תיקשור בנושא הסקת המסקנות

תקשור בנושא אומץ הלב

1.7.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הסקת המסקנות

משמעותה של הדרך אותה עושה האדם היא גם הנוסחה המאפשרת לו לקבל את אותן יכולות ניווט ומסלול אותה הדרך אל עבר יעדו הנבחר. כאשר האדם פוסע בדרך אל יעדו הנבחר, אין מדובר בדרך ישרה, סלולה כהלכה, בעלת נתיבים רבים ונוחים ומהירים המאפשרים הגעה חלקה ומהירה ואף מאירה אל היעד בהכרח, כי אם לעיתים גם דרך עקלקלה, בעלת מהמורות, בעלת נתיב צר ולא נוח, דרך איטית ומפרכת המעכבת תדיר את ההליכים בה ואולם כך או כך, לבסוף כאשר מגיע אותו אדם אל יעדו הנבחר, יכול הוא להביט לאחור ולהתרשם מהדרך אותה עשה, בין אם קלה ומהירה הייתה היא, בין אם קשה ארוכה ומפרכת ובין אם קצת כך וקצת כך, לבסוף הגיע ליעדו.

מאחר ולאדם יש מנגנונים פנימיים ומוסתרים, יכול הוא במידה ומודע הוא ליכולותיו, לנווט את דרכו אל יעדו, במידה ויודע הוא אותו במדויק, בעזרת אותם מנגנונים ובעזרת אותן שיטות ויכולות אשר חלקן הקטן צרוב בו וביכולותיו הגנטיות, כבדרך הטבע וגם בנוסף לכך, בעזרת טכניקות שונות אשר מאפשרות לו להסיק את המסקנות המאפשרות לו לקבל את ההחלטות בדבר אלמנטים שונים אשר מרכיבים את הבנת אותה הדרך.

כאשר קיימות לאותו אדם יכולות מועטות, שאז נאלץ להעזר ולהסתייע כאמור באמצעי עזר אשר יתנו בידו את הכלים לצורך הגעה אל יעדו ומונעות ממנו, ככל האפשר, לטעות, לתהות ולהתלבט ולהסט כאשר עומד הוא בפני פרשת דרכים ובין אם אמור הוא לקבל החלטה באופן עצמאי האם לפנות ימינה או שמאלה.

על מנת להשתמש באופן מושכל והגיוני באותם אלמנטים מדוברים, ראשית על אותו אדם לאסוף, ללקט ולמיין את הנתונים הנדרשים עבורו על מנת לבנות ולהקים את מאגר האלמנטים המרכיבים את מנגנון הניווט שלו.

כאשר מצוין ברשותו של אותו האדם מספיק נתונים גולמיים, שהרי יכול הוא להתחיל, במידה ומודע הוא לכך, להקים את יכולת הניבוי והחיזוי המבוסס על אותם נתונים ועל הקשרים ביניהם, כך אט אט, בעזרת אותם קשרים ובעזרת אותם נתונים אשר בשלב הזה כבר אינם גולמיים מאחר ועברו סוג מסוים של עיבוד, יכול האדם לתכנן את דרכו העתידית.

יכולת קבלת התשובות תלויה ביכולת לדייק ככל האפשר בשאילת השאלות ובאופן הבהיר והברור ביותר אשר בו ניתן להסביר את השאלה במידה ואינה ברורה היא.

כאשר מדובר בנוסחה פשוטה יחסית אשר הגורמים באותה נוסחה מורכבים משניים או שלושה אלמנטים ואשר אופי הקשר ביניהם הינו בסיסי ביותר, חיבור, חיסור, כפל או חילוק, שהרי כמות האופציות לחישוב מוגבלת למדי וגם האדם הפשוט יכול, בקלות יחסית, להסיק את מסקנותיו גם ללא סיוע משמעותי.

ואולם במידה ומדובר בכמות גדולה יותר של נתונים, אלמנטים, צוברים ונוסחאות משנה, שאז נזקק אותו האדם לאמצעי עזר.

כיום, כאשר הטכנולוגיה והכלים אשר פותחו לצורך חישוב הנתונים מצויים בשפע, שאז יכול האדם להישען ולהסתמך עליהם בדרך כלל.

ואומנם, כאמור יכולת צפיה וחיזוי של מזג האוויר לדוגמא, יכול לתת תשובות מדויקות למדי כאשר נדרש האדם לתשובות לשאלות כגון, מה יהיה מזג האוויר מחר, למרות שהמחר טרם התקיים ומצוי הוא בתיאוריה.

