תיקשור בנושא ההיתרגשות

התרגשות

ההתרגשות.

תחושה אשר באה לאדם מתוך תוכו והמסמלת עבורו מצב אשר מהדהד ומקרין תחושה אשר גורמת לו להרגיש ולחוש דברים מסוימים המאפשרים לו כעין התכוננות לקראת מאורע אשר מתרחש ומגיע. ההתרגשות הרי היא אותה תחושת בטן אשר דומה לתחושת פרפרים אשר נגרמת כתוצאה מפעילות מסוימת אשר האדם מתוך תוכו יודע ומרגיש דברים קורים. ההתרגשות הינה צורת התנהגות מסוימת אשר מהווה לאדם איתות מסוים כי הדברים אשר חושש הוא מהם או הדברים אשר מייחל הוא להם אכן מתרחשים ומגיעים ולכן זקוק הגוף להתכוננות לקראתם וכך יורה המוח הנחיה לגוף להפריש את האדרנלין לכל גופו של האדם וכך נוצרת התחושה המיוחדת אשר יכולה לסמל כמו דריכות מסוימת של הגוף והנפש לקראת אותו מאורע אשר גורם לגוף להתכונן לקראתו.

ההתרגשות למעשה מהווה מצב נפשי ובו למעשה אין האדם נמצא במלוא שליטתו ובמלוא חושיו והוא מכוון כולו אל עבר מחשבותיו.

בעת שהאדם נמצא בתחושת ההתרגשות שלו מתחיל כאמור מוחו לייצר אדרנלין וההשפעה הגופנית גורמת לאדם להתחיל ולייצר תרחישים שונים בדמיונו אודות מצב מסוים אשר אמור לקרות ואותם תרחישים, בדיוק כמו קטעים מתוך סרט מפעילים את דמיונו של האדם והסרט מתחיל לרוץ לנגד עיניו של אותו אדם מתרגש.

מנעד התחושות שלו אשר יכול לייצר עבורו תרחיש מסוים אשר יכול להתפרש בעיניו כתרחיש אופטימי גורם לו לתחושת אופוריה מענגת במידה והוא חושב על משהו אשר אמור לגרום לו לשמוח ולהיות באנרגיות חיוביות ואז זוהי התרגשות חיובית או שאותה התרגשות גורמת לו לתרחיש פסימי וגורם לו לתחושת חרדה מכרסמת במידה והוא חושב על משהו אשר אמור לגרום לו לחשוש ולפחד ולהיות באנרגיות שליליות.

אותם תרחישים, בין אם הינם חיוביים ובין אם הינם שליליים גורמים לאדם למעשה להכין את עצמו לקראתם והגוף והנפש וההכרה ותת ההכרה מכווננים אל עבר אותם דברים עתידיים.

ההתרגשות, כמו כל תדר אחר, יכולה להיות בכל מיני עוצמות ובהחלט ניתן לציין כי קיימת כאמור גם התרגשות חיובית וגם התרגשות שלילית ואולם בתור תדר כללי ניתן לציין כי התרגשות בתחילתה הינה התרגשות קלה או התרגשות מסוימת ובהמשכה התרגשות כבדה והכול לפי תחושתו של אותו אדם וכמות האדרנלין אשר מופרשת על ידי מוחו בהתאם לנסיבות תחושותיו.

בעת שהאדם נמצא במצב של התרגשות, כך גם חמשת חושיו המוכרים משנים את האפקט אשר גורם לו לחוש והכול מתכוון בהתאם לתדר אשר שולט באדם באותו רגע, גם ראייתו מתערפלת מעט, גם שמיעתו מתחדדת, גם הרוק בפיו מתמעט ומרגיש הוא שפיו יבש ולכן גם חוש הטעם משנה את צורתו וכמובן שגם חוש הרגש משתנה והוא חש דברים מסוימים באופן חד וברור הרבה יותר מאחר והוא במצב של התרגשות.

