האמינות

תיקשור על אמינות

תכונת אופי המייחדת בדרך כלל את האדם אשר קיימות בו אמירת האמת באופן כזה שלא ניתן יהיה לחלוק עליו או להטיל ספק בדבריו או במעשיו מאחר והוכח בעבר במשך פעמים רבות כי הינו דובר אמת וכי הוא נאמן לדברים היוצאים מפיו או כלפי מעשיו והוא אף יודע לקחת אחריות על מעשיו ואין חשש כי לא התקיימו בו תכונות של שקרן, לא דובר אמת, או שמעשיו אינם הגונים או שפיו וליבו אינם שווים, ניתן לסמוך עליו ועוד תכונות אשר נחוצות לו באם הוא נחשב באופן מלא לבעל תכונות אמינות.

יותר קשה להגדיר אדם בעל אמינות גבוה מאשר אדם בעל חוסר אמינות מאחר ובחוסר אמינות קיימות מספר תכונות אשר ניתן למנות אותם ואשר הופכות את האדם אשר קיימות בו תכונות אלה כאדם לא אמין או כבעל אמינות נמוכה.

בדרך כלל אצל נושא משרה אשר נדרשת בה האמינות, הדברים מוגדרים באופן ברור ומובהק, ונפרט אותם עבורך.

חוסר אמינות הינה תכונה המתייחסת לאי אמירת אמת כערך עליון, הסתרת האמת, אמירת דברים שאינם ממש מדויקים בין אם בכוונה וגם אם לא בכוונה, אנשים לא אמינים בדרך כלל מתגלים ככאלה כאשר הם טועים או נכשלים במעשים או במשימות מסוימות ואז בדרך כלל הם מתקשים להודות הן בטעויות וכמובן גם בכישלונות ומנסים הם להטיל מהם והלאה הן את הטעויות והן את הכישלונות מכיוון שקיימת בהם באופן הכי מדויק הצורך להסית מהם את האשמה לכוונים אחרים ורק במקרים שלילים כאמור חוסר האמינות מציפה את העובדה כי הם אינם אמינים.

במילים אחרות, ניתן לגלות אנשים אמינים רק כאשר הם מתנהגים באופן בלתי אמין מאחר ואם הם היו אמינים לא היו מתנהגים באופן בלתי אמין.

ואולם ממבט על ניתן בהחלט לאמר כי לא כל אחד אשר מתנהג באופן לא אמין מפעם לפעם ניתן להגדיר אותו כשקרן או גונב דעת מאחר ולעיתים זוהי התנהגות חד פעמית או מקרית ולא עקבית לחלוטין.

גם אנשים שנחשבים לאמינים, למעשה מתגלים ככאלה דווקא על רקע של אנשים לא אמינים ואז הם בולטים דווקא על רקע זה, כי קל יותר לאבחן אמינות כאשר קיים בסביבה מישהו שאינו אמין ואז מתגלה האדם האמין.

ואולם ההבדל בין אדם אמין לאדם שאינו אמין מתחדד דווקא על רקע העובדה כי לא כל אמירה אשר אינה מדויקת במלואה או לדוגמא אמירה אשר מביעה עמדה או דעה מסוימת ואשר מנוסחת באופן מסוים ומגמתי, חייבת להיות לא אמינה מאחר ונושא חוסר האמינות בהחלט בא לידי ביטוי אצל אנשים אשר אמורים להעביר מידע מסוים ואם אותו מידע עובר באופן בלתי מדויק כלפי אנשים אחרים באופן בלתי מודע ובאופן אשר אותו אדם לא אמור להרוויח טובת הנאה או תועלת כלשהי שהרי אין זו חוסר אמינות אלא פחות חוסר דיוק בדברים ואין זו הזדמנות לתייג את אותו אדם לא מדויק דווקא כחסר אמינות וכאדם לא אמין.

ואולם אמינות מאוד דומה לכנות ומתחילה דווקא מן האדם ויחסיו עם עצמו ורק אחר כך ממשיך ויוצא החוצה כאשר נדרש הוא לתגובה מסוימת מתוכו ורק אז יכול האדם להתגלות למשל כלא אמין.

קיימים מספר סוגים של חוסר אמינות אשר למעשה ניתן במקרים של שקר לעדן מעט את העובדות ולהסתפק בהגדרה של “חוסר אמינות”, הכל תלוי סיטואציה ואולם כנראה שהתנהגות לא אמינה בעיקר אצל אנשים אשר יש אחריות מסוימת לתפקידים אותם הם ממלאים, עלולה בסופו של דבר לתייג אותם ככאלה רק כאשר מתגלה בעיה או מחלוקת או אי סדר בנוגע לאותה סיטואציה שאז בודקים את הנושא לעומקו ומתחילות לצוץ שאלות מסוימות אשר לא נשאלו תוך כדי אותו תהליך וצצים ועולים נושאים אשר חלקם כנראה טופל ע”י אדם אחד או שניים שלבסוף לאחר בדיקה הם מתגלים ככאלה אשר אינם אמינים לחלוטין, שאז באותו אופן תלוי סיטואציה יכולים הם באופן מיידי להיות מפוטרים מן התפקיד בגלל התנהגות לא אמינה.

