תיקשור בנושא ההתגבשות

20.5.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההתגבשות

לא מעט אלמנטים ישנים ביקום, בטבע, בהוויה ואף אחד מהם, אפילו לא אחד, נמצא שם סתם.

לכל אלמנט קיים תפקיד מוגדר ומשמעותי גם אם לא לכל דבר יש הסבר מוחשי ומובהק.

יכולתו של האדם להרכיב עבור עצמו מתוך אותם האלמנטים מצרף אשר יהווה הרכב נכון זוהי למעשה יכולתו של האדם לגבש עבור עצמו ועבור דרכו את ההרכב הנכון והמתאים עבורו.

ממש כמו בטבע, שם קיימים גבישים אשר נוצרו מתוך חיבור מסתורי ועוצר נשימה, כך גם בחייו של האדם אשר מגבש לעצמו אלמנטים שונים מתוך המבחר העצום העומד מבחינתו לבחירה.

משמעות הגיבוש עבור אותו אדם מהווה למעשה את יכולתו לחבר ולצרף את יכולותיו, מעלותיו, ביצועיו, ידענותו וניסיונו לכלל מעשים אשר יתנו בידו את משמעות הדרך אל מטרתו וייעודו.

כאשר מגבש לעצמו האדם, דרך פעולה מסוימת מבין הוא למעשה, מתוך אותו הגיבוש, את סך כל האלמנטים הנדרשים עבורו.

לדוגמא- כאשר מכין אותו אדם תבשיל מסוים, שהרי במידה ומונחים לפניו מספר מצרכים ואשר לכאורה אין קשר ביניהם, אין סדר מסוים, אין מתכון ספציפי, שאז נאלץ הוא לגבש דרך פעולה אשר כוללת מבחינתו שלבים שונים כגון – בחירת האלמנטים וחומרי הגלם המצויים, בחירת כלים רלוונטיים כגון מחבת, וכמובן מגבש הוא את הטעמים ואת הקומפוזיציות אשר מדמיין הוא ומגבש הוא תמונה מלאה אשר במו ידיו הופך הוא את אותו מצרף לכלל יצירה שלמה, אך לא מושלמת, אשר קודם לכן לא הייתה קיימת ולמעשה אסף וחיבר את האלמנטים השונים לשלל מוצר מוגמר.

זוהי המשמעות הפשוטה ביותר של גיבוש.

במשמעות העמוקה יותר של התגבשות קורים מספר אלמנטים אשר שופכים אור חזק יותר על התמונה הגדולה. מה הכוונה?

כאמור, קיימים אין סוף אלמנטים אשר ניתנים לחיבור ולגיבוש באופן כזה שייתן למתבונן מן הצד את התחושה ואף ההבנה כי מדובר בגיבוש ובחיבור מוקפד ומשמעותי מאחר וכל אלמנט בטבע מורכב ומגובש מחלקיקים.

ישנם אלמנטים אשר יכולים להוות חיבור מוצלח ונכון לאלמנטים אחרים וישנם כאלה שלא, הכל בהתאם לנסיבות האירוע, ואולם כך או כך, כאשר קיים מישהו אשר מגבש את אותם אלמנטים לכלל אלמנט חדש אשר מורכב ואף מגובש מאותם אלמנטים שהרי קל יותר להבין את האלמנט החדש והמגובש כאשר ניתן להבין ממה הוא מורכב.

כך גם בתבשיל וכך בדיוק גם בחיים עצמם, הדברים מורכבים וכדאי שיהיו גם מגובשים.

על מנת שניתן יהיה לגבש את הדברים באופן נכון, יעיל ואפקטיבי שהרי נדרשת עבור האדם יכולת הבנה מסוימת של תורת החומרים, במידה ומדובר באלמנטים גשמיים, לדוגמא – כימאי אשר מגבש נוסחה מסוימת אשר בסופה תייצר אלמנט חדש אשר מורכב מחומרים מסוימים ואשר אותו כימאי מכיר ויודע את תכונותיהם ואת סגולותיהם של אותם אלמנטים אשר מבקש הוא לגבש לכלל אלמנט חדש וכך שהמוצר המוגמר והמגובש, במידה ועולה הוא יפה, מקבל תצורה חדשה.

ואולם הנושא נעשה מורכב הרבה יותר כאשר מדובר באלמנטים רוחניים ואשר את האלמנטים ניתן רק לחוש ולהרגיש ולא להשתמש בהם כמו חומרים אשר ניתנים לערבוב בקערה או מבחנה או מיקסר משוכלל.

גיבוש אלמנטים רוחניים כמצרף תדרים אשר ישקף עבור האדם תמונת ראי ושיקוף, זו למעשה התורה המורכבת והמסובכת מכל.

