תיקשור בנושא הניצחונות

הנצחונות

הישג ההישגים, הרגע שבו מסתיים באופן מוצלח וברור תהליך קשה ומורכב של מאבק כאשר לעיתים זהו קרב בחזית אשר קובע את החיים והמוות ולפעמים זהו קרב אשר רק קובע את היוקרה, לפעמים זו לחימה טקטית בין שני אנשים או גופים אשר מנהלים מלחמת מוחות ולפעמים זה משחק שחמט או תחרות כדורגל ואולם בסופו מוכרז המנצח.

המנצח הוא הצד אשר גבר על יריבו.

יתכן והמנצח הוא זה אשר נשאר בחיים בזירת ההתגוששות שוטף דם ומרוסק איברים, כמעט מת אבל עומד על רגליו בקושי כאשר יריבו נושם את נשימותיו האחרונות, יתכן כי המנצח הינו הצד כי יש לו יותר כבוד עצמי והוא בשום פנים ואופן לא מוכן להיות מוכרז כמפסיד ולכן מוציא מעצמו עוד ועוד כוחות על מנת לנצח את יריבו לאחר שהבחין כי נסדקת הקליפה והוא נותן את שארית כוחו לצורך הניצחון. לפעמים זהו ניצחון בין שני גופים עסקיים המנוהל באמצעות בין שני מחנות מיומנים היטב המשקיעים זמן רב והון רב על מנת לנצח בשדה הקטל העסקי.

לפעמים זוהי מלחמה ספורטיבית אשר מלווה בתהליך מקדים ומתסיס של עיתונאים העסוקים בליבוי האש ובחרחור המלחמה רק על מנת לייצר עניין עודף על מנת למכור פרסומות כגון ברשתות התקשורת האמריקאיות שם נמכרת פרסומת של 10 שניות בגמר ה- NFL במיליונים רבים כי עשרות מיליוני עיניים צופות במשחק. במקביל יכול להתרחש משחק כדורגל בשכונות ובפאתי עיר בין שני בנינים ואולם האש של התחרות ניצתת במהירות ואז שני הצדדים מטילים את כל יהבם על הניצחון בלי קשר שאין פרס למנצח מלבד אותה תחושה ממכרת שממלאת את הלב באושר ושמחה אשר נראים באותו רגע כדבר היחידי שחשוב.

מבחינת הצד המנצח מתרחשת התרוממות רוח באופן מובהק וברור וככל שהניצחון הינו יותר עקרוני ודרך השגתו הינה קשה יותר ומאתגרת יותר, כך תחושת הניצחון תהיה יותר אופורית ויותר קיצונית כמו שבאותה מידה, הניצחון המכריע והסוחף ואולי גם הניצחון הקל והפשוט זה שהושג ללא מאמץ ניכר הינו עדיין ניצחון אולם הרבה פחות משמח ורגשי מצד המנצחים.

מתחילת האנושות ועוד לפני שהיה היצור שנקרא האדם, נלחמו גם הדינוזאורים על מזון נגד דינוזאורים אחרים, או על מקום בטוח יותר והמלחמות התקיימו כבר אז כאשר גם לחיות הייתה התנהגות מאוד מסוימת לאחר שהושג הניצחון ואשר ברוח הדברים התלוותה לניצחון גם התנהגות מסוימת מאוד אשר לוותה בשפת גוף מאוד מובהקת כאשר לצד המפסיד, במידה ונשאר בחיים, הייתה לו שפת גוף של מפסידים כגון אוזניים שמוטות, מבט מושפל וזנב מקופל בין הרגליים. שפת הגוף של הצד המנצח מביעה שמחה ואושר, רעש והמולה, צעקות וקפיצות, זעקות ניצחון, ריקודי ניצחון, הבעת ניצחון הינה כמובן חלק מטקס רב רושם ועוצמתי אשר בימים קדומים כלל גם בניית שערי ניצחון אשר הצבא המנצח היה צועד במצעד צבאי דרכו והכל היה בעבור אותה תחושת ניצחון אשר הייתה מעניקה לעם המנצח כבוד גדול ותחושה של אופוריה.

