תיקשור בנושא הלבטים

תיקשור על הלבטים טההתלבטויות

הלבטים.

במשך רוב חייו נמצא האדם בלבטים ובחוסר יכולת של קבלת החלטות באופן עצמאי אלא החלטות מתקבלות לו בדרך כלל מסיבות שלא תלויות בו.

הלבטים וההתלבטויות מבוססים למעשה על כשלים וקלקולים שונים המהווים את דרך המחשבה הרגילה של האדם.

לבטים המתקיימים מתוך אוסף של דעות לכאן או לכאן, לבטים המתקיימים מתוך מספר מצומצם של דעות, לבטים המתקיימים מתוך חוסר מספק במידע, לבטים המתקיימים תוך כדי איסוף נתונים המסייעים להחלטה, לבטים המתקיימים לאחר קבלת ההחלטה אולם טרם הביצוע בפועל של ההחלטה.

מכאן כי הלבטים המלווים את האדם הינם רבים מגוונים ושונים וכי אין לו לאדם אלא להבין ולהפנים כי חוסר היכולת להתגבר על הלבטים מהווה בעיה קשה ביותר.

בעיה עמוקה ושורשית זו מובילה את האדם לשקוע במחשבות טורדניות ובעקבות כך לפתח מחלות ובעיות נפשיות.

הלבטים המתקיימים מאוסף של דעות לכאן או לכאן יכולים להגיע בתוך קבוצה, חברה וגם כמובן בזוגיות או בכל סוג של מערכת יחסים שהינה יותר מבן אדם אחד ולעיתים גם בין אדם לעצמו אשר גיבש לו יותר מדעה אחת, שהרי הוא אדם אשר חשיבתו עמוקה ומעמיקה.

כאשר מתקיימים מספר דעות לכאן או לכאן ברור כי ההחלטה תגיע מתוך אחת הדעות וכי הלבטים הינם מעידים על יחסי הכוחות בתוך הקבוצה או הזוג, יתכן כי הדעה הנכונה והמושכלת והמנומקת ביותר תהיה דווקא של אותו אדם אשר אינו נחשב למוחצן ופרובוקטיבי וקולני ואגרסיבי אולם דווקא של אותו אדם מופנם, ביישן ושקט ונחבא אל הכלים ולכן קולו בקושי יישמע אם בכלל ואולם הלבטים מגיעים מעצם הוויכוח, לבטים במקרה כזה יכולים להיפתר בקלות במקרה וקיימת החלטה לשים קיץ לוויכוחים וללבטים על ידי הצבעה שהרוב קובע ושאז יש פתרון ללבטים אולם כל החברים בקבוצה, כולל אלו המביעים דעות שונות חייבים לקבל את דעת הרוב או במקרים של זוג – הרוב המיוחס.

לבטים המתקיימים מתוך מספר מצומצם של דעות בדרך כלל הינם לבטים הקיימים במטריצה של שתי דעות כגון כן או לא.

כלומר לדוגמא –  האם כן לעשות מעשה או לא לעשות מעשה, האם לבחור בשחור או האם לבחור בלבן, שתי אפשרויות בלבד בדרך כלל מצמצמות את יכולת הבחירה האפשרית ואולם מעלות את עוצמת תדר הלבטים לעוצמה המירבית מאחר וכמות הלבטים מכל אופציה היא מירבית – 50 אחוז מול 50 אחוז.

הלבטים במקרים הללו מהווים את אחת התשתיות לתורת המשחקים או משמשת גם כאלגוריתם מסויים בנושאים כגון הימורים מסוגים שונים, הימורי ספורט, קלפים וכדומה.

כאשר יש שתי אופציות כאמור הדבר ממוקד הרבה יותר כמו למשל בחירת שם עבור תינוק, כאשר יש מגוון אין סופי של שמות והלבטים רבים ביותר מכל מיני סיבות, אך בסופו של דבר כאשר מתמקדים בשני שמות בלבד שאז כאשר קיימת התכנסות לקראת בחירה שאז תדר הלבטים כאמור נמצא במקסימום.

