תיקשור בנושא ההשערות

29.10.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההשערות.

כאשר עוצר האדם את הליכתו ואת התקדמותו בדרכו הארוכה והמתמשכת אל עבר מחוז חפצו, שהרי יכול הוא מעת לעת לשאול את עצמו ואף את אותם אלה אשר ניתקל הוא בהם באותה הדרך שאלות מסוימות אשר מבחינתו מעניקות הן תשובות ביחס לאלמנטים מסוימים אשר נתקל הוא במהלך אותה הדרך ובאמצעות אותן תשובות שמקבל הוא, יכול הוא להמשיך ולפסוע אל מטרתו.

קיימות השאלות הפשוטות לכאורה בנוגע לכיוון הליכתו, בין אם ימינה ובין אם שמאלה, וקיימות שאלות אשר נועדו לייצר היגיון מסוים באופן שבו הוא הולך אל כיוונים מסוימים ואולם כך או כך, כאשר מתחיל אותו האדם לשאול שאלות מורכבות יותר ואף לעיתים שאלות מסובכות, שאז לא תמיד תפגוש באנשים אשר ידעו לתן בידו את התשובות המדויקות וכך למעשה מתחיל האדם לשער השערות מהשערות שונות ומשונות.

הדעה המקובלת היא כי מתוך כלל ההשערות אשר מועלות כתחליף לתשובות מבוססות ומנומקות, סביר להניח כי מצויה התשובה הנכונה או לפחות אותה אחת אשר קרובה ביותר לאמת, למעשה, ההשערות נותנות לאדם המשער כיוונים מסוימים בניסיונותיו לגלות את התשובה אשר ניתן להגדירה כמדויקת ביותר.

כאשר האדם משער השערה מסוימת אודות נושא מסוים, שהרי מבין הוא את אותו נושא באופן חלקי ולא ירד לעומקם של דברים באופן כזה שיוכל לענות על אותה שאלה באופן מדויק ואולי אף באופן מספק אשר ישפוך אור על אותו נושא מסוים אשר אליו נדרש הוא.

כאשר עולה שאלה מסוימת לדיון ולברור שאז משער האדם המסוים כמה וכמה השערות ואז יכול הוא להתחבר אל אחת מהן ולנסות למלא בתוכן את אותה השערה ואט אט להפוך אותה לתשובה נכונה בחלקה.

ישנם אנשים אשר דמיונם מפותח ויכולת גיבוש אלמנטים משוערים מספק אותם כאשר מבקשים הם לקבל תשובות ביחס לשאלות מסוימות אשר מנקרות במוחם. לדוגמא – אדם מסוים אשר מבקש להשקיע בנכס מסוים ואיננו בטוח לגבי כדאיות הדבר, בודק אלמנטים מסוימים אודות אותו נכס ואת האלמנטים אשר איננו יכול לבדוק משער השערות מסוימות אשר מבוססות על הניסיון המסוים אשר רכש הוא בעבר, מסתמך הוא על תגובות אשר ליקט הוא בקרב אנשים יודעי דבר וכך שההשערות הבלתי מבוססות בחלקן, בתוספת לאלמנטים אשר אסף ובטוח הוא לגבי אמיתיותם מהוות עבורו מקור מהימן ומוסמך עבורי על מנת לקבל את החלטותיו לגבי אותו הנכס.

כלומר, מבחינתו של אותו אדם מסוים, אמיתות הדברים מספיקה גם אם הינה מורכבת גם מדברים מבוססים וגם מהשערות בחלקן.

מן העבר השני קיימים אותם אנשים מסוימים אשר מבחינתם השערות הן רק המלצות ותו לאו.

אותם אנשים ישתמשו בהשערות כבסיס מסוים לשאלות שאין עליהן תשובות.

מה הכוונה? השערות בלתי מבוססות מהוות תשתית אשר ניתן לבנות עליהן מידע מוסמך אך ורק במידה ונבדק הלכה למעשה.

לדוגמא –  אותו נכס אשר דובר בו בעמוד הקודם, קיימת השערה כי קיים צו מסוים אשר מונע בניה באותו המקום, ואז במידה ואותה השערה נבדקת ונמצאת נכונה או מן העבר השני נבדקת ונמצאת לא נכונה שאז הפכה אותה השערה לתשובה מוסמכת, בין אם כן ובין אם לא.

פועל יוצא של הדברים הוא כי ההשערה למעשה יכולה להיות עבור האדם בסיס רחב לכל מיני תשובות.

התשובה להשערה בלתי בדוקה ובלתי מבוססת היא – אולי.

ההשערות הינן למעשה תחום אפור ונרחב אשר מאפשר לאדם הממוצע את תחושת הלא נודע והבלתי מודע ואולם עם כיוון של סברה מסוימת לגבי התשובות הברורות.

