המוחצנות

המוחצנות

דומה שאין תכונת אופי אשר באה לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר מאשר מוחצנות או פרובוקטיביות וזאת בניגוד לביישנות או מופנמות.

רבים וטובים ניסו לנתח את אופיו של האדם המוחצן ואת הסיבות אשר גורמות לו להתנהג באופן שבו הוא מתנהג וכנראה שיש לא מעט סיבות, חלקן רלוונטיות יותר וחלקן פחות.

אולם באופן ודאי האדם אשר חושב פחות על מה יגידו עליו אחרים, הוא באופן ודאי מתנהג בצורה יותר משוחררת, לא מהסס יותר מידי, קליל, מתקשר בקלות, יוצר קשרים חברתיים בצורה קלה, עושה זאת תוך כדי הסתכלות בעיניים, נוגע יותר, קולני יותר, אינו סובל מפחד קהל ובאופן כללי פחות בישן ואוהב להיות בדרך כלל במרכז הענייניים.

אותו אדם בדרך כלל יבלוט בכל חבורה של אנשים ככזה אשר ימשוך אליו את האש והעניין.

אם נסתכל בכל גוף, חברה או ארגון באשר הוא שהרי סביר מאוד כי מי שמוביל ומנהל את הגופים ונותן את הטון לכל אחד מהם, יהיה בדרך כלל מוחצן ולא ביישן מאחר ולא יוכל לייצר מעצמו את התכונות הנדרשות בדרך כלל מאדם אשר הינו מנהיג באופיו, כי צריך הוא גם ליצור את הקשר המידי ואת היכולת המובנת שלהם לגרור אחריו אנשים מבלי שיקדיש יותר מידי זמן ויותר מידי אנרגיות על מה יגידו עליו או מה יחשבו על צורת התנהגותו הבעייתית לעיתים והיוצאת דופן.

האדם המוחצן בדרך כלל הינו פחות רגיש ויותר חושף את הצדדים של אישיותו מאחר וקשה לו לשמור דברים בבטן, שהרי באופן הגיוני גם פחות חשוף למחלות מאחר והפנמה של מחשבות טורדניות וחוסר יכולת לתקשר את התחושות ואת הרצונות החוצה למעשה נשארים בתוך הבטן ומיצרים אט אט את המשקעים הנפשיים אשר הופכים לכלל סימפטומים גופניים אשר בסוף התהליך גורמים לגוף לפגוע בעצמו מאחר ואין יכולת ממשית להוציא את הדברים החוצה ואז גם אם יש אנרגיות שליליות הן אמורות לצאת החוצה.

אם כך, בהחלט ניתן לומר כי אדם אשר במבט מן הצד מתנהג במוחצנות יהיה לרוב קליל יותר ומשוחרר יותר וכנראה גם שמח וצוהל יותר, יבוא לידי ביטוי בקרב אנשים נוספים ותמיד יהיה לו חשוב לייצר סביבו את המהומות ואת כל הפרובוקציות ואת הרעש ואת העניין מאחר וזה מייצר אצלו את האנרגיות המסוימות אשר נדרשות לו באופן קבוע.

בניגוד לאדם הפרובוקטיבי והמוחצן ישנו מן הצד השני את האדם הביישן והמופנם אשר נחבא אל הכלים ומתקשה להוציא החוצה וגם זה באופן בולט וגם זה בולט החוצה ברמות של שפת הגוף, צורת הדיבור ויכולת המבט הישיר בעיניים ולמעשה באופן מובהק ניתן לציין כי התדר אשר מאפיין את האדם המוחצן מרתיע ואף מפחיד את האנשים אשר ניתן להגדיר אותם כמופנמים, אשר לא פעם מתרחקים ונרתעים כמו מאש מאנשים פרובוקטיביים.

כמו במופע סטנד-אפ אשר עומד הסטנדאפיסט על הבמה, יורה מן המותן משפטים ואמירות שונות, ומרגיש באופן פשוט וקל את התדר ואת האנרגיות אשר יוצאות מאנשים מסוימים אשר מסיטים בדרך כלל את המבט לצדדים מפחד שיראה ויקלוט אותם ויתמגנט אליהם ויביך אותם כי זאת יכולה להיות מבחינתם הדרך הנוראית ביותר עבורם.

ואכן, המבוכה אשר מאפיינת את האדם המופנם, ניתן לומר במפורש כי לא קיימת כמעט אצל האדם המוחצן. מבוכה אשר מתקשרת עם ביישנות, גורמת בהרבה מיקרים לתחושת אי נוחות אצל רוב האנשים.

