תיקשור בנושא הייאוש

15.11.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את צעדי הייאוש.

כאשר מצוי האדם בנקודה מסוימת בחייו אשר מבין הוא כי לא נותרו בפניו אפשרויות מטיבות עימו ועם דרכו שאז למעשה מצוי הוא במצוקה.

מצב המצוקה אשר נותן בו אותו האדם גורם לו לחשוב באופן קיצוני מאחר וחש הוא בסכנה.

ניתן להשוות את התחושה אשר חש האדם כאשר מצוי הוא על גבי מצוק מסוען ועלול הוא ליפול אל מותו ולכן קרוי אותו מצב מצוקה, מן שורש הצוק.

כאשר אותו אדם חש את הבל הפה של הסכנה המוחשית והממשית שהרי נדלקות אצלו מנורות ההזהרה האדומות ומשמעיות את קולן המובהק וכך שדחוק הוא אל הפינה וחש הוא כי עליו לקום באופן מידי ולעשות מעשה אשר במידה ולא יעשה, שהרי ייפול מן הצוק אל מותו המיידי וכך שבנקודה מדויקת זו עושה הוא צעדים שלא היה עושה במצב אחר ולכן קרוי מצב זה כמצד של צעדי ייאוש.

כאשר מצוי האדם בפני מצב שכזה שהרי במידה ומוחו צלול ודעתו נחושה, שהרי יתכן ומבחינתו כלו כל הקיצון ומבחינתו מצוי הוא במצב כי אין לו מה להפסיד יותר מאחר וכבר הפסיד את כל מה שהיה לו וזהו למעשה אותו צעד אחרון בהחלט כשבמידה ולא יצליח אותו מהלך שהרי לא נותרו בידיו שום אמצעים נוספים ואז מגיעה מבחינתו אובדן התקווה הסופי ונחשב הוא כמת.

במצבים קיצוניים שכאלה, מגיע האדם אל נקודת אל חזור ואותה נקודה אשר לקוחה מעולם האסטרטגיה הצבאי משקף מצב שבו גם אם יבקש הוא לבטל את ההחלטה מסיבה של חרטה שהרי איבד כבר את היכולת לשוב על צעדיו ולהתחרט ואין לו למעשה אפשרות להינצל.

לדוגמא- טייס אשר מאבד את השליטה על המטוס ומנסה הוא כל תמרון אשר מכיר הוא ולא מצליח הדבר בידו, שאז כאשר מגיע הוא לנקודת אל-חזור שהרי או שיתרסק אל מותו יחד עם המטוס או שינטוש אותו.

נקודת אל-חזור מבטאת עבור האדם את הפחד מפני אובדן שליטה מוחלט כאשר למעשה אין לו יותר שום אופציה ושום אפשרות לפקח ולוודא כי יכול הוא להחליט לגבי הרגע נבא ולכן נקודה זו נחשבת בעיני רוב האדם כנקודה אשר יעשו ככל האפשר על מנת לא להגיע אליה בשום פנים ואופן מאחר ואין לדעת מבחינתם מה עלול יהיה להשתבש.

הצורך הייצרי והחייתי בביטחון למעשה גורם לאדם, לכל אדם, את התחושה המסוימת הזו אשר נישען הוא עליה כאשר מצוי האדם במצוקה קיימת מבחינתו שהרי מחשב הוא את חישוביו המסוימים ובוחן הוא את בחינותיו וכך שיכול הוא, במידה ונותר לו אפשרויות לבצע עבור עצמו מהלכים אשר כאמור מוגדרים כצעדים של ייאוש ואשר כאמור במצב רגוע לא היה טורח כלל להרהר ולהפוך בהם.

כאשר מצוי האדם המסוים במצב שבו מבחינתו נמצא הוא בין הפטיש לסדן וחייב הוא לקבל את ההחלטה הגורלית אשר כל מהלך שיקרה עלול להסתיים בתוצאה שלילית מבחינתו ושהרי דחוק הוא אל הפינה ומצוי הוא במערבולת.

כאשר מצוי האדם המסוים במערבולת, שהרי ממש כמו בטבע, שהרי אין לו יכולת שליטה משמעותית על אותו כוח טבע עצום ונתון הוא לחסדי שמיים.