כאשר ניתנת לאדם השערה מסוימת אודות נושא מסוים, קיימת אצלו חשיבות עליונה לגבי אותו אדם אשר נתן את תשובתו ואולם סייג אותה באומרו כי הוא רק משער כי התשובה נכונה ומתבסס הוא על הגיונו ועל סמך ניסיונו וכך שגם בתחום ההשערות קיימות רמות שונות של אותן השערות.

קיימות השערות היוצאות מפיהם של אנשים חכמים ובעלי ניסיון רב ואשר סביר להניח כי ההשערה שלהם קרובה מאוד לאמת וקיימות ההערות אשר בוקעות מפיהם של אנשים אשר רק מציגים מצג שב של חוכמה ורק מתביישים להודות שאין להם צל של מושג.

בעולמות המדע והמחקר, העלאת השערות היא למעשה השלב הראשון שבו אותו מחקר הולך לדון בו. כוונת הדברים הינה כי כאשר אדם מסוים כותב מחקר מסוים אודות נושא מסוים, שואל הוא כמה וכמה שאלות ומעלה הוא כמה נושאים לדיון, כאשר כל אחת מן השאלות וכל אחת מן הסוגיות אינן מגובות במחקרים קודמים ואף לא באופן מובהק וברור ולכן מעלה אותו אדם השערות מסוימות.

המחקר אשר מתחיל בהשערות, ממשיך בבדיקה מעמיקה של ההשערות והפיכתם לכלל אלמנטים בדוקים ומנומקים במידת האפשר.

כאשר ההשערות נבדקות אחת לאחת באופן רציני ומנומק וכמובן עם אסמכתאות לכל נושא ונושא, וכך הופכת ההשערה לתשובה והיא כבר לא השערה אלא תשובה.

היכולת להפוך השערה לתשובה בדוקה היא זו שהופכת רעיון תיאורטי לכלל מעשה.

יכולתו של האדם להפוך רעיון תאורתי לכלל מעשה הוא זה שעושה את ההבדל בין דיבור כללי לאלמנט יצוק ועוצמתי.

כאשר מסתפק האדם במסגרת קבלת החלטותיו בהשערות בלבד ועל סמך זה חי את חייו, שהרי סביר להניח כי קיימות מהמורות בדרך אשר יכולות להיות עבורו בעיה במידה ואין לו את יכולות האלתור המעניקות לו את האפשרות לתקן תוך כדי תנועה את אותן החלטות אשר הסתמכו על השערות.

משמעות הדבר הינה כי אדם אשר מסתמך בקבלת החלטותיו על השערות בלתי מבוססות, שהרי חייב שתהיה לו היכולת לאלתר ואף שיהיו לו תוכניות חלופיות על מנת שיוכל להמשיך בדרך ללא עצירה.

אדם מסוים אשר נחשב ליצירתי יכול למעשה לקבל את החלטותיו באמצעות השערות מאחר וקיימת בידו היכולת לשנות את ביצועיו בדרכו אל המטרה במידה ומשתבשת היא ולכן דווקא אותם אנשים יצירתיים יכולים להתקדם בדרך אל המטרה מהר יותר ומבלי חשש כי לא קיימות בידיהם כל התשובות לכל השאלות ואין בידיהם תוכנית סדורה מאחר ויכולות האלתור שלהם יכולות להפוך מהשערה לתשובה תוך כדי תנועה.

מן העבר השני, יכולים אנשים מסוימים ללכת “עד הסוף” אך ורק כנגד תשובות ברורות ומנומקות ובשום פנים ואופן לא בעזרת השערות אשר מבחינתם אין להן שום ערך.

זהו ההבדל המשמעותי ביותר בין אנשים בעלי דמיון מפותח ובין אנשים חסרי דמיון ומעוף, שהיא היכולת לראות דברים מלמעלה בניגוד לאנשים המציאותיים שרגליהם טמונות עמוק באדמת המציאות.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הנצחונות

תיקשור בנושא הניצחונות

ישנם סוגים רבים של ניצחונות, כדוגמת הניצחון הטקטי אשר מלווה באסטרטגיה ובמהלכים מתוכננים אשר נלמדים באופן מתודולוגי ואמורים ליצור תורת לחימה מוסדרת אשר מגבירה באופן סיסטמטי את הסיכויים לניצחון ומבוססים בעיקר על פיקחות, ערמה והטמנת מלכודות ליריב. הטאקטיקה כמובן באה לידי ביטוי בכל סוגי ההתמודדויות בכל תחום ובכל גזרה.

קרא עוד »
תיקשור בנושא מחשבה חיובית ומחשבה שלילית וההשפעה עלינו

תיקשור בנושא המחשבה

כוח המחשבה. “סוף מעשה במחשבה תחילה” משמעותו כי כל מחשבה ולו הקטנה ביותר אשר מנקרת במוחו של האדם ואשר ממשיכה משום מה ומנקרת במוחו שאז

קרא עוד »