תיקשור בנושא ההתנהגות האנושית

השפעות רבות ומגוונות אשר נותנות להתנהגות האנושית צדדים רבים וזוויות שונות החל מגנטיקה מסויימת, השפעות סביבתיות, מצב כלכלי, חינוך, מצב משפחתי, השפעות חברתיות ועוד גורמים אשר יכולים לגרום להתנהגות האדם להתגבש לכלל מעשים אשר שינו, משנים ואף ישנו בעתיד את העולם.

אם נתייחס לחייו של האדם מרגע לידתו ועד רגע מותו כאל גרף מסויים אשר ניתן לאמר בפרוש כי התנהגותו משתנה בכל פעם שעובר הוא ממקום של תינוק למקום של ילד, ממקום של ילד למקום של נער, ממקום של נער למקום של בחור צעיר, למקום של בוגר, מבוגר וכך הלאה שהרי פועל יוצא הוא כי ההתנהגות שלו משתנה בכל פעם הן כתוצאה מן הסיבות אשר פרטנו בראשית והן בעיקר כתוצאה מן הסיבה כי קיימות לו עצמו סיבות שונות אשר גורמות לו להשתנות.

התנהגות יכולה להחשב למקובלת ונורמטיבית או לחריגה ולא נורמאלית ותלויה וקשורה בין היתר בציפיות אשר קיימות לכל אדם ואדם מעצמו וכמובן הנובעות מתוך אופיו שלו ביחס ישיר לסביבתו.

נהוג לאמר כי אדם מתנהג כלפי סביבתו כפי שהוא חושב שהסביבה הייתה מצפה ממנו להתנהג בדרך כלל.

ואכן יש אנשים אשר התנהגותם הינה למעשה תמונת ראי שאותה הם מפרשים מן הסביבה.

לדוגמא נביא בעבורך בחורה אשר הינה יפה ומיוחדת בעיני הסביבה שהרי כך היא מתנהגת בדרך כלל כלפי סביבתה ואם אופייה לא נחשב במקום אחר אזי היא גם תשנה בהתאם את התנהגותה מאחר והיא מקבלת פידבק מסביבתה ובהתאם לכך מתנהגת.

במידה ואדם מסויים נחשב למבריק ואינטליגנט בסביבתו שהרי לא יתנהג הוא כטיפש שוב מאחר והוא מקבל את הפידבק מהסביבה.

ישנם נורמות התנהגות רבות ושונות אשר כאמור מאפיינות גילאים שונים אולם בהחלט ניתן לציין כי קיימים ערבובים לא מעטים בין נורמות התנהגות המאפיינות גילאים מסוימים ובין התנהגויות אשר לא מאפיינות גילאים מסוימים כלומר יש בהחלט מודל התנהגות המאפיין גברים בגיל מסויים אולם בנקל נוכל למצוא גברים אשר אומנם מתנהגים בנורמות ההתנהגות שלהם כמו בגיל שלהם אולם כמו צעירים מהם או מבוגרים מהם וכך הלאה, קיימת השפעה רבה על האופי.

בגיל ההתבגרות, אשר הינו ללא ספק גיל משמעותי מאוד באופן כזה אשר משפיע לאורך זמן על ההתנהגות של האדם ולאחר מכן בתור בוגר, ישנם נורמות התנהגות שונות וגם משונות כגון שינויים עמוקים מבחינה אמוציונלית, מרדנות והתנהגות קיצונית אשר במיקרים רבים אף קורת על מנת לאותת איתותים שונים באמצעות ההתנהגות החיצונית אשר באה להעיד על התחושה הפנימית.

עם התפתחות ההיסטוריה ועם התפתחות התרבות והמחשבה מעט אחרי שהאדם התייצב בתור קוף מפותח עד מאוד, החלו האנשים להתבונן מסביב והחלו לזהות צורות התנהגות שונות ממש ואת השוני ביניהם, דברים אלו אובחנו כבר אז באמצעות פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנטרופולוגיה, ועוד תורות אשר חוקרות ללא הרף את התנהגות האדם מכל הצדדים האפשריים.