התרגשות כמו כל מצב גופני אחר, משפיע על האדם באופן כזה אשר מהווה מצב חריג וקיצוני ולא מצב רגיל וסטנדרטי ואולם בעת מצב של התרגשות יכול להיגרם מצב שבו יפתחו אנשים מסוימים תחושה של התמכרות והזדקקות לאותם סימפטומים גופניים אשר קורים בזמן ההתרגשות ואותם אנשים באותה מידה כמו התנהגות של מכורים, יבקשו לחוש את תחושת הפרפרים בבטן שנגרמת על ידי שחרור החומרים המוכרים כאדרנלין אל גופם ואז למעשה נוצר מצב שבו המוח מאותת לגוף בדיוק כפי שהוא מאותת לו על צורך בשתייה או באכילה או בשינה כך הגוף מייצר צורך לתחושת ההתרגשות. דבר זה אשר למעשה מתקיים על גבי החיבור המופלא בין נפש לגוף מאפשר לגוף לייצר את הצורך המסוים ואז הנשמה מציפה למוח את הפקודה והאדם, ללא ידיעתו, מגיע למסקנה אשר מרגיש הוא את הגעגוע אל ההתרגשות.

אותו הצורך להתרגשות מסוימת גורם לאדם לייצר לעצמו באופן יזום סיטואציות מסוימות אשר כאמור אמורים לייצר אצלו את תחושת הרגש הקיצוני ואשר יכול להיגרם בשניות ספורות וכתוצאה מאיבוד שליטה מסוים אשר גורם להתרגשות או מעשים מסוימים אשר עושה האדם אשר יכולים לגרום לתחושת התרגשות כמו קפיצה ממקומות גבוהים באופן יזום או שיחה מסוימת עם אנשים מסוימים אשר יכולים לגרום לתחושת ההתרגשות לצוץ ולצוף מתוך מקום של התרגשות ובילבול רגשי.

כמובן שמדובר בצורך גופני מסוים המתערבב עם צורך נפשי ולכן כאמור אפשר להגדיר את הצורך ואת ההזדקקות להתרגשות כצורך שיש למלא באופן יזום ואשר אם לא, אז נוצרת תחושת החוסר ומשפיע הדבר באופן שלילי על נפשו של האדם.

ברגע שבו נוצרת תחושת הצורך והמחסור והכמיהה להתרגשות, יכול אדם מסוים לחוש תחושות של תסכול ואכזבה וציפייה להתרגשות ואז מן הסתם יביע אל עצמו תחושת רצון לייצר את אותה תחושה באופן מיידי ומתוך תחושת הצורך לא להיות מאוכזב או משועמם מהעובדה כי היא לא קיימת.

ברגע שתחושת ההתרגשות מתחילה לפעם באדם מבקש הוא את היכולת להגביר את ההרגשה בצורה כזו אשר כאמור יחוש את הפרפרים בבטן והדבר יאותת לו כי החוסר בהתרגשות מתמלא ואז תהליך האיזון האנרגטי יתחולל בו באופן מיידי.

ניתן לציין כדוגמאות בין היתר את תחושת ההתרגשות שיכולה להיות קולקטיבית כמו למשל ההתרגשות שר נוצרת בעת ציפייה למאורע מסוים בין אם הינו חיובי כמו תחרות כדורגל מרגשת או הופעה של להקת רוק מפורסמת או שלילי כמו סופת טורנדו מתקרבת או רעידת אדמה.

התרגשות יכולה להגיע אל האדם גם ממקום פתאומי ולהציף את הגוף באדרנלין וכאמור יכול הדבר להגיע גם מן המשמעות החיובית וגם יכול להגיע מן המשמעות השלילית, במידה ונוסע אדם מסוים אל מקום מסוים לצורך פגישה מסוימת אשר תוצאות הפגישה מהוות כדבר אשר אינו גורלי ואמור לשנות דברים עבורו באופן מהותי שהרי נמצא הוא במצב של התרגשות אשר קיימת אצלו באופן מודע ויכול הוא להתכונן אליה מראש ואף לנסות לייצר את הרגיעה המתבקשת במידה והוא אינו חפץ בהתרגשות וחש הוא כי היא עלולה לפגוע בו במידה מסוימת.

