תיקשור בנושא האובייקטיביות

17.5.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את האובייקטיביות

משמעותה של הדרך אותה עושה האדם, באה לידי ביטוי הן עבור האדם עצמו והן עבור התוצאות של מעשיו בפועל, דעותיו אשר הפכו למעשים וכמו כן המעשים אשר עשה כחלק מתוך קבוצה, חבורה, התאגדות או כל צורה אחרת של חיבור.

המשקל אשר מותיר האדם במעשים אשר עושה, תלוי כמובן בגופו של עניין ואולם בדרך כלל כאשר נמצא אדם מסוים במרכזה של העשייה, שהרי לעיתים נאלץ הוא לקבל החלטות מסוימות הדורשות ממנו חשיבה רחבה, אחראית, מקיפה ולעיתים גם כזו אשר סותרת את דעותיו הבסיסיות.

כאשר אדם מסוים מונע על ידי ערכים, דעות, אמונות וכמובן ניסיון בפועל שאז כמובן שקיימת לאותו אדם סיבות שונות ושיקולים שונים שעשויים או עלולים, כל דבר בהקשרו, להשליך גם על דעותיו ועל קבלת ההחלטות שלו הלכה למעשה.

למעשה, הניווט אשר מנווט האדם המסוים במהלך דרכו, זו הדרך אשר עושה הוא כאשר מהלכיו השונים והתנהלותו מקיימת עבורו למעשה את סט הכללים אשר פועל הוא לפיהן מתוך היכרותו ומתוך הבנתו ופרשנותו את האירועים במהלך דרכו לעיתים אותו אדם, נאלץ לתת בפומבי את דעתו ביחס לאלמנטים מסוימים אשר קורים, לדוגמא – אדם מסוים נשאל אודות ויכוח מסוים אשר מתנהל בין השניים הנוספים ומתבקש הוא לנתח את המצב באובייקטיביות ובאותו האופן גם לפרשן את אותה סיטואציה ולמעשה לשקף אותה, ללא משוא פנים וללא רב על מנת שניתן יהיה, בעקבות כך, להחלטה אודות אותו הוויכוח ואותו הפער.

ואולם האם אותו אדם מסוים יכול באמת ובתמים להיות אובייקטיבי ממש כמצופה ממנו והאם קיימת באמת דרך לבדוק ולוודא את הדבר והאם קיים מדד אשר ימדוד את מידת האובייקטיביות.

הדרך לבודד את ההבנה אודות משמעות האובייקטיביות היא ראשית למנות ולפרט את מרכיבי הקונפליקט.

מה הכוונה?

המילה אובייקטיבי הינה מן המילה אובייקט או חפץ דומם אשר במשמעות המיסטית, לחפץ דומם אין נשמה ולכן גם אין עליו עוררין או ויכוח מאחר ואם מדובר בקרש מעץ שהרי איש לא יטען כי מדובר במוט ברזל ולכן כאשר קיים אלמנט מסוים שאין עליו עוררין שהרי אין ויכוח ולכן אין חלוקת דעות וכך מתקיימת למעשה האובייקטיביות.

כאשר מישהו מביע דעה בלתי אובייקטיבית שהרי משמעות הדבר הינה כי ליבו, כוונותיו ואף האינטרס שלו מוטה מראש לכיוון ספציפי ולכן הוא איננו אובייקטיבי.

הצורך באובייקטיביות למעשה כמעט איננה קיימת אצל האדם מאחר וכאשר מחזיק הוא בדעה מסוימת או באורח חיים מסוים, אין הוא רוצה כלל לשמוע דעות אשר לא יעלו בקנה אחד עם דעותיו.

הצורך באובייקטיביות אצל האדם מגיע למעשה מן המקום של הצורך בכנות פנימית. מה הכוונה?

כאשר מתלבט האדם אודות סוגייה מסוימת ונדרש הוא אליה ולא מצליח להגיע עם עצמו להבנות, שאז במידה והיה אפשרי הדבר, היה מבקש מעצמו לתת דעה אובייקטיבית, מציאותית, מנומקת ואף מושכלת על מנת שיוכל להגיע סוף סוף לאותה החלטה אשר אליה רוצה הוא להגיע.

למעשה ניתן לומר כי האובייקטיביות משקפת עבור אנשים רבים את המציאות בהתגלמותה.

הנימוק לכך הוא פשוט : כאשר אדם מסוים מתאר סיטואציה מסוימת באופן לא אובייקטיבי, שאז משמעות הדבר היא כי הוא משנה פרטים מסוימים אשר התרחשו במציאות ומאחר ואותו אדם תיאר את הדברים לראות עיניו שאז קיימת האפשרות, תיאורטית או מעשית, כי תיאר הוא את הדברים באופן בלתי מציאותי.

נהוג לחשוב כי אדם יכול להיות אובייקטיבי בתחום מסוים בעיקר כאשר הוא איננו מעורב בנושא באופן אישי ואין הוא קשור באופן מסוים אליו.

ואולם גם כך, במידה ומדובר באדם בעל רגישות גבוהה, שהרי יכול להיקשר במהירות רבה ביחס לאנשים רגישים פחות ואז אלמנט המעורבות יאבד משמעות ויכולת האובייקטיביות שלו פוחתת ביחס ישיר.

בתחום העסקי, נדרשים בעלי עניין מסוימים לעיתים לחוות דעה אובייקטיבית וניתן גם לייחס את נושא הייעוץ מכל סוג שהוא לאלמנט אובייקטיבי מאחר וגם תהליך גישור וגם תהליך שינוי ארגוני וגם תהליך מכירה של חברה דורשים לא מעט אובייקטיביות לטובת אותו נושא ולטובת אותו איזון הנדרש למעשה בכל סוג של אלמנט המכיל אנשים, דעות, ויכוחים, דיונים בדרך אל קבלת ההחלטות ולאחר מכן גם ביצוען.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא ההפכפכות

הפכפכות יכולה להיחשב לתכונה שלילית במקרים לא מעטים אך לעיתים אותה הפכפכות יכולה דווקא לתרום לאותו אדם ודווקא לאותת ולסמן עבורו כי אותה הססנות וחוסר החלטיות נובעת מסימנים ורמזים ששולחת השגחתו הפרטית .

קרא עוד »

התמימות

לא מאמין לאיש, אי אפשר לעבוד עליו, אי אפשר לגרום לו לעשות דברים בעבורך ללא תמורה, יהיה הוא חשדן ומתרחק מן האמת, דרכו תהיה דרך ההונאה ויגידו עליו שהוא ממש לא פראייר.

קרא עוד »
סליחות

תיקשור בנושא הסליחה

הסליחה או בקשת הסליחה הינה צורך פנימי בראש ובראשונה על מנת לשחרר משא כבד של רגשות אשמה במידה והסליחה מגיעה ממקום אמיתי וכנה, קיימת כמובן בקשת סליחה מתוך אינטרס של העמדת פנים ומתוך חוסר ברירה.

קרא עוד »