תיקשור בנושא ההצטדקות

6.4.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההצטדקות.

מסע חייו של האדם ממשיך, עת מגיע הוא לעיתים אל דרכים מורכבות ולעיתים משובשות ואולם במידה ואותו אדם מנוסה בהליכה בדרכים משובשות, שהרי יודע הוא לדלג מעל מהמורות ומודע הוא לפנות חדות בכביש וכך שאותו אדם מודע לאותם קשיים, אתגרים וסיכונים.

ואכן, דרכו של האדם יודעת עליות ומורדות מכל סוג שהוא וכוללת בתוכה גם נקודות משבר וגם נקודות מרוממות וכך או כך, כאשר עושה האדם את דרכו, שהרי יודע הוא שאינו חסין לא מאלה ולא מאלה ועליו להתייחס גם אל אלו וגם אל אלו כעובדות בשטח ועליו לקבל באהבה את כל האפשרויות.

לעיתים, מגיע האדם לנקודה מסוימת שעליו לתת הסברים לאנשים אחרים בדבר התנהגותו ודרך פעילותו ועליו לנמק בפני אותם אנשים מסוימים ואף להסביר, לתרץ ולהצטדק.

כאשר האדם מצטדק, הווה אומר כי מנסה הוא להוכיח כי הצדק נמצא לימינו או במילים אחרות מנסה הוא להפגין כי הוא צודק ואילו הצד השני טועה.

משמעות ההצטדקות הינה כי נדרש עבור אותו אדם סך של סיבות טובות ומוצדקות והוכחת אופן התנהגותו וצורת דיבורו המסוימת וכך שאם הוא מצליח להוכיח בפני אנשים אחרים כי הוא צודק, שאז מן הסתם במידה וקיים ויכוח עם מישהו אחר, שהרי האדם האחר טועה וכך לא הצדק לאור.

מדוע חשוב לאדם להצטדק והאם זו תכונה חיובית או שמא שלילית?

האדם המבקש צדק, מואשם למעשה באופן כזה ואחר כי הוא טועה וכך שהוא מבקש להביא סיבות וגורמים והוכחת צדקתו ואילו גם הצד השני, במידה ומדובר בבית משפט, נדרש אף הוא להביא ראיות והוכחות אל האור.

נושא הוכחת הצדק הוא למעשה הסיבה הראשונה להצטדקות ועול ההוכחה ונטל ההוכחה נופל על אותו אחד אשר מואשם למעשה במעשים או אף בדיבורים אשר מתפרשים כאמירה שגויה ואף מתריסה או מרגיזה או מקוממת, ואולם הצד השני אמור להגיע לאותו דיון עם שורה של הוכחת נגדיות לצורך הוצאת הצדק שלו אל האור וכך שבמקרים מסוימים ישנים שני אנשים אשר מציגים מצב מסוים אשר אמור להראות כי הם צודקים ולא הצד השני, המאשים וכך שגם במקרה הה ישנם שלושה צדדים, כאשר שניים מהם עומדים אחד נגד השני ואילו הצד השלישי הוא זה אשר אמור להכריע ביניהם ובין אותן טענות ומענות אשר מועלות כהוכחות מצד שני הצדדים הטוענים האחד כנגד השני.

האחריות להוצאת הצדק אל האור מוטלת על הצד השלישי והוא למעשה השופט.

מערכת יחסים משולשת כזו קיימת במספר אפשרויות ואופציות, גם כאשר אין סיטואציה מובהקת של בירור משפטי או בירור במקום העבודה או בין אז לשני בניו או מקרים דומים לאלו, יכולה להתרחש סיטואציה כזו גם בטיפול זוגי שהו מגיעים שני צדדים לצורך הדוגמא, אחד הוא הבעל ואחת היא האישה והצד המקשיב היא המטפלת הזוגית אשר שומעת ומאזינה לטענות שני הצדדים ונדרשת להכריע במובן מסוים אצל מי נמצא הצדק.

במקרים כאלה הצדקנות וההצטדקות באות לידי ביטוי באופנים שונים והרבה יותר רגשיים מאחר ובסיטואציות משפטיות, מגיעים שני הצדדים אשר מתבקשים לשטוח את טענותיהם בפני דיין או שופט מלווים בעורכי דין אשר מייצרים טקס שלם המלווה בהרבה כללי טקס ומתכוננים הם לדיון במלא כובד הראש על מנת לייצג את לקוחותיהם כראוי ועל מנת שהצדק יהיה לצידם ולא לצד השני.

גם בוויכוחים עסקיים מסוימים קיימים ויכוחים ואף מחלוקות בין צדדים שונים אשר טוענים האחד כנגד השני בדבר התנהגות לא נאותה או לא הוגנת וכך שאותן מחלוקות מיושבות בדרך כלל או בשיחה גלויה ופתוחה אשר אמורה להסדיר את מהות הקשר וליישב את הסכסוך ובמקרים מסוימים, מתקיימת פגישה אשר אמורה להסדיר את הדברים באופן כזה שיחסי הכוחות ברורים מראש והמנצח בוויכוח ברור ומובהק וכך יוצא שתוצאות הדיון למעשה ברורות מבלי שתהיה התדיינות אמיתית מאחר והצד המחליט הוא בעל נטייה ברורה לאחד משני הצדדים.

במילים אחרות, קיימות סיטואציות וקיימים מצבים בהם ההתדיינות הינה סימלת והפגנתית רק לצורך השמעת הדברים באופן הפגנתי ורשמי וההחלטה התקבלה זה מכבר.

