תיקשור בנושא ההתנהגות האנושית

3.9.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההתנהגות האנושית.

משמעותה של הדרך אשר עודה האדם במהלך חייו הינה מורכבת ומאתגרת ומושפעת מכמה וכמה גורמים כאשר בעיקר מושפע הוא מתוך חוויותיו וניסיונותיו, בין אם מוצלחים ובין אם לא.

כאשר מגיע האדם במהלך דרכו המפותלת לצמתים ולפניות אשר נאלץ הוא לקבל החלטות ביחס אליהן מבין ומפנים הוא את משמעות הדרך המורכבת, יכול הוא לקבל החלטות על סמך תחושותיו ומתוך פחדיו ומתוך העדפותיו ואולם כך או כך, מבין אותו אדם אט אט את משמעות אותה הדרך ואת האירועים והמאורעות אשר חווה הוא על בשרו ועל עצמו, מסיק את מסקנותיו וכך מיצר את המציאות אשר מהווה את אותו מסלול חיים ואת אותה דרך אשר בסופו של דבר מצטרף הוא אל המארג האנושי אשר ניתן לכנותה בשם – ההתנהגות האנושית.

כאשר אדם מסוים מסגל לעצמו התנהגויות מסוימות נובע הדבר כאמור מתוך סך חוויותיו אשר חווה וכאמור אותה התנהגות מסמנת עבורו את מצבור סוגי האופי אשר מאפיינים את המין האנושי בדרך כלל מאחר ותיוג מסוים אשר מתוייג בו האדם כגון –  התנהגות חיובית אשר באה לידי ביטוי חיצוני במספר אלמנטים כגון טוב לב, נחמדות, אופטימיות ועוד כיוצא באלה, התנהגות שלילית אשר באה לידי ביטוי במספר אופנים כגון – פסימיות, רוע לב, קמצנות ועוד כיוצא באלה, מסמנים ומתייגים את האדם, כלא דם באשר הוא וכך למעשה מתוייג האדם במספר אופנים ובמספר רבדים על ידי עצמו, על ידי מקורביו ועל ידי אורחים לרגע אשר מופעים בחייו ונעלמים כלעומת שבאו לאחר שממלאים הם את תפקידם ושליחותם בחייו של האדם המסוים בעל צורת ההתנהגות המסוימת.

הצורך בתיוג ובמיפוי של האדם החלה עוד משחר האנושות כאשר נאלץ האדם להציג את חזותו ואת מעטהו החיצוני לצורך שמירה על ביטחונו אל מול בני אנוש אחרים אשר איימו על ביטחונו ההישרדותי.

ממש כמו בטבע, כאשר החיות מאמצות ואף מסגלות לעצמן תכונות ואף צורות התנהגות אשר תורמת להן ביטחון אשר שומר עליהם מבחינה הישרדותית והתפתחותית, כך גם האדם סיגל לעצמו צורות התנהגות מוחצנויות אשר מעניקות בידו את היכולת להרתיע אויבים ואף חורשי רעתו מצד אחד ונועדו לקרב אליו בני אנוש אחרים כגון בנות ובני המין השני כאשר ביקש הוא את קרבתם מתוך אינטרס אנושי מובהק מאחר והאדם הינו יצור חברתי אשר מבקש את חברתם של כמוהו על מנת לבסס את ביטחונו הן האישי והן החברתי.

יכולתו של האדם, בין אם מדובר ביכולות גבוהות ובעלות מיומנות רבה ובין אם מדובר ביכולות נמוכות וחסרות מיומנות, לקרב אליו בני אנוש אחרים ומן העבר השני גם להרחיק ממנו את הללו אשר שואף הוא להתרחק מהם, מעניקות בידו את היכולת לבסס את חייו על משמעות חייו, תכונותיו, יכולותיו וסגולותיו.