לבטים המתקיימים מתוך חוסר מספק של מידע הינו סוג מאוד בעייתי ומורכב מאחר וקיימת התלבטות אמיתית,

כפולה ומכופלת מאחר ולא רק שאין את היכולת להחליט, אלא גם אין מספיק מידע לגבי הנתונים בשטח. לדוגמא ניתן את התרחיש לפיו כוח צבאי מסוים אמור לכבוש יעד מסוים אולם ההתלבטות קיימת האם לתקוף מצד ימין או מצד שמאל ואולם קיים מידע מודיעיני רק לגבי צד ימין. הלבטים קיימים לכאורה רק מתוך שתי אופציות בלבד ואולם בפועל, אם היה קיים גם מידע לגבי צד שמאל שאז היה ניתן לשכלל את הנתונים באופן כזה כי היה ניתן לקבל החלטה באופן יעיל וטוב יותר.

דוגמא נוספת היא, האם ללכת לפגישה עם מישהו מסוים, כאשר חסרים הרבה נתונים לגבי אותו אחד מאחר וטרם נפגשו השניים. לא ידועים אלמנטים רבים אשר היו מסייעים בקבלת החלטה ובמניעת הלבטים הקשים כל כך. לבטים המתקיימים תוך כדי איסוף נתונים המסייעים בקבלת ההחלטות הינם לבטים קלים יחסית מאחר והתירוץ הכי טוב במקרים הללו הוא האמירה שעדיין לא נאספו מספיק נתונים, או במקרה של עסקה מסוימת, לא נאספו די הצעות מחיר או לא נעשו כל הפגישות הטכניות אשר יתנו מידע מלא אודות הנושאים והלבטים למעשה מתקיימים אולם קיימת סוג של דחיינות שהינה סוג של לבטים בעצמה. האיסוף האובססיבי של נתונים מעיד כאלף עדים על כי קיימים לבטים רבים וגם אם באופן אובייקטיבי יש מספיק, די והותר נתונים המאפשרים קבלת החלטה, שהרי אם הנתונים לכאורה לא שלמים, שאז גם ההחלטה לא תתקבל, לדוגמא, לבטים בנוגע לרכישת רכב חדש כאשר קיים שלב איסוף הנתונים אשר יכול לקחת זמן רב ובסדר אינסופי של דגמים, צבעים, צורות, אופציות תשלום, אופציות מימון, חברות שונות ומשונות, דעות ממביני עניין ועוד ועוד נתונים אשר מעידים על לבטים וחוסר יכולת קבלת החלטה.

לבטים נוספים לדוגמא הינם לבטים הקיימים לאחר כי כבר התקבלה החלטה באופן עקרוני ואולם היא טרם בוצעה. ההחלטה העקרונית שהתקבלה ואשר אולי לוותה בלבטים רבים ומגוונים ואולי התקבלה בגחמה של רגע או לשם הדוגמא מכנסת ישראל, החלטה אשר מתקבלת לאחר כמה וכמה  סבבים של לבטים ולאחר קבלת ההחלטה ישנו פרק זמן נוסף ומוגדר אשר יאפשר לצדדים להפוך בהחלטה שוב על מנת אולי לקבל החלטה שונה. גם בבית במשפט מכל סוגיו קיים תהליך של חשיבה נוספת גם לאחר קבלת ההחלטה והוא מכונה – פרק זמן לביצוע ההחלטה\ בדרך כלל קוצבים מספר ימים או שבועות מסוים על הביצוע של ההחלטה. גם בין אדם לעצמו או לזוג יש החלטות אשר התקבלו עקרונית אולם קיימת נטייה חזקה לרצות ולבחון איך ההרגשה ואיך האנרגיות ביחס לאותה החלטה.

לדוגמא זוג שקיבל החלטה להיפרד ואולם הם עדיין לא החלו לבצע שום פעולה ממשית לצורך מימוש ההחלטה או פשוט דוחים את הביצוע שוב ושוב, דבר המעיד על כי קיימת הססנות.