המנצחים זכו בכבוד מלכים והיו במקרים רבים מקבלים גם תוארי אצולה, רכוש, נכסים והרבה כבוד.

כאמור הגדרת הניצחון הינה אינדיווידואלית ומשתנה מאדם לאדם ומחברה לחברה אולם כאשר מדובר בתחרות אשר תוצאותיה מכריזות על הצד המנצח שאז בדרך כלל אומרים כי המטרה שהיא הניצחון בכל מחיר, מקדשת את כל האמצעים ואין זה ממש משנה באיזה תחום נערכת התחרות ובאיזה יחסי כוחות אשר לעיתים הינם שקולים עד מאוד וצמודים ולעיתים יחסי הכוחות נוטים באופן ברור ומובהק לצד אחד ואז במקרה של ניצחון של הצד הפחות מוערך הינו הפתעה גדולה ומהווה הישג יוצא דופן וכנגד כל הסיכויים כדוגמא של נצחונו של דוד על גוליית, או הניצחון של מעטים מול רבים ולא חסרות דוגמאות.

ישנם כאמור סוגים רבים של ניצחונות, כדוגמת הניצחון הטאקטי אשר מלווה באסטרטגיה ובמהלכים מתוכננים אשר נלמדים באופן מתודולוגי ואמורים ליצור תורת לחימה מוסדרת אשר מגבירה באופן סיסטמתי את הסיכויים לניצחון ומבוססים בעיקר על פיקחות, עורמה והטמנת מלכודות ליריב. הטקטיקה כמובן באה לידי ביטוי בכל סוגי ההתמודדויות בכל תחום ובכל גיזרה.

הניצחון בנוקדות הינו מונח נוסף שבא מתחומי הלחימה אשר לכאורה אין מנצח מובהק, ניגמר זמן התחרות הרשמי ואז מתעורר ויכוח בדבר המנצח ואז במיוחד בתחרויות ספורט קיימת ספירה של נקודות מסוימת בשיטה מסוימת אשר קבועה מראש ואז בסיכום ספירת הקולות הוכרז המנצח כאשר התחרות באותה מידה הייתה יכולה להסתיים בניצחון של הצד השני והוא מושג על קוצו של יוד.

לעיתים שיטה זו הינה אכזרית במיוחד מאחר ולא תמיד קיימת התחושה של ניצחון מוצדק אולם מנצח יכול להיות רק אחד ובמידה ומושג מצב של שוויון אזי קיימת חוסר שביעות רצון רבה אצל שני הצדדים המתחרים מאחר והשקיעו כוחות רבים בהשגת ניצחון אשר לא הגיעה.

מצד שני הצד שהיה עלול להפסיד, ניצל מתחושת ההשפלה הנוראית אולם אם מדובר בדרך כלל בצדדים הישגים ונחושים שהרי המושג המתאים הינו – ניצחון בכל מחיר, ניצחון עד המוות ואז תימשך הלחימה עד שיוכרז מנצח וכמובן גם יוכרז המפסיד.

לניצחון מתלווה כמובן גם תחושת הצלחה בדיוק כפי שלהפסד מתלווה תחושה של כישלון ורבות התחושות שמלוות הפסד כגון תבוסה, מפלה, השפלה ועוד מאפיינים אשר הופכים בכל מצב את ההפסד לאחד האלמנטים הכי פחות פופולאריים בחיים.

