידו את ההסננות והחששות ואוזלת היד כתוצאה מפחד להיכשל ולכן האדם המסוים סיגל עבור עצמו את הקפדנות.

מקומה של הקפדנות בחייו של אדם מסוים, נותנת עבורו את הביטחון בדבר תוצאה מסוימת אשר חש הוא צורך לוודא אותה מראש ולמען הסר ספק. כאשר מתקיימת באדם קפדנות היתר, שהרי בא הדבר לתת בידו את חותמת הגומי העצמית אשר מהווה עבורו כמו תו- תקן פנימי לכך שהוא וידא מעל לכל ספק סביר את נכונות ואמיתיות אותו ענין מסוים.

כאשר צריך אדם מסוים להגיש עבודה מסוימת ויודע הוא בוודאות כי לעיתים מספק הוא את כתיבותיו באופן בלתי רהוט ובלתי מדויק ולכן לאחר סיום כתיבת אותה עבודה מסוימת אשר מקבל הוא ציון עליה, עובר אותו אדם שוב ושוב ומהדאה כי כל אות יושב בקומה המדויק והמוקפד, כל פסוק וכל נקודה מונחת במקומה בגאווה ואף הברה לא קשורה ולא מדויקת לא מצאה את מקומה בתוך אותה עבודה שאז יכול אותו אדם לשחרר את חרדותיו, פחדיו וחששותיו פן מוצא מישהו אחר טעות בתוך אותה עבודה ויאלץ הוא להודות כי טעה מאחר ובמקרה שכזה, גם אותה קפדנות לא הועילה ולכן למעשה קפדנות היתר מוודאה עבור אותו אדם את העובדה כי בוצע מאמץ נוסף ואף יותר מכך על מנת לתת לעצמו ביטחון נוסף לרגיל כי לא יאלץ להגיע למקומות שליליים משכינתו.

כאשר סממן מסוים באופיו ובדרך התנהגותו של אדם מסוים בולט מעל לתכונותיו האחרות שהרי נהוג לסמן אותו כבעל תכונת אופי דומיננטית.

מה הכוונה? אדם מסוים אשר רוב הזמן הינו כעוס ובעל פנים זעופות, שאז יתרת כוונותיו נדחקות לקרן זווית וכך שאותה תכונה דומיננטית הופכת למעשה למרכז חייו , כך שעל אותו בסיס נותן לאבחן אנשים מסוימים בעלי הפרעה התנהגותית כבעלי תכונה שהוא בעודף על פני האחרות ואפילו במשמעות של “יותר” מאשר אלמנטים אחרים.

אדם אשר מחזקות ומעצימות את אותה קפדנות שנובעת מחוסר רצון לטעות ולבזבז זמן כך שאותה קפדנות במקרים רבים נובעת מתוך תוכו של האדם ומתוך מניע של יעילות, זוהי קפדנות חיובית.

ואולם כאשר אותה קפדנות חיובית לא מספיקה עבור אותו אדם ואין הוא משוכנע כי מעשיו וביצועיו מספקים, שאז מתווספת לאותה קפדנות גם טרחנות והופכת למעשה לקפדנות- יתר.
כאשר הקפדנות הבסיסית של אותו אדם מועצמת והופכת לקפדנות-יתר שאז למעשה משתנה התדר הבוקע מאותו האדם מאותו האדם והופך הוא לבלתי נעים הן עבור עצמו ובעיקר עבור הללו אשר במקרים מסוימים מבקר הוא את ביצועיהם ואת איכותם וכך שבמידה והקפדנות הבסיסית מגיעה ממקום חיובי במקורה, התוספת של עודף הקפדנות שהופכת אותה לקפדנות יתר למעשה הופכת את על העניין למוגזם, מיותר וכמובן שמעיק ומעיב.

קפדנות- יתר נובעת מחוסר. חוסר ביטחון , חוסר סדר , חוסר משמעת , חוסר יעילות ומעל הכל חוסר אמונה.

