הפיתוי

פיתויים

ממקום ברור של מילוי צורך מסוים וספציפי אשר לפעמים הינו צורך אשר מסיבות מסוימות יכול להיחשב כאסור, או לכזה שעלול להיות צורך שלילי שיכול להיות קשור גם להתמכרות מסוימת, מגיע הפיתוי והצורך המסוים לעמוד בפיתוי, ונחשבים שניים אלה למשמעותיים ביותר ואף מסוגלים להסיח באופן מובהק את דעתו של האדם ואף לגרום לו למחשבות טורדניות רבות.

מספר סוגים קיימים לפיתוי ונחשב הוא משמעותי ביותר מאחר ועלול לגרום לאנשים מסוימים להתנהג באופן לא מקובל ואף בוטא באופן קיצוני מאחר וכל פיתוי למעשה גורם לאדם לעבור את הגבול הפנימי שלו ולעשות מעשים אשר אמור הוא לא לעשות בדרך כלל מאחר ואי עמידה בפיתוי כלשהו עלולה להיות דבר עבירה, בין אם עבירה פלילית אשר יש עימה עונש הקבוע בחוק ובין אם עבירה מוסרית אשר עלולה לשאת עימה אות קלון גם אם לא מהווה עבירה על החוק ובין אם עבירה על החוקים שקבע לעצמו.

בהקשר של הפיתוי בדרך כלל קיים גם נושא השכר והעונש אשר הופכים את הנושא לקיצוני לשני הצדדים, גם הצד המפתה וגם הצד אשר מנסים לפתות אותו.

הצד המפתה פועל ממניעים שונים וברבדים שונים אשר יכול הצד המפתה לנסות ולפתות אך ורק באופן שאינו מעסיק אלא רק תאורתי ואז ברגע שברור כי הוא הצליח להביא למצב של פיתוי, שם הוא יפסיק ואולם כמובן שברוב המקרים כאשר היצר כבר בא לידי ביטוי שאז כבר לא עוצר הוא את התהליך והפיתוי נכנס לתהליך אקטיבי ומעשי והצד המפותה לא עומד בפיתוי ומתפתה.

קיימים כמה סוגים של פיתוי ובדרך כלל קשור הפיתוי לייצר וליצריות ולמצבי הקיצון של האדם, כאשר הדרך של עמידה בפיתוי הינה בדרך כלל על ידי מספר אלמנטים שכוללים עקשנות, עיקשות, פחד וחשש מתוצאות המעשה, חוסר שליטה שעלול להוביל למקום אשר אין ממנו דרך חזרה וכמובן החשש הגדול להיתפס מאחר ואי עמידה בפיתוי בדרך כלל וברוב והמקרים מסתיימת במתן דין וחשבון.

סוגים רבים של פיתוי קיימים וביניהם הפיתוי לאכילת דברים אשר מוחלט כי הינם לא רצויים ברציונל הקוגניטיבי אבל מפתים מאוד הם, פיתוי לעשות מעשים אשר הינם לא רצויים ברציונל הקוגניטיבי ואולם הם מפתים עד מאוד כגון פיתוי לקחת משהו שהוא לא שלך, ישנו הפיתוי להגיד דברים אשר לא ראוי לאמר אותם ברציונל אבל הם מפתים ומעניינים ויוצרים את התססת האווירה, וישנו כמובן גם הפיתוי לא לעשות דברים, כגון הפיתוי להיכלא למצב של עצלנות ודחיינות, קיים הפיתוי הגדול להתאפק ולא להביע כעס או זעם כלפי אלמנטים אשר יוצרים אותם אצל האדם וקשה לאנשים הללו לא להביע אותם, קיים הפיתוי הגדול להתנהג באופן שחצני ורהבתני ולא לשמור על צניעות באותו אופן שבו מתפתה הטווס לפרוש את נוצותיו היפיפיות על מנת להפגין את יופיו המהמם ואולם הטווס איננו נחשב לחיה צנועה ולכן כל פעם הוא לא עומד בפיתוי.