יכולתו של האדם לאמץ תכונות וצורות התנהגות גם אם אינן צרובות בו ובנשמתו, מעניקות בידו את היתרון היחסי על פני בני אנוש אשר תכונה זו של סתגלנות מנטאלית צרובה בהם פחות, כלומר כאשר מתנהג האדם באופן אשר מקרב אליו אנשים אחרים מסיבות תועלתניות, נובע הדבר מתוך אינטרס טהור ונועד על מנת לקדם את רצונותיו, שאיפותיו ותשוקותיו ואין הדבר צרוב וטבוע אצל כל בני האדם באופן שווה ומהווה הדבר יתרון יחסי במסגרת התנהגות אנושית מדוברת.

מן העבר השני, התנהגותו של אדם אשר לא קימת בידו התנהגות מבוימת ואשר נובעת מתוך האינטרס שהרי נהוג לתייג את אותו אדם כתמים וכנה במידה רבה וכך שהעולם נחלק לכמה וכמה סממנים של צורת התנהגות כאשר נע הדבר בין תדרים שונים, רבדים שונים וצורות התנהגות שונות ומגוונות אשר מאפיינות כאמור את המין האנושי.

כאשר אצל אדם מסוים מתקיימות תכונות רבות נהוג לכנותו בשם אדם רב גוני וכאשר משתמש אותו אדם באותן סגולות אשר צרובות בו, שהרי מהווה הדבר מבחינתו יתרון ממש כמו שבטבע הזיקית יכולה ואף הלכה למעשה משנה את פניה ואת צורות הופעתה מתוך התמזגות עם הסביבה כך שגם האדם הרב גווני אשר מאמץ לעצמו צורות התנהגות שונות בהתאם לנסיבות.

ההקבלה בין התנהגות של יצורים בטבע אשר נחשבים למורכבים פחות מן האדם ובין אותה התנהגות אנושית מהווה שיקוף משמעותי עבור האדם ויכולתו להבין את משמעות קיומו על פני האדמה.

מה הכוונה? ההשוואה בין תכונות אצל חיות ואצל בני אדם מתרחשות כבדרך הטבע מאחר והאדם הינו יציר הטבע בדיוק באותה מידה כמו חיידקים וזוחלים, רק שההבדל העיקרי הוא בנפח ובקיבולת של תאי מוחו.

לדוגמא – מוחו של הלוויתן או הדולפין יכול בנקל להתחרות בזה של האדם מבחינת מורכבות ואולם האבולוציה הטבעית הביאה את האדם להתפתחות מעבר להתנהגותו של קוף מפותח וכך למעשה יכולת הדיבור הפכה ליכולת ביטוי רב גונית אשר מבדילה אותו משאר יצורי הטבע הרגילים.

לימוד ומיפוי של התנהגות החיות בטבע גרמה להבנה והפנמה אודות התפתחות הטבע והבנת המדע וכך שהאדם בתור החיה המפותחת ביותר מהווה את פסגת בריאת היצורים בטבע וכך שההתנהגות האנושית הינה אף היא המורכבת ביותר מכל החיות ביקום ואולם אותה מורכבות הופכת לעיתים להתנהגות מסובכת ובלתי צפויה בעליל מן הטעם הפשוט של הבנת נפש האדם ובתלות שלו באלמנטים משתנים כגון חוויות עבר ופחדים כמו גם הצלחות וחוויות טובות אשר מרכיבות באופן משמעותי את הספקטרום והמנעדים הרחבים של מגוון תכונותיו האינסופי של התנהגות האדם. אותו אלגוריתם מורכב מהווה את המפתח להבנת נפש האדם ואת השפעתה על גופו ועל קיומו על פני האדמה בכל הזמנים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההתחדשות

כאשר מבצע האדם שחרור, מפנה מקום הוא לחוויות חדשות להיכנס אל תוך מעגל חייו.
התחדשות מביאה את האדם לשינוי המיוחל, אל עבר מטרת חייו, וכך יכול אותו האדם לצאת אל דרכו המשופרת.

קרא עוד »