תיקשור בנושא ההשפעה החברתית

ההשפעה החברתית.

נהוג לעשות את ההבדל בין התנהגות האדם הסטנדרטי לבין התנהגותו של אותו אדם במקום אשר הינו זר ובלתי מוכר עבורו.

כאשר אדם מסוים נמצא במקומו הטבעי אשר שם מרגיש נוח ורצוי, במקום אותו נוהג הוא לחיות את חייו, במקום אשר מכיר הוא את ההרגלים ואת המנהגים, מכיר הוא היטב את השפה ואת דרך ההתנהגות הרגילה שאז מן הסתם נקרא לאותו מקום בשם “אזור הנוחות” של אותו אדם מסוים שאז, במקום הזה יחוש אותו אדם בדרך כלל נוחות מסוימת אשר מן הסתם תשפיע בצורה שונה לחלוטין במידה ולפתע פתאום ימצא אותו אדם את מקומו במקום שונה ובלתי מוכר עבורו, מקרום אשר הוא לא מכיר את השפה, את המנהגים, את ההרגלים, לא מכיר את הסביבה ובאופן טבעי זהו לא אזור הנוחות שלו וכך שהוא ימצא את עצמו בסיטואציה אשר אינה מוכרת לו ומן הסתם יחוש חוסר נוחות ואף מבוכה גדולה מן ההתמודדות עם הבלתי נודע עבורו.

כאשר אדם מסוים נולד ועודנו רך בשנים, שהרי מחשבתו, אופן התנהגותו, דרך חינוכו ודפוסי חייו מוכתבים לו על ידי הסביבה בה הדברים קורים.

לדוגמא, ילד מסוים אשר גדל למשפחה ענייה וחסרת כל אמצעים, משפחה אשר שני ההורים לא נוהגים באופן סטנדרטי ומקובל, לא אחראים ולא מסוגלים לחיות חיים נורמטיביים, לא מחנכים את אותו ילד לערכים מסוימים ולא נותנים לו את האמצעים הרגילים לגדול באופן אשר יוכל הוא לקבל כלים סטנדרטים לצורך גדילתו שהרי אותו ילד מקבל בכל זאת ערכים מסוימים עבור עצמו, אם לא מהוריו אז מן הסביבה בה הוא גדל.

כל ילד ולאחר מכן כל נער וגם בהמשך כל מבוגר מחזיק בין אם במודע ובין אם שלא במודע, מודל כלשהו אותו הוא מחקה וממנו הוא משפע כך או אחרת.

לכל אחד קיים בראשו מסלול חיים מסוים שאותו הוא ראה בתחילת חייו והוא מושפע ממנו בין אם בדרך החיוב ובין אם בדרך השלילה וכך או כך מסלול חייו עובד לפי אותם ערכים מסוימים.

אותו ילד חסר אמצעים וחסר מסגרת  וגם אותו ילד במידה והיה גדל במסגרת שונה לחלוטין למשפחה בעלת כל האמצעים האפשריים, סביבה תומכת ונדיבה, בית חם ומכיל, בסיס יציב ומאפשר, מעודד ורגוע שהרי גם הוא מן הסתם יקבל על עצמו מודל מסוים אשר אותו יחקה ויהווה עבורו השפעה מסוימת אשר תגרום לו לנהוג באופן מסוים ואשר חלקים מאותה השפעה יוטמעו אל נפשו ואל תת הכרתו באופן מובהק וברור.

כל אותן השפעות סביבתיות אשר לוקחות את אותו ילד מסוים אל דרך התנהגות מסוימת אשר טבועה בו באופן מסוים גורמת לו לאמץ כאמור צורת חיים ודרך חשיבה אשר עומדת למבחן ולבדיקה בכל פעם שהוא משנה את מקומו ואת מיקומו בין אם מרצון או מיוזמה וגם אם נעשה הדבר באופן כפוי שלא מבחירה.

כאשר אותו ילד מסוים משנה לפתע את חייו בערך בגיל 6, כאשר הוא נפרד מדרכו וממקומו בגן הילדים הוא מתחיל בנתיב חדש, הלוא הוא בית הספר.

בבית הספר נאלץ אותו ילד לאמץ אל עצמו נורמות חדשות עבורו והוא מתבקש “ליישר קו” עם התנהגות בלתי מוכרת עבורו ובמידה והוא סופג אל עצמו עודף גדול של דברים ונתונים חדשים שהרי הוא מתמודד עם מציאות מורכבת ולא פשוטה מאחר והיא שונה ממה שהוא מכיר.

