תיקשור בנושא הגירויים

7.8.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הגירויים

כאשר הולך האדם בדרך אשר בה נוהג הוא ללכת, עת פוסע הוא אל עבר יעדיו ואף מטרותיו הברורות עבורו, מוסטת דעתו מדי פעם אל דברים ואלמנטים מסוימים אשר מהווים עבורו מוקד התעניינות מיוחד במינו ואז בעת שדעתו מוסטת אל אותם אלמנטים, כל גופו וכל נפשו נכנסים למצב שונה, מצב של גירוי.

אותו גירוי אשר נכנס באותו רגע לתודעתו של האדם, ממש כמו בטבע, גורם לו כאמור להסחת הדעת ולתגובות גופניות מסוימות.

הגירוי מוביל לתגובה, ממש כמו במערכת העצבים של האדם כאשר דגדוג של נוצה בכף רגלו של האדם מובילה ומעוררת אותו לתגובתיות גופנית בדמות תזוזה של הרגל, כך גם גירוי מנטלי בנפשו של האדם, גורמת לו לתגובה מנטלית מסוימת.

האם כל גירוי מוביל גם לתגובה? כן.

ואולם לא כל תגובה לגירוי זהה לחברתה וכך שכל אדם מגיב באופן מידתי שונה לגירויים.

כאשר האדם מגורה גופנית, משמעות הדבר היא כי מערכת העצבים שלו מגיבה כלפי אותו גירוי באופן שונה ובתדרים שונים, מאחר ולא כל מערכת עצבים מגיבה באופן זהה גם בגלל סיבות פיזיולוגיות ואולם בעיקר עקב סיבות נפשיות ומנטליות שעליהן נרשום היום.

כאשר האדם מחובר אל הווייתו ואל מהותו הפנימית שהרי מודע הוא היטב לתחושותיו, רגשותיו ותכונותיו ואף מאפייניו וכך שיכול הוא לנתח באופן מודע ורציונלי את הסיבות לתגובותיו החיצוניות.

משמעות הדבר הינה כי האדם המחובר יכול להגיב באופן מודע ונוכח אל גירויים אשר מופעלים עליו על ידי גורמים חיצוניים כאלה ואחרים.

כאשר מופעל על האדם גירוי מסוים, מנטלי, וכך שאותו אדם שוקל את תגובתו, לדוגמא בעת פגישה של אדם מסוים עם אישה מסוימת ובה שולחת אותה אישה במט פרובוקטיבי ומתגרה אל אותו גבר, שאז כמובן מתבקשת התגובה לאותו גירוי מסוים.

כאשר, בשניות שחולפות, שוקל אותו גבר כיצד להגיב אל אותו הגירוי, פועלות כל מערכות גופו ונפשו בתיאום מושלם ומקבל הוא בשניות ספורות תרחישים שונים בדבר אופן ואופי התגובתיות אשר נכון כי תתרחש החמצה.

מתוך כמה וכמה תרחישים אופציונליים יכול אותו גבר להגיב אל אותה אישה, או לחילופין לבחור גם לא להגיב, שכזו גם תגובה בפני עצמה ומשמעויותיה מובנות וברורות.

משמעות הגירוי בחייו של האדם, הינה מאוד משמעותית ורבת חשיבות בהבנת מנגנונו נפשו וכמובן גם גופו של האדם.

כאשר מתרחשת על האדם סיטואציה אשר בה מתקיימים גירויים רבים בתוך זמן נתון מסוים, שהרי מתקיימת באותו פרק זמן כמה וכמה אלמנטים אשר מגיב הוא אליהם ברצף של תגובות וכך שמהירות התגובה של האדם, מתקיימת כנדרש.

תגובתיות של גוף האדם נמדדת באותה השהיה של מספר שברירי שניה מאחר ודפיקה של פטיש על פיקת הברך של האדם אמורה במידה ומערכת העצבים שלו תקינה, להגיב בהקפצה קלה של כל רגלו קדימה ואין לאדם יכולת שליטה על אותה תגובתיות גופנית ואולם כאשר מדובר בתגובתיות מנטלית, שהרי כאן התמונה שונה בעליל.

יכולים אנשים מסוימים לשלוט באופן מסוים על תגובותיהם המגיעים לאחר גירוי של מישהו אחר אשר מנסה לייצר תגובתיות ואולם שליטה עצמית היא המפתח במקרה זה.

כאשר מתרחשת סיטואציה מסוימת ואשר בה מצוי אדם מסוים מול מספר אנשים אשר נגדיר את אותה סיטואציה כמשא ומתן מסחרי אודות עסקה מסוימת ומבקשים מספר אנשים להוריד את אותו אדם במחיר, שאז מתקיימת שיחה ואשר בה מנסים אותם אנשים לגרום לאותו אדם לתגובתיות אשר תהלום את רצונותיהם וכך שמנסים הם לגרור אותו אל הקצוות שלו ולמעשה להוציא אותו משיווי נפשו באמצעות גירויים מנטליים שונים כאשר הסיבה לכך היא למעשה ניסיונות לבלבל ואף להוציא מריכוז את אותו אדם מרוכז וממוקד.