במקרים כאלה באים צדדים לידי סיכום מאולץ וכנראה שהסכסוך ימשיך באופן אחר.

הרצון להוכיח את העובדה כי אתה צודק הוא טבוע וצרוב הנשמתו של כל אדם, מי יותר ומי פחות ואולם כל אדם שואף להיות צודק רק בזכות העובדה כי אם אתה לא צודק אז כנראה שאתה טועה ואף אחד לא אוהב להיות בצד הטועה מאחר ומקובל לחשוב לפי אקסיומה של אם אתה צוק משמע שאתה חכם, פיקח או מתוחכם ואילו אך אתה טועה אז אתה למעשה טיפש, מטומטם ולא חד ולכן כולם שואפים להיות בצד החיובי ולא השלילי, מטבע הדברים.

ואולם כידוע, גם בטבע, לעיתים יכנן סיטואציות וישנם מצבים שמנצח יש רק אחד וכפועל יוצר חייב להיות גם מפסיד ובמקרים מסוימים ישנו ניצחון שכולו הפסד וישנו הפסד שכולו ניצחון.

מדובר במצב שבו במידה ואתה מוכרז כמנצח הצד המפסיד ירצה לנקום בך ואז אתה מעדיך מסיבות אסטרטגיות להיות מושג כמפסיד ולתכנן את פעולת הגמול שלך להמשך הקרב.

משמעות הצדק וההצטדקות מתנגשת כמו הרבה אלמנטים אחרים באופיו של האדם עם האגו.

לעיתים כאשר מתקיימת סיטואציה מסוימת ואשר בה לא כדאי “למשוך אש”, בעיקר בסכסוכים אשר לא מסתיימים באותו גישור או אותה שיחת בירור והבהרה אלא גולשת גם להתנהגויות ולכללי התנהגות אגרסיביים לעיתים האדם החכם והמנוסה יעדיף מסיבות טקטיות, להפסיד בכוונה ולתכנן באמצעות כך את המהלך הבא אשר יביא הכרעה ברורה ומובהקת בהמשך.

בעיקר ביחסים בין בני זוג כאשר ניצת ויכוח ואשר אחד הצדדים צודק באופן מובהק ואולם הוא מודע לכך שגם אם יוכיח את צדקתו, הדבר יגרום לצד השני לכעוס ולהיעלב ואז בהמשך הדברים יקימו נגדו ונגד האינטרסים שלו מעדיף הוא להראות כי הוא טועה, להגיד לצד השני “את צודקת” ולהשקיט את הרוחות.

ישנם אנשים שמושג הצדק טבוע בהם באופן מאוד משמעותי וחזק ומאוד קשה להם לראות סיטואציות אשר קיים בהן חוסר צדק משווע ואף יותר קשה להם לשתף פעולה עם דברים לא צודקים לפחות על פי אמונתם ועל פי סולם הערכים שלהם המונע מתוך מספר אלמנטים אשר מגיעים בדרך כלל מן המקום שבו גדלו או מן האנשים אשר השפיעו על חינוכם ואופן גידולם.

אדם בעל ערכים חזקים של צדק, יעמוד בדרך כלל על שלו ויתעקש להביא את כל יכולותיו לידי ביטוי על מנת לגרום לצדק לצאת אל האור ומוכנים הם להשקיע בכך את כל הנדרש על מנת כי הדברים יקרו.

ואולם כידוע, טחנות הצדק פועלות בדרך כלל לאט ונדרשת הרבה סבלנות אשר לעיתים פוגמת ואף פוגעת בסיכוי שהדברים יתרחשו באופן מיטבי ולכן נדרשת סבלנות ואורך רוח כאשר הדברים מתרחשים.

לעיתים כאשר אדם מסוים מואשם בדברים מסוימים, שאז למעשה חרב עליו כל עולמו במידה ומדובר בהאשמות מרחיקות לכת אשר עלולות להכתים את שמו לדיראון עולם ועלולות להמיט קלון על שמו הטוב והדבר יכול הלכה למעשה למוטט את כל עולמו ואת עולמם של הקרובים אליו.

במקרים קיצוניים כאלה, לא מדובר רק בהוצאת הצדק לאור אלא במאבק על חיים.

האדם המסוים אשר נדרש להצדיק את מעשיו דבריו וכוונותיו, נדרש במקרים כאלה קיצוניים לגייס את כל כוחו, מאמציו, רצונותיו וקשריו על מנת לנצח במלחמת חייו.

משמעות הוצאת הצדק לאור במקרים הללו הינה מלחמה של חיים ומוות הלכה למעשה ובכך נמדד אותו אדם כאשר נדרש הוא לריכוז של כל כוחותיו ואמונתו בעצמו על מנת לצאת מבין המצרים ולהוציא את האמת לצידו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההבלגה

ההבלגה. האדם המרכז את מלוא כוחו ואת תעצומות נפשו, על מנת לעצור את תגובותיו אשר הינן לעיתים לא מידתיות והעלולות לפגוע הן בעצמו והן בסובבים

קרא עוד »
התשוקות

התשוקות

הרצון העז להשיג את הדבר המסוים בכל פעם מחדש. התעוררות היצר, כל יצר שהו, מייצרת אצל האדם את התשוקה המסוימת והתאווה ועל ידי כך גם

קרא עוד »