תיקשור בנושא השעמום

5.2.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את השעמום

מתוך דרכו של האדם, נשקפת אליו, כאשר עוצר הוא את מהלך חייו ואת הזרימה הטבעית של המאורעות הבולטים בחייו, מבין אותו אדם כי לעיתים ישנם עבורו קשיים מסוימים אשר מבטאים את תחושותיו העמומות אשר נוקפות בו כמו ירידות מתח מסוימות אשר גורמות לזרימת האנרגיות החיוביות שלו, לזרימת הדם במוחו ולשאר גופו להפוך לחד גוניות, לגרום למחשבתו להירדם ולחוש כי זרימת האנרגיות אשר מאפשרות לאותו אדם להרגיש נמרץ ומלא חיוניות, להתנפל כנשוך נחש על משימותיו המיוחדות ועל ידי כך להעסיק את עצמו בעשיה בחובה עבורו ועבור דרכו.

כאשר האדם מוצא את עצמו עומד מלכת, עוצר את זרימתו הטבעית מתוך מקום של חוסר עניין, שהרי אין זו אדישות כי אם שעמום.

מאחר והאדם הסטנדרטי והממוצע פועל ברוב הזמן מתוך דיסציפלינות מובנות שהרי מסוגל הוא לתכנן את מהלך יומו ואת סך כל משימותיו המסוימות אשר מרכיבות את יומו, את פעולותיו, פעילותו והפעלותיו שהרי שאחת הזמן שנותרה עבור אותו אדם לאחר שאותן משימות הושלמו, בין אם באופן חיובי ואפקטיבי ובין אם באופן שלילי וחסר משמעות, שהרי אותו פרק זמן אשר נותר לו לאדם כזמן פנוי מהווה עבורו את אבן הבוחן ואת אמת המידה למדד השעמום שלו.

מדד השעמום של האדם משקף עבורו את מידת ההתעניינות שלו בדברים מסוימים כאשר יושב אותו אדם לרגע ונח מפעילותו וחושב הוא בינו לבין עצמו כיצד למלא את אותו זמן אשר התפנה עבורו.

מקובל לחשוב כי השעמום מוביל את האדם לחשיבה שלילית ומורידה ואכן בראיה מפוכחת ומפוקחת ניתן בהחלט לשייך את השעמום, את אוזלת היד ואת חוסר היכולת לאותו מדף על מסגרת אישיותו ומבנה נפשו של האדם.

ואכן, שעמום עלול להוביל את האדם למצב שבו עלול הוא לחוש חסר תועלת וחסר חיוניות ולכן באופן עקרוני אין זה מצב רצוי עבורו מאחר ובמידה והאדם המסוים חש בשעמום שהרי מאחר ואין זה רגש חיובי מבחינתו יחפש אותו אדם שהשעמום מחלחל אליו צורך עז לא להיגרר אל אותו התדר ומכאן למעשה מתרחשת בעבורו ההשראה. מה הכוונה?

ממש כמו בטבע, כאשר חסר גירוי אשר יניע את אותו אדם אל עבר העשייה ואף גם אל עבר השאיפה והרצון לעשייה, מרגע שעומד האדם על דעתו, נוהג הוא באופן טבעי לחפש דרכים כיצד למלא את זמנו בתעסוקה ובהתעסקות.

ואכן מגיל מוקדם וצעיר יחסית, מסוגל האדם הממוצע בעל האינטליגנציה הסבירה לקרוא ולכתוב, להתעניין באלמנטים מסוימים ועל ידי כך להעסיק את עצמו ולהפעיל את עצמו באופן שבו אותו הזמן אשר נותר עבורו סטטי וללא פעילות יתמלא באופן חיובי.

ואולם במידה ומדובר באדם אשר באופן ספציפי איננו מסונכרן עם עצמו ועם דרכו וייעודו, שהרי באופן מובהק יש פער בינו ובין שאיפותיו ורצונותיו. מה הכוונה?

כאשר אדם מסוים מנותק באופן תדיר מהווייתו שהרי אינו חש ברצון לעשיה אלא ברצון לרביצה חסרת תועלת ומשמעות הדבר היא בהחלט לא חיובית.

