תיקשור בנושא המומחיות

15.2.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את המומחיות

יכולתו של האדם לייצר עבור עצמו מקור ידע וניסיון ובתוך כך למנף את יכולותיו הטבועות בו מהוות את החיבור המופלא בין תכונותיו, יכולותיו ומבנה אישיותו, מהווה למעשה את המדד המסוים המגדיר אותו כמומחה בתחומו.

יכול להיות זה תחום אשר אותו אדם רכש את מיומנותו מתוך מקצוע הנלמד, יכול להיות אותו ניסיון בתחום אשר הוגדר עבור אותו אדם גם כתחביב ואולם כך או כך, כאשר מוגדר אותו אדם כמומחה, משמעות הדבר הינה כי הינו ידען ובעל מיומנות ספציפית ומיוחדת באותו תחום.

כאשר אותו אדם נדרש למשימה מסוימת, לדוגמא מנעולן מומחה, שהרי במידה ויידרש לפרוץ מנעול בעל מנגנון מורכב ומסובך, שהרי אותו בעל מקצוע מוביל בתחומו, יפצח את האתגר בנקל ואילו בעל מקצוע שאיננו מומחה, יחשוף עד מהרה את חוסר מקצועיות, ויתגלה כבינוני בתחומו.

על מנת למדוד מומחיות מסוימת בתחום מסוים, מתעורר הצורך לסטנדרטים מסוימים אשר מהווים למעשה את דרישות המינימום אשר יכולות להגדיר את סיווג המומחיות ואת הרמה המסוימת אשר מעידה על אותו אדם כמומחה. מה הכוונה?

עורך דין אשר מגדיר את עצמו כמומחה בעל שם בדיני נזיקין, יתהדר, מן הסתם, בנקודות זכות מסוימות שיעידו עליו כי הינו מומחה, יצטייד בהמלצות אשר ימליצו עליו גורמים בעלי שם דבר שיעידו עליו כי אכן הינו מומחה וכמובן שיקשט את המוניטין שלו בכל מיני הצלחות וידחק לקרן זווית את אותן כישלונות אשר למעשה עלולים לפגוע באותו מוניטין ולהפחית מעוצמות מומחיותו הספציפית.

כמובן שאדם שהינו מומחה בתחומו, יפגין ניסיון רלוונטי ואף תקופת ותק אשר משקפת למעשה את העובדה כי דבר לא מעט “שעות טיסה” בפרקטיקה והלכה למעשה ולא שעות של לימודים ותיאוריות אשר לא הבשילו לכלל ניסיון מעשי.

ככל שקיימת מדידה רשמית של מומחיות מסוג מסוים, לדוגמא עלייה בסולם הדרגות בצבא או במשטרה כך נוצרת היררכיה ספציפית אשר מתבטאת בדרגה, או דירוג אשר משקף למעשה דיסציפלינה סטנדרטית הגורסת שמי שנמצא בצמרת הדירוג מהווה הדבר כמו תג איכות מסוים, כך למשל נהוג למקם את ראש המטה הכללי כמפקד הצבא וכקצין מומחה.

ראש החוג לפילוסופיה באוניברסיטה מסוימת, מתהדר על אותו משקל בתואר מומחה בתחומו, של מטבח אשר זוכה להתהדר בכוכבי משלן, יכול להשקיף על עצמו מהצד בסיפוק רב מאחר והוא זכה להוכחה כי הינו טבח מומחה בתחומו, בעל שם ובעל מוניטין אשר מעידים עליו, כמעט באופן אוטומטי כבעל יכולות מוכחות בתחום.

משמעותם המיידית של אלו היא פשוטה, אותו מומחה בעל שם יכול לבקש ואף לקבל את שכרו באופן ישיר למומחיותו ונוצר לו מאין דירוג או מדרג אשר משקף את מידת מומחיותו ביחס למומחים אחרים.

המומחיות באה לידי ביטוי באינסוף תחומים, סוגים ומאפיינים ויכול להיות כי אנשים מסוימים מצהירים על עצמם כמומחים במספר תחומים אשר למעשה מצטלבים ומעניקים לאותו מומחה מרחב תמרון ואף יכולת ראיה היקפית אשר תורמת להם בצורה ישירה ומעניקה להם את היכולת להתעלות מעל לבעלי מקצוע אחרים ולכן הם נחשבים למובילים ואף למאסטרים בתחומם, יהיה אשר יהיה.

