תיקשור בנושא החביבות

9.8.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את החביבות

במהלך הדרך הארוכה והמפותלת אשר עושה האדם במהלך חייו אל עבר מטרותיו, יהיו אשר יהיו ואל עבר יעדיו, יהיו אשר יהיו, פוגש אותו אדם במהלך אותה דרך ובאותו מסלול חייו אנשים בדיוק כמוהו.

אל האנשים אשר מהווים את החשובים בחייו, מייצר הוא קשר מיוחד ואף תקשורת יוצאת דופן ואילו אל יתר קדימויות בחייו מתייחס הוא בדרך כלל בהתאם לנסיבות האירוע אשר בו נפגשו, במידה וזהו מאורע משמח וחיובי ובמידה וזהו אירוע עצוב ושלילי שהרי כך או כך אדם נמדד ביחס להתנהגותו במיוחד כלפי הללו אשר אין לו אותם איזשהו עניין מיוחד או אינטרס מובהק.

כאשר אדם נוהג בחביבות כלפי אדם אחר מבלי שקיימת לו סיבה מובהקת לאותה התנהגות חביבה, שהרי מבנה אופיו ואישיותו חיובי הוא.

במידה ואדם מסוים מתנהג בצורה חביבה וחיובית שהרי מקובל לחשוב, לפחות בעולם החומרי, כי קיימת לו סיבה מובהקת לכך מאחר ובדרך כלל לא מתנהג אדם רגיל בצורה חיובית לכל אדם וללא סיבה.

ואולם גם כאשר מתנהג אדם מסוים בצורה חשדנית אל אדם אחר, ללא כל סיבה, או לפחות ללא כל סיבה נראית לעין, שהרי מן הסתם, גם לכך קיימת סיבה כלשהי.

משמעות הדבר הינה כי כאשר אדם מסוים נוהג עם אדם אחר אשר איננו מכיר הוא אותו בצורה מסוימת שהרי העיבה לכך נעוצה בכמה גורמים וביניהם, מלבד אופיו של אותו אדם גם סיבות ודרכי חשיבה אשר צרובים הם ביקום כגון צורת התנהגות נימוסית ואולם חשדנות, מאחר וטרם יודע אותו אדם, מה טובו ומה רצונותיו הכמוסים של אדם אחר אשר נקרה על דרכו במקרה או שאולי לא במקרה.

צורת התנהגות של אדם נמדדת כאמור על פי פרמטרים ואלמנטים שונים ובמידה ומאמץ אותו אדם מסיבות שונות צורת התנהגות אשר משתמש ומאמץ הוא אותה באופן דפולטיבי, שאז לעיתים אותה צורת התנהגות תהיה מתאימה לסיטואציות מסוימות ואולם מן העבר השני, חלקן לא.

לדוגמא – אדם אשר חושד באופן בסיסי באנשים אחרים ובטוהר כוונותיהם, שאז גם אם אדם מסוים נקרה על דרכו ללא כוונות מסוימות, שהרי ינהג בו בחשדנות בלי קשר לכוונותיו, כך שתיתכן יצירת פער מיידי בין שניהם מאחר והאדם השני, אשר הגיע ללא כל כוונות, מוצא את עצמו מואשם מראש בחוסר תום לב ובכוונת שאין מתכוון הוא.

זוהי כאמור דוגמא להתנהגות חשדנית וכנראה שגם עומדת בקריטריון של חוסר חביבות מן האדם המסוים כלפי אותו אדם אשר נקרה על דרכו במקריות לא מקרית.

למעשה, התנהגות בלתי חביבה מצד אדם מסוים כלפי אדם אחר, בלתי מוכר, מותירה רושם ראשוני שלילי על האדם האחר ובמידה ואדם רגיש הוא מטיבו, שאז כנראה לא תתפתח אותה מערכת יחסים ראשונות לכלל חברות מסוימת במידה ולא קיים אינטרס מובהק מן האדם הנוסף מאחר והתנהגות חשדנית ובלתי חבייה מתפרשת כדחייה ולא כקבלה.

קיימים אלמנטים נוספים אשר מעידים כפועל יוצא של חוסר חביבות, וזהו חוסר הביטחון העצמי אשר מוקרן מאדם לא חביב.

למעשה אותם תדרים מסוימים אשר נובעים מאותו אדם לא חביב מוקרנים מעל סביבתו של אותו אדם ויוצרים כמו מעשה הגנה מפני הסובבים אותו גם אם אין אותו אדם מודע לכך ולכן אדם בלתי חביב נחשב בין היתר כאדם לא חברותי ולא מזמין יחסי תקשורת פעילים מאנשים נוספים.

כאשר אדם מבקש לשדר כלפי אדם אחר חוסר שביעות רצון או חוסר השלמה עם התנהגותו של האדם האחר, יכול להקרין אליו תשדורות שליליות והתוצר של אותה תשדורת היא התנהגות בלתי חביבה ובלתי נעימה.

למעשה, כאשר אדם נוהג כלפי אדם אחר או כלפי מספר אנשים באופן מכוון בחוסר חביבות שהרי ברור ומובן כי מצהיר הוא ללא מילים על כי פניו הבלתי מחייבות מסתוריות קמעה את עובדת תחושותיו השליליות כלפי הצד שמנגד ואולם אין הוא רוצה להיות קיצוני יותר מכך ולכן “מסתפק” הוא בחוסר נחמדות וחוסר חביבות אשר יכולות לסמן לצד השני את תחושותיו.