ואולם במידה וההתרגשות היא פתאומית ולא מתוכננת כגון בזמן טיסה כאשר הקברניט לפתע, מודיע על כיסי אוויר משמעותיים וכתוצאה מכך מתחיל המטוס לנוע באופן מבהיל וקיצוני שאז ההתרגשות מיוצרת באופן פתאומי ולא צפוי כך שהאדם לא יכול להתכונן וההתרגשות בשיאה.

היכולת לייצר ולתכנן התרגשות באופן יזום מעסיקה את האדם באופן מסיבי ומשמעותי מאוד בדיוק בגלל העובדה שכאמור הצורך שלו בין אם הינו מודע וברור ובין אם הינו בלתי מודע.

למעשה עבור האדם הממוצע, הצורך להתרגשות מתחיל ברגע ששיגרת היום שלו גורמת לו לתחושת חוסר סיפוק או חוסר רוגע ואז נוצרת אצלו התחושה והרצון להתרגש וככל שהמודעות העצמית נוכחת יותר ובמידה משמעותית יתר שאז גם יכול להבין האדם את הצרכים שלו בלייצר באופן יזום את תחושת ההתרגשות וכך על מנת לספק את החוסר המסוים בהתרגשות ניתן למקד את הנושא ולבצע פעולות מסוימות אשר יגרמו לו לתחושת התרגשות ואשר גם אם בסופו של דבר לא קורה שום דבר בפועל עדיין התחושה קיימת והגוף והנפש מקבלים את מה שהיו צריכים ואז מתבצע האיזון באנרגיות אשר מלכתחילה גרמו לתחושת ההזדקקות לאותה ההתרגשות.

ככל שהאדם צורך מתחושת ההתרגשות, כך קשה יותר להגיע לרמות אשר יספקו אותו, ממש כמו כל התמכרות לכל דבר אשר הינו ממכר.

לדוגמא, במידה וקיים אצל אדם מסוים צורך לחוש התרגשות לפני מאורע מסוים, שהרי במידה והאדם רגיל לחוש התרגשות באופן סדיר ורגיל שהרי סף ההתרגשות שלו הינו גבוה והוא לא מתרגש בקלות ואז אצלו יש את הצורך להתרגשות ברמה גבוה יותר ולא כל דבר פשוט ורגיל ירגש אותו אלא רק דברים קיצוניים יותר ואילו אדם אחר אשר חי חיים סטנדרטים ורגילים והוא לא רגיל להתרגש, שהרי כל דבר קטן יגרום לו בהשוואה לחברו שהוזכר מקודם להתרגש ואז ניתן למעשה להמחיש את הפער בין אנשים אשר אותו מאורע בדיוק יעורר אצלם תחושות שונות.

לצורך הדוגמא,  השלילית הפעם, ניתן לתת אירוע כמו פתיחה באש על קבוצת אנשים אשר בתוכה יש אדם שמיומן בתפקוד תחת אש, ויקבל הוא באופן שונה את הסיטואציה בניגוד לאדם אשר אינו מתורגל בכך.

הצורך בהתרגשות גורם לאנשים מסוימים לעשות דברים מסוימים אשר הם עלולים להינזק ולהיפגע וזו למעשה גם הסיבה שהדברים הללו גורמים להתרגשות ואינם נחשבים לדברים סטנדרטיים עבורו.

למשל גבר מסוים אשר מקיים יחסים עם אשה נשואה באופן דיסקרטי וללא ידיעת אשתו וללא ידיעת בעלה של האשה, למעשה מייצר עבור עצמו ועבור אותה אשה באופן מלאכותי גם את תחושת ההתרגשות. במקרה כזה קיימים מספר אלמנטים אשר גורמים להתרגשות, ראשית החשש הקיים אצלו בדבר מה יקרה אם יתגלו הדברים, שאז כמובן שהדבר גורם להתרגשות יתר במינונים גבוהים, גם המחשבות אודות יצירת מצב שבו יוכלו השניים להתייחד ללא שיתפסו מהווה גורם להתרגשות, גם במידה ולא נפגשו השניים באופן אינטימי אלא רק בוחנים את האפשרות גורמת להתרגשות נוספת מהמקום של חוסר הידיעה אודות מה שעתיד לקרות.

