סקרנות

סקרנות

הרצון והתשוקה לקבלת מידע וידע בא לידי ביטוי אצל האדם כבר בצעדיו הראשונים וכבר מילדותו.

הסקרנות גורמת לו לשאול את עצמו שאלות ואת הרצון שנובע מן השאלות, שהוא לבדוק את הדברים ולקבל תשובות אשר יספקו את סקרנותו.

האדם הסקרן הוא גם בעל תכונות נוספות אשר קשורות לעובדה שהוא סקרן. ברגע שהוא לומד משהו חדש או להבדיל הוא חווה חוויה חדשה, הוא באותו רגע גם מתמלא שמחה.

הסקרנות כתכונה אנושית, למעשה מחקה מודלים מכל מיני תכונות אחרות של האדם, הסקרנות מדבקת וכאשר בא האדם ומטיל ספק כלשהו לגבי משהו שאותו ניתן לבדוק, אם מצליח הוא לגרות את הסקרנות אצל מישהו אחר, הוא הולך ומיד בודק את הנושא מאחר וסקרנותו התעוררה והיא נובעת מתוך תשוקה ותאווה כלשהי.

סקרנות נחשבת לתכונת אופי מסויימת ומקובל לחשוב כי ככל שאדם הינו צעיר יותר כך הסקרנות אצלו יותר מפותחת מאחר והיא קשורה להתנסויות שונות ולחוויות שונות שמעוררות את הסקרנות, אולם אין זאת כך בהכרח וגם מבוגרים ובוגרים אשר יצר הסקרנות שלהם מפותח או מתגרה בקלות, יכולים בשנייה אחת להיות מרוכזים לגמרי בסקרנות שלהם.

ניתן לחלק סקרנות לכמה וכמה סוגים וכמו כן לסקרנות חיובית ולסקרנות שלילית, היא באה לידי ביטוי באופן כזה שניתן לאמר על אדם מסוים כי הוא מסקרן שהרי הכוונה היא שהוא מעורר עניין אצל אדם אחר ולכן תכונה זו נחשבת בדרך כלל לתכונה חיובית ואולם לא פעם קורה שעודף לא מאוזן של סקרנות גורם למישהו מסויים להסתקרן יתר על המידה ואז הוא יכול גם להיפגע כתוצאה מזה שבדק דברים ולקח אותם אל הקצה והסתכן יתר על המידה.

סקרנות וסכנה יכולים לנבוע אחד מן השני מאחר ולאדם יש את התכונה הזו של לבדוק את הגבולות של עצמו וזה נובע מתוך הסקרנות שלו או יותר מדוייק מתוך רצון לספק את יצר הסקרנות שלו ואז הוא מוכן ללכת גם בדרך אשר יכול הוא להיפגע ממנה.

גבר נשוי אשר פוגש אשה אחרת והיא גורמת לו לגלות סקרנות לגביה מאחר שהיא  יפה ומשעשעת ומעוררת אותו, סקרנותו מתעוררת לגביה והוא לבלות זמן בחברתה שהרי מסתכן הוא בכך שאישתו תגלה את הדברים ואזי יחשב לבוגד.

איש מסויים רואה מישהו עושה במכון כושר תרגיל מאוד מאתגר ויודע הוא שלא מסוגל הוא לעשות אותו הדבר אולם סקרנותו מובילה אותו בכל זאת לנסות ואזי הוא פורק את כתפו ונפגע.

ואולם אל מול דוגמאות פחות נעימות, יש לה לסקרנות צדדים נוספים אשר הינם משעשעים ומעניינים וכמובן מאוד מספקים.

אדם סקרן בדר”כ משתעמם מהר וצריך גירויים כלפי עצמו על מנת שלא ישתעמם מאחר והשיעמום מרדים אותו ומדכא אותו ואף גורם לו למחשבות רעות וטורדניות ולכן כאשר מתעוררת בו הסקרנות אזי ניתן לאמר בעבורו כי מתעורר הוא על נפשו וחוזר לחיים וחוזר לחייך ולהיות במצב של התלהבות.

למעשה הסקרנות גורמת להרבה התלהבות בזכות היכולת התיאורתית לספק את הסבלנות בתשובות ובתחושות אשר גורמות לאדם הסקרן לגירוי ולעניין רב.

