המתירנות

מתירנות

קיימת מתירנות ברגע שקיימת הבנה כי קיימות מגבלות, כאשר קיימים איסורים מסוימים באופן אוטומטי נוצרים כמובן האלמנטים המותרים וכאשר בחברה מסוימת קיימת חוקיות מסוימת אז ישנם אלמנטים שמותרים תחת ההגדרות אשר נקבעו וקיימים אלמנטים שאסורים.

המתירנות הינה מושג מורכב ביותר ובעל משמעויות רחבות ואולם נתרכז במתירנות האישית אשר נוטל לעצמו האדם כאשר עומד הוא על דעתו ונוכח כי קיימים איסורים רבים אשר חייב הוא להתחשב בהם בין מבחירה או שלא, בין מרצון חופשי או שלא ובין מסיבות אשר תלויות בו או מסיבות אשר אינן תלויות בו אך עדין האיסורים קיימים.

למעשה העולם כיום נמצא במצב מאוד מסוים שניתן ללא ספק להגדירו כמצב מעבר בין העולם הישן לעולם החדש כאשר תקופת מעבר זו הינה פרק הזמן הנדרש לחלק ניכר מן האנושות להכניס למצב של קליטה תודעתית דרכי חשיבה שונים מן הסטנדרטי והרגיל והמקובל וזאת כאימוץ דרך חיים המבוססת על הרגלי חשיבה רעננים יותר.

המתירנות, שונה מאחותה החדשנות אולם שתיהן מורכבות מאותו התדר הבסיסי מאחר וחדשנות בהיבט הזה של העולם הינה גם טכנולוגית ומיישמת בפועל גם דברים אשר אנשים רבים חווים שינויים מסוימים מבלי כלל לדעת כי שינויים אלה נובעים מחדשנות, לדוגמא שימוש בטלפונים חכמים אשר הינם בכותרת שלהם “חדשנות טכנולוגית” ואולם בפועל זוהי חדשנות יחסית לעולם הישן אשר בו הדברים התנהלו ללא האלמנט הטכנולוגי ואולם עדין התנהלו כך או כך, מאחר ולאנשים עדיין היה את הצורך לשוחח אחד עם השני ומאחר והטכנולוגיה של היום מאפשרת את מה שבלתי אפשרי היה להשיג לפני 20 שנה, לפני תקופת פייסבוק וווצאפ עדין אנשים דיברו, תיקשרו, ניהלו מערכות יחסים והעולם נהג כדרכו, כך גם היום החדשנות מסוגלת לשנות את דרך חשיבתו של האדם, את התנהלותו היום יומית, ויכולים הדברים להיות הן במישור החיובי ויכולים גם להיות במישור השלילי, לכן כמובן  שתמיד היו ותמיד יהיו אנשים אשר לא תומכים בחדשנות.

המתירנות מצד שני הינה למעשה בחינה מקיפה של הצרכים האנושיים אשר מותאמים לאותה תקופה ובכך לעדכן להגדרות אשר יתאימו יותר לכמות גדולה יותר של אנשים.

לדוגמא ניתן להגדיר את אמסטרדם כעיר מתירנית מאחר ושם החלה הלגליזציה לסמים קלים מתוקף חוק, או למשל את אטלנטה ולאס וגאס כערים מתירניות אשר שם קמו ההימורים כקונספט עיקרי וכאטרקציה עיקרית.

המתירנות החוקית באותה מידה הביאה לעולם את האפשרות כי לילד יהיו שני אבות, ללא אמא כלל, או שתי אמהות, ללא אבא כלל וזאת בניגוד מוחלט ללפני 20 שנה שמצב כזה לא היה אפשרי חוקית ואף משפטית ולכן באופן מוחלט וברור ניתן לאמר כי סיטואציות מסוימות אשר לא היו אפשריות אז, אפשריות היום, והדבר נובע בזכות העובדה כי התקיימה גם אז והתקיימה גם היום ותתקיים עוד הרבה מאוד גם בעתיד המתירנות ממקום של חדשנות אנושית.

המתירנות האנושית מורכבת למעשה מכל הנושאים אשר מעסיקים את האדם, הן במישור האישי שלו, הדרך שבה הוא הולך, יחסיו שלו עצמו, יחסיו עם האנשים הקרובים אליו הן מבחירה והן מחוסר ברירה, שאיפותיו, ציפיותיו והחיבור שלו לסביבתו ולאמונותיו.