למעשה כל אדם יכול להכריז על עצמו כאמין ואכן הוא מצהיר זאת מעומק ליבו ובכוונה טהורה ובמידה ולא הייתה בעבר כלפי מישהו התנהגות לא אמינה שאז כנראה משמעות הדברים היא שהוא אכן אמין.

ואולם רק מעשה לא אמין מצידו יכול לסתור את נקודת הפתיחה והמוצא.

רק מעשה לא אמין או אמירה לא אמינה אשר יעשה או יגיד יוכלו להעיד עליו כי הוא לא אמין ותמיד השאלה שנשאלת היא מה למעשה יוצא לו מזה ומה הוא מרוויח באותה נקודה שהוא יכול להיות מואשם בחוסר אמינות.

שקרים אפשר למדוד ולדייק ואולם חוסר אמינות היא עמומה ולא מוגדרת למעשה בגלל החשיבות הגדולה של עידון הדברים בסופו של דבר.

האמינות אשר מתרחשת בין האדם לעצמו היא למעשה שורש העניין ומהותו הגדולה.

אדם אשר מאמין בעצמו ולעצמו שלם ומגובש וממוקד מטרה וממקום כזה הוא גם משדר אמינות כלפי חוץ.

ואולם קיימות סיטואציות אשר אדם מסוים איננו אמין כלפי עצמו אך עדיין משדר כלפי חוץ אמינות גבוה וזאת אפשרות אשר קיימת משתי סיבות עיקריות: האחת שאותו אדם באמת מאמין במה שהוא משדר מאחר וקיים פער גדול בין הבנתו את המציאות ובין המציאות האמיתית ואז הפער הזה משודר על ידי אותו אדם בצורה אמינה מבחינתו אך במובן מסוים לא מובן ולא אמין מצד הסביבה וקיימת האפשרות השנייה אשר אותו אדם מודע לדברים באופן מלא אולם מתנהג במודע לחלוטין באופן לא אמין מתוך רצון שהדברים יעברו לצד השני באופן אמין וכך ישיג את מטרתו או מטרותיו.

בתחום העסקי נושא האמינות הינו מדד ראשון במעלה לצורך קבלת החלטות עסקיות בין חברות שונות ובין חברות ענק ותאגידים אשר נושא האמינות הינו ראשון במעלה מאחר ובעסקים חוסר אמינות וחוסר תום לב מתפרשים כאיתות הזהרה עבור לקוחות וספקים גם יחד.

גם בתחום מוצרי הצריכה קיימים מדדי אמינות של מוצרים שונים וברור שמוצר שעומד בתוצאות גבוהות במדדי אמינות שונים לאורך שנים נחשב למוצר יוקרתי שאף משדר מותג חזק ואמין ואף ניתן לראות זאת בשוויו ובמחירו הגבוה, לדוגמא מכונית מדגם מרצדס מתהדרת במדדי אמינות גבוהים ביותר לאורח שנים וגם שואבי אבק של דייסון אשר יצא שמם כמכשירים אמינים וכפועל יוצא של זה גם אמינים.

אמינות, לסיכום, הינו מדד אך יותר חשוב מכך הוא סוג של תיוג איכותי מסוים הן עבור מוצר אך בעיקר עבור אדם אשר המוניטין שלו מהווה למעשה את שמו ואת כבודו העצמי וכמובן שבמידה והוא נחשב לבנאדם אמין שאז גם הוא עומד במדד גבוה וביכולות מסוימות ובדרך כלל חיוביות אשר נתנו לו את אותה תדמית אמינה וכמובן שבאותה מידה אדם שיצא שמו כלא אמין, יהיה לו מאוד קשה לשנות ולהפוך את התיוג הזה.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הנהנתנות

כל חייו של האדם הנהנתן מוקדשים או לפחות רובם מוקדשים לחיפוש בלתי פוסק אחר רגעים של סיפוק ושל הנאה מאחר ונהנתנות הינה בעיני המתבונן ואינה מוגדרת במדדים ספציפיים .

קרא עוד »

תיקשור בנושא החביבות

במידה ואדם מסוים מתנהג בצורה חביבה וחיובית כי קיימת לו סיבה מובהקת לכך מאחר ובדרך כלל לא מתנהג אדם רגיל בצורה חיובית לכל אדם וללא סיבה.

קרא עוד »