כפי שישנה התנהגות אנושית מקובלת ואשר מוגדרת כנורמלית, כך התנהגות אנושית לא מקובלת יש בה לרמוז על התנהגות אשר מוגדרת לא נורמלית ואכן בכל התקופות היו הגדרות שונות ומאופיינות לגבי מה נחשבת התנהגות אשר סוטה מן התקן.

מקובל לחשוב כי התנהגות אנושית לא נורמלית יכולה לבוא לידי ביטוי הן באופן חיובי והן באופן שלילי.

בדרך כלל הכוונה להתנהגות לא נורמאלית הינה כאשר אדם מסויים מתנהג כלפי עצמו וכלפי סביבתו באופן אשר פוגע הוא בעצמו או בסובבים אותו באופן כזה אשר מפריע לאיכות החיים של אחרים ואף מתלוננים כנגדו על התנהגות בוטה באופן קיצוני ואלים הן מילולית והן פיזית, שהרי קיים נוהג לנסות ולבודד אותו מן הסביבה באמצעים שונים כגון הסתכלות פסיכיאטרית, אשפוז בכפייה או בית הסוהר ואשר שם הוא אמור לקבל עזרה ולנסות לחזור למוטיבים של התנהגות נורמלית ולפי ההגדרות.

אם ניקח בתור דוגמא אדם אשר נחשב לבעל התנהגות אלימה ותקף הוא מספר פעמים את סביבתו ואף נעצר ונכלא, אזי יחשב הוא כאחד שיש להרחיקו מן הציבור הנורמאלי מחשש כי הוא אינו מתאים בהתנהגותו לסביבה ובמקום הכליאה שלו ינסו בתנאי בידוד לשנות את נורמות המחשבה וההתנהגות שלו.

בימים האפלים והחשוכים יותר של ימי הביניים, מי שלא התנצר נחשב לבעל התנהגות מופרעת ולא מקובלת והיה גוף אשר אכף בכוח את הנצרות באמצעות האינקוויזיציה אשר תפקידה ושליחותה הייתה לחנך מחדש את ההמונים לנצרות ולחוקיה ובאמצעות זאת לעיצוב ההתנהגות מחדש.

גם המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית בגרמניה הגדירה מחדש את ההתנהגות האנושית המקובלת ודאגה ליישם ככל האפשר את נורמות ההתנהגות הללו על סביבתה.

מי שלא אימץ כללי התנהגות הולמים, אזי זכה לתגובות אשר שכנעו אותו להתאזן עם הסביבה.

הנאצים אף ביצעו לא מעט ניסיונות מדעיים באנשים לגבי מחקרים אודות ההתנהגות האנושית ומצבי קיצון המובילים את האדם להתנהגות אשר יכולה להיות מוגדרת כלא אנושית, כגון התנהגות בשעת לחץ ומצוקה, רעב, תגמול, שכר ועונש, התעלמות חברתית, לחץ חברתי ועוד ועוד ניסיונות אשר בין היתר היו משבשים בכוונה את נפשו של האדם באמצעות הטלת מומים גופניים ובחינה של קבלת הסביבה את השונה.

ואולם מצד שני ניתן בהחלט לדבר על הנושא של התנהגות לא נורמלית בהיבט החיובי, כגון אנשים אשר הינם חריגים ואשר נמצאים מבחינת התנהגותם במקום שבו הם תורמים רבות לסביבתם מאחר ואינם מתנהגים בסטנדרטים מקובלים כגון מדענים, ממציאים, פורצי דרך למיניהם וכמו כן אנשים אשר עושים רבות למען הסביבה והאנושות מאחר ולמעשה הם אינם פועלים על פי נורמות ההתנהגות הרגילות והממוצעות ולכן נחשבים לחורגים ולחריגים.

