הבדידות

תקשור על הבדידות

כאשר אדם מסוים נמצא במצב שבו אין מסביבו או גם אין בסביבתו עוד אנשים אשר מכיר ואוהב הוא או כאשר הוא נמצא בין ובתוך עשרות אנשים ואולם אף אחד לא מכיר אותו באופן מיוחד שהרי אין הוא לבד כי יש עימו אנשים ואולם תחושתו היא תחושת הבדידות.

למעשה הבדידות היא אמנם מצב פיזי מסוים של המציאות לבד והתחושה היא בדידות ואולם לא כל מי שנמצא בבדידות יכול להרגיש לבד מאחר וקיימת בדידות גם במצב של קיום אנשים מסביב כגון בדידות בחיי נשואים, משמעותה כי לא קיימת תקשורת ברמה מספקת במשך פרקי זמן ארוכים, כאשר שני בני זוג ללא ילדים חיים תחת קורת גג אחת ואולם כל אחד בפינתו זרוק ואין כל קשר ביניהם, שאז שניהם בודדים אולם לא לבד.

במקביל קיימים גם המתבודדים אשר נמצאים במצב של בדידות מתוך בחירה ואז זהו לחלוטין מצב נפשי חופשי שבו נזירים למשל בוחרים להיות בבדידות מזהרת.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך למעשה מרגיש האדם בודד יותר ויותר מאחר ומה שמגדיר את הבדידות זו למעשה איכות הקשר ולא כמות החברים שיש בין אם בחיים ובין אם בפייסבוק.

הפרדוקס הקיומי אומר כי אדם יכול להיות לבד בביתו ולהיות מאושר וטוב לב ושמח ואילו אותו אדם יכול להיות מוקף בהמון אנשים מחוץ לביתו ולחוש בדידות תהומית.

מבחינה פיזית ברור ומובן כי האדם הוא יצור חברתי ולא טוב לו להיות לבד מאחר ומטבע בריאתו הוא יכול הרי להתרבות רק אם עוד אדם או אשה לצידו וכך למעשה נוצרת האבולוציה, מוחו של האדם בנוי באופן כזה שתחושת הבדידות גורמת לאדם סימפטומי כאב נוירולוגיים ומצביעים על מצב מצוקה הבא לידי ביטוי בסופו של דבר בתגובה גופנית שדומה לרעב או צמא וזהו הצורך למלא חוסר מסוים. האדם נמצא במצב מתוח יותר, דרוך יותר ואמפטי ומכיל הרבה פחות.

לא סתם טענו שלא טוב היות אדם לבדו.

ואולם הבדידות הינה למעשה מצב מנוגד לבריאה כאשר מבחינה אבולוציונית ברור כי לשני אנשים ביחד הרבה יותר קל לשרוד בג’ונגל למשל מאשר אדם בודד גם ולו רק בגלל שבמצב של בדידות כל האחריות להישרדות נופלת על כתפי הבודד ואילו כאשר יש עוד אדם שאז האחריות נחלקת בין שניים ואז שניים דואגים למזון, לשמירה ולחימום, התנאים הבסיסים של קיום האדם הקדמון שבחר לחיות בחבורות ולא בבדידות.

גם במהלך ההיסטוריה האנושית וכך גם כיום, האדם הבודד לאורח זמן נעשה גם פגיע הרבה יותר למחלות וכושר העמידות שלו נפגע בצורה קיצונית, האדם הבודד ימות יותר מוקדם מן הגיל הממוצע ב- 45% מהמקרים, מאחר ולבדידות הכרונית יש השפעות וגם השלכות וסימפטומים על המערכת החיסונית, על לחץ הדם, וגם לגבי סוכרת, סתימת עורקים בלב וסרטן מכל הסוגים, מתפתחים מהר יותר אצל אנשים בודדים וכמו כן אנשים בודדים וגלמודים מזדקנים מהר יותר מאנשים אשר אינם חשים בדידות.

ואולם בדידות אינה בהכרח מצב שלילי כל עוד הוא נמצא ונוכח אצל כל אחד במינון נכון, גם כאן כמו בכל אלמנט ונושא בחיי האדם, גם הבדידות צריכה להיות מאוזנת.

כל אינדיווידואל צריך את המרחב הפרטי ואת המרווח שנותן לו את הזמן האיכותי עם עצמו ועם מחשבותיו וכל מערכת יחסים בין אם זוגית קלאסית או זוגית מודרנית אשר קיימת גם בשילובים שונים והנובעים מתוך חוסר רצון הגיוני לא להיות לבד, חייבים שיהיו בה פרקי זמן שהאדם יוכל להרגיש בגפו על מנת ליצור זמן איכות עם עצמו, עם תחושותיו ועם מחשבותיו הפרטיות.