הלבטים יכולים להסתייע באופן מומלץ בנושא שנקרא “ניהול סיכונים” ואשר למעשה יכול לגדר את הסיכון בדבר אשר ממנו חוששים רוב רובם של המתלבטים – אנשים אשר הינם יותר אנליטיים ומחושבים יעדיפו לראות את הלבטים מבעד פריזמה של מספרים ואחוזים ועל ידי כך לדעתם לקבל את התחושה הברורה יותר שתוכל לבאר בעבורם את הלבטים ולסייע בידם לקבל החלטה על סמך נתונים.

ניהול סיכונים מתאפיין בדרך כלל בתהליכים מתודולוגיים ומובנים אשר מלווים תהליכים של השקעות פיננסיות או תהליכים ארגוניים או פרויקטים אולם גם אצל האדם הפרטי כמובן שהלבטים מובילים בהרבה מקרים לחוסר רצון בולט להסתמך רק על האינטואיציה והאינסטינקט אלא להסתמך גם על כל מיני נתונים שונים אשר יאפשרו לנהל סיכונים ברמה כזו או אחרת.

באופן כללי ניהול סיכונים נותן את המענה של מה הכי גרוע שיכול לקרות אם תתקבל החלטה שגויה, כמה אפשר להיפגע והאם קיימת דרך חזרה או דרך אשר תמזער ככל הניתן את הנזקים.

אחת הגרסאות הנפוצות ביותר של ניהול הסיכונים היא הקביעה כי חוק מרפי תמיד עומד ברקע וכי אם יש משהו שיכול להשתבש שאז הוא ישתבש ובעיתוי הגרוע ביותר.

קביעה זו אשר מוליכה את נושא ניהול הסיכונים, גורמת ללא ספק לכל הנוגע בדבר לנסות ולגבש החלטות מושכלות מתוך הרצון לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר וניתן גם למנות כמעט כל תחום בחיים ככזה אשר מקבל את הדגש על קושי בקבלת החלטות ואשר מביא גופים, מוסדות וכמובן גם אנשים פרטיים להקדיש זמן רב מאוד בחשיבה ובחוסר יכולת לקבל החלטות, דבר אשר נאמר שוב ושוב בעבורך כי אפשר לתכנן דברים מסוימים, להתלבט במשך זמן רב ואולם כאשר מגיעים לרגע האמת, שאז כל התאוריות וניהול הסיכונים והחוקים והדעות ואמות המידה אשר גורמות ללבטים ולחוסר היכולת לקבל החלטה נמוגים ברגע קטן אחד שבו האדם פשוט קם ועושה את המעשה בסופו של דבר.

בכל פוליסת ביטוח ראויה, קיים המונח “כוח עליון” אשר בא להחריג את הסעיפים אשר אין עליהם לכאורה שליטה, כוח עליון במשמעות של הלבטים הינה למעשה רק תירוץ ועילה להתחמקות מאחריות ומכיוון שכך, יכולת קבלת החלטות ומניעת לבטים הינה מהות וצורך מהותי.

הרצון לא לעשות טעויות מוביל ללבטים בדבר הדרך או יותר נכון הלבטים האם להקשיב לאינטואיציה והאם לסמוך על האינסטינקטים גם אם הם לא דעת הרוב או אם הצד השני רוצה משהו אחר.

בסופו של דבר, הבחירה היחידה שיש הינה לבחון ולבדוק עם אילו החלטות ניתן יכול לחיות בשלום ועם אילו לא.

לבטים והיסוסים הינם, עם כל הצער שבדבר בזבוז זמן אשר גורמים יסורים רבים ולא תורמים מאומה.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההגשמה

ההגשמה. בחירתו של האדם והתכווננות אל מימוש יכולותיו, מימוש כישרונותיו והחיבור המספק שלו אל עצמו הוא הבסיס אשר נדרש לו על מנת להגשים את עצמו

קרא עוד »

תיקשור בנושא החופש

החופש הינו מושג מופשט המתאר את יכולתו התאורטית ולאחר מכן גם המעשית, של האדם, כל אדם לייצר עבור עצמו מרחב ללא שיפוטיות וללא השוואתיות, מרחב פרטי אשר מעניק לו את היכולת לעשות ככל העולה על רוחו ובאופן חופשי מדאגות אשר למעשה ניתן להגדירן גם כגבולות, מגבלות, הגבלות ומוגבלויות.

קרא עוד »