חוסר הידיעה בדבר הדברים גם הם כשלעצמם יש בהם את ההתרגשות הגדולה בפני עצמה.

מקרים מסוימים כמובן שתכנון מוקדם של מצבים בהם מתרחשת התרגשות יכולה להיות חיובית ואף גם מומלצת.

הצורך בלמלא את החוסר בהתרגשות הינו חיוני וכאמור במידה ואין לאדם את אותה תחושה שהרי גורם לו הדבר לאנרגיות שליליות ולכן בהחלט דבר זה יגרום לו לשמחה ולהתכוננות חיוביים.

קיים הבדל בין התרגשות הנובעת מדריכות של דבר הקורה בפעם הראשונה ובין התרגשות הנובעת מציפייה לדבר אשר קרה כבר אולם לא ידוע כיצד יתרחש בפועל.

לדוגמא ניתן לציין שחקן כדורגל אשר עולה לשחק בפעם הראשונה במסגרת רשמית של קבוצתו או לשם השוואה אותו שחקן העולה לשחק בפעם השנייה, לאחר שבפעם הראשונה הוא לא שיחק היטב בגלל ההתרגשות ולא תיפקד היטב, בפעם השנייה הציפייה יכולה אף היא להוות גורם משמעותי מאחר וההתרגשות עבורו מגיעה ממקום שונה למרות שהנסיבות דומות.

במידה וההתרגשות גורמת לאדם מסוים לתחושות שליליות ולחוסר תפקוד או לשם ההבדל, התרגשות גורמת לאדם לתחושות חיוביות, קיימות שיטות אשר יכולות לסייע להתגבר על ההתרגשות השלילית ובמידה ואין מספיק אפקט בהתרגשות החיובית שאז גם קיימים אלמנטים מסוימים אשר מגבירים את תחושת ההתרגשות החיובית, הכל בהתאם לנסיבות המקרה ולגופה של סיטואציה.

התרגשות כאמור הינה מלשון “הרגשה” או “רגש” ומגיעה ממקום של מימוש רגשות אינטנסיבי ולכן כאמור מומלצת ואף נדרשת אולם חשוב באותה מידה כי הדברים לא יצאו מכלל שליטה מאחר וגם התרגשות יתר הינה מסוכנת וקיצונית ויכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים עבור אנשים אשר לא מתורגלים במינונים גבוהים מידי שלה ולכן כמו בכל דבר, חשוב שהמינון יהיה מדויק ככל האפשר על מנת שלא יגרם אותו נזק בלתי הפיך.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הביקורת

תיקשור בנושא הביקורת

אמירת ביקורת ברוב המקרים כשמדובר בבני אדם מתפרשת כשלילית למעט אם אדם מסוים מבקש או יוזם הוא בעצמו קבלת ביקורת וישנן מספר דוגמאות בין אם מרגיש אותו אדם כי הוא אינו יודע להחליט לגבי דבר מה בהתנהגותו ואזי מבקש הוא מחבר טוב או אחד שסומך הוא על דבריו להגיד את דעתו אודות הנושא.

קרא עוד »

פריצת הדרך

קיימות במסלול חייו של אדם מספר נקודות אשר ניתן להגדירן כפריצות דרך וכחלון הזדמנויות פתוח וכאמור המודעות העצמית וההתכוננות לכך היא זו אשר נותנת לאותו אדם את הסימנים ואת האיתותים לגבי הדברים.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתפעלות

ההתפעלות. האדם המסוים המשתמש ביכולותיו המסוימות והנותן לעצמו מעת לעת את התכונה המסוימת היוצאת מתוך נשמתו אשר לרגע קט משמשת אותו כראי לנפשו ואשר מביע

קרא עוד »