תיקשור בנושא המשמעת העצמית

המשמעת העצמית.

רצונותיו השונים של האדם באים לידי ביטוי באופנים שונים ובצורות שונות.

חלק בלתי נפרד מדרכו של האדם סלולה לא פעם בצורה חלקה וטובה ולעיתים דרכו של אותו אדם מסוים רצופה במכשולים ובאתגרים אשר הופכים אותה לקשה עד מאוד.

ואולם יכולתו של האדם להיות מודע לאותם רצונות ולאותן שאיפות בצורה שבה הוא מחובר היטב לאותה דרך היא למעשה יכולתו לכוון את עצמו אל עבר מטרותיו ובמידה ונאלץ הוא להתמודד עם קשיים ומהמורות שאז למעשה יש לו צורך להילחם ולהיאבק על מנת לשמור על מה שהשיג עד כה ולא לאבד את דרכו.

כוחו של האדם, הנחישות שלו, ההתמדה שלו היא למעשה מרכיבה את המשמעת העצמית שלו וזה אחד מן המפתחות החשובים עבורו על מנת לנווט את עצמו למסלול החיים המורכב והפתלתל.

המשמעת העצמית הינה ראשית כל נובעת מנפשו ומתוך הכרתו של האדם ליצירת מחסום מפני חולשותיו.

המשמעת העצמית למעשה מונעת מאותו אדם מסוים לעשות דברים אשר מונעים ממנו להשיג את דרכו ואת המטרות אשר הציב לעצמו, הקושי האובייקטיבי אותו חווה האדם לא פעם גורם לו להרים ידיים ולוותר כאשר הדברים נהיים קשים ומאתגרים מידי עבורו.

ואולם כאשר יודע הוא כי קיימות בו חולשות מסוימות אשר צרובות בנפשו ומתוך ניסיונו מבין הוא כי סביר להניח כי בנקודות מסוימות יקשה עליו עד מאוד, אז בדיוק נכנסת לפעולה המשמעת העצמית ובה בדיוק מונעת היא ממנו לוותר ולהרים ידיים באופן כזה אשר לא ייכנע ולא יוותר לעצמו על מנת שלא יצטרך ולא יאלץ לתת לעצמו תירוצים עצמיים בהמשך.

למעשה, משמעת עצמית כרוכה בקשר בלתי נתיק לשליטה על דחפים שונים שקיימים בו באדם, בכל אדם, בין אם מודע הוא אליהם ואל משמעותם ובין אם לא.

אותם דחפים אשר יוצרים אצל אותו אדם מסוים את הפיתויים אשר מתפתה הוא מבלי יכולת להביא לידי ביטוי את השליטה העצמית לידי משמעת עצמית.

אדם מסוים אשר מקבל החלטה מסוימת ונובעת אותה החלטה ממקום של הבנה ונדרש הדבר עבורו ואולם יודע הוא היטב כי הדבר איננו קל לביצוע עבורו מאחר ופעמים רבות בעבר הוא נכשל בדבר עקב העובדה כי לא עמד בדחפיו שוב ושוב, יאלץ להבין ולהפנים את העובדה כי אכן התעורר הצורך לשנות את הגישה ואף את הדרך מאחר ואם ילך באותה דרך שאז מן הסתם כנראה שאותו תרחיש של ויתור וותרנות שוב יחזור על עצמו.

לכן יכולת השליטה העצמית אשר מונעת מתוך המשמעת העצמית תגרום לו באופן בלתי מודע להיות יותר קשוח עם עצמו ופחות וותרן ולתכנן מראש את הנקודות אשר יודע הוא שנכשל הוא שוב ושוב.

לדוגמא, אישה מסוימת אשר מנסה שוב ושוב להוריד ממשקלה מאחר והמראה החיצוני שלה אינו מספק אותה ונתקלת היא בקשיים רבים ונכשלת היא שוב ושוב באותו מקום מסוים, משמעות הדברים עבורה היא כי נושא המשמעת העצמית שלה כנראה לוקה בחסר באופן משמעותי.

תכנון מוקדם של אותו נושא וחלוקתו באופן הגיוני יכול בהחלט למנוע את המצב שבו היא “נופלת” בדרך שוב ושוב.

אותה אישה למעשה צריכה לרדת לשורש העניין בכנות פנימית ומתוך הסתכלות אמיתית למקום שבו הדברים לא עובדים בעבורה.

