תיקשור בנושא הנבואה

3.4.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הנבואה.

ראשית דרכו של האדם העושה את צעדיו אל עבר ייעודו ומטרתו הינה בסימון אבני דרך אשר נותנות לו את אותה יכולת להמשיך את דרכו באופן בטוח ומאוזן אל עבר ייעודו.

אמונתו של אותו אדם מתבססת על מספר אלמנטים ובהם ניסיונו הקודם, יכולת ההתמדה שלו, יכולת עיבוד המידע לכלל ידע מעשי וכמו כן עזרה אשר מקבל הוא ממקורות חיצוניים אשר יכולים להיות אלו שותפים, חברים ואפילו יועצים אשר אמורים לספק בעבורו את התשובות לשאלות אשר עולות וצצות במהלך אותה הדרך אל עבר המטרה בין אם מוגדרת היא באופן מדויק ובין אם מסומנת היא כמטרה כללית אשר גם היא יכולה להשתנות בצורה דינמית כל אמת שמוגדרים הדברים בצורה אקטיבית.

לדוגמא- הרצון להצלחה יכול להיות תלוי במוטיב שיכול להשתנות עקב נתונים בלתי צפויים ובתלי מתוכננים מראש.

כבר בימים קדומים, הווייתה הדרך אל המטרה ואל הייעד קונפליקט לא פשוט עבור האדם וכמו גם כיום, גם אז החשש מלבצע טעויות קינן בנפשו של האדם כבסיס מובהק ובסיבה משמעותית מדוע העדיפו במקרים רבים אנשים לא לעשות מעשים אשר עלולים הם לשלם את המחיר על חוסר הצלחה וכך שאותם אנשים מסוימים אשר שימשו כנביאים היו כאלה אשר שימשו למעשה כיועצים אשר ניסו לצפות את העתיד לבוא באמצעים שונים ובדרכים שונות, בעיקר אינטואיטיביות.

בימי קדם, בהם הטכנולוגיה העכשווית לא הייתה קיימת הדרכים לקבלת תיאוריות פעולה מסוימות היו מתמקדות בעיקר בקבלת החלטות אסטרטגיות אצל מנהיגי העם והיו אלו החלטות המדברות בנושאי ביטחון, כלכלה, יחסי שכנות וכדומה והיו מתכנסות מועצות של אנשים אשר היו מקובלים על המלכים ועל צאן מרעיתם כאנשים חכמים במיוחד אשר היו עוסקים ביום יום בגישור ובחיבורים שונים.

רצונו של האדם לחזות ולצפות את העתיד לבוא קינן בעבר, מקנן כיום ויקנן אף בעתיד מאחר וישנן דרכים רבות לנתח את העתיד לבוא, בעיקר על סמן עיבוד נתונים והתאמתן להווה. מה הכוונה?

לדוגמא- אם בקרב מסוים הפסיד עם ישראל שלוש פעמים באותה אסטרטגיית קרב, שהרי סביר להניח כי אם היה עוזר המלך מקבל ייעוץ אשר היה מבטיח כי אם ישנו שיטת קרב, הניצחון מובטח, שאז במידה וכך היו עושים, שאז אותו יועץ היה מקבל מעמד של איש חכם ונבון והיו באים להתייעץ ואף עושים כדבריו בהמשך.

זו למעשה אסטרטגיה המתבססת על עיבוד מידע מסוים והתיימרות לבסס את העתיד לבוא על סמך הבנה של אלמנטים שהתרחשו בעבר כולל הסקת מסקנות מובנית.

גם כיום זו שיטה אשר מקובלת היא בעיקר אצל כלכלנים ואשר חוזה את העתיד על סמך נתונים ועיבודם מן העבר.

ואולם, גם המיסטיקה שיחקה תפקיד משמעותי עד מאוד בעבר, משחקת תפקיד משמעותי גם כיום ואף בעתיד יחפש האדם את התשובות ברקיע.

