תיקשור בנושא הקן המשפחתי

6.6.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את הקן המשפחתי

טבע האדם הינו מונח כללי המתאר את התנהגותו של האדם אשר משותתת על מודל קדום ובראשותו המבוסס על הדמיון שבטבע.

כוונת הדברים הינה כי התנהגותו והמודלים אשר מהם מושפע האדם מבוססים על כיצד הדברים המתרחשים בטבע , כפי שכוונת הדברים הייתה כאשר הם התרחשו עוד בימי קדם.

אותם מודלים ואיתם בסוסים והתבססויות מושתתות על התבוננות על התנהגות מסוימת אשר מאפיינת את החיות בטבע ואף את השבטים אשר קיומם והווייתן התבססה על התאגדות של מספר אנשים אשר כוחם באיחודם.

כמו היום , גם בימים קדומים התבסס הקן המשפחתי לפני הכל על סביבה בטוחה ומחבקת אשר החלה כבר בעת לידתו של האדם , כאשר האם הייתה קיימת לו משפחה , שהרי זו שטיפלה בו ובדרכיו המתהווים.

אז וגם כיום , מבוסס הקן המשפחתי על תחושה חזקה של שייכות ומיצוב מסוימים אשר מהוויים את הסימן ואת הסממן המובהק של המשפחה.
צורת התנהגות הבסיסית של האדם המסוים , מבוססת על מודל בהתנהגות אשר רואה לראשונה בקן המשפחתי ואשר שם למד לראשונה לדבר ללכת ולעמוד על דעתו.

מקום הולדתו של האדם , כמו גם הדברים אשר התנסה בהם בשנות חייו הראשונות , בין אם במודע ובין אם לא , משפיעות וחורצות את תחילת תשתית התבגרותו וחינוכו של האדם.

כל אדם , גם אם גדל במשפחה מעורערת ובלתי מגובשת , שהרי אופיו והתנהגותו מושפעים מכך וניתן לנתח בנבל התנהגות חברתית וזוגית של האדם על פי המודלים אשר קיבל במשפחתו שלו ואשר השפיעו עליו בין אם לטוב ובין אם לרע, עובדתית המשפחה היא תחילת דרכו של כל אדם והתחנה הראשונה של מסע חייו.

ערכי המשפחה בדרך כלל נקבעים על פי מסורת מסוימת אשר מביאים אותם ראשי המשפחה אל תוך חווית חייהם המתהוות ולכן מודלים מסוימים של ערכים וסדר החשיבות שלהם נקבע עבור האדם כבר משחר ילדותו , עת מחדירים הוריו ואחיו הבוגרים ממנו את אותם ערכים מסוימים אשר נקבע מראש כי הינם המשמעותיים והחשובים עבור כל משפחה ומשפחה.

אותם ערכים , אשר חלקם עוברים מדור לדור , ממש כמו בירושה , מהווים בסיס התחלתי לאדם אשר יוצא מאותה המשפחה אל מסע חייו.

גם בימים קדומים וגם כיום בחלק מן המקרים , מבנה המשפחה משתנה ממקום למקום וממשפחה למשפחה כך שניתן למצוא משפחות מגובשות ומאוחדות אשר מטפחות את הקן המשפחתי וחיים בגיבוש ובאיחוד ובאותה המידה נותן למצוא גם משפחות החיות בגפן , כל אחת בנפרד וללא קשר כלל , כל אחת ודרכה שלה.

ואולם בטבע וכבדרך הטבע , מתרחשים הדברים באופן שבו קיימת הזדקקות של הילדים , הגורים העוללים להוריהם רק במהלך השנים הראשונות כאשר לאחר שחלפה ההזדקקות הטבעית יוצא כל אחד לדרכו שלו , ואז למעשה עפים אותם גוזלים מן הקן המשפחתי ואולם יכולים לשוב אליו מעת לעת על מנת לבקר אותו ואת השוכנים בו , בין אם מדובר בבני אנוש ובין אם מדובר בחיות בטבע.

לעיתים כאשר אותו קן משפחתי כבר לא קיים כוונת הדברים הינה כי כל אדם זקוק באופן טבעי למקום משלו , מקום נוח ובטחות , אשר שם יכול למצוא הוא את הנינוחות אשר נותנת לו את תחושת השייכות אשר הזדקק לה כל אדם.

ביתו של האדם הוא מבצרו בלי קשר באם קיים הוא בפועל או רק ברמת התחושה.

הקן המשפחתי מביע למעשה את הצורך של האדם במקום אשר בו יחוש רצוי ושייך ואף מוערך ואהוב.

לא חייב להיות זה בית פיזי ואחוזה משפחתית גדולה על מנת שיחוש אותו אדם שייכות ואולם חייבים להיות שם אנשים מסוימים אשר מהווים יחדיו את אותה משפחה , בין אם הינה משפחות הגרעינית של האדם , בין אם זוהי משפחה אשר אימצה אותו במקרה ואין לו משפחה משלו ובין אם מקום הוא במו ידיו את הקן המשפחתי הגרעיני שלו ואולם כך או כך , מקום גדילתו של האדם מהווה את הבסיס שממנו מתחיל הוא את חייו .