למעשה, המומחיות הינה הגדרה, וכזו ניתן להשתמש בה בהרבה צורות ואופנים ואולם מדי פעם נדרש המומחה להוכיח את מומחיותו ואת מיומנותו על מנת כי תהיה הוכחה ניצחת אשר תעיד עליו כי אכן הינו מומחה ואין הוא מתהדר בנוצות לא לו.

מומחה בשחמט יאלץ לתחזק את תוארו כמומחה באמצעות ניצחונות על מומחים אחרים ואותן תחרויות מהוות סממן וסימן היכר סטנדרטי להיכתב בדבר איכות, ומידת מומחיותו.

רופא מומחה בתחומו, בעל שם אשר נרכש בעמל רב ובניסיון מצטבר בשטח באופן פעיל, מגבש לעצמו, בין אם באופן פעיל ואקטיבי ובין אם באופן איטי ובמהלך ההתרחשויות של חייו, את שמו ויחוסו וכך רוכש הוא את שמו ההולך לפניו ופותח לו דלתות, ואף מזמן בעצמו את הזדמנויותיו.

כאשר חולה מסוים מבקש להירפא ומצויות בידו האפשרויות הפיננסיות שהרי יעדיף לבקר אצל רופא מומחה בעל שם אשר יעניק לו מניסיונו מומחיותו כי כך לפחות על פי אמונתו של החולה, הוא מקבל טיפול מבעל מקצוע מוביל ובעל ניסיון רב וכך שהעסקה משתלמת לשני הצדדים הן החולה אשר חש כי הוא לא מתפשר והן הרופא שזוכה לקבל שכר גבוה אשר משקף את המומחיות שלו ואת העובדה שהשקיע זמן רב ברכישה של אותה מומחיות המאפשרת לו לבקש ואף לקבל את שכרו הגבוה כראוי למומחה בעל שם.

נהוג לומר כי “קנאת סופחים תרבה חכמה” ומשפט זה למעשה משקף את העובדה כי תחרות מייצרת רמה גבוהה של מומחיות, ואכן כאשר מומחה בעל שם נתקל במומחה נוסף, למשל בתחום הקולינארי שהרי המנות אשר מכינים שני המומחים עומדות תחת זכוכית מגדלת אשר אמורה לתת לשניהם ציון באופן סמלי מהווה את המדד המסוים שנותן לאחד מהם ציון גבוה יותר מחברו ואז מקבל המנצח נקודת זכות ויכול להגיד כי ניצח את חברו ולכן הוא מומחה גדול יותר וכך הלאה.

התחרות בין מומחים, מעבר לנושא האגו אשר מאפיין מומחים בכל תחום שהוא, מהווה כוח רב למקבלי השירות והללו אשר משלמים בצורה הולמת לאותם מומחים ואז למעשה המומחים נאלצים לשמור על רמה גבוהה ומיומנות רבה על מנת לשמור על מקומם מאחר וכידוע הרבה יותר קשה לשמור על המקום הראשון מאשר להגיע אליו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא השטחיות

השטחיות נחשבת לתכונה אנושית שלילית בעיני רבים והתכונה אשר מייחדת ומאפיינת אנשים שטחים וזו ההשטחה.
אדם שטחי בהגדרה הסטנדרטית הינו אדם אשר הינו בעל עניין מועט מאוד במגוון תחומים, נחשב לאדם משעמם, בלתי רהוט בדיבורו, אינו איש שיחה, בדרך כלל איננו מלומד ולא נושא באף משרה נחשבת ויוקרתית ותדמיתו נמוכה ובלתי מרשימה בעליל.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההבלגה

ההבלגה. האדם המרכז את מלוא כוחו ואת תעצומות נפשו, על מנת לעצור את תגובותיו אשר הינן לעיתים לא מידתיות והעלולות לפגוע הן בעצמו והן בסובבים

קרא עוד »

תיקשור בנושא האפשרויות

האפשרויות. מתוך סך כלל הדברים אשר לוקח אדם כאפשרות אשר באה בחשבון למעשה נותן האדם לעצמו מגוון דרכי פעולה ואפשרויות רבות לדברים לקרות. קיימות עבור

קרא עוד »