כאשר סביבת חיו של אדם מסוים מאפשרת לו לממש את אמונותיו, את רצונותיו, את שאיפותיו ואת דרכו כפי שהוא מאמין שהינה באותה עת שהרי ניתן לציין בעבורו של אותו אדם כי סביבתו מאפשרת וכמובן שאף מתירה לו את חופש הבחירה.

כאשר החברה שאותו אדם חי בה מתירה לו לממש את עצמו שאז היא חברה מתירנית ואולם ההיסטוריה יודעת להוכיח בהרבה מקרים שאנשים שנחשבים לפורצי דרך לעולם לא ירגישו שהם חיים בסביבה מתירנית ותחושתם תמיד תהיה של מאבק גדול בחברה נוכחית של חוסר מתירנות מספקת שתאפשר ותכיל את דרכם, אמונתם ורצונם וזה בדיוק מה שהופך אותם לפורצי דרך.

למעשה הקשר בין פריצת דרך ובין מתירנות הינו ברור, מובהק ואף לא מקרי.

בשני המקרים חש האדם את ההבדל מבחינת תנועת הדרך קדימה. כאשר מגמה מסוימת קורמת עור וגידים ומתחילה לנוע קדימה, היא למעשה פורצת דרך אולם אפשרית אך ורק כאשר קיימת מתירנות שמאפשרת את התנועה קדימה של המגמה.

המתירנות מאפשרת למגמות חברתיות מסוימות לנוע קדימה ובשלביה הראשונים של מגמה, קיימים אנשים מסוימים אשר הופכים את הטפטופים אשר מתרחשים אט אט לזרם איטי אשר הולך ומתגבר ותופס תאוצה גדולה וחזקה אשר כאמור הופכת למגמה מסוימת ומשם הדרך סלולה ומונגשת לכלל האנושות אשר תכיל לתוכה ולתוך דרכה את אותה מגמה לכלל דרך חיים מסוימת אשר ניתן יהיה להגדירה כמשנת דרך או “החיים לפני – החיים אחרי” כמאורע מחונן ומעצב דרך חיים.

כוחה של המתירנות כמו גם כוחה של החדשנות נעוץ באלמנט האנושי אשר עומד מאחוריה, מאחר ורעיון מסוים אשר מנקר במוחו של אדם מסוים ואשר אותו אדם מסוים משתף באותו רעיון מסוים עוד אדם מסוים ואשר אותו רעיון מסוים מקבל צורה חדשה מאחר והוא כבר כולל את החשיבה המשותפת של שני האנשים וכך גם אותו רעיון הולך ומתרחב ככל שעוד ועוד אנשים מתחברים לאותו רעיון ומרחיבים אותו ביחד לכלל חזון משותף ולדרך משותפת אשר בסופו של דבר מנביטה שתיל רך שמתפתח מרעיון קטן לעץ אשר אנושות שלמה תהנה מצילו, מפירותיו ומיופיו האינסופי.

העץ הינו עץ הדעת ומובילים את זה תמיד המתירנות והחדשנות, כאמור החדשנות בטכנולוגיה בעיקר והמתירנות בתחום האנושי.

ומכיוון שכך ההתקדמות כמו גם בתקופות בעבר, גם בתקופות הווה וגם בעתיד המתירנות תוביל מהלכים אשר יובילו את העולם קדימה.

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

האמת

האמת

האמת. דומה שאין לו אדם מילה יותר משמעותית ויותר יקרה מן האמת. לא זו בלבד כי אותה מילה מסמלת עבור האדם את הדבר המוחלט אשר

קרא עוד »

תיקשור בנושא האילוצים

כאשר נקלע האדם למצב בלתי רצוי ובלתי נעים ולמעשה נכפים עליו אלמנטים שליליים, שהרי נדחק הוא לפינה ולקרן זווית וכך שנאלץ הוא להגיב בצורה אשר בדרך כלל הוא לא מגיב.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההיתחזות

ההתחזות. האדם אשר נותן לעצמו מסיבות כאלה ואחרות זהות אחרת מזהותו שלו מסיבות תועלתניות ויוצר לעצמו דמות מסוימת בין אם קיימת ואמיתית ובין אם דמות

קרא עוד »