תיקשור בנושא ההיתנצחויות

ההתנצחויות.

אדם אשר מנהל עם אדם אחר מערכת יחסים מסוימת אשר מגיעה לא פעם ומעת לעת למחלוקות או דיונים שונים אודות נושאים משמעותיים, לפחות לגבי אחד מהם, ואשר אותו ויכוח הופך להיות עניין עקרוני מסוים, שאז על מנת לא לוותר לצד השני מנהל צד אחד מאבק מילולי הגורר את הצד השני לשדה קרב מסוים ואולם כאשר גם הצד השני אינו מוכן לוותר על עמדותיו שהרי בסופו של דבר מגיעים שניהם לדו קרב לשוני, שנון ומשתלח הנקרא התנצחות.

אדם מסוים הניחן בכישרונות וורבליים מסוימים ואשר נוקט לא פעם בתהליך של שיחה נוקבת עם הסובבים אותו, למעשה משתמש בכישרונו באופן מתמיד וקיצוני שהרי הוא מתנצח עם חבריו באופן אוטומטי.

אדם שמתנצח על בסיס קבוע עם הסובבים אותו למעשה משתמש באותם ויכוחים ארוכים בתור כלי נשק אימתני כנגד הסובבים אותו ומה שמנחה אותו היא שאיפתו לניצחון באותו ויכוח.

התנצחות כאמור הינה דו קרב מילולי ברמת ויכוח ודיון גבוהים ולמעשה יש שימוש רב ומושכל באלמנטים מסוימים השומרים על רמת שיח גבוה וללא דופי.

אין בהתנצחות ירידה לרמה נמוכה של וכחנות ותגרנות אלא שמירה על כללים מאוד מסוימים.

ראשית לכל, ההתנצחות הינה כאמור מאבק שבו המנצח מוכרז כאשר לצד השני לא נותרו טעונים או סיבות או תשובות ומענים לצד הראשון וכך כאשר נסתתמו כל האופציות לתשובות בעלות משמעות רחבה שהרי צד אחד מוכרז כמנצח באותה התנצחות.

כמו במשא ומתן ברמה גבוהה, גם כאן ישנו נושא מסוים אשר הינו עומד על הפרק וגורם לשני צדדים להיכנס, בין אם במודע ולעיתים גם שלא במודע לתהליך מילולי ואינטלקטואלי אשר מביא אל שולחן המשא ומתן את כל יכולותיהם של המתנצחים.

כאשר אותו צד מוכרז כמנצח, נקבע למעשה דו קרב חוזר שהינו רק שאלה של זמן.

קיימת שונות בהתייחסות להתנצחויות שונות ומסוגים שונים, הן במישור העסקי והן במישור הבין אישי.

בהתנצחויות העסקיות נקבעות למעשה העובדות והסעיפים בהסכמים שונים ובחוזים שונים המהווים את התשתית למשאים ומתנים אשר מהווים נדבך חשוב ומשמעותי בכל משא ומתן בין שני גופים וכאשר סעיפים מסוימים מגיעים לידי חידוד ודיון מיוחד, מהר מאוד נגררים הצדדים לכלל התנצחות כאשר כל צד מנסה לנצח את יריבו לשולחן המשא ומתן לכל מיני דרכי פעולה שונות ובכל מיני שיטות של שכנוע החותרות בסופו של דבר להטיית הכף לצד מסוים ומן הסתם גורמות לשלהוב היצרים באופן מסוים כאסטרטגיה מסוימת לצורך השגת מטרות בדו קרב מילולי אשר אותו צד שמוכרז מנצח הוא הצד שזוכה במרבית הנקודות. בסופו של התהליך כאמור ההצלחה של צד אחד, במישור העסקי צריכה להביא את המשא ומתן לכלל הסכמה הדדית.