קיים הפיתוי לאמר דברים כנים למרות הקושי הגדול בכך וכמובן שקיים גם הפיתוי המיני.

בעבור כל פיתוי, עמידה בפיתוי ואי עמידה בפיתוי קיים תהליך מסוים, מקדים לעניין עצמו אשר מסית את האדם מדרך מחשבתו ומדרך התנהגותו הרגילים ואשר מייצרים אצלו את המחשבות העמוקות, מפעילות את הדימיון, מייצרות את האשליה והכל מסביב לנושא של הפיתוי.

הנושא הראשון הוא האכילה. אנשים רבים עד מאוד מוטרדים באופן אובססיבי ואף אינטנסיבי מנושא האכילה וכל מה שקשור וכרוך בה, מאחר והאוכל שנחשב למפתה, בדרך כלל וברוב המיקרים נחשב לאוכל ממכר ולגורם נזקים בצורה כזו או אחרת, לא בריא, משמין ומייצר אצל האדם חוסר רצון בולט להיכנע לייצר והמטרה הינה לעמוד בפיתוי ואולם נושא האכילה נחשב לבעייתי עד מאוד מאחר ועמידה בפיתוי של לא לאכול דברים “אסורים” גורם לתסכול רב ואף למעשים קיצוניים של אכילה כפייתית שהיא ברוב המקרים סוג של עונש עצמי שמטיל האכלן הכפייתי על עצמו על כך שהוא לא מצליח לעמוד בפיתוי, דבר זה משותף לאנשים רבים אשר לא מצליחים לעמוד בפיתוי ואזי הולכים לקיצוניות השנייה בתור אלמנט פסיכולוגי.

בנושא האכילה, כמו גם בכל מה שקשור בפיתוי, קיים כאמור נושא השכר והעונש, כאשר באכילה השכר הוא מיידי וכך גם העונש מיידי ומשמשים הם בערבוביה מסתורית, גם מרגשת ומעוררת יצרים וגם מתסכלת ומעוררת אכזבה.

השכר על עמידה בפיתוי של הימנעות של אכילת דברים אשר מוגדרים עבור האדם כאכילה שלילית ומיידי והסיפוק של הצלחה הינו סיפוק עז ומחזק ומעצים ונותן עוד ועוד כוחות לעמוד בפיתויים הרבים והאינסופיים, ואולם גם העונש על אי עמידה בפיתוי הוא מיידי והכמיהה העזה לממתק מסוים שיכולה ללוות את האדם מן הבוקר עד הערב, ללא הפסקה, אותה תשוקה עזה ואשר הינה עומדת בקריטריון של פנטזיה ממש, מתפוגגת באותה שנייה אומללה שאותו אדם לא עומד בפיתוי, נוגס באותו ממתק והאכזבה והתסכול ממלאים את מקום העונג המתוק אשר מעניק אותו ממתק, אותה אכזבה ותסכול כאמור יכולים להוביל במקרים מסוימים גם להרעת המצב ולכדי הענשה עצמית ואכילה כפייתית עד כי מגיע האדם למצב גופני קיצוני של הקאה והשמנת יתר.

גם הפיתוי של גניבה ונטילת שוחד הוא גדול מאוד ורובץ על נפשו של כמעט כל אדם אשר מחזיק בראשותו יכולות וכוח מסוימים.

אנשים כגון אלו אשר בדרך כלל הינם גם טיפוסים בעלי יכולות ומשמשים הם כבעלי תפקידים אשר יש בהם משמעות, כוח, שררה והשפעה, נתקלים כל העת במצבים אשר יכולים לגרום להם להתפתות ואף להשתמש בכוח ובהשפעה שלהם על מנת להיטיב עם עצמם בצורה כזו או אחרת.