אין ספק שהסקרנות יכולה גם לשלוט באדם והוא יכול להתמכר לתחושות שכרוכות בה מאחר ויכולה להתפתח גם סקרנות אובססיבית לגבי אנשים מסויימים ואזי הם במצב שבו אם אין להם באופן קבוע משהו שמסקרן אותם ומוציא אותם מתוך משבצת של השיעמום והאדישות שהרי הם זקוקים באופן נואש למנת הסקרנות שלהם רק על מנת שיאזן אותם הדבר.

האדם אשר הינו סקרן מטיבו ישאף בדר”כ להרחיב את תחומי העניין שלו ואת הידע שלו ואף שואל את עצמו כל הזמן שאלות וכל הזמן בודק דברים ומעלה סוגיות הן אצל אנשים שמסביבו והן אצל עצמו.

אין ספק כי אחד המיקרים שניתן לאמר בפרוש ובפה מלא כי הסקרנות הינה מועילה ואפקטיבית היא העובדה כי הסקרנות הובילה במהלך ההיסטוריה האנושית הרבה אנשים סקרנים לגלות כל מיני תגליות והמצאות חדשות אשר חלק מהן אף השפיעו באופן משמעותי וניכר על האדם ועל התפתחותו, שאילמלא הסקרנות אשר הינה תכונה מהותית ונדרשת אצל מדענים או ממציאים בתחום המדע למשל או בתחום המחקר או בתחום הרפואי שהרי אלמלא הסקרנות לא היו מתגלים ומומצאים הרבה מאוד דברים.

גם בתחום הסיפרות, המוסיקה, העיצוב, הבישול, האדריכלות ובכל תחום יצירתי אחר שקיים הסקרנות לגלות כל מיני דברים חדשים ומעניינים גורמת לתחומים מסויימים להתפתח ולשנות צורה ותוכן ולהחשב לדינמיים וזאת בזכות אנשים אשר כל הזמן הינם סקרנים לגלות זוויות חדשות ורבדים נוספים אודות הדברים.

כך שניתן להסיק בהחלט שאצל אנשים יצריים ויצירתיים אשר מחוברים ליצר שלהם באופן חזק, שהרי הינם אף סקרנים וצריכים את הגירוי הזה של לדעת ולבדוק ולחטט ולמצוא עוד ועוד וניתן ממש להשוות אותה, את הסקרנות הטבעית אצלם ממש לחשק מיני שדורש את סיפוקו מאחר וללא אותו סיפוק נגרמת להם עוגמת נפש ועצב עמוק.

סקרנות עלולה לדעוך כתוצאה מחוסר שימוש או בעקבות איסורים שונים מאחר והיא בעיני אנשים מסויימים יכולה להוביל למקומות פחות רצויים, אזי מבוגר יכול להטיל איסור או וטו על ילד ומטילים עליו לעסוק בדברים אשר אינם מסקרנים אותו ואזי מדכאים הם אותו.

הוא עלול לחשוב שהלימוד של דברים אשר אינם מסקרנים אותו הינם טורח ודבר שלילי והוא מפתח חוסר עניין, אפטיות וגם התנגדות אקטיבית ולכן ככל שהוא נדרש יותר ויותר לאלץ את הדבר כך הוא חוסם ואוטם את הדברים והופך הדבר לעול קשה והדברים מתמסמסים באופן מיידי.

ואולם גם בחינוך ישנם זרמים מסויימים אשר ממליצים להתמקד בגילאים מסוימים הנחשבים הפוריים ביותר מבחינת תפקוד המוח ויכולת הקליטה האוביקטיבית שלו, לאפשר לילדים לעסוק אך ורק בדברים שמסקרנים אותם ומעניינים אותם על מנת להוכיח את התאוריה כי זה הופך אותם לילדים מאושרים יותר ואולם ממבט על נוכל לציין כי הדברים הינם למעשה מאוד אינדיבדואלים לכל אחד ואחד ומדד האושר שנובע מתוך הסקרנות הממומשת או שלא איננו מדעי כלל ונתון למצבי רוח משתנים יותר מאשר לאלגוריתם מנומק.

אם זאת בהחלט קיים קשר הדוק וברור בין אנשים שאושרם נובע מתוך חופש לבדוק ולגלות ולספק את סקרנותם גם אם היא לא תמיד מסופקת במלואה.

קיימת זיקה וקשר הדוק בין סקרנות ובין החושים המוכרים לאדם.

