החדשנות

בכל תקופה של המין האנושי היתה חלוקה של אנשים אשר עשו ככל שביכולתם לשמר את הכללים ואת התקנות של העולם הישן והם קראו לזה – מסורת.

כנגדם עמדו אנשים אשר התנגדו למסורת והתאחדו תחת כותרת אחרת והיא – חדשנות.

האנשים שדגלו במסורת למעשה דבקו באמונות מיושנות ופחדו משינויים שהיו עלולים להוציא אותם מאזור הנוחות שלהם ולהכריח אותם להתעמת עם דברים שלא התעמתו איתם קודם לכן.

הם העדיפו לשמר את המצב הקיים כנראה שהסיבה העיקרית היתה פחד.פחד משינויים שעלולים להרע את מצבך הרע ולא להטיב איתו.

מצד שני, היו האנשים אשר דגלו והאמינו במסורת כאלמנט שלילי ומיושן.

הם תמכו בטכנולוגיות חדשות, תמכו בדעות חדשות, תמכו בשינויים, גם אם נשמעו ברמת התאוריה לא לגמרי מושלמים, עדיין עצם הרעיון התיאורטי היה בו על מנת להלהיב אותם ולמשוך אותם קדימה.

למעשה בכל תקופה בהיסטוריה של האנושות היו קבוצות של שמרנים והיו קבוצות של חדשנים ופורצי דרך.

תמיד היו ביניהם קונפליקטים.

למעשה השמרנות נוצרה באופן טבעי בעיקר מהסביבתיות שבה היו אנשים וככל שהסביבה היתה יותר שמרנית ופשוטה בתפיסותיה שהרי היה קשה יותר ואף כמעט בלתי אפשרי לשנות את התפיסה הרווחת ושינויים היו נתפסים כאיום אמיתי על שלמות החברה, האנשים אשר היו דוגלים בשינויים היו נחשבים לכאלה אשר רצו ברעת החברה השמרנית ולרוב היו זוכים ליחס רע ולא אוהד כלפיהם ולכן במיקרים רבים אף היו מסתירים את העובדה כי הינם פורצי דרך והיו מנהלים את המהפכות העתידיות שלהם במחתרת וללא שמישהו יוכל להפריע להם בדרכם.

ממבט על ניתן לציין כי חברה שנאחזת בתפיסות מיושנות, באמונות טפלות, בדעות קדומות ובהתנהגות אשר דוגלת בשמירה על הקיים, שהרי היא דועכת ולמעשה הולכת אחורה ומצבה אט אט הולך ומורע.

לעיתים קורים מצבים שבהם האנשים שדוגלים בחדשנות צוברים כוח פתאומי כתוצאה מכל מיני סיבות ואז פורצת אם בכל תרועה רמה ואם בשקט סיטואציה חברתית המוגדרת כמהפכה של ממש.

מהפכה מגיעה משורש ה.פ.כ כלומר להפוך את המצב הקיים.

להפוך את המצב הקיים משמעו שמה שהיה קודם פשוט ישתנה ואנשים כידוע מפחדים משינויים מכמה וכמה סיבות ולהלן הם – פחד מזה שהמצב החדש יהיה בלתי הפיך, פחד מזה שהם לא יהיו יותר דומיננטים במצב החדש, פחד מאובדן שליטה, ולסיום, פחד שלא יהיו יותר רלוונטיים.

בדרך כלל מי שיוזם מהפכות הוא אדם אשר מצבו הנוכחי גורם לו לתחושה רעה על מצבו.

על מצבו הכלכלי, על מצבו הרוחני, על מצבו הכללי ולמעשה זה מה שגורם לו לקום ולעשות מעשה אשר עלול הוא אף להסתכן ולהקריב בכל מיני אספקטים.

ואכן האדם פורץ הדרך חייב לקחת בחשבון כי בסיטואציה מסויימת הוא יכול להקלע למצב שבו הוא יאלץ להילחם באופן פעיל ממש על מנת שהמהפכה שלו תצליח.

קיימת למעשה תמיד סתירה פנימית בין התחושה החזקה והרצון העז לשינוי ובין המשמעות הביצועית שלה, מאחר ועצם המילה תאוריה מבטאת את חוסר ההוכחה בפועל על הרעיונות המופשטים אשר היא מעלה.

תאוריה היא למעשה שלב התיכנון של הרעיון והפרקטיקה היא הביצוע בפועל.

החדשנות מבוססת לא רק על רעיונות פורצי דרך אלא בעיקר על אנשים אשר יש להם היכולת לקחת את הרעיון המופלא ואת התאוריה המרתקת ובסופו של יום להפוך אותה לכלל מעשה בשטח.

דוגמא ראשונה למהפכה חברתית הינה המהפכה הצרפתית אשר זכורה עד היום כמהפכה אשר נתנה כח עצום לשילטון העם ולדמוקרטיה להתרחש.