נורמות ההתנהגות של האדם קשורות באופן ישיר ומוכח גם למבנה הפיזיולוגי של מוחו.

ההתנהגות האנושית מושתתת בין היתר על המערכת העיצבית ועל ידי המערכת האינדוקרנית.

מערכת העצבים מקבלת מידע אודות גירויים סביבתיים ומשתמשת במידע לצורך פיקוח על התנהגות מודעת ולא מודעת ואילו המערכת האינדוקרינית הינה אוסף של בלוטות שונות המפרישות הורמונים כגון בלוטת התריס, הלבלב, ועוד אשר פועלות ומשפיעות על מצבו הגופני של האדם ומהוות גורם להתנהגותו בין היתר.

מכיוון שכך התנהגות האדם מושפעת באופן מובהק גם מבריאותו הן הנפשית והן הגופנית.

פועל יוצא מכך הוא שאם אדם מסויים מסווג כבעל התנהגות אנושית שונה באופן כזה או אחר, שאזי קיים סיכוי רב וקיימת סבירות רבה כי קיימת סיבה ברורה לכך בין אם הסיבות הינן גופניות או בין אם הסיבות הינן נפשיות הן לטובה והן לרעה, כי אז ניתן למפות התנהגות חריגה גם מכאן.

ישנם גם סממנים חיצוניים לא מעטים להתנהגות מסויימת כגון הפגנת הבעות פנים שונות, חיטוט באף, אכילת ציפורניים, מציצת אצבע ועוד כהנה וכהנה אשר יש בהם לרמוז על התנהגות אנושית מסויימת מתוך הנפש ומתוך הנשמה, מן הפנים אל החוץ.

ההתנהגות האנושית עוברת שינויים והתאמות מידי כמה וכמה שנים ומידי כמה וכמה תקופות וניתן לציין כי התנהגותה של האנושות בעשור האחרון משנה את פניה באופן חד, ברור וקיצוני באמצעות התפתחות הטכנולוגיה אשר משפיעה על האדם ועל התנהגותו באופן מובהק, חד וברור.

אם בעבר הלא רחוק האדם היה יצור חברתי וחברותי שהרי כיום, התפתחות הרשתות החברתיות ניטרלו חלקים רבים מן ההתנהגות האנושית בכך שנתנו יכולת להתנהג באופן אשר לא היה מקובל פעם.

היכולת הוירטואלית.

ההתנהגות המוכתבת באמצעות סממנים וירטואלים, כגון חיוכים וירטואלים, חיבוקים וירטואלים ועוד ועוד.

אפשרות לסמן ולתייג צורות התנהגות באמצעות סימנים אפליקטיביים כגון אמוג’י ועוד.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

ייסורי הנפש

אם לא צלחה דרכך באופן מסויים והדברים לא קרו כפי שרצית, עשה שוב את הדברים בלי לוותר אלא השתמש במה שקרה כמתכון בטוח להצלחה בפעם הבאה.

קרא עוד »

תיקשור בנושא המחילה

ניתנה האפשרות לאדם להבין ולקבל את העובדה כי מותר לטעות ולהסס מאחר וזהו טבעו של האדם, בן האנוש אשר לא מצופה ממנו להיות אחד כזה שלא טועה .

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתעוררות

החוויות הזכורות ביותר לאדם במהלך דרכו הן הללו אשר חש הוא בהן כי משמעותיות הן במיוחד ונדרך הוא כאשר עולה חוויה כזו וצצה ונותנת לאדם את התחושה כי עומדת פניו חוויה משנת חיים ומשנת מציאות.
כאשר נתקל האדם במהלך חייו בחוויה אשר נחשבת למשנת חיים שהרי בדרך כלל מרגיש האדם חוויה של יקיצה והתעוררות.

קרא עוד »