המבוכה אשר נוצרת מתחושת האי נוחות אשר מתקשרת שוב לתדמית אשר יש לו לאדם על עצמו, נובעת ברוב המוחלט של המיקרים כתוצאה מחוסר ביטחון.

היכולת של האדם למנוע מעצמו את תחושת המבוכה, הביישנות, המופנמות, הינה למעשה מפתח חשוב מאוד על מנת לייצר את התקשורת עם אנשים נוספים גם אם אותו אדם מרגיש כי מהווה אתגר מאוד גדול בשבילו.

היכולת לייצר קשר מיידי עם אנשים ולהתגבר על המבוכה, מאפיינת אולי יותר מכל את האדם המוחצן מאחר וזה מה שמאפשר לו לבוא לידי ביטוי בצורה המיידית ביותר וזה למעשה פותח עבורו את הפתח לשאוב מן האדם שעומד מולו את האנרגיות אשר מבקש הוא לשאוב לעצמו בדרך הזו של פתיחת התדר באופן מיידי.

ואולם לא הכל ורוד, פשוט, מצחיק, קל ומעניין אצל האדם המוחצן. בדרך כלל התנהגותו אינה רגועה ומייצרת סוג של חוסר שקט בסביבתו הקרובה מאחר והשקט הזה משמעותו שהתדר המיוחד והספציפי שלו לא בא לידי ביטוי בשום צורה ולמעשה מכבה אותו לחלוטין.

התדר אשר מאפיין את האדם המוחצן, כאמור הינו מאוד חזק, עוצמתי ומשמעותי וגורם לאנשים אשר מתקשים להכיל אותו לרתיעה מאוד חזקה ממנו.

באופן מוחלט ניתן לציין כי אדם אשר מתקשה לעמוד בפני אדם מוחצן, מפתח אנטי מאוד בולט לתדר הזה וניתן להביא בתור דוגמא אנשים אשר יש להם רתיעה מאנשי מכירות אשר ברור כי הינם מוחצנים בצורה יוצאת דופן ובולטת שאזי התדר המוחצן הזה ברגע שאיש המוגדר מוחצן ייחשף אליו הוא פשוט מנסה להימלט באופן מיידי ופשוט מפתח חרדה ממשית.

כמו גם הסטנדפיסט אשר “קולט” את הביישנים, המופנמים, על ידי שפת גוף, מבט בעיניים ועל ידי זה ממפה את העומדים מולו וממנף זאת לצרכיו.

ניתן לומר בצורה ברורה כי האדם המוחצן, בזכות יכולת התקשורת הגבוהה שלו בדרך כלל יודע לדאוג לדברים שיקרו בדרך ובאופן שהוא רוצה גם אם קיימים מחסומים רבים ומעצורים רבים אשר על פניו נראה כי הם מאוד בעיתיים.

האדם המוחצן, לא נותן לדברים זניחים להפריע לו בדרך ודואג לפלס את דרכו בקרב המופנמים.

הבעיה העיקרית שניתן לציין ביחס לאנשים מוחצנים היא ללא ספק העובדה כי לא מעט אנשים מתייחסים לאדם המופנם כאל טיפוס חיובי, אמין ושקט שקל להסתדר איתו ואף קל מאוד להכיל אותו בגלל שהוא לא מפריע ולא מציק וכמעט שלא בא בדרישות או טענות אולם זאת בגלל ובעיקר כי הוא מתבייש ומובך ולא בזכות זה שאין לו צרכים.

מכאן שהתדמית הזו שדובקת באדם המוחצן הינה למעשה הפוכה בדיוק והאדם המוחצן מצטייר כאדם לא רגוע, לא שקט שקשה להכיל אותו, קשה להסתדר איתו והוא לרוב מייצר המולה ובלגאן מסביבו.

התדמית שאותה מייצר ואף דואג לתחזק האדם המוחצן מייצרת לו הרבה מתנגדים והרבה אויבים, חלקם הגדול אויבים שקטים אך לא מעט מהם, הרועשים שבהם הינם למעשה מתחרים בו על תשומת הלב והינם מוחצנים בדיוק כמותו.

ניתן בהחלט לשרטט מצב שבו אנשים מוחצנים מאוד נמשכים אחד לשני מכיוון שהם מסוגלים להכיל באופן מסוים את המוחצנות של האחר כי הם מבינים אותה.

