השחיתות

שחיתות

בכל חברה ובכל קבוצה ובתוך כל גוף אשר כולל ומכיל בתוכו אנשים, נוכל למצוא ברמה כזו או אחרת את זרעי השחיתות, חוסר היושר וחוסר הצדק.

למעשה השחיתות הינה מושג רחב היקף ורחב ידיים המכיל בתוכו אלמנטים שונים שליליים אשר נותנים תמונה רחבה של חוסר אמירת האמת, זיוף, מצגי שווא ואינטרסנטיות שלילית.

לאיש המושחת יש צורת התנהגות וצורת התנהלות מאוד מאוד מסוימת וניתן לשרטט פרופיל של אותו בנאדם מושחת באופן מאוד ברור.

האינטרסנטיות במקרה של האדם המושחת הינה שלילית ומאוד מכוונת למטרה מסוימת שמטרתה העיקרית היא למצוא נקודה מסוימת שבה הוא מרוויח כח, שררה וכמובן גם את מה שמייצג את הכח והשררה, כסף כמובן.

ואולם אותם אנשים מושחתים מייצגים באופן עיקבי, שנה אחר שנה, תקופה אחר תקופה, תרחיש אחרי תרחיש את השלילי והמכוער בהתנהגות האנושית והפשוטה, למעשה בעיניהם כלומר בעיני עצמם, האם הם מרגישים שליליים?

התשובה נעוצה איפשהו באמצע מאחר ואדם אשר ניתן להגדירו כמושחת חושב כי הוא תורם לעצמו וכי אין רע בהתנהגות הלא כנה והשיקרית שלו והעובדה כי הינו מסתיר דברים אשר אם היו מתגלים היו מן הסתם גורמים לו נזק שהרי השחיתות מושרשת היטב בכל מקם ובכל זמן.

במשך שנים רבות הזדהו מגזרים מסויימים כמושחתים, הרי אלה מוסדות הממשלה והשילטון, כאלה שמחוברים למוקדי כח, כאלה שמחוברים ומזוהים עם יכולת קבלת החלטות, כסף, שררה, כח וקומבינציות שונות.

בעלי תפקידים תמיד היו ותמיד יהיו בעלי יכולת השפעה ניכרת ובעלי יכולת השפעה על דברים שונים באופן כזה שקל להבין כי עמדת מפתח מסויימת אשר מאוישת בידי אדם מושחת יכולה לייצר אנשים מאוד לא ישרים וכאלה יש בשפע.

אולם נוכל ממבט על, באופן גורף לכנות כל בעל שילטון ובעל שררה כאדם מושחת?

דומה כי הכל בעיני המתבונן וכי השחיתות הינה דווקא מדרגה מעט פחות נחותה ופחות שלילית מדומותיה.

ואולם ממקום שבו ניתן להכיל את היסודות הרעים של האדם, שחיתות היא בעיני המתבונן ושחיתות הינה בעיני החברה אשר קובעת אמות מידה אשר יגדירו שחיתות.

איש אשר משתמש בתפקידו באופן שבו יוכל להפוך טובות הנאה אישיות על ידי שימוש לא מוסרי בסמכותו ובתפקידו למעשה נכלל בקטגוריה של שחיתות וזה לא משנה איזה דוגמא ניתן, ולא חסרות.

תפקידים בעלי דרגה גבוהה הן בצבא, הן במשטרה, הן ברשויות מקומיות והן בעיריות וכלה בדרגות הציבוריות הרמות ביותר, עלולות להשחית את נושאי המשרה ואלו אכן במקרים מסויימים לא מבינים כי הכח משחית וכי יש להשתמש בו בתבונה ובאחריות רבה ובשיקול דעת.

מקובל לחשוב ששחיתות מתחילה ברגע שמישהו נפגע באופן מסויים כתוצאה ממעשה השחיתות כאשר אותה פגיעה יכולה לבוא בדרכי ביטוי שונות אולם המכנה המשותף הינו מקום אשר נותן לאדם המושחת את השררה ואת טובות ההנאה ולחלש את המקום שבו הוא מרגיש בכל כוחו את עובדת היותו מוחלש, שקוף וללא יכולת לדאוג לעצמו ללא תמיכה של מישהו מושחת וחזק.

כח ושררה תמיד ישבו על המשבצת של שחיתות, תום לב, תמימות וטוהר כפיים, תמיד ישבו על אותה משבצת של ניקיון כפיים ונדיר מאוד למצוא מישהו חזק ובעל השפעה אשר ניתן יהיה להגדיר אותו כנקי כפיים ובעל ערכים מוסריים גבוהים מאחר וניתן להגיד בפה מלא כי מי שדואג לעצמו עושה זאת בתוך כדי פילוס דרכו לצמרת, תוך כדי שהוא רומס אנשים אחרים וממקם את עצמו לפניהם.

אך האם כל פעם שמישהו מנצח בתחרות מסויימת או גובר על מתחרים זוהי בהכרח פעולה שלילית, תלוי אם מישהו נפגע ממעשה לא ישר ולא הוגן ואז קיימת למעשה התשתית של מעשה שלילי מושחת.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההסתגלות

ההסתגלות. בראייה הכוללת, בין אם הראיה המרחבית או בין בראייה שמעבר, האדם הסטנדרטי עוסק רוב זמנו ומשך חייו בתהליכים שונים של הסתגלות למצבים מסוימים, בין

קרא עוד »