ניתן בהחלט לציין כי עובדתית, במישור העסקי קיימים אנשים מסוימים אשר נוקטים בהתנצחות כאלמנט יזום וכנורמת התנהגות סטנדרטית בין אם מדובר באנשי שיווק ומכירות אשר מנהלים התנצחויות וויכוחים כנגד לקוחות או כנגד מנהלים אחרים על מנת לשכנע אותם בצדקתם או גם תוך כדי ניהול דיונים מסוימים אודות נקודות מחלקות ואי הסכמה, כך או כך ישנם כאמור אנשים אשר הינם מתנצחים סדרתיים ובדרך כלל נמשכים הם למקצועות אשר מאפשרים להם למצות את ייעודם ודרכם כגון עו”ד ואנשי מכירות.

ההתנצחות העסקית מביאה בסופו של דבר ערך מסוים מאחר ואדם אשר מתורגל בכך יודע להיות יעיל מאוד ויודע להשתמש במילים, הבעות פנים וטון דיבור כאלמנטים מסוימים לצורך בניית אסטרטגיית התנצחות מושרשת ומשמעותית וכך גם משיג את הישגיו בצורת ניצחונות עסקיים משמעותיים.

ואולם גם במערכות יחסים שאינם עסקיות קיימות התנצחויות כגון במערכות יחסים זוגיות.

כאשר מתעורר ויכוח מסוים אודות עניין מסוים בין גבר מסוים לאשתו או בת זוגו, שהרי שניהם, במידת היכולת הספציפית שלהם מנהלים שיחות אשר מטרתן היא לייצר ניצחון באותה סיטואציה.

לדוגמא – אישה מסוימת אשר מנסה לשכנע את בן זוגה בנושא מסוים, כאשר הוא מערים בפניה קשת של סיבות אשר נשמעות כולן, לפחות מבחינתו, ככאלה אשר סותרות את רצונה, שהרי מכריזה היא בפני עצמה על רצונה להוכיח אותו על טעותו ולשכנע אותו בכל דרך אפשרית כי היא צודקת.

מאותו הרגע בו פורץ המאבק המילולי ביניהם, יכולים להגיע שניהם לרמת מאבק מסוימת אשר תגיע לכלל התנצחות ואשר שניהם מעלים טעונים משמעותיים ואשר אמורים לגבות האחד כלפי השנייה את כל הסיבות הרלוונטיות לאותם טיעונים וצידוקים שיאפשרו לאחד מהם לנצח בהתנצחות.

למעשה כל התנצחות טומנת בחובה ובקרבה אלמנטים נוספים ומשמעותיים כגון פנקסנות והשוואתיות כי זו למעשה אותה גברת בשינוי אדרת ביחס לפרשנות שנותן כל צד למינוחים אשר משתמש הוא בהם.

לדוגמא – אישה מסוימת המעלה נושא לדיון עם בן זוגה אודות רכישת מוצר מסוים וכאשר הוא מביע את התנגדותו הרפה, שהרי במידה והיא איננה מוותרת כבר בהתחלה, שהרי היא מגייסת מספר סיבות בהתחלת הדיון אשר לפי דעתה אמורות לפתור את המחלוקת באופן מיידי ואולם מתברר כי התנגדותו אל נוכח הטיעונים הללו כגון – “כבר הרבה זמן לא קניתי משהו” ו”זה במחיר ממש טובה” לא מסייעים בידיה, שהרי הוא מעלה טעונים שכנגד כגון “זה  לא מחיר כזה טוב” ו”את לא חייבת לקנות רק כדי לקנות כי בסוף את לא משתמשת כלל”.

באותו הרגע שנפתחת החזית שהרי שניהם מושכים פנימה אל אותו ויכוח גם אלמנטים אשר אינם קשורים ישירות לאותו מוצר ספציפי.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האושר

המשמעות של האושר מתחילה למעשה בדרך חייו של האדם ושל מטרותיו ויעדיו בעיני עצמו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא האפשרויות

האפשרויות. מתוך סך כלל הדברים אשר לוקח אדם כאפשרות אשר באה בחשבון למעשה נותן האדם לעצמו מגוון דרכי פעולה ואפשרויות רבות לדברים לקרות. קיימות עבור

קרא עוד »