הסקרנות לגלות דברים שונים וחדשים אשר אינם קיימים ונוכחים אצל אנשים מסוימים היא זו המניעה את האדם הסקרן לבצע ולעשות דברים כל העת.

הסקרנות לגלות מראות חדשים ונופים חדשים ומרתקים אשר מגרים את הדימיון אצל הרבה אנשים גורם לתשוקה עזה לצאת למסעות ולטיולים אשר הציפיה הינה לסקרנות לבוא על סיפוקה.

הסקרנות לגלות צלילים חדשים ומוסיקה מעניינת כמו גם צרופים חדשים ומרתקים גורמת לאנשים מסויימים לשבת במשך שעות רבות ולהקשיב למוסיקה ולכאלה אשר המוסיקה הינה תחום עיסוקם ואף פרנסתם לנסות ולמצוא צרופים חדשים שיהוו מוסיקה חדשה ואף זה כמובן נובע מתוך הסקרנות או הצורך לספק אותה.

הסקרנות לגלות טעמים חדשים, מרקמים חדשים, ריחות חדשים, מגע חדש ועוד ועוד למעשה משלימים חוסרים ופערים אשר יש לו לאדם הסקרן באופן מובנה ואשר זקוק הוא לריגושים הללו כל הזמן מאחר ואם אין לו אותם שהרי כפי שציינו קודם יכול זה להוביל אותו למקום של תיסכול, דיכאון ומחשבות טורדניות.

מנעד החוויות האינסופי אשר היקום והעולם מציעים גורם לאדם הסקרן להיות למעשה כל הזמן בציפיה דרוכה לגילוי הבא אשר יגיע ויעצב עוד זוית מעניינת במטען התחושות אשר נושא עימו כל העת.

הסקרנות כמו אחותה הספקנות, מהוות גורם משמעותי מאוד גם מבחינה רוחנית על מנת לחקור ולהגיע אל האמת הפנימית בצל האדם.

היכולת לשאול שאלות והדחף והצורך הבלתי נשלט לעיתים על מנת לקבל את התשובות גורם לו לאדם הסקרן להיות כל העת במצב של סקירת הדברים ומכאן גם שורש המילה.

האדם הסקרן מבחינה רוחנית ישאף כל הזמן לשאול שאלות ולגלות את התשובות אולם לא התאוריה מעניינת אותו אלא רק בשלב הראשון והתאוריה לא מספקת את סקרנותו באופן מלא אלא רק באופן חלקי ומועט והרצון לחוות את הדבר גם באופן מעשי מחדד ומדייק אצלו את עובדת היותו סקרן.

למעשה הטלת ספק נובעת אף היא מן הסקרנות והצורך לקבל את התשובות לגבי הספקות היא המוטיב הנדרש לו לאדם הסקרן על מנת לספק את סקרנותו.

הרצון לחדש ואף למצוא את האמת הפנימית אשר בנויה היא מהרבה שאלות ומהרבה תשובות הוא המסע האישי של כל אדם באופן כזה שאדם סקרן אף יגיע יותר מהר אל האמת שלו ויהיה כנראה גם אדם שלם יותר ומלא יותר הן בתשובות ואולם גם בחוויות, חלקן טובות וחלקן רעות אולם גם הן וגם הן יעצבו את חייו ואת אישיותו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההכרויות

ההיכרויות. היכולת ליצור קשר מסוים עבור אדם מסוים עם אדם מסוים אחר או במשמעות הרחבה יותר של המונח לשעת ולבכיר הוא למעשה הממשק שיוצר את

קרא עוד »
בגרות

תיקשור בנושא הבגרות

האדם הבוגר בא לידי ביטוי באופן המשמעותי ביותר ביכולת ההתמודדות שלו עם מצבים אשר נחשבים כאמור לקשים, מאתגרים וכאלה הנחשבים לבלתי צפויים.
אותה בגרות אשר נמדדת לאדם כאשר נאלץ הוא לגייס את מיטב יכולותיו, ניסיונו, הבנתו ועוד תכונות אשר נחשבות לתכונות של אנשים בוגרים כאשר אין לו למעשה את התכונות הללו והוא מתנהג באופן בוגר יותר מכפי גילו, למרות שאין הוא בוגר כלל, זוהי החוויה אשר גורמת לו להתבגר מהר יותר ובאופן יעיל יותר.

קרא עוד »