כאשר משימתו של האדם המסוים מתייחסת לחומרים, שאז כאמור המלאכה, מלאכת הגיבוש תלויה אך ורק בתכונות הדוממות של חומרי הגלם מצד אחד ומצד שני ביכולות האלתור והדמיון של האדם המגבש.

ואולם מלאכת גיבוש של אלמנט מסוים, לצורך הדוגמא קבוצת אנשים, הינה מורכבת ואף מסובכת פי כמה וכמה מאחר והאלמנטים במקרה הזה הינם אנשים ולא חומרים.

משמעות הדבר הינה כי כאשר מוטלת בפני אדם מסוים משימה של גיבוש מספר אנשים לכלל יחידה אחת בעלת יכולות ועוצמות כמו גם בעלת מטרה ואשר אותה מטרה הינה מאוד חשובה ובעלת ערך רב, שאז אותו אדם שעליו מוטלת משימת הגיבוש צריך לגייס את מלוא כשרונו על מנת כי התוצר המוגמר של אותו גיבוש יהיה מוצלח ויעיל.

למעשה, ממש כמו בטבע, כאשר מספר אלמנטים מרכיבים ומגבשים אלמנט חדש, שהרי ממש כך ובאותו האופן מתגבשת לה קבוצת אנשים לכלל יחידה אחת מגובשת.

כאשר אותה קבוצה הינה מגובשת, משמעות הדבר הינה כי כל האלמנטים המרכיבים אותה מתפקדים באופן יעיל ולטובת הכלל ובאופן זה משמעות הדבר כי כל אחד יסייע הן לחברו והן לקבוצה ולמכלול באופן כללי וכך למעשה באה לידי ביטוי ההתגבשות במלוא הדרה.

ואולם כאשר אותה קבוצה ממש, איננה מגובשת, שהרי משמעות הדבר הינה כי ביצועיה יפגמו מאחר ואלמנטים מסוימים באותה קבוצה מייצרים תפוקה לא מספקת און ביצועים חלשים אשר פוגמים ופוגעים בתצורה ולכן ניתן לייחס זאת לחוסר גיבוש אשר מעיד למעשה על קרע ברמה כזו או אחרת הדרוש איחוי.

על מנת לבחון גוך מסוים נהוג במקרים רבים ליזום מאורע מגבש. מה הכוונה?

עייפות החומר זהו מונח מתחום הפיזיקה ואולם מתאים גם לאדם ולגופו ואף לנפשו ולכן על מנת כי החומר לא יהיה עייף שאז יש לרענן אותו ובמשמעות הרחבה של הנושא, כאשר קבוצה מגובשת בדרך כלל הופכת לקבוצה פחות מגובשת שהרי האדם שמנהל אותה אמור לקחת יוזמה ולייצר סיטואציה ואשר בה תיגרם לנוכחים התעוררות אשר תגרום להם להקיף ולחזור אל התדרים הקודמים וכך שנהוג לערוך ערבי גיבוש בגופים שונים ואשר נהוג בהם לשבור שגרה ולייצר יחדיו אנרגיות חיוביות אשר יגרמו להתגבשות מחודשת במידת האפשר.

קיימים מקרים לא מעטים כי החלפת אחד האלמנטים או האנשים, תשנה את פני הדברים והקבוצה תהיה יותר מגובשת רק בגלל אותה החלפה.

למעשה, האחריות לקיום אותו גיבוש מוטלת על אותו מגבש אשר הינו בדרך כלל הדמות הדומיננטית ביותר באותה קבוצה.

חלק בלתי נפרד מתפקיד המנהיג או המנהל או המפקד או המורה או מורה הדרך הינו הדאגה לגיבוש הפנימי אשר כמאור מוכרח לתפקד בצורה טובה ויעילה ואז כאמור ניתן לציין לטובה את ההתגבשות ואת הגיבוש אשר נמצא ברמה טובה ואילו מן העבר השני כאשר אותו מנהיג איננו מודע לצורך לגבש את אנשיו שאז משמעות הדבר היא כי גם הביצועים יהיו כושלים ובלתי מסופקים.

חשיבות הגיבוש בכל צוות הינה בעלת חשיבות עליונה ומכרעת.

ממש כמו בטבע, ניתן לראות היטב מן הצד גיבוש אפקטיבי אל מול חוסר גיבוש מוחלט.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא המשמעת

המשמעת יכולת ההקשבה המסוימת אשר קיימת לו לאדם היא היכולת שלו לשמוע את הקול הפנימי המסוים המספר לו את הסיפור המסוים הגורם לו לעשות מעשה.

קרא עוד »

רגשות האשמה

אשמה מכילה בתוכה מספר מסויים של רגשות, אנו יכולים לפרק את האשמה לכאב, לזעם, לכעס, לתסכול, לצער, לדכדוך ואף לדיכאון כרוני.

קרא עוד »