ממקום של עוני מחפיר ושל חוסר תנאים חברתיים מטלטלים, גאו במשך הרבה שנים השינויים מתחת לפני השטח והפער בין שכבת מעמד האצולה ואלו אשר היו מסתופפים מסביב למלך ובין מעמד האיכרים הלך וגדל, הלך וטפח עד כי למעשה היה מצב שבו למעמד הפועלים העניים לא היתה שום זכות אלמנטרית למעט לחיות ולעבוד עבור המלך ולשלם מיסים גבוהים ללא שום פרופורציה וכך לא היו מסוגלים להתקדם בחיים ולצבור עבור ילדיהם נכסים מאחר וכולם הלכו למלך בצורה של מיסים מאוד אגרסיביים ומי שניסה לחמוק מזה פשוט היו משתמשים כנגדו בסנקציות מכאיבות כל כך עד כי העדיפו לא להתעסק עם אלו אשר היו אמונים על האכיפה וגביית המיסים.

המהפכה אשר רעיונותיה וסיסמאותיה זכורים עד היום פרצה מתוך העם ובאופן ספונטני ע”י אנשים אשר חשו באופן חד, ברור ובולט כי הם פשוט לא מוכנים יותר לסבול וב- 14 ליולי 1492, כבשו בבוקר בהיר וקייצי של שמי פריז את ארמון המלוכה והכריזו על שילטון העם באופן כזה שהעלה מן האוב את המונח – דמוקרטיה.

מונח זה שינה באותו זמן את האנושות מן הקצה אל הקצה ולאחר מכן במקומות מסויימים אף חלחל בפועל לעוד הרבה מדינות אשר צרפת היתה הראשונה ללכת בדרך של חרות, שוויון ואחווה.

ואכן סיסמה זו היתה חזקה ומשמעותית ושימשה ממש כמו מנטרה למהפכנים של אז אולם יכולה בהחלט להיות נכונה ומתאימה לכל סיטואציה אשר שלושת האלמנטים הללו לא קיימים או לא מספיק חזקים.

המהפכה השניה היא מה שמכנים המהפכה הטכנולוגית אשר באה יותר ממקום של האדם שמנסה לשפר את מצבו באמצעות גילויים, המצאות וניסיונות אשר במהלך כל ימי האנושות זכורים כארועים משמעותיים אשר שינו לנצח את העולם וקיימות מספר דוגמאות –

המצאת הגלגל, המצאת החשמל והמצאת אפלקציית WAZE.

המצאת הגלגל למעשה נבעה מתוך צורך מאוד גדול לייעל את יכולת העברת מסעות כבדים ממקום למקום והרעיון הגיע למעשה מהאופן שבו נמלים היו אוגרות כמות של מזון ושאריות, היו מייצרות מעין כדור גדול ומגלגלות אותו על גבי האדמה עד לקן שלהן.

הבסיס הזה הווה תשתית לממציא הגלגל ואכן מרגע המצאת הגלגל בערך לפני כמה אלפי שנים, החלה גם הבניה להתפתח בקצב מסחרר והמטענים והסחורות עברו ממקום למקום באופן פשוט וקל וכך גם התפתח המסחר באופן קיצוני והשאר זו היסטוריה.

המצאת החשמל ע”י אדיסון היתה מהפכנית לא פחות והוא זכור במיוחד בשל העובדה שהוא נכל כל כך הרבה פעמים אולם לא התייאש והיה זכור כאדם אופטימי באופן קיצוני, בסופו של דבר המצאתו והדבקות הקיצונית שלו במטרה הביאה אותו לשנות את העולם באופן קיצוני.

גם אפלקציית WAZE תיזכר ככזאת אשר שינתה את פני האנושות,ככזאת אשר נתנה לכל אדם ביקום את היכולת להגיע ממקום למקום ללא צורך לבזבז זמן על חיפושים ועל היסוסים מיותרים ולמעשה אף באופן מסויים, חוזה את העתיד בכך שהיא אמורה לתת זמן הגעה משוער על פי כל מיני נתונים אשר נאספים מן השטח אל תוך בסיס נתונים דינמי אשר עובד ברקע כל הזמן ובסופו של דבר יודע להמליץ למשתמש על שלוש אופציות להגיע אל אותו יעד כאשר קיום WAZE משמשת גם לוויסות התנועה ולחלוקה שווה יותר של הפקקים בתחבורה.

המשותף לכל שלושת הדוגמאות אשר ניתנו הוא הצורך שהיה קיים אך לא מומש קודם לכן וזו למעשה המהפכה, כמו כן העובדה כי איש לא התנגד למהפכה הזו היא למעשה כי אף אחד לא היה אמור להיפגע מזה, אלא בדיוק ההפך, איכות החיים לאחר המצאת הגלגל רק השתפרה אך העלתה על הפרק דברים חדשים ושלילים כגון: הגלגלים משותפים גם לרכב הצלה שמציל חיים אך באותה מידה גם לטנק שנוסע בעת מלחמה וזורה הרס.