כאשר אותה מערבולת מתקיימת עבורו שהרי יש בידו מעט מאוד אפשרויות אמיתיות על מנת להיחלץ ממנה מאחר וסוחפת היא אותו אל המעמקים ולא מותירה בידו את היכולת להיחלץ וכך שבמידה ואותו אדם מצוי במצב כזה שהרי הדבר האחרון שיעשה לפני שיגיע אל נקודת האל-חזור הוא צעד של ייאוש שלמעשה הינו הצעד האחרון אשר מקננת בו תקווה אמיתית להיחלץ מן המצוקה.

אותו צעד של ייאוש במקרה שכזה הינו ההבדל בין הצלחה לכישלון טוטאלי וסופי עבור אותו אדם.

לעיתים, הדמיון אשר קיים בין חייו של האדם לבין אותה התרחשות בטבע מעניקה באופן מטאפורי את היכולת לנתח את הדברים באופן הגיוני וצלול גם אם נדמה כי לכל אדם ישנו את מסלולו הייחודי והספציפי, עדיין יש קווים מקבילים אשר משותפים לכולם. מה הכוונה?

כאשר אדם מסוים מצוי במצב קיצוני שעליו לקבל החלטה משמעותית שהרי יכולתו לשלוט בתחושותיו וברגשותיו מהווה למעשה צעד ראשון ונכון עבורו וכך שללא קשר למקרה המסוים והספציפי שהרי תבניות מסוימות יכולות להוות עבור האדם, כל אדם, את הדרך הנכונה גם אן מדובר באלמנט כללי ולא מדויק.

משמעות הדבר הינה כי כאשר מצוי האדם במצב של מצוקה קיצונית שהרי יצר ההישרדות שלו דומה מאוד לאותו יצר הישרדות אשר מקנן במערכת ההפעלה הבסיסית ביותר של האדם אשר הייתה קיימת ונוכחת גם לפני אלפי שנים ללא שום קשר לאלמנטים נוספים.

יצר ההישרדות של האדם מהווה למעשה את הצעד האחרון שלו לפני שמרים הוא את ידיו וצולל באופן מטאפורי אל נקודת האל-חזור שממנה כאמור אין דרך לחזור ולכן כאשר מחשב האדם המסוים את קיצו לאחור שאז במידה ויש בנפשו את היכולת לתכנן עבור עצמו צעד של ייאוש שהרי למעשה נותרה בפניו התקווה כי אותו צעד אחרון שלפני הכרזת הכניעה יצליח וימצא הוא את הפתרון האפקטיבי למצוקתו.

כאשר מניף האדם המסוים דגל לבן ומכריז בכך על כניעה שהרי גם צעד אחרון של ייאוש לא יעזור ואז למעשה אפסה עבורו התקווה.

אותה נקודת אל-חזור מבחינתו הינה נקודה בעלת חשיבות קריטית מאחר והשאיפה הטבעית ואף ההגיונית שלו הינה לא להגיע אליה מאחר וכאמור אין דרך חזרה ממנה וגם צעדים של ייאוש כנראה לא יספיקו במצב קיצון.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההבלגה

ההבלגה. האדם המרכז את מלוא כוחו ואת תעצומות נפשו, על מנת לעצור את תגובותיו אשר הינן לעיתים לא מידתיות והעלולות לפגוע הן בעצמו והן בסובבים

קרא עוד »
הכוחניות

תיקשור בנושא הכוחניות

יכולתו של האדם לפתור מחלוקות מסוימות באמצעות כוח אשר ברוב המקרים אינו מידתי ואינו מאוזן. למעשה הכוחניות, מקורה בדרך כלל וכמו התנהגויות אנושיות רבות, עוד

קרא עוד »
תיקשור בנושא ההתנסחות

תיקשור בנושא ההיתנסחות

ניסוח המילים באופן חיובי, אזי גם המחשבות יהיו מנוסחות, יהיו מונחות בצורה חיובית וכך נבנה לו הקשר הבלתי נתיק בין מילים וניסוחן לבין משמעותן וכמו כן כמובן גם האנרגיות המסתתרות מאחוריהן.

קרא עוד »