אנשים אשר מרגשים בתוך מסגרת לעיתים כי אין להם מספיק מן המרווח הפרטי והמרחב הפרטי שלהם, ואז מבלי להבין מדוע, המערכת מתפרקת ומתפוררת ואותו אדם  אשר מרגיש שאין לו את המרחב שלו פשוט הופך באופן יזום ומכוון לבודד ואפילו במשך זמן קצר נהנה ממנה תוך כדי חיפוש אחר הפרטנר הבא אשר יעזור לו לשרוד ולבצע את הדברים יחדיו.

כיום בערי העולם הגדולות קיים מספר רב מאוד של בני אדם אשר גרים בגפם במשך פרק זמן של יותר משנה ומן הסתם הדבר הנובע מן החשש להפר את הסטטוס שנוצר והוא כנראה נוח של הבדידות היזומה.

הרבה מאוד אנשים שלא מוצאים את הנוחות ואת הנינוחות שבחיי זוגיות ושיתוף יוצאים ממנה מפאת ההזדמנויות הקורצות דרך הרשתות החברתיות ואשר מציעות אינסוף אפשרויות להיכרויות ולמצב שבו האינדיווידואל לא נשאר לבדו גם אם הבדידות מופגת על הספה בתכתובת טקסטים לאנשים אשר אתה לא מכיר וגם בסבירות גבוה לעולם לא תפגוש אולם הם לכל הפחות מפיגים את הבדידות אותה חשים הבודדים.

בימי קדם, עוד הרבה לפני הפייסבוק, הטינדר וכל אותן אפליקציות הכרויות שכה פופולאריות כיום ואשר למעשה דואגות להפגת הבדידות, אמורות באמת גם לייצר את הפלטפורמה הנוחה, הנעימה ואף המשעשעת לצורך הימנעות מבדידות בכל מצב.

עם כל זאת, כיום קש/ה במיוחד לייצר קשרים אשר יוגדרו כאמיתיים וכמשמעותיים דווקא בגלל שכולם מתלוננים כי הזמן הוא משאב נדיר ודווקא בגלל השפע האינסופי של אופציות חיפוש, גודש האפשרויות גורם לדחייה וכי קשה מאוד לייצר מערכת יחסים משמעותית מאחר וגברים מעדיפים לנצל את בדידותן של נשים לצורך ניצול מיני קל ומהיר, בין אם מדובר בנשים רווקות, בין אם מדובר בגרושות ובין אם מדובר בנשואות, לכל אחת יש את סוג הבדידות שלה וגברים מנוסים ללחוץ על הכפתורים הנכונים אשר מסווגים אצלם בין אם במודע או שלא במודע כאשר ישנם כל מיני פרמטרים לכל סטטוס של בדידות אצל רווקות, אצל גרושות, אצל פרודות, אצל נשואות וכל אחת יש לה את הסיבות לבדידות וכל אחת רוצה לצידה גבר אשר יפיג את בדידותה ולו רק ללילה אחד מזדמן על מנת להפיג את הבדידות הקשה עבורם.

מצד שני גברים בעולם המודרני יעדיפו חיי זוגיות נוחים ולא יתקשו באמת עם הבדידות שיחושו.

מאחר והמבנה הסטנדרטי של גברים ונשים אשר נהפכים לזוג הוא הבאת ילדים, שהרי תפקיד האשה בפועל הוא לטפל בילדים והגברים צריכים למלא את חלקם ולהביא כסף ואמצעי מחייה ואז למעשה הם מחוץ לבית ואף יכולים להפיג את בדידותם ושיעמומם ולכן פחות מושפעים לעיתים מן הבדידות הפנימית בחיי הנישואין.

הם מפיגים את בדידותם באמצעות רומנים דרך אפליקציות ורשתות חברתיות ובגדיה הכל דבר ואף מתכננים את הכיבושים העתידיים שלהם עם נשים בודדות אשר מכריזות על עצמן ככאלה אשר מרגישות בדידות ורוצות חברה.

קשר משמעותי דורש השקעה רצינית וכיום, רק על מנת לא “לפספס” את ההזדמנות להפגת הבדידות, נשים רבות נענות למניפולציות, לשקרים ולגנבת דעת שמתבצעות על ידי גברים אשר מנצלים את הצורך העז של נשים בהפגת הבדידות וזוכים באמצעות כך ליחסים מבוססי מין מזדמן ובכמויות גדולות ועם לא מעט לבבות שבורים ובודדים עוד יותר אפילו.

