תיקשור בנושא השתקנות

20.8.2021

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את השתקנות.

כאשר האדם מגיח בפעם הראשונה לאוויר העולם ושותק, שאז קיים נוהג מימים ימימה להפליק לו בעדינות על מנת לוודא כי מרגיש הוא את ההרגשות ומפעמת בוא נשימה ואז אותה חבטה עדינה בעכוזו באה לידי ביטוי והוא פותח את פיו הקטן ובפעם הראשונה הוא שובר שתיקה שאז מוכיח הוא כי מסוגל הוא לבטא את עצמו.

ואולם מרגע זה והלאה, אותו תינוק עולל רך בימים, נדרש להוכיח יכולות של דברנות ואף שתקנות, כל תכונה בזכות עצמה במידה ויש בה עודפים או חוסרים, איננה שלמה ונותנת בעבורו את התדר הנדרש מבחינתו באותו רגע ובאותו מעמד, “סייג לחוכמה – שתיקה” לדוגמא.

כאשר האדם נדרש לגלות את צפונות ליבו שהרי שתקנות לא מגלמת אותה ואילו מן העבר השני גם דברנות יתר אינה תכונה נעלה ולכן נע אותו אדם בין שתי תכונות אלו.

כאשר אדם מסוים נחשב לשתקן שהרי קיימות לכך מספר סיבות אפשריות.

האחת והדומיננטית ביותר היא ביישנות וכל התכונות הסובבות אותה, מופנמות, התכנסות, הצטנפות ועוד תדרים המרכיבים את אותו אדם המעדיף לחסות בצילם של הדברנים.

מדוע האדם שותק כדרך חיים?

קיימות לכך סיבות הנעוצות בגידולו ובחינוכו של אותו אדם, אשר קיבל את ההנחיה כי כאשר אדם מבוגר ממך מדבר, עליך לשתוק מתוך כבוד ושררה או שאם אין לך משהו חכם במיוחד לומר עדיף לך שתשתוק ולא חלילה תפלוט דבר טיפשות.

משמעות השתיקה הרועמת הינה החזקה ביותר במערכות יחסים בהן אותה שתיקה משמשת כצעד עוצמתי מאחר ומהווה ממש כמו חומה ושריון בלתי עבירים כאשר הצד השני בוויכוח או במריבה מנסה להוציא את האדם השותק בכוונה משלוותו ולהרגיזו.

משמעותה הרוחנית של שתיקה בניגוד לאחותה הצנעה, רחב בהרבה ומנעד השתיקות שיכול האדם להפיק מעצמו כאמור רחב עד מאוד וממצא בתוכו התבוננות רבה.

כאשר האדם מתבונן פנימה אל תוך נפשו ומבצע מדיטציה, קורת זו בשתיקה רמה.

יכולת הריכוז של האדם מתעצמת מאוד כאשר הוא שותק מאחר והוא איננו פולט קולות ותדרים וכך למעשה אותה שתיקה הופכת עבורו להדממה אשר נותנת בעבורו את היכולת להתבוננות פנימית מתוך ריכוז.

מעטים הם האנשים אשר יכולים להתרכז אל תוך עצמם תוך כדי דיבור או השמעת מילים חכמות ומפולפלות וכך שאותה שתיקה והדממה משמשות את האדם למעשה לרגיעה.

כאשר אין האדם מפיק מעצמו צלילים דומה הדבר למוות בעודו בחיים ומתוך בחירה.

משמעות השתקנות עבור אותו אדם אשר לא מרגיש בנוח לבטא את עצמו היא הקשה מכל.

אדם מופנם אשר ספג בילדותו מהלומות ואף מכות בגלל שדיבר יותר מידי והפר באמצעות כך הוראות והנחיות מעת גדולים וחזקים ממנו, ספג בתגובה מכות, בין אם אמיתיות ופיזיות ובין רק איומים, סיגל לעצמו בחוסר ברירה את השתיקה כמקום מסתור ואף מפלט מאותם מכות רצחניות.

את אותן תכונות הישרדותיות לקח אותו אדם אל המשך דרכו וכך שהפך את עצמו לאדם שתקן ומתכנס רק על מנת להגן ולגונן על עצמו וקשה מאוד לדובב אדם שכזה.

כאשר חש אותו אדם שתקן כי בטוח עבורו לדבר ולהוציא שהרי יעשה זאת אך ורק במחיצתם של אנשים אשר חש הוא ביטחון איתם ולא חלילה שיבלע לו במידה וידבר.

כאמור, השתקנות במערכות יחסים יש עימן סגולות שונות ורבות וביניהן שתיקה שבה במקום אדישות, שתיקה שבאה במקום כעס, שתיקה שבאה במקום הסכמה, שתיקה שבאה במקום העלבות ועוד ועוד.

מכאן יוצא כי כאשר האדם בוחר בחירה מודעת לשתוק ולא לדבר שהרי נותן הוא לצד השני באותה מערכת יחסים תחושה אשר יכולה להתפרש בכמה אופנים ובכמה צורות ולכן שתקה הינה תכונה ותדר הפכפך ובעל תכונות שונות ויכולה אותה שתיקה ממש כמו הדברנות לבוא במקום כל מיני תכונות ותדרים.

כאשר התותחים רועמים המוזות שותקות ולכן משמעות השתיקה במקרים הללו נובעת יותר מחשש ומפחד ולכן קל לבטא את אותה שתיקה כחשש מלהשמיע.

האם קל יותר לדובב אדם שתקן מלגרום לאדם דברן לשתוק?

גם וגם.

אדם שתקן אשר כולא את דעותיו, תחושותיו, רצונותיו ותשוקותיו, נחשב לאדם מאופק ואף מכונס בפני עצמו ובתוך קליפתו ואילו אדם דברן וקולני למעשה הינו בדיוק אותו הדבר רק שמכסה הוא את עצמו בעטיפה דברנית כאשר אותם דיבורים אינם מבטאים ממש משהו אלא מגיעים אך ורק כמעטה וככיסוי לאותו אדם שתקן אשר מכסה את עצמו בשתיקתו.

דברנות יתר ושתקנות יתר הינם ההפך ואולם כאמור בתוך תדר רב רובדי יכול גם להגיע בדיוק מאותו המקום – הסתרה. אותה הסתרה של רגשות אשר באה לידי ביטוי באופנים שונים וביניהם גם השתקנות וגם הדברנות, מכאן ששתקנות היא למעשה העמדת פנים.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

ייסורי הנפש

אם לא צלחה דרכך באופן מסויים והדברים לא קרו כפי שרצית, עשה שוב את הדברים בלי לוותר אלא השתמש במה שקרה כמתכון בטוח להצלחה בפעם הבאה.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההחלמה

כאשר האדם מגיע אל פרשת דרכים מסוימת, לעיתים קיימת אצלו מצוקה הנובעת מתוך התבלבלות אשר מתרחשת עבורו ממעמקי נשמתו.
ואותם אלמנטים מחוברים יחדיו ומקפלים החלטה אשר יוצאת מן הפנים, מן הנפש החוצה באופן מסוים הנקרא- מחלה.

קרא עוד »