בדרך כלל כאשר נמצא אותו ילד במערכת חינוך נורמטיבית והוא יתקשה להסתגל אל הדרישות המוצבות בפניו ויעורר תשומת לב שלילית עקב התנהגותו הלא שגרתית שהרי תדבק בו סטיגמה מסוימת הן מצד מוריו ומחנכיו וכמובן גם מצד חבריו ועמיתיו לספסל הלימודים.

אותו ילד מביא איתו את המטענים אשר הינם חלק בלתי נפרד ממנו וממנהגיו הקודמים ומנסה לייצר עבור עצמו מעין פרשנות אישית לדרישות החדשות ממנו.

במידה והוא מצליח בעזרתם האדיבה של מוריו ומחנכיו להטמיע את הדרישות החדשות ממנו ואת הנורמות המיותרות שם הוא בצד שהרי הוא משתלב היטב באותה מערכת מסוימת.

כאשר אותו ילד, בין אם מדובר בסביבה מורכבת ובעיתית ובין אם מדובר במסגרת נעימה ומאפשרת שהרי בשני המקרים נוצרות אצלו צורות התנהגות שונות המאפיינות אותו בעת שנמצא הוא בכל מסגרת וכאשר הוא בבית הוא מתנהג באופן מסוים וכאשר הוא בבית הספר הוא מתנהג באופן שונה.

כך יוצא באופן טבעי שהוא מאמץ לעצמו סגנון חיים אשר מושפע מסביבתיות משתנה בכל פעם.

אותו מודל מסוים אשר מוביל אותו לצורת חשיבה מסוימת בסביבת גדילתו ובבית הוריו ובשעות הפנאי שלו נצרב אצלו בתודעה ובמקביל נוצרת אט אט וככל שעובר הזמן, נורמת התנהגות ומודל נוסף המושפע כאמור מדברים שאותם הוא חווה בבית הספר ושאת חלקם מאמץ הוא ברצון ואת חלקם הוא מאמץ בחוסר רצון או שאת חלקם הוא אינו מאמץ כלל אלא רק עושה הצגה והעמדת פנים רק מתוך הרצון להשתלב.

במקביל נוצרת אצלו נורמת התנהגות נוספת אשר עומדת אצלו כך או כך.

ככל שאותו ילד גדל והופך לנער, כך הוא מתפתח בדרך כזו או אחרת, תלוי כמובן בכישוריו הטבעיים וביכולותיו הצרובות  ותלוי כמובן באופיו ובדרך מחשבותיו ובהמשך דרכו נחשף הוא לעוד ועוד צורות חיים מקובלות ומעניינות, הלוא אלו המין השני במידה והוא זכר או נקבה, הוא מגלה כי לדבר קיימת לא מעט חשיבות וכי הוא לומד את ההבדלים בין גברים לנשים ואת העובדה כי קיימת שונות גדולה בין  דמות האם אשר צרובה בו לבין דמות המורה אשר צרובה בו וגם בין דמויות חדשות  מבחינתו אשר בגיל ההתבגרות מגלה משיכה מסוג אחר לבנות ומהווה הדבר עבורו צורת חשיבה ומודל התנהגות נוסף שאותו הוא מאמץ אליו על מנת להרחיב את מעגל חוויותיו בין אם במודע או שלא. גם אישה אשר מכירה את המודל ש/ל מבוגרים ומכירה מודל של חברים לגן או לבית הספר, לומדת לקבל מודל חדש של נער או בחור אשר מעורר סקרנות אצלה.

כך נוצרת אצל כל אדם כמות הולכת ומצטברת של מודלים מסוימים ושונים בכל פעם שהוא משנה סטטוס מסוים ואף פוגש אנשים חדשים אשר נקרים על דרכו בין אם לזמן ארוך ומשמעותי ובין אם למפגש קצר וחולף אולם משמעותי בדרכו המיוחדת עבורו.

כמות השינויים שאותו אדם מכיל אל עצמו גורמת לו למרחב תמרון מאוד רחב של אפשרויות חשיבה ואופציות פעולה המושפעות מן המודלים הרבים אשר אותם ראה וחווה ואת חלקם המסוים אף ניסה לאמץ אל עצמו, נתן את הפרשנות שלו ואף ניסה לחקות מודלים מסוימים בין אם בהצלחה מבחינתו או שלא וכך יוצא שהתנהגותו של אותו אדם בין אם במודע או שלא , מושפעת באופן מובהק מאותם דברים אשר חווה בעברו ומהווה עבורו אופציות פעולה מסוימות אשר אותו אימץ אל עצמו מתוך אמונה מסוימת שכך נכון לנהוג מבחינתו ואת כל הנורמות אשר ראה וחווה ולא הזדהה אותן ניסה לשים בצד ואולם הן קיימות במאגרי זכרונו.

