תיקשור בנושא הזעזועים

18.12.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הזעזועים.

מסע חייו של האדם, אשר מתרחש עבורו במהלך הדרך אשר עובר הוא, רצוף בחוויות רבות חלק מן החוויות טובות ומרוממות נפש, חלקן שגרתיות ושכיחות וחלקן רעות ומזעזעות. מבר החוויות הללו מהוות עבור האדם את מהותו ואת הווייתו אשר מעצבת את דמותו ואת חייו.

יכולתו של האדם להתגבר על חוויות מטלטלות אשר עלולות לחרוץ בנשמתו חריצים ואף צלקות עלולות להיות מיבלות ולכן כאשר פוקדות את אותו אדם מעל לעת חוויות אשר מזעזעות אותו, עלול הוא לא להצליח ולהתאושש לחלוטין וכל שנפשו אשר כאמור מחורצת, מקועקעת ומזועזע ואף מטולטלת עלולה לגרום לאותו אדם להתנהגויות מסוימות אשר יעידו עליו כי נפשו נפגעה באופן כזה או אחר, רציני יותר ורציני פחות ואולם כך או כך, אותם זעזועים נפשיים יכולים להוביל אותו למצב של טראומה.

מצבים קיצוניים של זעזוע נפשי גורמים כאמור ואדם למצב חווייתי מטלטל כאשר יכולת ההדחקה שלו מביאה אותו להדחיק ויכולת ההכחשה שלו יכולה לגרום לו להכחיש ואולם בשני המקרים הללו, הנזק נעשה כבר והחריצים והצלקות לא נעלמו.

כאשר לדוגמא, אדם מסוים מעורב בפיגוע חבלני, בו רואה הוא לראשונה בחייו מוות בצורתו הקשה והנוראית, רואה הוא איברים גדועים ומדממים, שאז מצטברים האלמנטים הללו בהווייתו ובחוויותיו לכלל טראומה או הלם וכך ש התאוששות שלו בין אם מהירה ובין אם איטית ובין אם הדרגתית, מתאפשרות אך ורק אם מוצא הוא את נקודות האחיזה במציאות החיובית ובאלמנטים הטובים בחייו ולא נותן הוא לעצמו להידרדר אל המקומות הרעים והאפלים אשר דומיננטיים הם למצבי טראומה וגם למצבי פוסט טראומה אשר מלווים את אותו אדם גם שנים רבות לאחר אותו אירוע מזעזע.

ואולם זעזוע שכזה עבור האדם הינו בין היתר גם אירוע משנה חיים בין אם מודע הוא לכך ובין אם לא מאחר וחייו של האדם רצופים כאמור במצבים אשר נוכל להגדירם כמזעזעים ורק יכולתו של האדם להגדיר עבור עצמו את יכולותיו המסוימות אשר מסוגלות לגרום לו להתאושש מן ההלם והזעזוע היא זו אשר מאפשרת לו להמשיך את חייו, בעוד אנשים עם יכולות התאוששות קטנות ומעטות יותר מושפעים מטראומות שכאלה לשארית חייהם ואותו פוסט טראומה מלווה אותם כל עוד נשמה באפם ולכן הופכים הם לאחר אותו מאורע מזעזע לאנשים שונים בעל כורכם.

כאמור ישנן דרגות רמות שונות של טראומה וכל אדם חווה את הדברים באופן מיוחד ומובהק ואולם אותה חוויה מטלטלת מבחינתו מהוה את מהות חייו ואת הפחד הגדול ביותר מבחינתו שהוא שיחזור חוויות הזעזוע ההלם והטראומה.

עבור אנשים מסוימים, החוויות אשר חוו בגלגול חייהם הנוכחי משתלב בחוויות ובזעזועים  אשר עברו בגלגולים קודמים וישנם לא מעט אנשים אשר מושפעים ללא הבנתם וידיעתם בעיקר מהבלחות של זיכרונות קשים מאותם מחזורי חיים אשר לא נותנים להוכחה מדעית שהם גלגוליו הקודמים, כאשר לעיתים חוויות קשות אשר חוו בעבר הנשימתי קיימות אצל אותו אדם כזיכרון מוחשי וטראומתי אשר משפיע על אופיים לא פחות מחוויות קשות אשר יכולים הם לקשר לאלמנטים אשר זוכרים הם בבירור.

אותן הבלחות זיכרון מעלות אצל אותו אדם סימני שאלה ותהיות רבות ומצטברות הן אצלו במגירת ההדחקות ביחד עם כל יתר האירועים אשר גרמו לו גם בגלגולו הנוכחי לזעזוע, הלם וטראומה אשר משפיעים עליו ועל אופן התנהגותו, מחשבתו ואופיו כמובן.

התרופה היעילה ביותר עבור האדם על מנת להתגבר על זעזוע שכזה הוא דווקא ניקוי. משמעות הדבר הינה כי דווקא חוויה מתקנת אשר תעלים את החששות ואת המשקעים אשר מעיקים ואף מעיבים על נפשו של אותו אדם הם הפתרון.

לדוגמא shock therapy אשק משמעותו שיקוף של הטראומה עבור אותו אדם ותיקון המצב באמצעות שיחזור הסיטואציה באופן מודע.

