תיקשור בנושא ההתעמקות

21.9.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההתעמקות.

יכולתו של האדם לעצור לעיתים ולהתבונן פנימה על דברים מסוימים אשר על פני השטח נראים למראית עין בסיסים וסטנדרטים על מנת להבין ולהפנים היא העמקה.

משמעות העומק עבור האדם מצריכה אותו לשנות את התדר הרגיל שמצוי בו על מנת שיוכל לגלות יותר רגישות ואף יותר תבונה ביחס להתעמקות אשר מבקש הוא לבצע.

ממש כמו ההתבוננות פנימה אשר מצריכה אותו למצב של התכנסות, כך ממש ההתבוננות לעומקם של דברים מצריכה אותו לשנות את נקודת מבטו אשר מרפרפת היא בדרך כלל ובאופן מובהק לרדת לעומקם של הדברים על מנת לא לפספס שום דבר אשר יכול במבט חטוף להיעלם מן העין.

ממש כך או באופן חומרי או רוחני, התעמקות דורשת העמקה פנימה וזהו תהליך מורכב ולעיתים גם מסובך.

כאשר אומרים על אדם מסוים כי הוא עמוק, הכוונה בדרך כלל הינה שאין תוכו כברו, כלומר אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בו ואף אומרים דברים שרואים מכאן לא רואים משם ומשמעו הדברים הינה כי על מנת להבין את הדברים בצורה רחבה ככל האפשר יש לבחון את הדברים מאספקטים שונים, מזוויות ראיה שונות ומנקודות מבט נוספות אשר מאפשרות את אותה התבוננות עומק לתוך נבכי נשמתו של אותו אדם על מנת לא להחמיץ שום פרט דומיננטי באישיותו של אותו אדם.

אותו תהליך אשר מתבצע מסיבות רפואיות נפשיות בדרך כלל נקרא פסיכואנליזה ומאפשר לאותם הללו הנקראים פסיכואנליטיים למפות את אופיו של אותו אדם אשר מבקש ביוזמתו לבצע את אותו תהליך או עבור גורמים משפטיים המבקשים להוכיח שפיותו של אדם אל נוכח מעשים אשר עשה והעלולים להעיד על חוסר שפיותו הנפשית.

כאשר מתבצע מחקר מעמיק אודות נושא מסוים שאז בדרך כלל מבוצע הדבר תחת ההגדרה של דוקטורט אשר זהו תהליך ארוך ומורכב של כמה וכמה שנים ואשר בסופו מוגשת מן עבודה מסכמת ארוכה ומייגעת אודות אותו נושא מסוים אשר כאמור הוקף מכל צדדיו ואף אספקתו ונקודות ראייתו השונות ומעיד על כותבו או כותביו כי התעמקו כהלכה באותו נושא וחקרו אותו לעומק ואף הצליחו להגיע אל מסקנות רבות ומקיפות ביחס לאותו נושא.

כאשר מסתיים תהליך מחקר שכזה ניתן להגדיר את כותביו ויוצריו, אותם הללו אשר העמיקו והתעמקו באותו נושא כמומחים לפחות באופן תאורתי באותו נשוא מסוים ואז אותו תהליך התעמקות והעמקה העניק בידיהם את היכולת המסוימת לשמש כמומחים באותו תחום.

ואולם כידוע אלו הגדרות כלליות בלבד האמורות לשפוך אור מסוים וחלקי בלבד על אותו נושא.

ואולם תהליך התעמקות משמעותי ועוצמתי דורש התמסרות רבה ולעיתים ממש סיזיפית אשר מאפשרת לאדם המעמיק את חווית ההתבוננות פנימה באופן מהותי ויסודי מאחר וכיום המידע הגולמי ואף המידע המעובד לכלל ידע מצוי ביד רחבה בראשות הציבור באינטרנט, אוטוסטרדת המידע, אשר מאפשרת לאדם, לכל אדם את ההתבוננות על דברים באופן יסודי ומעמיק ואולם רק באופן מסוים, ללא אלמנט החוויה האמיתי.

משמעות הדבר כי על מנת להפוך את ההתבוננות הבסיסית להתעמקות, יש צורך בתהליך נוסף עמוק יותר ומעמיק הרבה יותר על מנת לקבל את מלוא החופן של הבנה כוללת וכוללנית אודות אותו נושא של אותה התעמקות מסוימת.

ממש כמו בטבע, כך גם בחיים, אותה התעמקות מעניקה למתעמק את ההבנה המשמעותית ביותר בנושא מסוים ובסיטואציה מסוימת.