כאשר הקן המשפחתי מתערער שהרי בסיס קיומו של האדם מטלטל ואז יסודותיו נסדקים ולכן כל אדם פועל בין אם במודע ובין אם לא למימוש תחושת הביטחון המסוימת אשר מעניקה לו משפחתו.

למעשה , המשפחתיות הינה תכונה אשר בה ניחן האדם וקיימים לה ערכים ומדדים כגון משפחתיות יתר אשר משמעותה זיקה וחיבור חזק מאוד של אדם מסוים אל משפחתו , קיימים מדדים אשר יכולים לשקף עבור אדם מסוים כי הוא איננו משפחתי ומכאן שלא יתחתן ולא ירצה ללדת ילדים מאחר והמודל אותו ראה לא היה טוב  עבורו וכך עוד כל מיני סממנים שמשקפים עבור האדם את משמעות המשפחתיות שלו.

כאשר משווים את התנהגות האדם המודרני לעומת ימי קדם שהרי מונח השבטיות ומושג העסק המשפחתי תופס מקום נכבד באותה ההשוואה , מאחר והשבט ומבנהו הקדום יכול ותואם לעסק משפחתי אשר מורכב ממשפחה או מספר משפחות אשר מרכיבות את אותן חברות או ישות עסקית ומסחרית.

משמעות החיבורים הנובעים ממשפחתיות הינן רבות ומגוונות כגון היחסים אשר מתקיימים בין אחים וקרובי משפחה אשר למעשה “ניכסו” אחד על השני בלי יכולת בחירה וניסוי.

משמעות הדבר הינה כי משפחה , בניגוד לחברים לא בוחרים ואולם במידה ומדובר באדם אשר מאמין כי הדברים אינם מתרחשים במקריות שאז גם החברים אשר ממלאים את מקומם של בני המשפחה , מבצעים כל אחד את תפקידו בחייו של האדם , גם אם הם אינם קשורים בקשר משפחתי או קשר דם.

ואולם דבר אחד עדיין מתקיים כמו בימי קדם , והוא היחוס המשפחתי כאשר שם המשפחה הוא זה המשתתף למשפחה מסוימת ולמקורה.

במידה וקיים ייחוס שכזה , המבדיל בין משפחה אחת לשנייה, שהרי זוהי גם חלק מן אותה מסורת משפחתית.

בעבר כמו גם היום , יחוס משפחתי מסוים יכול להעיד באופן מסוים על אותה משפחה ומאותו המקום גם מגיע המונח כבוד המשפחה אשר מביע למעשה את השם והמוניטין של אותה משפחה מסוימת ואשר במידה ואחד מבני אותה משפחה מוציא שם רע לאותה משפחה , שהרי נקרא הוא לסדר על מנת כי שמה והמוניטין שלה לא יתקלקל בגללו.

כבוד המשפחה וערכיה ליוו בעבר , מלווים כיום באופן אחר וילוו בעתיד את הדינמיקה בכל משפחה ולפי האמונה של ראשיה.

כיום , הקן המשפחתי זוכה לעדנה מחודשת עם צאתו לדרך של העולם החדש יחד עם מושגיו החדשים כגון הורים מאותו המגדר ואף מגזעים שונים ואשר העולם החדש , במקומות מסוימים , מאפשר להם להתרחש בצורות שונות ובאופנים שונים מקבלת המשפחתיות ממדים שונים ומעניינים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

בבשוואה

תיקשור בנושא ההשוואה

ההשוואתיות נובעת מתוך חוסר, כאשר משווה אדם את מה שיש לאחר לעומת מה שיש לו או אין לו, הדבר נובע מתחושת חלל עמוקה מאוד שיש לו כלפי עצמו ומעיק ללא הרף, חוסר באהבה, חוסר בכסף, חוסר בשמחה, חוסר בהצלחה, כל זאת נובע בסופו של דבר מחוסר באהבה עצמית.

קרא עוד »

תיקשור בנושא המרדנות

כאשר מגיע האדם אל נקודות מסוימות בחייו איננו יכול ואף איננו רוצה להשלים איתן שהרי במקומות הללו נדרש הוא לעמוד על שלו ועל דעתו ולשמור מכל משמר על ערכיו וכך שנדרש הוא להתנגד בכל כוחו ובכל מאודו.

קרא עוד »
תקשור בנושא הביישנות

תיקשור בנושא הביישנות

הביישנות. דומה כי אין תכונת אופי של האדם אשר מזוהה יותר עם תקופת ילדותו מאשר הביישנות. ואכן ביישנות של אדם מסוים התעצבה ונוצרה אצלו בתקופה

קרא עוד »