למעשה ניצחון והצלחה אשר מאפיינים אדם מסוים, או גוף מסוים, קבוצה מסוימת או התאגדות מסוימת כגון צבא של מדינה מסוימת ואשר לדוגמא ניתן לקחת קבוצה עסקית אשר זוכה בכל מכרז ובכל תחרות עסקית בין אם גדולה ובין אם קטנה וזניחה שהרי נדבקת לאותה קבוצה תווית של ווינרים ואילו מן הצד השני עלולה להיווצר לצד שמרבה להפסיד באופן עקבי תווית אשר מצטיירת כלוזרים ותדמית כזו קשה מאוד לשנות מאחר והיא כבר מהווה סוג של חלק בלתי נפרד ממנה ממש כמו סטיגמה אשר רובצת עליה במקרה של הפסדים בלתי פוסקים.

כמובן שתווית של ווינר מהווה יתרון משמעותי ברמה של נתוני פתיחה כאש באים לנתח סיכויים של ניצחון מול הפסד.

בתחום העסקי לעיתים רבות נדבקת לאנשים מסוימים תווית של מנצחים סדרתיים והדבר בדרך כלל מגובה בתוצאות מרשימות הבאות לידי ביטוי ברזומה של אותו אדם אשר מראה את רשימת הישגיו המרשימים ומהווה הדבר הוכחת יכולת מסוימת אשר מקובל לחשוב כי מהווה הדבר עבורו יתרון גדול עוד בטרם החל הקרב. בתחום העסקי, כאשר קיימת תחרות על עסקה מסוימת וצד מסוים בא לשכנע לקוח לסגור איתו את העסקה שהרי רשימת לקוחותיו מתלווה למעשה גם התחושה כי זוהי רשימת הניצחונות שלו ולמעשה זוהי רשימת ההצלחות שלו כאשר מתחרה חברה נגד חברה אחרת, אחת השיטות להפגין את ההצלחה היא אכן מראה גם את כישלונותיהם של מתחריהם בכך שהם ניצחו בתחרות אצל כך וכך לקוחות בזמן שהמתחרה הפסיד. ואולם במקרים הללו סביר להניח כי הסיבה העיקרית לניצחון הייתה נחישות והתמדה וגם עקשנות ולאו דווקא האיכות של השירות או המוצר.

ישנו גם מושג של ניצחון שכולו הפסד, אשר ממחיש למעשה מצב שבו אומנם הוכרז ניצחון אצל צד מסוים אולם הדרך להשגתו לא הייתה שווה את המחיר הכבד ששולם.

יכול לקרות מצב של ניצחון בשדה הקרב על גבעה מסוימת אשר ניטש קרב אכזרי ועקוב מדם אשר במבט על ניתן להבין כי למעשה המחיר ששולם היה מחיר לגמרי ללא פרופורציות ביחס לתוצאות הכלליות של הלחימה.

ואולם ניצחון שכולו הפסד הינו בעיני המתבונן בסופו של דבר ואם הוא מוצג כניצחון מפואר ואדיר שהרי המחיר כן היה שווה לפחות את היוקרה ואת הערכה.

קיים גם הניצחון אשר מכריע גורלות וכאמור ישנם סוגים רבים ומגוונים שלו ובכל תחום החל מפוליטיקה, עסקים, לימודים, ספורט ומשחקי ילדים. תמיד קיים מנצח ותמיד קיים מפסיד מאחר ואם נדמה מאוזנים, שהרי כף המאוזנים תמיד תוטה לצד אחד וזהו הצד ששוקל יותר, והניצחון תמיד הינו בעל משקל משמעותי יותר מאשר ההפסד, גם כמטאפורה וגם הלכה למעשה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

מי הוא מנהיג

תיקשור בנושא המנהיגות

מנהיגות לוקחים ולא מקבלים, והכוונה הינה כי בסופו של דבר במידה ואין תכונות מולדות אצל המנהיג שאז הדברים יתגלו במוקדם או במאוחר והמנהיג לא ישרוד ויחזיק מעמד.

קרא עוד »
ההבראה

תיקשור בנושא ההבראה

משימת חייו של האדם, כל אדם באשר הוא, הינה למעשה כפולה ומכופלת וטומנת בחובה מגוון רחב של תחושות, רגשות, הרגשות, ומעל הכל חיבור מלא לתודעת

קרא עוד »