האדם המוחצן אשר אינו חושש לגבי מה יגידו עליו ואשר גם ביום יום שלו הוא שחקן או איש תקשורת או איש מכירות, כאמור קל לו להיות במרכז הענייניים וקל לו מאוד להכיל אנשים דומים לו, אולם קשה מאוד כאשר יש כמה וכמה אנשים מוחצנים בתוך קבוצה או בתוך חברה.

ניתן לשייך את המוחצנות גם באופן ישיר לאגו. האדם המוחצן אשר מוציא את דעותיו, את מחשבותיו ואת יצריו החוצה באופן מיידי למעשה חושף את עצמו ממקום של רצון כי הסביבה תגיב אליו וזאת הדרך שלו לגרום לתדר שלו להיות פעיל וכאמור באמצעות התגובות אשר מקבל מהסביבה יכול לשאוב את האנרגיות אשר להם הוא זקוק בצורה קלה וזמינה.

מה קורה כאשר שני אנשים אשר ניתן להגדיר אותם כמוחצנים נפגשים? בדרך כלל תלוי מאוד בנסיבות.

במידה ושניהם באותו צד, עם אותו יעד ואותה מטרה, שהרי קיימת סבירות גבוה כי יהיה שיתוף פעולה ביניהם על מנת להשיג את היעד, אולם ברור כי תהיה תחרות ביניהם מי ידבר יותר, מי ימשוך יותר אש, מי יצחיק יותר, מי יביך יותר, זה באופי שלהם.

ואולם אין ספק שהדבר הקיצוני ביותר במקרים שבהם שני אנשים אשר הינם מוחצנים, פרובוקטיביים ונמצאים בסוג של מחלוקת או תחרות, זו יכולה להיות סיטואציה מאוד שונה ומרחיקת לכת אשר ביקרים קיצוניים יכולה לגרום לסערות גדולות ממקום של קיצוניות מרחיקת לכת.

קיימות לא מעט דוגמאות לסיטואציה אשר שני אנשים מאוד דומיננטיים נמצאים משני צדי המתרס,

למשל כאשר ישנה תחרות מסוימת, כגון שני מועמדים לבחירות או שני ראשי מדינות אשר מצויים במחלוקת ביניהם, שאזי הם סוחפים בצורה המאפיינת שלהם, הדרמטית שלהם, הקיצונית והיצרית שלהם, את כל מי שתומך בהם לכלל מהפכה של ממש.

אך האם האדם המוחצן תמיד יכול גם לשלוט על התדר שלו בצורה כזו שלא יצא הדבר משליטתו או שהינו מכור למעשה למוחצנות שלו? ובכן התשובה במקרה הזה הינה מורכבת ולא חד משמעית ואולם ניתן לומר בפרוש כי המוחצנות, בתור תכונת אופי קיצונית יכולה בהחלט לבוא לידי ביטוי כמו כל התמכרות ואם היא לא ממוננת אז היא יכולה גם לפגוע.

המוחצנות יכולה במקרים רבים להיות ממכרת עבור אותו אדם אשר היה בתחילת חייו ביישן ומופנם ואז איך שהוא, כמו גוזל שבקע מתוך קליפתו יצא אל האור שהרי אז כמו אותו אדם חרדי אשר הפך חילוני, או אותו חילוני אשר הפך חרדי, מכיר הוא היטב את הצד השני של המטבע וקל לו יותר להבין את היתרון והחיסרון אשר בשני הצדדים.

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא המעורבות

יכולתו של אדם מסוים לגרום לאנשים מסוימים לגלות מעורבות ביחס לנושא מסוים הינה למעשה יכולתו של אותו אדם לרתום ולגייס את אותם אנשים לאיחוד ביחס למטרה משותפת אשר מייצרת בהם את אותו ניצוץ ותשוקה לגרום לדברים להתרחש באופן מסוים בעבור אותו עניין מסוים.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההבטחות

ההבטחות. התחייבות לעשיה מסוימת אשר אדם מסוים מתחייב כלפי אדם מסוים אחר או גוף מסוים ואשר אותה הבטחה מהווה סוג של בטחון מסוים עבור מקבל

קרא עוד »

תיקשור בנושא החביבות

במידה ואדם מסוים מתנהג בצורה חביבה וחיובית כי קיימת לו סיבה מובהקת לכך מאחר ובדרך כלל לא מתנהג אדם רגיל בצורה חיובית לכל אדם וללא סיבה.

קרא עוד »