כאשר מדובר במזג האוויר, או כאשר מדובר במנוע ניווט כמו Waze אשר למעשה בנוי מדיווחים של משתמשים אשר גם ללא ידיעתם, משמים כרצפטורים אנושיים באותו מנגנון אלגוריתמי מורכב אשר נותן למבקש נתונים און-ליין ובמהירות עיבוד מופלאה, את התשובות לשאלה מהי הדרך הקצרה ביותר מבחינת מרחק, מהי הדרך החסכונית ביותר מבחינת תצרוכת דלק, כלומר הדרך הזולה ביותר ומהי הדרך המשלבת באופן בלעדי את חוכמת ההמונים שהיא למעשה ברירת המחדל של המערכת אשר ממליצה לנהגים המלצה אשר מושפעת ממנגנון ואלידטורים אשר נכלל ומווסת את התנועה באמצעות הנחיות המבוססות על מרווחים המאפשרים ויסות של התנועה על מנת למנוע הצטברות פקקים והאטות בדרך וזוהי למעשה תהליך אופטימיזציה של מתן התשובות.

ואולם, הטכנולוגיה הקיימת כיום, מתבססת רובה ככולה על הסקת מסקנות הנשענת על נוסחאות וקשרים המבוססים על נתונים במרחב כגון, מרחק בין נקודה לנקודה, מרווח דיווח התנועות (הטרנזקציות) ואף חשיבה לוגית ועמוקה ככל שתהיה לא מסוגלת לעבד את הנתונים הללו באופן מהיר יותר מהרף העין של מוח האדם.

משמעות הדבר הינה כי דווקא אותם אמצעים טכנולוגיים יעילים ואפקטיביים המבוססים על אלגוריתמים, בסופו של דבר, אינם מהירים ויעילים יותר מן הטבע ומיכולות העיבוד שלו.

האלגוריתמיקה אשר מורה ומנחה חיות בר או דגים אשר מצוידים כבדרך הטבע, על מנגנוני קבלת החלטות טבעיים, קולטנים ואף חושים מחודדים, פעלו בעבר, פועלים כיום ואף יפעלו בעתיד ובאופן טבעי, ללא כל צורך במכונות וטכנולוגיה.

כל דבר אשר מבוסס על אלמנטים טבעיים, מקבל באופן אוטומטי ביסוס ואסמכתא מן הדרך אשר מתרחשת בטבע. מה הכוונה?

כאשר תהליך מסוים מבוסס לדוגמא על אופן החישוב שעושה הנמלה כאשר מחשבת היא בעזרת חושיה הטבעיים והאינסטינקטיביים שלה כאשר דוחפת היא גרגר מזון השוקל פי שלוש ממשקל גופה, שאז אינה משתמשת היא בתוכניות הנפה של מנוף משוכלל אלא נשענת היא על מנגנון פנימי, טבעי לחלוטין, של קבלת נתונים מן השטח, עיבודים לכלל הסקת מסקנות ואז, מעבר לשלב ה-Poc הטבעי שלה, המאפשר הסקת מסקנות חוזרת ותיקון של הדרוש שינוי ואדפטציה בהתאם.

כך, ללא שום טכנולוגיה אלא רק בעזרת הטבע וכבדרך הטבע, מצליחה הנמלה להיות השראה טבעית לחוקרים ומפתחים אשר התבססו כאשר תכננו את הטכניקה.

ואולם, כל מנגנון באשר הוא, בין אם מבוסס על טכניקות חיקוי כאלה ואחרות ובין אם מתבססות על מחקר ופיתוח של שיטות ואף טכניקות ודיסציפלינות כאלה ואחרות, שהרי כך או כך, מדובר במנגנון קבלת החלטות המבוסס באופן כזה או אחר על מנגנון הסקת מסקנות ואין זה בלי זה בכל מקרה.

במידה והמסקנות המתקבלות שגויות, שהרי גם המעשים בפועל, הלכה למעשה, ישתבשו.

משמעות הדבר הינה כי המעשים המבוססים על קבלת החלטות אשר מבוססות על מסקנות מוטעות, מוודאות את ההשתבשות.

מן העבר השני, מעשים הנעשים בעקבות קבלת החלטות המבוססות על מנגנון הסקת מסקנות נכון ומדויק, מבטיח כמעט במאה אחוזים כל סבירות את הדיוק ואת ההלימה לאמתה סיטואציה ספציפית.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא טוב הלב

הדרך הארוכה אשר עושה האדם במהלך חייו היא זו אשר משקפת עבורו את אותם רגעים קסומים של נתינה וטוב לב אשר למעשה הופכים להיות רגעים מכוננים שאותם יזכרו לעד.

קרא עוד »

ההתמדה

ההתמדה נמדדת ברגעים שבהם האדם מקבל איתותים וסימנים שונים כי הדרך שבה הולך הוא רצופה מכשולים וקשיים.

קרא עוד »