תיקשור בנושא ההצפה הרגשית

28.8.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההצפה הרגשית.

כאשר עושה האדם כברת דרך משמעותית אל עבר ייעודו, בין אם מודע הוא לכך ובין אם לא, גומע הוא מרחקים משמעותיים כאשר למעשה רבו הזמן פועל הוא באופן שגרתי מאחר ובדרך כלל יודע הוא באופן כללי את כללי ההתנהגות הסטנדרטיים אשר מאפשרים לו לתמרן ולבצע את המהלכים הנדרשים עבורו לצורך התמצאות בדרך.

לעיתים כאשר מגיע הוא למקומות חדשים, הן בדרך האמיתית, החומרית, והן בדרך הווירטואלית אשר מסמנת היא את דרך התנהגותו ואופן חשיבתו, שאז במקומות אלו נדרש הוא ליתר תשומת לב מאחר ואלו אירועים ומאורעות אשר דורשים ממנו לקבל ידע אודות התנהגות כלפי תחושות ורגשות.

משמעות הדבר הינה כי לעיתים, במקומות מסוימים, נדרש האדם לעודף באנרגיות על מנת לבטא את תחושותיו ורגשותיו.

מנעד רגשותיו ותחושותיו של האדם, כל אדם, משמש אותו יום יום, שעה שעה, ומשקף עבורו את מכלול האנרגיות אשר מצויות בו, בין אם אלו אנרגיות אור טובות ומיטיבות ובין אם אלו אנרגיות רעות, שליליות ומעכירות אשר גורמות לנפשו נזק רב.

ממש כמו כוס מים אשר יכולה להכיל כמות מסוימת ובמידה וממשיכים לשפוך אליה ולא עוצרים רגע לפני שהיא מתמלאת, כך בדיוק כאשר אדם מסוים חש כי עוברות בו רגשות בכמות גדולה מידי, ישנו סף מסוים אשר מעליו נוצרת אצלו ההצפה הרגשית ואז כאשר כבר אינו יכול להכיל יותר את אותן רגשות, מוצף הוא לחלוטין ואז בא הדבר לידי ביטוי בהצפה רגשית אשר מתבטאת בהתנהגות שונה מאשר התנהגותו הרגילה והסטנדרטית. ההצפה הרגשית מגינה על האדם מיציאה מאיזון הן לטוב והן לרע ומעניקה לו את הוויסות והאיזון האנרגטי אשר נדרש לו ברגע מסוים וספציפי.

מעבר אשר עושה האדם מתחושה לתחושה ואף מהרגשה להרגשה גורמת לו לעיתים לסערת רגשות אשר אף היא קשורה קשר הדוק להצפה הרגשית לדוגמא – גבר מסוים אשר ניתן להגדירו כאדיש בדרך כלל מקבל שיחת טלפון ממנהל סניף הבנק שלו אשר מודיע לו חגיגית כי הגיע עיקול מסוים על חשבון הבנק שלו שאז צונח ליבו של אותו אדם לתחתוניו וליבו מתחיל לפעום בחוזקה, מתכסה הוא בזעה קרה ונעתקות המילים מפיו ולמעשה שינה הוא את מפלס האנרגיות שלו תוך מספר שניות וכך שאותה סערת רגשות אשר מתחוללת בנפשו בדרך כלל יוצאת ממנו החוצה ונשפכת ממנו בצורה של הבעה רגשית אשר מהווה ניגוד גמור לאדישות הכרונית אשר שודרה ממנו ממש רגע לפני שהגיע אותה שיחה ממנהל הבנק.

אותו אדם נמצא בסוג של התקף חרדה אשר בא לידי ביטוי בהצפה רגשית מסוימת.

מנגנוני ההגנה של האדם מהווים באופן בלעדי כמנגנון מתוך נפשו אשר תפקידם לעטוף אותו בסמיכה עבה אשר תגונן עליו מפני רסיסים מפני ניצוצות ומפני הבזקים אשר עלולים לפגוע בו ולנזק אותו כאשר עלול הוא לצאת מאיזון.

נפש האדם אשר בנויה מרבדים אינסופיים ואף משכבות מורכבות במיוחד, ממש כמו בטבע, מהווה ברובה אתגר בלתי פתור ומנגנוני הנפש, מנגנוני התחושה ומנגנוני ההרגשה משתלבים זה בזה במורכבות ואולם בהגיון מצרפי מובהק.

כאשר מצוי האדם בפני סיטואציה אשר נפשו לא תוכל להכיל את ההתמודדות שאז מבקשת היא להגן על הצפוי ובאופן מופלא “מכבה” את עצמה או יותר נכון מנתקת לזמן מסוים את יכולת הקליטה החיישנית ומונעת מעצמה להגיע למצב של הצפה רגשית אשר עלולה, כנראה, לגרום לנזק בלתי הפיך הן בהיבט הנפשי ואולם גם במסקנה ובתולדה של פגיעה גופנית.