מן העבר השני, קיימים אותם אנשים אשר משמעות הרביצה באפס מעשה וההתעסקות חסרת התועלת במעשים חסרי משמעות מובילים אותם מאד מהר לשעמום שלילי שבו זרם המחשבות במוחו לא ממוקד באלמנט ספציפי אלא המחשבות מתפזרות לכל עבר ללא יכולת מיקוד במטרה מוגדרת.

אותם אנשים חשים באותו רגע נתון את זרם האנרגיות השליליות מתחיל לפעם בהם ואז מוחם מניע אותם לקום ולעשות מעשה.

ואולם כך בנוי מוח האדם ולא רק האדם אלא כל יצור בטבע אשר מונע על ידי מערכת עצבים מסועפת אשר גירוי מוביל לתגובה וחוסר גירוי מוביל לאפתיה.

ממש כמו בטבע כך גם האדם, מגיב לגירוי אשר נוצר בו בין אם על ידי גורמים חיצוניים ובין אם ביוזמה עצמית שלו.

כאשר האדם המסוים חש בנקיפות ובפעימות של תדר השעמום ובהשפעה מובהקת של אותו תדר, משמעות הדבר הינה כי אותן תחושות ואותה הרגשה של חוסר יוצרת בו תחושת ריק שדורשת תגובה עצבית.

כל יצור חי מגיב לגירויים ואין כמו הצורך למלא חוסר מסוים יותר מאשר פרוצדורה טבעית לקום ולעשות מעשים אשר יפסיקו באחת וכהרף עין את אותה תחושה שלילית ואת אותו תדר השעמום.

ברגע שהאדם מזהה את השעמום מחלחל אליו, באופן טבעי צריך הוא להגיב אל אותו התדר וכך שלמעשה במידה ואותו אדם מחובר אל נפשו והווייתו שהרי אותו תדר מסוים למעשה מניע אותו לפעולה יזומה של הפגת השעמום ומניעתו באופן מיידי.

משמעות הדבר הינה כי במקרה כזה, השעמום דווקא פועל לטובתו.

כיצד יכול האדם לתעל את תחושת השעמום שהינה תחושה לא חיובית למקום חיובי?

מבנה אישיותו של האדם המסוים והמצב המנטלי שלו באותו רגע נתון קובע בעבורו גם את האלמנטים הפעילים עבורו וגם את האלמנטים הפאסיביים בעבורו באופן כזה שיכול אותו האדם לקבוע עבור עצמו ועבור דרכו מהם המדדים אשר גורמים לו למנוע מעצמו את תחושת השעמום וכך שבמידה ומשתמש הוא בשעמום כתירוץ ועולה לרבוץ ולא לפעול, יכול הוא להשתמש בשעמום כסיבה לכך שהוא עייף ורוצה לנוח ומן העבר השני, האדם המחובר מבין ומפנים כי למעשה השעמום ונוכחותו מאותתים לו לקום ודווקא כן לעשות מעשים אשר יפיגו את אותו התדר המשעמם ואת אותה תחושה אשר מייצרת אצלו בסופו של דבר ניוון מנטלי.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הביקורת

תיקשור בנושא הביקורת

אמירת ביקורת ברוב המקרים כשמדובר בבני אדם מתפרשת כשלילית למעט אם אדם מסוים מבקש או יוזם הוא בעצמו קבלת ביקורת וישנן מספר דוגמאות בין אם מרגיש אותו אדם כי הוא אינו יודע להחליט לגבי דבר מה בהתנהגותו ואזי מבקש הוא מחבר טוב או אחד שסומך הוא על דבריו להגיד את דעתו אודות הנושא.

קרא עוד »

תיקשור בנושא החנפנות

החנפנות. האמירה המגיעה מתוך קולו הפנימי של האדם ואשר קיים בה עיוות מסוים ותועלתני של משמעות הדברים ומיועדת להישמע באופן אשר הינו רחוק מן האמת

קרא עוד »