כאשר הגירויים והסחות הדעת מתגברות והולכות, שאז מקובל להניח כי אותו אדם כבר מצוי במצב לא מאוזן ואז יכולים הם לבקש ואף לדרוש ולקצוב את אותו משא ומתן על סמך חוסר הריכוז של אותו האדם.

מן העבר השני, גם סיטואציה שונה בתכלית של שיח זוגי בין גבר מסוים ואישה מסוימת מתפתח והולך כתוצאה מגירויים שונים, אשר מפעילים הם אחד על השנייה והשנייה על האחד.

מערכת היחסים הזוגית אשר בה משולב גם הגירוי הגופני, מהווה תורה בפני עצמה וכך שגירוי מנטלי יכול להיות משולב בגירוי פיזי הלכה למעשה גם לחיוב וגם לשלילה.

הטחת עולבן בפניו של הגבר, יגרום לו מן הסתם לתגובה מסוימת אשר יכולה להיות גם חיובית וגם שלילית וכך שאותה תגובה תגרור תגובה מנגד וכך הלאה כאשר ליטוף אשר קרה כתוצאה מרצון לגרות גורר בעקבותיו תגובה צוננת וקרה או לחילופין ליטוף שגרר בעקבותיו ליטופים עוצמתיים יותר מהווים גירוי ותגובה קלאסיים.

כאמור, גירויים מנטליים וגופניים גוררים גם תגובות.

אותן תגובות גוררות בעקבותיהן תגובות נוספות וחוזר חלילה, עד כי בכל מערכת יחסים באשר היא, הן בטבע והן בין אנשים, זוהי למעשה קשת של גוונים אינסופית ורשת של תגובות אינסופית אשר מהווה ממש כמו אלגוריתם אינסופי של אפשרויות.

גם תורת התדרים מבוססת על שילוב בין אותם תדרים ואותם שילובים ותמהלים מהווים קשת אינסופית ומגוון אינסופי של אפשרויות כאשר כל אחת ואחת טומנת בתוכה פתרונות מובנים למצבים משתנים.

משמעות הדבר הינה כי גירוי (הפעלה) גורר תגובה (מעשה) וכך למעשה גם בטבע ואולם גם עבור האדם, נבנים אלמנטים ברורים יותר לגבי משמעות התגובה ותוצאותיה.

ממש כמו בטבע, או יותר מדויק, במזג האוויר אשר ניתן לחיזוי על סמך נתונים ואלמנטים שונים, כך גם ניתן לחזות ולנבא תגובות עתידיות אשר מגיעות כתוצאה מגירויים.

לדוגמא – כאשר אישה מסוימת משמיעה באוזני בן זוגה משפט מסוים אשר משמעותו מהווה סוג של גירוי או התגרות, הגיוני ואף סביר להניח מספר הנחות אשר קיימת סבירות מסוימת כי הגבר יגיב לפיהן, תגובה ראשונה היא שהגבר יענה במשפט תגובה משלו וישמש גם הוא כתגובה, תגובה שניה אפשרות היא שהגבר יתעלם וימתין לגירוי נוסף מצידה מסיבות טקטיות, אפשרות שלישית היא שהגבר יגיב מיידית ובאופן גופני, כלומר ייגש מיד למלאכת הפיתוי ואילו אפשרות רביעית היא כי הוא יקום ויסתלק.

כך נבנים להם סממנים שונים לגירוי מסוג מסוים וניתנת אופציה לבחורה מתוך האפשרויות.

היכולת לחזות תגובות שעדיין לא קרו נובעת מרצונו של האדם בשליטה.

השליטה אשר מונעת על ידי הרצון לגרום לדברים להתרחש על פי רצונו של האדם פוגשת אותו כל העת במהלך דרכו ומהווה עבורו אבן בוחן משמעותית מאוד כאשר בוחן הוא את מערכת היחסים שלו עם עצמו.

האדם המגיב לגירויים שונים יכול באמצעות שליטה עצמית, להגיב באופן נכון ושקול על מצבים מסוימים שבהם נמדד הוא דווקא על יכולתו להיות מתון והגיוני ואף ממוקד.

כאשר אדם מגיב באופן אגרסיבי במיוחד או באופן חלש במיוחד על גירויים אשר נמסרו לו, שהרי רחוק הוא מאיזון.

יכולתו של האדם לשלוט בדחפיו וביצריו ואף בתגובותיו אשר באות בעקבות גירויים שונים, היא מפתח משמעותי לשליטה על עצמו ולאיזון נפשו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הרצינות

משמעות הרצינות היא מיקוד הרצון המסוים של אותו אדם באותו האלמנט ובאותו הנושא וכך שרצונו של האדם להתגבר על האתגר מוביל אותו לאותה הרצינות.

קרא עוד »