היכולת לבצע תהליך התעמקות בנושא מסוים דורשת מן המתעמק מספר לא קטן של תכונות אשר בולטות מעל היתר כגון: סבלנות, התמדה, כוח רצון ובעיקר סקרנות כאשר כל התכונות הללו מובילות אותו לתהליך התעמקות יסודי.

הסבלנות לעבור נקודה נקודה מבלי לפסוח על אף אחת הינה תהומית ונדרשת אכן באותו האופן גם התמדה לצורך אותה סבלנות אשר לא תקפח חלילה אף נושא שיכול לשפוך עוד אור ולהציף זוויות התבוננות נוספות, כך גם כוח הרצון לסיים את התהליך מבלי לנטוש אותו מסיבות כגון תסכול או עצלנות או סתם חוסר יכולת להעמיק עוד ועוד פנימה אל תוך העומקים הבלתי מסתיימים של אדמת הידע.

בסופו של דבר גם הסקרנות משמשת כמוטיב משמעותי במיוחד ומייצרת היא עבור אותו אדם מתעמק את התשוקה לקבל את אותו ידע מסוים כך שבלי אותה סקרנות לא יקרה הדבר.

כאשר מתקיימים כל אותם אלמנטים אשר נמנו מתבצעת התעמקות ראויה ומשמעותית.

אותה התעמקות מעניקה למעמיק את היכולת להבין את הדברים בצורה המשמעותית ביותר ולהצהיר על עצמו ואף לשמש כמומחה.

כאשר מדובר בנושאים מקצועיים גרידא שאז תורם הדבר לאותו אדם מוניטין רב ומאפשר לו להתקדם בסולם המקצועי, כגון תואר פרופסור או שכמותם, אשר מעידות עליו כי ביצע תהליך למידה מעמיק במיוחד ואולם כאשר מדובר בנושא רוחני ועמוק במיוחד שאז מקדיש בדרך כלל אותו אדם את כל יתרת חייו לאותה העמקה אשר לא מסתיימת לעולם כי לידע אין סוף.

כאשר מתבצע תהליך התעמקות בנושא רוחני שאז ובמידה והוא כולל וצופן בתוכו גם את אלמנט הסבלנות, גם את אלמנט הסקרנות, גם את ההתמדה וכוח הרצון שאז מתקיים אותו תהליך באופן שלם ומלא.

אותם הללו אשר מקדישים את חייהם להעמקה רוחנית ולקבלת ידע אודות נושאים אשר כוללים העמקה אינסופית ושימוש בידע אשר מצוי עבורם ביד רחבה מגלים במהלך הדרך עוד ועוד אלמנטים אשר מסייעים בידם לקבל עוד ועוד זוויות ראיה, עוד ועוד רבדים ואף שכבות בכך שתהליך ההתעמקות אינו יודע סוף ואינו יודע שובע.

כאשר מגיע האדם לקצה גבול העמקה שלו שהרי מעיד הדבר כי נסתיימה הסבלנות או שנסתיים כוח הרצון או שנגמרה ההתמדה או שיבש מעיין הסקרנות והתשוקה ואז לא יוכל עוד להעמיק עוד ומהווה הדבר מבחינתו סוף דבר וסיכום סופי של התהליך.

ואולם כאמור העומק הינו אינסופי ועבור האדם המתעמק זוהי שליחות נצחית ועליו לקבל עם עצמו החלטה כי מקדיש הוא את חייו לצורך כך.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

שיטת FREESELF

שיטת FREESELF הינה שיטה המבוססת על ראיה של האדם כדרך חיים המעניקה עבורו את הכלים הנכונים לו והמתאימים עבורו למען יוכל לשפר את ההליכה בנתיב חייו ולקבל תשובות לשאלות אשר מטרידות ומציקות לו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא התובנה

התובנה היא היכולת לנתח מצבים וסיטואציות ובעקבות אותו ניתוח של נסיבות האירוע גם להסיק את המסקנות אשר מובילות אל דרך הפעולה הנדרשת.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הפייסנות

תחושת פייסנות נותנת לאדם את תחושת הנוחות ואף הנינוחות.
כאשר האדם נמצא במצוקות ובמכאובים משמע כי תחושות כלפי עצמו הינה שלילית.
משמעות הדבר הינה כי הוא איננו בטוב עם עצמו ומן הסתם איננו מפויס כלפי עצמו.

קרא עוד »