כמובן שהחוק היבש במקרים כגון אלו, מגדיר היטב מהי גניבה ונטילת דבר מסוים ללא רשות ואולם במקרים בהם הדבר מובהק בלבד כגון גנבה מחנות ושהדבר מצולם שאזי אין מקום לספק, אולם במקרים מורכבים יותר של אינטרס סמוי או עקיף ונסיבתי בלבד שאזי משמעות אי העמידה בפיתוי קשה יותר להגדרה ולכן קיימים לא מעט מקרים שבהם נושא זה של הפיתוי הוא הקל ביותר וניתן לפרשנויות הרחבות ביותר הן ברמה המשפטית ובעיקר ברמה המוסרית. שהרי גנבה שמגובה בחוק כמו חברות הביטוח מהוות הצלחה עסקית מסחררת בדרך כלל. (:

הנושא הבא הינו הפיתוי לאמר דברים באופן כנה ואמיתי ועלול להוות בעיה ועילה למחלוקות רבות בין אנשים, עם כי לכאורה כל האנשים כמעט לא עומדים בפיתוי ומתנהגים ומתנהלים באופן צבוע, לא אמיתי ולא כנה האחד כלפי השני וביחוד ובעיקר כלפי עצמם.

היכולת של אמירת דברים כנים כלפי עצמך וכלפי אנשים אחרים מעידה על עמידה בפיתוי של ללכת בדרך הקלה ולשקר ואילו אותם אנשים מעטים אשר מצליחים גם לאמץ אורח חיים כנה, נחשבים לרגועים ומתונים בדרך כלל מאחר ולא נדרשים הם למידות של הסתרה, אשר מהוות נושא שמכביד על נפש האדם ואף גורמת לו לנזקים לא מעטים, ואולם הדעה הברורה כי לאנשים יש נטייה להיעלב מן האמת ומן הכנות גורמת למרבית האנשים כאמור לא לעמוד בפיתוי והם משקרים רוב הזמן ונחשב נושא זה לבעייתי מאוד ומורכב רוב הזמן.

אנשים מקלים עם עצמם ומשקרים בעיקר בגלל הסיבה שאינם רוצים להעליב ולפגוע וזו העילה מספר אחת לאי העמידה בפיתוי של השקר.

הפיתוי הבא הינו העצלנות אשר בה פרטנו בעבורך במקרים קודמים והעמידה בפיתוי העצלנות למרות שנחשב הוא לקשה ומאתגר, הינו בין הפשוטים לפענוח מאחר והשכר והעונש ברורים וחדים במקרה הזה עבור רוב בני האדם מאחר ורובם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם עצלנות קיצונית מאחר וזו פוגמת באופן קיצוני ביכולות ההישרדות של האדם ואולם בעולם החדש אותו פיתוי של העצלנות מתפרש לא כחוסר עשייה אלא רק כחוסר עשייה אשר בצידה טמונות הצלחות. כלומר הפיתוי להתעצל יש איתו עונש מיידי והוא חוסר יכולת לייצר הצלחה ממקום של עצלנות ועבור רוב בני האדם, לפחות במישור התיאורתי, הם עומדים פחות או יותר בפיתוי ולא מתעצלים אולם מוכנים להודות בחצי פה כי הם יעשו את המינימום הנדרש לצורך הישרדות ולא יותר מזה.

מאוד נדירה התנהגות של אדם אשר מתפתה להיות חרוץ מאוד וכמעט לא קיימת ולכן בדרך כלל הפיתוי לא להתעצל מצליח במידה מסוימת.

הפיתוי הבא הינו האלימות או הפיתוי לפתור דברים דרך שימוש באלימות ובימי קדם אכן נושא זה היה משמעותי עד מאוד כי בדרך כלל אנשים היו נוטלים את החוק לידיים ואלימות בין אם הייתה פיזית ובין אם הייתה מילולית הייתה “פותרת” הרבה מאוד סיטואציות והיוותה גם דרך חיים של ממש בחברות מסוימות ובתקופות מסוימות.

