תיקשור בנושא המקצועיות

27.1.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את המקצועיות

מעלותיו של האדם, כמו גם חסרונותיו ערכיו ותכונותיו, אופיו ומבנה אישיותו אשר משתקפים מבעד לקליפה החיצונית אשר מכסה אותו מבטאת את מכלול מהותו והווייתו.

אופיו של האדם, כולל סך חוויותיו והמאורעות אשר עבר בחייו, מרכיבים את משמעותו ומשמעות דרכו, ייעודו ומטרותיו בחיים כמו גם את יכולותיו השונות אשר נמדדות בעבורו הן על ידי הסביבה הקרובה שהיא משפחתו ואזור הנוחות שלו, הן על ידי קשריו ומערכות יחסיו הן במישור הזוגי והן במישור החברי וכמובן במישור המקצועי, שם למעשה עומד האדם בזכות עצמו ובזכות כישרונותיו בין אם באים הם לידי ביטוי ומשמעות ובין אם לא, כך או כך, מקצועו של האדם מהווה את אחד מסממניו וסימניו ומהווה אחד מן הדברים החשובים והמשמעותיים במידה וממצה הוא את עצמו באופן חיובי ומושכל.

הדרישה לידע מסוים אשר יכול להיות שווה ערך מסוים על מנת להתקיים ולהתפרנס היווה בעבר, מהווה כיום ואף יהווה בעתיד את אחד מן הסממנים המשמעותיים ביותר עבור האדם לצורך קיומו ומימושו כאדם עצמאי, מאוזן ושולט על חייו.

יכולתו של האדם להתקיים באופן עצמאי, לכלכל את עצמו ואת היקרים לו, היא למעשה תכונה בסיסית ובעלת חשיבות עליונה ומהווה אף ערך עליון עבור אנשים רבים, כלומר היכולת לקיים את עצמך בזכות ולא בחסד היא עבור אנשים רבים זכות הקיום, וכי במידה ואדם איננו מסוגל מסיבות שונות לקיים את עצמו שהרי נחשב הוא לנתמך, בין אם על ידי מוסדות המדינה ובין אם על ידי משפחתו והיקרים לו.

מכיוון שכך, לכל אדם מבוגר קיימת באופנים שונים ובצורות שונות דרכי פרנסה שונות כאשר העיקרית שבהן היא משלח ידו או מקצועו אשר מתהדר הוא בו.

רכישת מקצוע מהווה עבור רוב אנושות שלב משמעותי ביותר מאחר והתמקצעות בתחום מסוים אמור ללוות את אותו אדם במהלך כל חייו ולמעשה ככל שרוכש האדם ניסיון רב יותר במקצוע נקרא הדבר כי הוא מתמקצע ונהיה מקצועי יותר ויותר וכך שעולה הוא בסולם הדרגות בין אם קיים הוא באופן רשמי כמו בצבא או באוניברסיטה או בין אם בשוק הפרטי כאשר מתמקצע העובד הזוטר והופך לעובד בכיר יותר ובין אם מתמנה הוא לתפקיד מפתח ניהולי אשר יכול הוא לבוא לידי ביטוי רב ולמלא את התפקיד בתוכן אישי משלו.

כאשר עולה האדם במעלה ההר ובמעלה דרכו אל עבר ייעודו, תנאי בלתי ניתן להסרה הוא כי יהיה בעל ביטחון עצמי רב ביכולותיו ושיהיה בעל תשוקה רבה להצלחה מאחר וכך, יוכל הוא להתמקצע ולהתקדם, להשתפר ולצמוח, להתפתח ולגדול.

בימי קדם, טרם התקופה הטכנולוגית, בעלי מקצוע רבים קיבלו את מקצועם ואת משלח ידם דרך הייחוס המשפחתי, כלומר שבטים מסוימים היו מורכבים ומתפקדים באופן היררכי כאשר ראש השבט היה מנהל את השבט כגון, נפח, נגר, בנאי, חוטב עצים, תופרת וכולי, לפי אותם צרכים, נרכש גם הידע והניסיון וכך שלמעשה, משפחתו של הרצען הייתה עוסקת כל כולה באותו תחום וגם הבנים אשר היו נולדים לאותו בעל מקצוע הניו באופן טבעי ממשיכים את דרכו של האב גם אם לא היו נמשכים באופן טבעי אל אותו תחום, גם אם רצו לעסוק בדברים אחרים האופציה לא הייתה קיימת וכך שמקצועם של אנשים היה נקבע עבורם עוד בטרם לידתם כמו גם השידוך (הזוגיות) ועוד אלמנטים אשר היו שייכים לעולמות של פעם.