כאשר אדם מסוים מבקש לוודא כי תוצאות ביצועיו הינה טובה ומספקת זה דבר אחד ואולם מן העבר השני כאשר אותו אדם מחפש למעשה את השלמות שהרי מחפש הוא משהו בלתי ריאלי ובלתי הגיוני ולמעשה בלתי קיים.

החיפוש האינסופי אחרי המושלם הופך את האדם לעיתים קרובות לאחד כזה שבלתי אפשרי לרצות אותו כלל מאחר וכידוע האויב הכי גדול של הטוב הוא המצוין, ואולם המצוין לא הופך את הטוב לרע.

משמעות הדבר הינה כי ברגע שקפדנות הופכת לקפדנות-יתר שהרי ברגע אחד מאבד אותו אדם את האמונה במעשיו ואף בביצועיו מאחר ואם המושלם זו המטרה היחידה שלו, שהרי יבזבז את כל זמנו ומרצו וכמובן שאת האנרגיות שלו דבר של מעשה לא קיים.

חששו של האדם הקפדן מכך שמעשיו ואף ביצועיו אינם כליל השלמות מובילים אותו עד מהרה להגביר את קפדנותו וכך שעד מהרה חוטא הוא בעודף קפדנות מיותרת שמוגדרת עבורו כהפרעה אישיותית.

אותה הפרעה אשר במקרים מסוימים הופכת בלתי נשלטת עבורו ומהווה בעיה פסיכולוגית קלינית אשר נדרש עבורה טיפול מיוחד. כאשר קפדנות- יתר גורמת לאדם מסוים לשנות את אורחות חייו שהרי זו תכונה דומיננטית אשר הפכה עם הזמן למרכז חייו.

אנשים מסוימים אשר הסדר והניקיון הבסיסיים לא מספקים אותם מכונים “אסטניסטים” וכל דקה פנויה וגם לא פנויה בלוח הזמנים שלהם מוקדשת בין אם באופן גלוי ובעיקר אם באופן סמוי, לנטילת ידיים , סידור של דברים מסוימים שוב ושוב וחיים מלאים בתסכול רב.

כאמור, תכונה אשר זוכה לתוספת של “יתר” משנה למעשה את משמעותה וממש כפי שתבלין מסוים, במינון מסוים, נותן טעם מיוחד ומעניין לתבשיל מסוים, שהרי במינונים מוגברים, משתלטים כליל על התבשיל ומעוותים כליל את הטעם והופך תבשיל זה לבלתי אכיל, כך גם אותה תכונה בולטת אשר יוצאת משליטה ומשנה את הווייתה ומהותה כגון חשדנות יתר, הססנות יתר , קפדנות יתר ועוד תכונות אשר תוספת “היתר” הופכות אותן מתכונות חיוביות לשליליות ובלתי מאוזנות.

האיזון הוא המפתח עבור האדם, כל אדם , ושיקוף אותן תכונות עבור עצמו יכולות להועיל לו באופן מובהק במידה ואין הוא מודע כלל להימצאותן במנעד אופיו.

יכולתו של האדם לאזן את עצמו בעצמו הוא למעשה השליטה העצמית שלו בחייו ובאיזון המופלא שלו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתרפקות

כאשר מגיע האדם לעיתים לנקודות מסוימות בדרכו שבהן חש הוא מוצף רגשית, שהרי ברגעים אלו, נזקק הוא, כבדרך הטבע, לאדם מסוים אשר יוכל הוא להתרפק עליו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא התוקפנות

חוסר איזון גורם לתגובות שרשרת אשר אמורות להביע אלמנט מסוים אל נקודות הקצה שלו, כך גם נפש האדם שהיא שיקוף מובהק של גופו, כך מתרחשים הלכה למעשה תהליכים אשר משפיעים באופן מובהק על האדם.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההדמיה

במהלך דרכו של האדם אל עבר ייעודו, נתקל לא פעם האדם במצבים מסוימים אשר מעניקים בידו את היכולת לבדוק בינו לבין עצמו את הסיטואציה אשר חושש הוא ממנה על מנת שיוכל לקבל את הדברים באופן ברור יותר ובעיקר מוחשי יותר.

קרא עוד »