חיפוש תשובות לשאלות המנקרות במוחו של האדם הינה משמעותית עבור האדם, כל אדם, והרצון לקבל מורה נבוכים כסיוע על מנת להימנע מטעויות הינו בעל חשיבות מכרעת אצל כל  אדם ואדם.

לדוגמא- הרצון להימנע מפקקים והרצון להימנע מטעויות בניווט, הביאו את אפליקציית WAZE למעמד של מערכת שחוזה את העתיד, מה הכוונה?

אדם מסוים שרוצה להגיע לתל אביב מירושלים מסתמך על ידע מזוקק המבוסס על נתוני אמת משתנים באמצעות אלגוריתם שמביא בעבורו את הידע אודות דברים שטרם התרחשו, כגון מרחק  נסיעה.

וזמני הגעה אשר טרם התרחשו בהווה אלא רק עשויים להתרחש בעתיד וזו למעשה נבואה במובן הפשוט של המילה.

המילה המודרנית למעשה לא קיימת יותר במובן המיסטי של העניין ונביאים “כמו פעם” מיוחסים בעיקר לתחום המיסטי של מגידי עתידות וקוסמים אשר מתיימרים לדעת ולחזות את העתיד, ללא הסתמכות מתמטית או מדעית על המידע שנמסר.

בתי השקעות אשר חוזים התנהגות שוק מסוימת, מנסים לגבות את אותן תחזיות באסמכתאות מנומקות במסרים, דוחות, טבלאות ועוד אלמנטים רבים המבוססים על אלגוריתמים מורכבים.

ואולם כך או כך אף אנליסט לא יהיה מוכן לקחת אחריות מוחלטת על אותן “נבואות” מאחר ונושא זה של ראית העתיד מהווה אצל רבים תחום אפור אשר מאחר ואינו יכול להיות מגובה בהוכחות מדעיות, איננו “מחזיק מים” בדרך כלל ומהווה אך ורק עניין של אמונה.

כיום, קיימים בעולם דמויות כגון רבנים מאוימים ומנהיגי דת אשר מנבאים וחוזים דברים מסוימים אודות העתיד ואולם הרבה פחות מפעם.

מאחר והכל מתחיל ונגמר בנושא האמונה, שהרי גם אם קיימים אנשים מסוימים אשר מקבלים מסרים ממקורות ידע עילאיים אשר מחוברים להוויה עליונה אשר מבחינתה הדברים התרחשו בעבר או בהווה או בעתיד ואין לאותו אלמנט של זמן איזשהו מוטיב או סממן, שאז אותם אנשים המאמינים ביכולת זו, יאמינו בכל ליבם ובכל כוחם באותם מסרים ואילו במידה ואינם מאמינים בכך, שאז אותן נבואות הינן חסרות משמעות בעבורם.

לא בהכרח מדוברת בהגדרת נבואה בכל מקרה אלא בחיבור מצרפי של ידע נצבר ואגור אשר מעובד באופן מסוים ויכול בתנאים מסוימים להיות מוצג באופן כזה ואחר שייתן את התחושה של ראיית העתיד לבוא וראיית הנולד.

כאמור, זו רק עניין של אמונה ומי שזקוק לה, כהיותה הגדרה למי שזקוק לה.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא המקצועיות

יכולתו של האדם להתקיים באופן עצמאי, לכלכל את עצמו היא למעשה תכונה בסיסית ובעלת חשיבות עליונה. כלומר היכולת לקיים את עצמך בזכות ולא בחסד וכי במידה ואדם איננו מסוגל מסיבות שונות לקיים את עצמו שהרי נחשב הוא לנתמך, בין אם על ידי מוסדות המדינה ובין אם על ידי משפחתו והיקרים לו.

קרא עוד »
תיקשור בנושא מחשבה חיובית ומחשבה שלילית וההשפעה עלינו

תיקשור בנושא המחשבה

כוח המחשבה. “סוף מעשה במחשבה תחילה” משמעותו כי כל מחשבה ולו הקטנה ביותר אשר מנקרת במוחו של האדם ואשר ממשיכה משום מה ומנקרת במוחו שאז

קרא עוד »