עם התפתחות האדם, בערך בתקופת הרנסנס, החלו נדודי העמים והזמנים השתנו והתחלפו וכך שההשכלה החלה לחלחל אל האדם, דרך ההתפתחות הנצרות אשר דגלה בביעור הבערות ועודדה השכלה ורכישת ידע באמצעות ספרים.

הרחבת הידע חוללה את השינוי הגדול ועודדה אנשים לרכוש גם משלח יד אשר יוכל לשמש אותם להתפרנס באופן עצמאי וכך שיוכלו להעשיר את קופת הממלכה בעוד מיסים והעידן המודרני עמד בפתח ונקש על הדלת, כך החלו להיווצר מעמדות שונים וכאשר העבדות נמוגה ונעלמה נוצרו דרכים לעובדים שיבצעו את עבודות הידיים תמורת תשלום למשל, נגרים, טבחין, מטפלים ועוד מקצועות חדשים שנחשבו פעם לעבודות של משרתים, החלו להיווצר כעבודות שניתן להתפרנס מהן וכך שהמקצועיות היתירה של אנשים מוכשרים הצופה אותם בביקוש למוצרים ושירותים מעשה ידיהם המוכשרות בהשוואה לאנשי מקצוע פחות מוכשרים.

כשרונם של בעלי מקצוע מסוימים אשר בא לידי ביטוי במקרים מסוימים, מאפשר להם להתהדר בתואר מומחה, לדוגמא – טבח מאוד כשרוני אשר עבר בהצלחה מבחנים מסוימים ואף הוכיח כי הינו מוכשר ובעל יכולות גבוהות משנה את משלח ידו ל”שף מטבח” וכך שמנהל מטבח או מסעדה והיה השף ונתיניו והיו טבחים סגנו יהיה סו-שף וכולי, זוהי ההיררכיה המקצועית וכך שקיים מצד מסוים לבעלי מקצוע אשר יכול לקחת בחשבון גם את הוותק שלהם בתחום המסוים, את ניסיונם הרלוונטי בגופים מסוימים ובעלי אוריינטציה ספציפית ועוד ועוד כך למעשה נבנה הרזומה הספציפי של אותו אדם וכאשר מקצועו משוקף באופן מובהק וברור ביחס לבעלי מקצוע אחרים שהרי יכול הוא לדרוש ואף לקבל שכר טרחה בהתאם לביקוש ולהצעה של זמנו, כשרונו ותפוקתו.

כיום, עם תקופת עידן הדלי, בו השינויים הינם משמעותיים ובעלי עוצמה יוצאת דופן, חל גם שינוי בנושא המקצועי, הקרייריסטי וכל תפיסת המציאות של העולם הישן מקבלת ממדיים ופרופורציות חדשות ומרעננות.

ההתבססות על תארים אקדמיים כתעודת כניסה לעולם המקצועי מתמסמסת והולכת ובמקומם מגיעים מקצועות מגוונים וחדשים אשר מותאמים לקצביים לדיספלינות של העולם החדש.

העולם הטכנולוגי המתרחב והולך במהירות מסחרית בעשרים השנים האחרונות הופכות את המקצועות הטכניים, הדיגיטליים והממוכנים למקצועות סטנדרטים ומתוכם בולטים היהלומים המוכשרים ביותר, אשר בולטים בזכות השונות והחריגות שלהם מתוך היכולת הטבעית שלהם לראות דברים בצורה מקורית ויוצאת דופן וכך שאותו שינוי מושך את המוכשרים למעלה.

גם ללא תעודות או הסמכות.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

אופטימיות

תיקשור בנושא האופטימיות

האופטימיות. דרכו ומסלול חייו של האדם האופטימי לעיתים קרובות היא דרך קלה יותר, נעימה יותר ומחויכת יותר. האמונה בטוב היא זו אשר משותפת באופן כללי

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההדמיה

במהלך דרכו של האדם אל עבר ייעודו, נתקל לא פעם האדם במצבים מסוימים אשר מעניקים בידו את היכולת לבדוק בינו לבין עצמו את הסיטואציה אשר חושש הוא ממנה על מנת שיוכל לקבל את הדברים באופן ברור יותר ובעיקר מוחשי יותר.

קרא עוד »