תיקשור בנושא חוש הצדק

6.8.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את חוש הצדק

כאשר עובר האדם במהלך דרכו, דרך חייו, אירועים שונים ואף תהפוכות, מבין הוא ומקבל על עצמו מעת לעת, החלטות שונות אשר נותנות בידו משנה תוקף לאלמנטים מסוימים אשר צרובים הם בנשמתו ואז יכול הוא לקבל החלטות מסוימות הנוגעות בו ובערכיו ובאמונותיו אשר מעניקות בעבורו את היכולת לאזן את עצמו באופן כזה אשר יאמין כי נמצא הוא במיטבו.

השאיפה הטבעית של האדם להשתפר ואף לחיות נכון לאתגרים שונים, מהווה עבורו את תמצית חייו מאחר ורצונו הנשמתי של האדם, כל אדם, באופן טבעי למצוא את מקומו המדויק עבור עצמו וכך שאם האדם נמצא במקום מנטלי לא מדויק שאז, תגובותיו, תחושותיו ואף ביצועיו מהווים מבחינתו סימן כי עליו לדייק עבור עצמו את מהותו על מנת כי יהיה באיזון מיטבי עבור עצמו.

יכולתו של האדם להביט לעצמו בעיניים ולקבל את מה שרואה הוא, זו משמעות הכנות הפנימית אשר מהווה ערך עליון עבור האדם המחובר כאשר אדם מסוים אשר אינו חושש להביט לעצמו עמוק בעיניים, מקבל שיקוף מסוים אודות עצמו, רואה הוא לעיתים אלמנטים אשר אינו יכול ואף אינו רוצה להשלים אותם.

רוב הזמן, נאלץ האדם להתפשר על אלמנטים מסוימים כגון רצונות, אמונות, שאיפות ותשוקות ואולם ככל שמתפשר הוא יותר, כך מהווה הדבר בעבורו אלמנט שלילי ומיותר מאחר ומתרחק הוא ממטרתו ומשאיפתו הנשימתית וכך שככל שהוא מתפשר פחות, כך מתקרב הוא אל עצמו.

יכולתו של האדם לדבוק בעצמו ובערכיו ללא חשש מן התוצאות, מהוות עבורו את תמצית חייו ומהותו.

כך גם הרצון הנשמתי לקבל חיזוק עצמי אל צורת חשיבה מסוימת, כגון חוש צדק מפותח.

כאשר מתרחשת על האדם תקרית מסוימת אשר גורמת לו לחוש כי נעשה עבורו דבר עולה וחוסר צדק, שאז חש הוא כי אין הדבר הנכון והדברים אינם מדויקים בעבורו ואז שואף הוא לתקן את הדברים.

תיקון מבחינת האדם הינו שאיפה בסיסית וקורה הדבר כבדרך הטבע בדרך כלל. מה הכוונה?

לתקן משמעותו לסדר משהו באופן אחר ממה שהוא מצוי בו מאחר וצורת הדברים הנוכחית אינה עומדת בקנה אחד עם רצונו ושאיפתו של האדם וכך שהרצון לשנות את המצב מהווה את הדבר החשוב והמהותי מבחינתו.

כאשר מתקן האדם משהו גשמי שאז ניתן לראות את התיקון הלכה למעשה ובהיבט החומרי ואולם כאשר אין מדובר באלמנט פיזי מקולקל, שאז קשה הרבה יותר לתקן צורת התנהגות או צורת חשיבה אשר בהגדרה היא מקולקלת.

תיקון מידותיו של אדם מהווה מפתח אלמנט משמעותי עד מאוד מבחינת האדם וכך שחוש צדק מפותח אצל אדם מסוים, מראה ומשקף את החיבור הנשמתי והסביבתי אשר חש אותו אדם כלפי סיטואציה מסוימת אשר מתרחשת.

במידה וקיימת אצל האדם היכולת להביט על הדברים המתרחשים ולשים את האצבע באופן מדויק ומובהק על נקודה מסוימת אשר מבחינה מוסרית או נורמטיבית אינה מקובלת עליו, שאז יחפוף הוא לבצע תיקון במידה ואפשרי הדבר.

כאשר רואה האדם כי מתרחשת עוולה מסוימת ומואשם הוא בהתנהגות אשר יכולה להתפרש כשלילית ואולם לראייתו אין הדברים כך, שאז מתעורר התדר המובהק אשר נכנה אותו כשם חוש הצדק ומשוקפת עבור האדם הסיטואציה בכמה שיקופים אשר מעניקים עבורו את היכולת לתקן את הדרוש תיקון עבורו.

ערכיו של האדם, הנקבעים במהלך חייו והמשנים צורה ותוכן מעת לעת, נמדדים וממודדים לגופו כך שצוו מצפונו ינווט אותו באופן ברור.

כוונת הדברים הינה כי המצפן הפנימי של כל אדם נותן לו את הכיוון הנכון מבחינתו ואז כאשר מראה המצפן שלו על כיוון מסוים אשר שונה מהדרך הלכה למעשה, שאז נזקק הוא לחישוב מסלול מחדש ובמקרה המסוים, נדרש הוא לבצע תיקון.

אותו תיקון אשר מבצע האדם במקרה של חוסר צדק שנעשה ומבקש הוא לשנות את פני הדברים על מנת שיתבצע התיקון הלכה למעשה תיקון אלמנטים אשר מעידים על חוסר צדק יש בהם מהקושי המובהק עבור האדם ואולם כאשר מצליח הוא לבצע את אותו תיקון וחוש הצדק שלו בא על סיפוקו שהרי נשמתו של אותו אדם מרוממת וחש הוא הקלה גדולה עבורו ועבור דרכו.

מן העבר השני, כאשר חוש הצדק של האדם אינו מפותח, שאז משמעות הדבר היא כי המצפן הפנימי שלו אינו מתפקד כשורה ואף איננו מחובר כהלכה עם נשמתו ועם תחושותיו.

משמעות הדבר הינה כי מתרחק האדם מעצמו, מאמונותיו, מרצונותיו ומשאיפותיו ואז כידוע עלול הוא להיקלע לתחושות פנימיות שליליות אשר משנות את תחושותיו ומשבשות את התדר הנקי והצלול של מצפונו.

כאשר מתרחש עבור האדם המסוים מאורע אשר גורם לו לעיוות המוסר והצדק שאז נדרש הוא להתבוננות פנימית עמוקה ומשמעותית על מנת שהסטייה מן הדרך, דרך הישר שלו לא תהווה מהמורה עמוקה מדי ויהוה עליו לבצע תיקון גדול שלא יהיה יכול להתגבר עליו ויכריע אותו.

משמעות ההסתכלות הפנימית, המוסרית הינה עצומה וברת משקל רב מבחינתו של האדם.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הקרבה

כאשר מצוי האדם ביחסי קרבה עם מישהו, יש לדבר מספר משמעויות כאשר העוצמתיות מכולם היא הקשר העמוק והמשפחתי אשר אותה קרבה מבטאת.

קרא עוד »
השיתוף

השיתוף

האם ניתן לקיים את נבואת “אהבת לרעך כמוך” ללא שיהיה ניתן למקם את האני העצמי לפני הכל ? זוהי שאלה שהעסיקה את כל מי שניסה

קרא עוד »