הפיתוי להשתמש באלימות היה חזק וכך גם היום, אולם גם כאן הנוגדן של הפיתוי הינו השכר והעונש אשר במקרה של אלימות קיצונית יכולה ואף מביאה אנשים למאסר ולריצוי עונשים כבדים. האלימות המילולית אשר בעבר הייתה נפוצה הרבה יותר אף היא מפתה אנשים רבים מאוד להשתמש בה והם אינם עומדים בפיתוי, ומקללים ומאימים לעיתים בצורה תרבותית יותר ולעיתים בצורה תרבותית פחות אולם עמידה בפיתוי בנושא זה הינה בדרך כלל חיצונית ויכול אדם לקלל בלב פנימה ולחייך כלפי חוץ ואז זוהי כמובן צביעות.

אחרון חביב ומעניין כנראה יותר מכל הוא הפיתוי המיני, אשר העסיק, מעסיק וכנראה גם יעסיק את האדם יותר מכל מאחר והינו משמעותי ורחב ונוגע בהוויית האדם וביצר הבסיסי שלו, בתשוקות שלו, בתאוות שלו וכמובן גם באגו שלו וצרוף שכזה שכולל יצר, תשוקה, תאווה, הנאה קיצונית ואגו זו הסיבה לכך. ואולם מצד שני בדיוק מאותה הסיבה נחשב נושא זה לטעון ביותר ולקיצוני ביותר מכל נושאי הפיתוי.

היכולת לפתות בין אם זה גבר המפתה אישה ובין אם זו אשה המפתה גבר, שהרי קיים הפיתוי הפסיבי וקיים בהמשכו גם הפיתוי האקטיבי.

אשה שתרצה לפתות גבר, תשתמש במידה ויודעת היא את מלאכת הפיתוי היטב, בטריקים ותכסיסים רבים אשר נועדו ליצור אצל הגבר את הרצון, הסקרנות, התשוקה, התאווה והפיתוי וכך במקרים רבים זוהי עבור האשה רק פיתוי פסיבי ונועד על מנת שהגבר ינהג בה בכבוד וייתן לה את מבוקשה הן מבחינה חומרית והן מבחינה של ביטחון והתנהגות ראויה. הפיתוי של הגבר על ידי האשה בדרך כלל גורם לגבר להבטיח הבטחות ולהתנהג בצורה חלשה מול האשה אשר הינה דומיננטית ולכן אשה אשר נחשבת למפתה יש לה יכולת לשלוט בגברים שלה באופן קל, פשוט ומניפולטיבי.

מצד שני גבר המנסה לפתות נשים, עושה זאת בעיקר מסיבה של רצון לכבוש ולתת לעצמו עוד נקודות זכות לאגו הגברי שלו והדבר נעשה רק על ידי פיתוי אקטיבי ולא מסתפק הוא בידיעה כי האשה הייתה שוכבת איתו אלא רוצה הוא גם את הכיבוש הגופני והנפשי ואת יכולת השליטה באשה עד לקצוות ומבלי להתחשב ברגש או בכל דבר אחר. ואכן הגבר המפתה משכלל כל העת את שיטותיו ואת האמירות שלו ונעזר בכל דבר אפשרי, כולל שקרים, הבטחות שווא, חוסר כנות, כוח בלתי מידתי, הטרדות והצקות ללא גבול עד אשר יראה סימנים שהאשה נכנעת ומתפתה ואז יגביר עוד יותר את הלחץ עד לכניעה.

בדרך כלל, לאחר שמשיג את מטרתו הוא מאבד עניין וזונח את האשה בדרך לקורבן הבא.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הדחפים

הדחפים אשר מניעים את האדם לבצע מעשים אשר מועדים בקריטריון ובהגדרה של מעשים בלתי שגרתיים מובילים אותו לעשות את אותם מעשים מן היצר.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההשתוקקות

השתוקקות היא תסיסה מסוימת אשר הולכת ומבעבעת עוד אותו מאחר ואיזון חייב להתקיים.
מחשבות מנקרות בראשו של האדם אודות אלמנטים אשר חש הוא משיכה והזדקקות אליהם .

קרא עוד »