כאשר מגיעה נפשו של האדם אל נקודה אשר יכולת הגמישות, ההכלה והדינאמיקה שלה לא עומדת בעומס רגשי אשר נוצר לפתע פתאום וללא הכנה מוקדמת וראויה שאז נוצרות סיטואציות כגון אירוע מוחי או הלם אשר נובע כתוצאה מהצפה רגשית אשר מייצרת את אותם תגובות שרשרת אשר מציבות את נפש האדם בפני משימה כמעט בלתי אפשרית.

כאשר לדוגמא מקבל האדם בשורה מסוימת אשר אינו רוצה להתמודד איתה או לחילופין כאשר מצוי הוא במצב של הדחקה מתמדת אודות אירוע שלילי אשר עומד להגיע, שאז מנגנוני ההכחשה שלו “עולים שלב” ונפשו מעדיפה לכבות את עצמה ואז המנגנונים המגינים עליה נכנסים לפעולה ממש כמו במצב חירום כאשר כיפת ברזל מקבלת התראה אודות טיל אשר נורה ממרחקים ועומד לנחות וממש כך קורה גם עם הצפה רגשית מתקרבת והאיתותים לכך.

כאשר נפש האדם מגיעה למצב של הצפה שאז נדלק מנגנון ההגנה המובנה ונוצרת אצל האדם אבולוציה של הגנה מרחבית ורוחבית אשר משנה עבורו את המציאות המיידית וכך אותה הצפה רגשית קיצונית מוסתת את נפש האדם ואת האנרגיות אשר זורמות בה באותם רגעים למקום של “מדמה מוות”, הווה אומר ניתוק מוחלט מן הסביבה ואז ממש כמו בת יענה אשר דוחסת את ראשה עמוק לתוך החול על מנת לא לראות את מה שמפחיד.

כאמור מנגנוני ההגנה הרגשים של האדם קורים בעקבות הצפות רגשיות מסוגים שונים כאשר בכי הוא תולדה קלה של הצפה רגשית אשר באה לידי ביטוי בעוצמות רגש שונות, לדוגמא – בכי של התרגשות מזכיה מסוימת או בכי קל כתוצאה מצפיה בסרט מרגש, מערבלות רגשיות מוגברות יותר משדרגות עוד יותר את התגובות כאמור עד לחסימה רגשית מוחלטת.

למעשה כאשר נוצרת לה הצפה רגשית אצל האדם, אחד ממנגנוני ההגנה אשר נכנסים לפעולה הוא לצייר את המציאות באופן אחר מן המציאות המרה והקשה לעיכול וכך שאותו אדם שנאלץ להתמודד עם מצב סבוך ורגיש מנסה לצייר תמונה אופטימית יותר אשר תתאים לאותו ויסות רגשי אשר יאפשר לו בכל זאת להתמודד ולהתאמת עם ההתרחשות.

לדוגמא – בשורה מרה אודות תאונה אשר עובר האדם והרופא מספר לו כי כנראה שהוא לא יוכל ללכת יותר שאז האדם מנסה להיאחז בכל זאת במחשבה שקיים סיכוי מסוים, קלוש אומנם, אבל קיים כי היו תקדימים שבכל זאת החלימו מן המצב ואז מנגנון הרגש שלו מווסת את עצמו לאשליה עצמית הנותנת לו את אותו איזון שהיה נדרש לו על מנת לא להגיע למצב של הצפה רגשית קיצונית.

גם מצב של צחוק קיצוני הוא בהגדרתו הצפה רגשית ואולם מן העבר השני.

צחוק הינו תגובה של תחושה עילאית ואף לעיתים אופורית ומהווים זרימה מוגברת של אנרגיות חיוביות ומועילות עבור האדם, כך שהאמירה בדבר צחוק שטוב לבריאות הינה בהחלט נכונה, למעט צחוק היסטרי אשר יוצא מכלל שליטה ואף הוא עומד בהגדרה של הצפה רגשית קיצונית.

חשוב לציין כי המצב המסוכן ביותר הוא דווקא מצב של ” קו הדממה” אשר מוגדר כאטימות ואף ניתוק ואפטיה מהסביבה כאשר נוצרת היא במצב של הצפה ריגשית.

המצב המומלץ ביותר הוא שחרור הדרגתי של רגש, ממש כמו שחרור של לחץ פנימי ואולם הדרגתי ומבוקר על ידי פתיחה של הדברים אשר מעיקים ומעיבים על מנת שתתרחש תוצאת הוויסות הנדרשת.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא המפגשים

משמעות הדבר הינה כי מפגשים מסוימים אשר מתרחשים בצורה מסוימת בין אנשים מסוימים ואשר תוצאות אותו מפגש קובעות עבור שני אנשים מסוימים את המשך דרכם והמשך “סיפורם” יכול במידה ואחד הצדדים בוחר לעשות כך .

קרא עוד »

תיקשור בנושא הייאוש

כאשר מצוי האדם במצב של מצוקה קיצונית, מניף האדם המסוים דגל לבן ומכריז בכך על כניעה שהרי גם צעד אחרון של ייאוש לא יעזור ואז למעשה אפסה עבורו התקווה.

קרא עוד »