גם החשמל יודע לעשות טוב אבל גם הרבה רע, הכל בעיני המתבונן.

המשמעות של מהפכה או חדשנות כי עלולים לקום מתנגדים למהפכות ולשינויים כפי שציינו בעבורך.

ואולם ניתן לציין כי אותם אנשים אשר ידעו לקחת את הרעיונות הטובים ולהפוך אותם לדרך ממשית ופרקטית היו אנשי חזון אשר השכילו להפוך את מחשבתם שלהם ולסחוף אחריהם עוד ועוד אנשים שיתמכו ברעיונות שלהם, כלומר לא מספיק שיהיה רעיון טוב או תאוריה קסומה על מנת שמהפכה תצא לדרך עם כרטיס בכוון אחד.

 על מנת ששינוי יקרה צריכים להתקיים מספר אלמנטים ואלו הם – ראשית כל דרושה אמונה חזקה בדרך,שנית נדרש רעיון מבוסס היטב ברמה התאורטית,שלישית נדרשת השגחה עליונה אשר תאפשר את קיום העניין.

כאשר שלושת האלמנטים הללו מתרחשים – הדבר קורה.

נושא האמונה בצדקת הדרך הינו נושא מהותי מאחר ואם אדם אינו מסוגל להאמין בעצמו וביכולות שלו אזי גם אחרים לא יאמינו בו. ענין התאוריה דורש למעשה גם את היכולת לדמיין את השינוי כי אם אינך מסוגל לדמיין את מה שאתה רוצה שיקרה אזי הוא פשוט לא יקרה, או לחשוב על מה היית רוצה שיקרה או לכתוב תזה על התיאוריה ואז למעשה זהו השלב הראשון של תכנית הפעולה אשר הופכת את התיאוריה הלכה למעשה לפרקטיקה ביצועית, שלישית נדרשת השגחה עליונה כי כזכור היטב – מה שצריך לקרות קורה ואם לא נקבע הדבר מלמעלה אזי הוא פשוט לא יקרה ולא חסרות סיבות מדוע רעיון מבריק נשאר רק רעיון ולא הופך לביצוע, בדיוק כמו הסיכוי שתא זרע בודד יפרה ביצית זהו גם הסיכוי באחוזים שרעיון מסוים יהפוך הלכה למעשה וזה בזכות ההשגחה.

למהפכנים, פורצי דרך ובכלל אנשים שאוהבים שינויים בדרך כלל אין בעיה לקחת סיכון וללכת עד הסוף עם ההחלטות שלהם. לא חסרות דוגמאות של אנשים במהלך ההיסטוריה אשר קידשו את האמונה שלהם ואף איבדו את חייהם במקרה הקיצוני או את כל רכושם במקרה הפחות נורא וזאת אך ורק על מזבח אמונתם הבלתי מתפשר.

למעשה על מנת כי רעיון יהפוך למעשה כמובן שצריך כי תהיה דרך מחשבה אחידה ככל האפשר על מנת לא להיתקל פתאום במכשולים אשר לא נלקחו בחשבון טרם היציאה לדרך, נדרשת אמונה אחידה כאשר קבוצה מסויימת לוקחת דרך מסויימת – יש את האנשים אשר מובילים את הקבוצה אל עבר המטרה וכולם מאוחדים גם בחזון וגם באמונה וגם בנחישות נטולת ספקות ביחס לתוצאה הרצויה.

כל אחד זוכר ומרגיש היטב את התחושה המנקרת בנו עת מתברר כי טעינו בדרך ולא נסענו בדרך הנכונה. החוכמה הינה להתאפס כמה שיותר מהר ולקבל החלטה לגבי אופן הביצוע היעיל ביותר על מנת לחזור לדרך כמה שיותר מהר.

שום דבר אינו בלתי אפשרי והדבר היחידי הוא פשוט להאמיןללא לבטים, ללא היסוסים, עם אמונה חזקה ואנרגיות חיוביות.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא האובייקטיביות

במידה ומדובר באדם בעל רגישות גבוהה, שהרי יכול להיקשר במהירות רבה ביחס לאנשים רגישים פחות ואז אלמנט המעורבות יאבד משמעות ויכולת האובייקטיביות שלו פוחתת ביחס ישיר.

קרא עוד »
חברות

תיקשור בנושא החברות

חבר אמיתי ישמח בהצלחותיך ללא קנאה וצרות עין ויעצב אל מול כשלונותך ולא ישמח לאידך מאחורי גבך רק כי אמרת לו שאתה לא מקבל את דעתו ואת המלצתו ובגלל זה הגיע הכישלון.

קרא עוד »

תיקשור בנושא המוסכמות

המוסכמות. כל בני האדם הינם שונים אחד מהשני, אין אדם אשר דומה למשנהו ומכאן שאין דברים אשר טובים, נוחים ומתאימים לכל האנשים ולכן סביר להניח

קרא עוד »