תיקשור בנושא התשבוחות

29.5.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את התשבחות

במהלך חייו של האדם, מתרחשים מעת לעת אירועים מסוימים והתרחשויות מסוימות אשר מעניקות לאותו אדם תחושת התעלות נפש.

אותה תחושה אשר נותנת לאותו אדם תחושה נעימה וטובה, נגרמת כתוצאה מאמירות שונות אשר נאמרות מפיהם של אנשים מסוימים כלפי אותו אדם ואשר נובעות כתוצאה ממעשים מסוימים ואף אמירות מסוימות אשר זיכו את אותו אדם מסוים באותן תשבחות מסוימות.

משמעות התשבחות עבור האדם היא רחבה, חזקה ובעלת עוצמה רבה מאחר ומעידות הן על כישרון מסוים אשר קיים באותו אדם, או משקפות עבורו את הפרשנות של דבריו או מעשיו או שניהם יחדיו בעיני אנשים נוספים, ויכול אותו אדם לקבל שיקוף מסוים עבורו כך שמעכשיו, אמירותיו ותוצאותיהם משקופות לו בצורת פירגונים משמעותיים כלפיו.

כאשר לדוגמא אדם מסוים ניחן בכישרון מסוים, לצורך הדוגמא, כישרון נגינה, שאז בהזדמנויות מסוימות אשר מנגן אותו אדם מנגינות אשר גורמות לאנשים מסוימים אשר מאזינים לו בפעם הראשונה, שאז לא מתאפקים הם ומוחאים כפיים ונפלטות קריאות התפעלות מפיהם, שאז משמעות הדבר עבור אותו נגן מוכשר הינה כי משוקפות אליו אותן תשבחות ומהוות הן תגובה Feedback אודות מעשיו המבורכים.

כאשר במקרים מסוימים, במקום התשבחות מקבל אותו אדם את ההפך הגמור, שהינם דברי בלע, חרפות, השפלות, וכיוצא בהללו, שאז אותו אדם מקבל שיקוף הפוך ומהווה הדבר עבורו אינדיקציה לגבי ביצועיו ואף יכולותיו המסוימות.

דברי השבח עבור האדם המסוים יכולות לתרום לו הרבה חשק ורצון לעוד ועוד ואולם אסור לו לאדם לייצר תלות מסוכנת בהם.

עבור בני – אנוש מסוימים, מהוות התשבחות כמו אתנן מנטלי מאחר ואם אין הם מקבלים אותו מצד הסביבה, שאז חשים הם ממש עלבון משמעותי, לדוגמא – אנשים אשר תחום העיסוק שלהם והתמחותם הוא מקצוע והתמחות יצירתי כגון בישול, מוסיקה, נאום, ספורט תחרותי ועוד כדומה ותוצאות מעשיהם מיד זוכות לתגובות, בין אם זוכה הוא לשבחים ובין אם זוכה הוא לביקורות שליליות ואולם כך או כך, מפתח אותו אדם תלות ניכרת באותן תגובות על מעשיו וביצועיו שאז מקבל הוא שיקוף מידי.

מן העבר השני קיימים בני – האנוש אשר מעשיהם הברוכים אינם זוכים כלל להכרה משמעותית ואין הם זוכים למחמאות, תשבחות, דברי חנופה וביקורות מהללות ואולם דווקא בגלל זה ניתן להעריך את מעשיהם פי כמה וכמה, בעיקר בזכות הצניעות בעל כורחם.

ההבדל הניכר בין תשבחות הבאות מן הלב, מן הנשמה ומן האותנטיות ובין תשבחות מפוברקות, מגמתיות, צבועות ואף מכוונות משקף עבור האדם את הפער אשר מבקש הוא ואמור לשקף עבורו באופן המשמעותי ביותר את ההזדקרות שלו לביקורת ולשיקוף כנה ואמיתי אודות מעשיו אשר יהיו.

כאשר אדם מסוים מבצע מעשים אשר מבחינתו הוא שלם איתם ואך גאה בהם מאחר ומשקיע הוא מאמצים, אנרגיות ורצון כנה להצליח, שאז במידה ואין הוא מקבל תגובות מהסביבה שאז מרגיש הוא חוסר.

אותו חוסר נובע מן הציפיה לקבל תגובה, ולו גם תגובה שלילית ועדיפה זו מאשר התעלמות מוחלטת אשר גרועה היא מכל.

לאנשים מסוימים, אותה התעלמות מהווה שיקוף גרוע מכל מאחר ומשקפת היא אדישות.

כאשר התגובה אשר מקבל אדם מסוים על מעשיו, דבריו, ביצועיו, יכולותיו ואמירותיו, הינה חיובית ואולם חש הוא כי מגיעה היא ממקום לא כנה, שאז קיימת משמעות רבה לתחושותיו הפנימיות.