התנהגותו של האדם מורכבת ברצף של תגובות לכל מיני דברים אשר הוא חווה. הסביבה אשר בה הוא חי, מקום מגוריו, מקום עבודתו, האנשים אשר סובבים אותו הם אלה שגם יחסי הגומלין שלו עם אותם אנשים ועם אותם מקומות הן אלו אשר מעצבות את צורת התנהגותו ואת תחושותיו בכל רגע.

כאשר אדם מסוים חי את חייו בנורמה מסוימת אשר קיימת לו שגרה ברורה של בית, עבודה ושעות פנאי שרי כל אלמנט מהווה עבורו מודל מסוים אשר הוא מכיר היטב ומן הסתם לא נאלץ להתמודד יותר מדי עם שינויים באותם אלמנטים מוכרים וידועים.

אדם בעל מודעות עצמית נמוכה והשפעות מעטות מן הסביבה יחייב באותו אופן מסוים ושיטתי במשך תקופה ארוכה וכך גם יהיו הרגליו בין אם טובים ומיטיבים איתו ובין אם רעים הם ומרעים אותו ואולם במידה ואין השפעות סביבתיות חזקות זה יהיה המצב עבורו כך או כך.

כאשר אדם מסוים חש כי הרגליו המסוימים אשר כאמור מושפעים הם באופן ישיר ומובהק מן הסביבתיות שלו כבר אינם טובים עבורו, או שחש הוא כי מפעמת בו תשוקה לשנות דברים שהרי קיימת בפניו כל מיני דרכי פעולה והדבר מתחיל לנקר במוחו ככל שעובר הזמן ושינויים לא מתרחשים מאחר והוא לא נוקט באף פעולה אקטיבית אשר תאמץ אל תוכו מודל חדש או כמה מודלים חדשים אשר יתערבבו עם מודלים ונורמות אשר כבר צרובות, טבועות וקיימות בו כבר מן העבר ומחוויותיו אשר חווה.

לעיתים נאלץ אותו אדם, בין אם במודע או שלא, ממש לשנות את סביבתו על מנת כי יוכל לאמץ אל עצמו חוויות חדשות ונורמות חדשות ואף בהמשך דפוסי חשיבה חדשים אשר יתנו לו עוד מטען מסוים אשר יוכל הוא לאמץ אל עצמו וכך למעשה יועשר סך מטעניו הרוחני ויוכל להרגיש כי קיימת התחדשות טובה ומיטיבה עבורו.

כאמור אין השפעות סביבתיות טובות או רעות עבור האדם, אלא השפעות אש/ר מאמץ הוא וכאלה שלא.

סך התנסויותיו וחוויותיו הן אלו אשר מעצבות אותו ומאחר ומסלול חייו ודרכו קיימת וקבועה , סך כל ההשפעות הסיבתיות שלו עבורו מהוות את ארגז הכלים הפרטי שלו והוא בוחר, במידה ובעל מודעות עצמית גבוהה הוא, להרחיב בכל פעם את כלי העבודה שלו מהתנסות להתנסות ומחוויה כזו או אחרת אשר נקרית על דרכו.

כאשר אדם מסוים מגלה עניין מסוים בנושא מסוים חדש עבורו, נעשה הדבר מחוסר אשר צריך להתמלא.

אדם בעל מודעות גבוהה, בעת שחש הוא צורך, מזמן הוא את צרכיו המשתנים וכך גם מזדמנת אליו השפעה סביבתית חדשה על מנת להעשיר אותו במטענים חדשים ובאנרגיות חדשות אשר בסופו של דבר יוכל לשחרר דברים מיותרים עבורו על מנת לקבל דברים שנדרשים עבורו.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא העדינות

העדינות. האבחנה המסוימת אשר מאפיינת באופן כללי את ההבדל המהותי והמשמעותי בין גבר סטנדרטי לאשה סטנדרטית הינה העדינות. יש לה לעדינות מספר אלמנטים אשר נובעת

קרא עוד »

הניגודיות

הניגודיות מעניקה לאדם את היכולת להבחין ואף להפריד בין אלמנטים מסוימים ולהשתמש בהם כל זמן שנזקק הוא לאותן הבחנות מסוימות.
להבין ולהפנים את האלמנט ההופכי, שאז קיימת לאותו האדם ראיה 360 מעלות.

קרא עוד »

תיקשור בנושא האדישות

האדישות. האדם המסוים אשר קליפתו החיצונית והמעטה אשר עוטה הוא באופן מובהק הינה האדישות. יכולתו של אדם מסוים לשלוט על כפתור העוצמה של רגשותיו וברגע

קרא עוד »