מן העבר השני, כאשר אדם מסוים נוהג באופן חיובי ושמח כלפי הצד השני, שאז מקובל לחשוב כי קיימות בו אנרגיות חיוביות ומצוי הוא התדר חיובי ומזמין.

ישנם אנשים מסוימים אשר עושים הפרדה מסוימת בין התנהגותם בנסיבות פרטיות ובין התנהגותם בנסיבות מקצועיות וחברתיות.

משמעות הדבר כי קיימת לאדם יכולת מסוימת לעטות על פניו ועל אופיו צורות התנהגות שונות אשר ישרתו אותו ואת מטרותיו כפי שמגדיר הוא אותן או כפי שמוגדרות לו אותן מטרות על ידי הממונים עליו.

לדוגמא – איש מכירות אשר אמונתו הפנימית אומרת וגורסת כי עליו להיות נחמד, חביב ומסביר פנים בצורה מסוימת, מאמץ כאמור צורת התנהגות שכזו, גם אם איננו כזה.

זוהי התנהגות אשר לאמונתו משרתת אותו ואת מטרותיו מאחר וסביר להניח כי אם ינהג בחוסר חביבות כלפי לקוחות, שהרי יאלץ לשלם את מחיר התנהגותו בכך שאותם לקוחות יחושו חוסר רצון לרכוש ממנו מוצרים שונים עקב חוסר נחמדותו.

משמעות הדבר הינה כי יכול האדם להתנהג בצורה מסוימת מתוך אינטרס ולא מתוך כנות פנימית וחיצונית ולכן גם התנהגות מסוימת אשר מוחצנת היא, לא בהכרח ניתן לומר כי כנה היא ואמיתית ונובעת מן האמת.

כאשר אדם מסוים איננו ניחן ביכולת הבחנה ברמה גבוהה, שהרי יכול הוא לטעות ואף להתבלבל מול אדם אחר אשר משדר אליו חיוכים וחיבה מופגנת אשר אמורים לשקף חיבה ואף חביבות אולם הלכה למעשה נובע הדבר אך ורק מתוך אינטרסים מובהקים אשר אותם לא רואה ולא מבין אותו אדם מסיבות שונות.

התנהגות חביבה יכולה ברוב המקרים, להתפרש כמזויפת ואולם קיימים גם אנשים אשר נמצאים הם בתדר חיובי רוב הזמן ואותו מצב פנימי גם זולג החוצה כלפי הסובבים אותו ומתקיים לו האדם המסוים רוב הזמן באנרגיות חיוביות כנות ואמיתיות.

כאשר קיימת באדם החיבור לעצמו, לדרכו ואף ליעודו, מאמין אותו אדם כי הדברים מתרחשים עבורו באופן חיובי ומאחר וכך, מתייחס הוא לדברים שליליים ולאנשים שליליים בסלחנות מאחר ומהווים הם עבורו שיקוף מסוים מצד היקום אודות מסרים מסוימים אשר נועדו למסור לו מסרים שונים אודות עצמו ואודות רצונו הבלתי נלאה להשתפר ולהיות טוב יותר, הן לעצמו והן לנפשו אותו טוב משתקף גם לפי חוץ ונקרא בשם – חביבות כנה.

אותה חביבות כנה היוצאת מתוך הנשמה קיימת אצל אותם הללו אשר האמונה בטוב מושרשת אצלם, הן כדרך חיים והן כדיספלינה ברורה.

מנגנון ייצור האנרגיות החיוביות עבור האדם מהווה את מרכז עולמו ומשמש אותו כל העת לטובתו ולטובת דרכו, ייעודו ושליחותו אשר או שמודע הוא אלה או שלא ואולם במידה ומקפיד הוא על חביבות, שהרי העולם מחייך אליו בחזרה.

שיקוף של מערכת ההפעלה האנושות אשר צרובה באותו אדם, נותנת בעבורו את היכולת להיות חביב ונחמד לאנשים אחרים, מבלי שירגיש כי נותן הוא משהו שקשה לו לתת.

כוונת הדברים הינה כי אדם אשר שלם הוא עם עצמו ועם דרכו ויעודו, החביבות נובעת ממנו באופן טבעי וכבדרך הטבע ואין לו צורך לקיים או לפברק חביבות.

כאשר עושה אותו אדם חישובי כדאיות לכל חיוך ולכל הערה מפרגנת אשר בוקעת ממנו שהרי נותן הוא לאינטרסים זרים ושליליים למקד אותו ונדרשת עבורו התבוננות פנימה באופן בהול מאחר ורחוק הוא מרחק רב מאוד מעצמו ומן המרכז המאזן והממוקד שלו.

החביבות העצמית של האדם כלפי עצמו היא המפתח המשמעותי ביותר מבחינתו וכאמור משליך הדבר באופן מובהק על מערכת היחסים שלו עם סביבתו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתנהגות האנושית

בימים האפלים והחשוכים של ימי הביניים, מי שלא התנצר נחשב לבעל התנהגות מופרעת ולא מקובלת והיה גוף אשר אכף בכוח את הנצרות באמצעות האינקביזיציה אשר תפקידה ושליחותה הייתה לחנך מחדש את ההמונים לנצרות ולחוקיה ובאמצעות זאת לעיצוב ההתנהגות מחדש.
גם המפלגה הנציונאל סוציליסטית בגרמניה הגדירה מחדש את ההתנהגות האנושית המקובלת ודאגה ליישם ככל האפשר את נורמות ההתנהגות הללו על סביבתה.
מי שלא אימץ כללי התנהגות הולמים, אזי זכה לתגובות אשר שכנעו אותו להתאזן עם הסביבה.

קרא עוד »