כאשר ניתנת לאדם המסוים אפשרות לתקן מציאות אשר מתרחשת לה כבדרך הטבע ולהתערב באותה סיטואציה קשה מתוך הבנה כי הפחד מחוויה רעה שעלולה לחזור קיימת רק בדמיון ולא במציאות הנוכחת יכולה לשקם עבור האדם, כל אדם, את הטראומה ותגמול איתו כליל מפחדיו ומזעזועיו אשר גורמים לו לירידה משמעותית באיכות חייו.

קיימים סוגים שונים של זעזועים והעיקריים שבהם הינם זעזועים נפשיים, זעזועים גופניים וגם השילוב שהוא זעזוע נפשי וגופני גם יחד. כאשר הזעזוע הינו גופני שאז מדובר בפגיעה גופנית אשר גורמת לגוף לכור את החוויה השלילית ולפתח נוגדנים אמיתיים ודחייה עתידית מציאותית אשר אמורה למנוע ממנו לחזור אל אותו אירוע מזעזע, לדוגמא- אם נקע האדם את קרסולו בטיול רגלי בהר מסוים, שאז אותה טראומה גופנית תמנע ממנו לרצות לצאת שוב לטיולים שכאלה על מנת לא לשחזר, שלא במודע, את הזעזוע והטראומה.

זעזוע נפשי הינו עמוק הרבה יותר ויכול להגיע מכישלונות, עלבונות, פגיעות וביזוי כאשר התופעות לכך הן רתיעה והימנעות מכל קשר חברתי אשר עלול בעיני האדם הטראומתי לגרום לאותה טראומה ואותו זעזוע להשתחזר.

הטראומה המשולבת, זו אשר פוגעת הן בנפש והן בגוף הינה כאמור המשמעותית והקשה מכל. כאשר נגרמת לאדם המסוים מחלה ממארת שאז אפשרות אחת היא כי חוסר יכולת להתגבר על זעזוע או טראומה מגלגול קודם או מחייו הנוכחים ואז אותה טראומה אשר יכולה להיות לדוגמא תקיפה מינית בגיל צעיר אשר יכולה להתפתח אצל האישה לסרטן צוואר הרחם לדוגמא ואז הריפוי וההבראה אשר נחוצה היא כל כך עבורו תגיע דווקא מן המקום אשר הרפואה הקונבנציונלית לא תדע.

החיבור העוצמתי בין נפש וגוף משפיע באופן מובהק על היווצרות מחלות אשר מגיעות מן הנפש ומחלחלות לגוף כתוצאה מטראומה אשר לא אובחנה ולא טופלה באמצעים של הכלה, סבלנות ואפיון מלוא כל הסימפטומים וכך שאותו חיבור למודעות יכול לצרוך לסייע באותם מקרים טראומתיים מסוימים.

כאשר נקלע האדם לזעזוע הטראומה אשר לא מבין הוא עדיין את עוצמתה ומשמעותה יש עליו לקחת בחשבון כי הדחקה והכחשה רק מחמירים את המצב וכי דחייה של עימות עצמי עם אותה טראומה רק יגרום בעתיד להיווצרות נזקים קשים אשר כאמור מובילים להחמרה ניכרת במצב של הזנחה.

השימוש בהיפנוזה כאמצעי לגילוי טראומות וזעזועי נפש יכולים במקרים רבים לשמש כטיפול מניעתי חשוב ממדרגה ראשונה עבור כל אדם אשר אינו מודע בהכרח לכך שהוא מצוי בקבוצת סיכון משמעותית לחלות במחלה חשוכת מרפא כתוצאה מזעזוע נפשי אשר חווה בעברו ולכן מודעות עצמית מפותחת וכמובן פתיחות וכנות עצמית יכולה להוביל את האדם למקומות מועילים עבורו במידה ויבחר לא להרחיק ולא להכחיש את אותן טראומות.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא האחווה

המחויבות הקיימת במערכת יחסים חברית איננה רשומה בחוזה מסוים. אלא מתקיימת מתוקף מחויבות אשר מתבצעת ונקראת “אחווה”.
מושג זה מאגד בתוכו את התחושה הנעימה והחמימה של דאגה הדדית אשר מושתתת על אותו החיבור הנשמתי העמוק המחייב את שני הצדדים באכפתיות, הכלה ואף דאגה הדדית המאגדת את שניהם לכלל חברות, רעות וחיבור רגשי.

קרא עוד »

תיקשור בנושא התהפוכות

אותם שינויים, בין אם הינם פתאומיים ובלתי צפויים ובין אם מדובר בשינויים יזומים ומתוכננים, מהווים אירועים בעלי חשיבות רבה ומשמעותיים ביותר מאחר והם לעיתים משנים את חייו של אותו אדם מן הקצה אל הקצה ולכן ניתן אף להגדיר אותם כמהפכים אשר מייצרים עבור האדם את התהפוכות.

קרא עוד »
מה זה אכזבות

תיקשור בנושא האכזבות

האכזבות. כאשר נוצרת ציפייה מסוימת כי תהליך מסוים יסתיים באופן מסוים והוא לא קורה או כאשר קיימת אמונה כי דרך מסוימת תסתיים או תניב תוצאה

קרא עוד »