כאשר מקבל האדם תשבחות על אלמנט אשר עשה ואולם עמוק בפנים יודע הוא כי אותן תשבחות הינן מוגזמות, שלא לומר צבועות ומגמתיות כגון אישה מסוימת אשר מקבלת מגבר מסוים כל העת תשבחות אודות האופן שבו היא נראית, מרגישה היא כי הדברים אינם כנים ואמיתיים אלא מגמתיים ונובעים מן האינטרס של אותו גבר לקבל ממנה את גופה בתמורה לאותן תשבחות ומחמאות בלתי כנות בעליל.

ואולם, דוגמא זו משקפת את הפערים אשר קיימים בין כנות ובין חוסר כנות.

לעיתים, עדיף לו לאדם המסוים, לא לקבל מחמאות ותשבחות כלל מאשר לקבל אותן בצורה אשר תחייב אותו בעתיד לשלם מחיר לא מידתי אודות אותם דברים שנאמרו ואף לא מידתי אודות אותם דברים שנאמרו ואף אודות אותן תשבחות אשר זכה להן.

כאשר התשבחות מגיעות ממקום עמוק ונכון שהרי אין לאדם המשבח כל ציפייה לקבל בתמורה משהו ואז אותן תשבחות הינן אמיתיות ומפרגנות ומגיעות ליעדן המתוכנן.

מן העבר השני כאשר התשבחות מגמתיות, מוגזמות ומופרזות ואף מוטות, שאז אותו אדם אשר “זוכה” להן נפגע באופן רציני מאחר ואין הוא יורד לפשרן האמיתי ומבלבלות הן אותו מאחר ואין הוא מבין את הסיבות שהן נאמרו.

לעיתים, המצאתן או חסרונן של תשבחות עלול להסיט את האדם מן המטרה האמיתית ולכן עליו לפתח מנגנון פנימי שמייתר את הצורך בהן.

כאשר האדם המסוים עושה את מעשיו הברוכים באופן טבעי, מדויק וממוקד מטרה הוא, שאז אין הוא זקוק למחמאות ותשבחות כל העת מאחר וזו דרכו וזו שליחותו וקיומו כמובן שלא יסיט אותו מדרכו, גם אם נעים לו לקבל חיזוק חוזר מאנשים מסוימים ואולם כך או כך, שלב הוא עם מעשיו אשר נובעים הם מתוך אמונתו החזקה והפנימית.

כאשר אדם מסוים שלם עם מעשיו וביצועיו, אין הוא נותן מקום גדול מדי למחמאות,  לתשבחות ולפירגונים להשפיע עליו.

העולם המודרני, הטכנולוגי, המיידי אשר נפלט באמצעות רשתות חברתיות אשר כוללות מנגנון תגובות מיידיות ואשר משקפות במספרים מדויקים את כמות המשבחים ואף את התגובות השליליות איבד זה מכבד את האמת את הכנות ואת האותנטיות.

כאשר האדם המסוים עושה מעשים מסוימים אשר זוכים לתגובות מסוימות שהרי מקבל הוא הכרה רשמית באותם מעשים, בין אם אלו מעשים אשר גאה הוא בהם ובין אם לא ואולם במידה ואין הוא זוכה לתגובות כלל שהרי קיימים אנשים מסוימים שיעדיפו תגובות שליליות מאשר התעלמות ואדישות מוחלטים.

אנשים מסוימים אשר יעדיפו לקבל תשבחות מזויפות ולמראית עין למעשה משקרים את עצמם ומשלים את עצמם ונובע הדבר מחוסר משמעותי בביטחון עצמי.

בעלי צדקה אשר תורמים ומעניקים ברוחב לב, הינם בעלי כוח ועוצמה מוחלטים מאחר ואותה נתינה סמויה מן העין וקימת היא אך ורק בינו לבין בורא עולם ולכן נחשבת היא לנתינה האבסולוטית, הכנה, האמיתית והבלתי מתפשרת וזוכה היא לתמורה המזוקקת ביותר.

הנתינה היא הקבלה.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

כל סוף הוא התחלה חדשה

תיקשור בנושא ההתחלות

ההתחלות. תחושה מרעננת של הדברים אשר קורים ומתרחשים ואשר נותנים מסגרת לדברים החדשים. כמו בכל דבר כך גם ההתחלה יש לה כוונה מסוימת ואינה מגיעה

קרא עוד »

הצניעות

הצניעות היא בראש ובראשונה דרך חיים אשר מאמינה בכל מאודה בזה שלמעשה כל האנשים שווים ואין בסממנים החיצוניים בכדי לשנות עובדה זו.

קרא עוד »