שימוש רחב יותר ברשתות חברתיות מעיד כנראה על בדידות רבה יותר ולהפך.

אך כנראה שהרשתות החברתיות הן המקור לבדידות או לחילופין ביטוי של הרצון להיחלץ ממנה?

אובדן הדרגתי של מיומנויות חברתיות בהשפעתן השלילית וההרסנית של הרשתות והאפליקציות, שימוש בפלטפורמות תיווך אנשים כגון פייסבוק, ווצאפ, אפליקציות דייטים על חשבון פגישות ישירות עם מגע אמיתי בעיניים, ניוון יכולות שפת הגוף, הימנעות מפגישות בגלל היכולת להתבטא דרך המקלדת ואפילו לא דרך שיחה בטלפון, גורם לחוסר במגע, חוסר ביכולות שפת הגוף, גורמים לבדידות מסוג חדש ומודרני להיווצר – ריבוי קשרים שטחיים ולא מספקים, אשר הסקס הינו מה שמושך את הגברים והנשים נדרשות לעשות סקס על מנת לתת לקשר המקולקל הזה את היכולת להתקדם לאנשהוא, מכיוון שהמתמודדות מרובות ואם לא תעמדי באותו קריטריון אז הבדידות תהיה נחלתך הבלעדית.

יתכן כי ההתמודדות עם ההתפשרות היא למעשה זו שגורמת לאנשים בודדים להעדיף להיות כאלה מאשר הצורך לחיות עם אדם נוסף אשר אינו ממלא את כל מה שמצופה ממנו ואז גם להתפשרות הלא מלאה וזו שבאה ממקום של חוסר ברירה יוצר סדקים רבים בתוך כל מערכת זוגית ואשר כאמור סופרת את ימיה לאחור כמו בערך כל מערכת יחסים שנייה כיום.

תפיסה זו מובילה במקרים רבים למצב של הכל או כלום, ההשוואה החברתית משפיעה באופן מהותי ביותר על התחושה הפנימית ויכולה לצור תהליכים של חוסר שביעות רצון בתוך הזוגיות, נוצרת מחשבה כי אם לכולם יש יותר אז גם מה שיש לי לא מספק, וצריך עוד ועוד ומה שיש לא מספק.

ככל שמרימים את הרף גבוה יותר, גם ביחסים וגם בזוגיות הוא הופך קשה יותר ויותר להשגה ומעורר תסכול עמוק. היכולת לקבל את הלא מושלם, הרע, העצוב, הלא טוב,, היא המפתח שעוזר לשאת את המחסור ולהרגיש את ההצלחה.

הניסיון האובססיבי כמעט, להימנע בכל דרך אפשרית מן הבדידות המפחידה, יוצרת דווקא העצמה גדולה מאוד שלה, ויוכל האדם להתמודד באופן ראלי ואף גם סבלני עם הבדידות, יוכל לסבול ממנה פחות.

היכולת להתמודד עם הבדידות היא פשוט לקבל אותה כמצב לא רצוי אך מלמד ונותן לך זמן איכות עם עצמך על מנת לתכנן את הצעדים הבאים באופן שכול וללא השפעות זרות ולא בהכרח גם מועילות.

בסופו של דבר הבדידות הינה מצב אצל האדם אשר יכול הוא לקבלו ולעשות בו שימוש נכון ואף מייטיב לצורך המשך דרכו והמשך חייו, ייעודו ואף הישגיו העתידיים.

קיימים אנשים לא מעטים שבדידות למעשה גורמת להם להיות מרוכזים יותר ופרודוקטיביים הרבה יותר, הכל לפי אותו אדם והכל לפי אותה סיטואציה ספציפית.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

החדשנות

חברה שנאחזת בתפיסות מיושנות, באמונות טפלות, בדעות קדומות ובהתנהגות אשר דוגלת בשמירה על הקיים, שהרי היא דועכת ולמעשה הולכת אחורה ומצבה אט אט הולך ומורע.

קרא עוד »

תיקשור בנושא המאמצים

המאמץ אשר משקיע האדם בהשגת יעדיו ואף מטרותיו מאלצת אותו להצטייד במלאי מספק של אנרגיות עשיה וכאשר מתמלא מאגר האנרגיות שלו, שהרי מצוי הוא ברצון לעשיה מאחר וחש הוא שפע רב מאותן האנרגיות.

קרא עוד »

תיקשור בנושא העדינות

העדינות. האבחנה המסוימת אשר מאפיינת באופן כללי את ההבדל המהותי והמשמעותי בין גבר סטנדרטי לאשה סטנדרטית הינה העדינות. יש לה לעדינות מספר אלמנטים אשר נובעת

קרא עוד »