חוסר הנחישות אשר גורם לאותה אישה פעם אחר פעם להפר את הכללים למעשה נובע מחוסר אמון אשר רוחשת היא לעצמה ומאתגרת היא את עצמה פעם אחר פעם כאשר ההתמדה שלה עומדת למבחן וכאשר מגיעה היא שוב ושוב לאותו מקום של כישלון ידוע מראש, פוחדת היא למעשה מן האפשרות כי תשבור את אותו מעגל קסמים של חוסר ביטחון ולמעשה היא מונעת מעצמה שלא במודע לעמוד בהבטחתה לעצמה מאחר ואופייה ועוצמתה הפנימית חלשים ולא מספקים ויודעת היא זאת בסתר ליבה ולמעשה מתוך תת המודע שלה מגיעה היא שוב ושוב לאותה נקודת שבירה מתוך חוסר ביטחון הגורם לחוסר משמעת עצמית מתוך הקולות הפנימיים הרבים שלה.

המשמעת העצמית של אותה אישה מסוימת יכולה גם באותה מידה להצליח במידה ותבין ותפנים כי אין לה כמה וכמה אפשרויות פעולה אלא רק אופציה אחת והיא להתעלם מן הוויכוחים הפנימיים ומן הקולות הפנימיים אשר קיימים בה ומטילים בה בלבול אשר נותנים לה למעשה את מגוון דרכי הפעולה אשר בסופו של דבר מובילים אותה שוב אל חוסר ההצלחה.

המשמעת הפנימית שלה ויכולתה לשים בצד את יתר האפשרויות ולהתמקד אך ורק באופציית פעולה אחת ולדבוק בה ובה בלבד היא המפתח היחיד אשר יכול לגרום לה להצליח. במידה ולא תיתן לעצמה גמישות כלשהי אלא תקשיח את דרכה מבלי לסטות לא ימינה ולא שמאלה, תוכל היא להיות נחושה ואף גם קשוחה עם עצמה מבלי לוותר לעצמה.

ואולם הקושי האובייקטיבי של התמדה וראיית הדרך שלה קדימה ואת חוסר יכולתה להתמודד עם עצמה הינו רק חלק ממרכיב ההצלחה ביכולת השליטה העצמית וביכולת ליישם משמעת עצמית.

המפתח האמיתי כאמור הוא היכולת להתמקד אך ורק באופציה אחת ולקחת בחשבון שזו הדרך היחידה.

האמונה הפנימית של אדם בעצמו יכול לקיים את מהותו ואת רצונו המלא להתמדה ולחוסר וויתור לעצמו.

לעיתים מאופיינת חוסר שליטה עצמית ביכולתו של האדם להיות מרוכז בדרך המסוימת ואז דעתו מוסחת מכל מיני סיבות אובייקטיביות ואז ובעיקר במקרה שכזה על אותו אדם לדבוק בעקשנות רבה באופציה היחידה שלו על מנת לא ליפול למקום של הסחת הדעת אשר תגרום לו שוב להגיע למקום של חוסר אמונה בעצמו.

הדרך אל עבר השליטה העצמית בגוף מתחילה בראש ובראשונה בנפש.

שלמות פנימית וביטחון ביכולותיו של אדם מסוים יכולה בהחלט להביא אותו למצב של איזון אשר יביא אותו גם למקום של אמונה בעצמו ואף ביכולותיו להתאפק ולא להתפתות לדברים אשר יגרמו לו לחוסר שליטה ולחוסר משמעת כאמור.

שליטה עצמית יכולה להקל על דרכו של האדם המסוים אשר מצפה מעצמו להישגים מסוימים שאותם מתקשה הוא להשיג.

היכולת לפעול באופן שונה מאופן פעולתו הרגיל והסטנדרטי הוא למעשה יכולתו לפעול מחוץ לקופסה וזוהי עבורו ההצלחה.

כאמור דבקות במטרה מתוך מתן דרך אחת ולא יותר זוהי הדרך היחידה ואף מונעת לנסות דרכים אחרות.

ההתמקדות באותה דרך מתוך אמונה ובטחון עצמי רב ביכולת הפנימית תוך כדי סילוק הקולות הפנימיים כפועל יוצא של החלטה חד משמעית היא זו  אשר מובילה בסופו של דבר להשגת הדברים באופן מספק ומלא גם אם כאמור קיימים מכשולים רבים ופיתויים רבים בדרך כמו בכל דבר אחר, איזון ואמונה כאמור יכולים לגרום לדברים לקרות באופן מיטבי.

מחשבה יוצרת מציאות.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הספונטניות

הספונטניות

האדם שמחליט לפתע פתאום לבצע פעולה או לעשות מעשה אשר לא תכנן במשך זמן מסוים והגה אותו במחשבתו ואשר לא הייתה לו תוכנית סדורה ומוכנה

קרא עוד »