ההתפתחות

מונח הבא לבטא ולתאר תהליך של שינוי מצב קיים למקום אחר ושונה ממה שהיה לפני זה.

בדרך כלל כאשר מדובר בהתפתחות חיובית מדובר בהתקדמות, השתפרות, התרחבות, גדילה, צמיחה ואילו אפשרי גם התפתחות במובן השלילי של המילה כגון התפתחות של מחלה או מגפה או התפתחות של תהליך שלילי כזה או אחר.

התפתחות בסיסית הינה למעשה התפתחותו של האדם אשר מוצאו מן המיקרואורגניזם הראשוני שהתפתח אט אט במהלך ההיסטוריה האנושית עד שהפך ממש בצורה סופית לאדם אשר מוכר בצורתו היום בתוך כך תמיד נוצר התהליך של לידת תינוק שהלך והתפתח לילד, נער ומבוגר וזוהי למעשה התפתחות בסיסית הנראית לעין ונכונה לכל יצור חי אשר נולד, התפתח ולבסוף בסוף תהליך ההתפתחות הגופנית מתחיל תהליך הנסיגה האיטית עד למותו.

מתוך כך, אצל האדם, נוצרת במקביל התפתחות אישית ואינדיווידואלית אשר מאפשרת התפתחות בתחומים מסוימים.

התפתחותו האישית של האדם יכולה למעשה לנבוע מכל מיני סיבות ובתוכן איכותו המנטאלית האישית של אותו אדם, נתונים אשר יכולים להוות נתוני פתיחה טובים ורק מסלול חייו של אותו אדם יעיד עליו אם התפתח לכוונים חיובים מבחינתו או שמא התפתח לכוונים שליליים מבחינתו ואולם בכל מקרה ובכל מצב עבור אותו אדם ההתפתחות קיימת כי למעשה מדובר בשינוי מסוים לעומת מצב או סטאטוס מסוים אשר היה קיים לפני מצבו הנוכחי.

לדוגמא אפשר להביא אדם מסוים אשר יש לו פוטנציאל גדול בתחום מסוים ובחר להתפתח לכוונים מסוימים ובשלב מסוים מזהה הוא כי ההתפתחות והשינוי שהביא הוא לידי ביטוי עבור עצמו אינם מספקים אותו ואז מחליט לנסות ולהביא את עצמו לידי שינוי נוסף מאותו סוג של שינוי ועם כך ניתן להבין כי התפתחות משמעותה בהיבט הזה המסוים שינוי לעומת מצב קודם וזוהי ההתפתחות שבאה לידי ביטוי באופן בלתי פוסק ומסתיים אך ורק כאשר מגיע אותו אדם למצב סטטי מבחינתו כאשר הוא אינו מתפתח יותר ואף אינו משתנה ואולם אין כמעט מצב תאורתי אשר אדם נשאר באותו מקום מאחר וסביבתו משתנה ואז אף הוא.

מבחינת ההתפתחות של האדם או האבולוציה שלו קיימים מספר תהליכים אשר הביאו את האדם לצורתו הנוכחית כיום ונוכל לציין כי במהלך ההתפתחות הזו התפתח תהליך אשר גרם לשינויים רבים הנובעים גם מהתפתחות ושינויים מקבילים של היקום ברמה הכללית כגון מאורעות שונים אשר גרמו לצורתו הפיזית של האדם כמו גם לצורתו של המוח להשתנות על מנת לאפשר לו לשרוד ולהתקיים ולהמשיך ולהתפתח.

האדם אשר מוצאו הגנטי מן הקוף הקדמון היה מכוסה כולו מכף רגל ועד ראש בין אם הוא זכר ובין אם הוא נקבה, בשיער גוף סמיך ממש כמו הקופים והדבר נבע כתוצאה מהקור העז אשר שרר על פני כדור הארץ בתקופות הקרח השונות ואלמלא אותו מבנה גופני מסוים לא היה שורד האדם את תנאי מזג האוויר, וכאשר העולם וכדור הארץ החל לעבור התפתחות ושינוי שהביאו לעליה של הטמפרטורה הממוצעת הגיב גם הגנום האנושי לדברים ובמהלך הדורות הבאים האדם אט אט השיר את פלומתו ונהיה הרבה פחות שעיר ודומה יותר לצורתו היום.

דוגמא נוספת ניתן לקחת מסביבת קיומו של האדם מאחר והאדם הקדמון היה חי במערות מאחר וחיות הטרף ארבו לו בכל פינה ועל מנת לשרוד הוא נאלץ להסתתר, מבנה עמוד השידרה שלו היה מכופף ומעוקל בדרך כלל על מנת כי ראשו לא יתנגש בתקרת המנהרות הנמוכות וכך היה מצליח לשרוד גם מבחינה זו, כאשר החיות הפסיקו לאיים עליו מכל מיני סיבות וגם בזכות העובדה כי התפתחה אצל האדם הקדמון גם יכולת חשיבה שאז הוא החל להמציא ולפתח כלי נשק מסוימים אשר גרמו לכך כי הפסיק באופן הדרגתי לפחוד ולהרגיש כי הוא מאוים על ידי סביבתו אז גם החל גבו ועמוד השידרה שלו מבחינה אבולוציונית להתפתח לכלל עמוד שידרה ישר וזקוף ולא עקום, מכופף ומעוקל, כמובן שישנם עוד דוגמאות רבות אשר יכולות להמחיש את הקשר בין שני סוגים של התפתחות אשר יוצרות למעשה התפתחות חדשה.

קיימת מצד אחד התפתחות של האדם ומצד שני את ההתפתחות של כדור הארץ וסביבתו בתור מקום מחייתו של האדם וכך ההתפתחות והשינוי היחידני משפיע בסופו של דבר על שניהם באופן מקביל אך קשור אחד בשני.

התפתחותו של האדם הינו נושא מורכב ומשמעותי עד מאוד ומאפיין את כל מהלך חייו ממש מרגע לידתו ועד לרגע מותו.

ההתפתחות אשר עובר האדם הינה בעלת רבדים, סוגים, והינה מגוונת עד מאוד, ההתפתחות שלו הינה בין היתר התפתחות גופנית, התפתחות מודעת, התפתחות חברתית, התפתחות רגשית, התפתחות מוסרית וערכית, גיבוש של זהות מסוימת ודרך מסוימת שאף היא מתפתחת ומשתנה כל הזמן ובהמשך לשינוים אשר עובר האדם בין אם מבחירה ובאופן יזום ובין מחוסר בחירה ובאופן לא יזום.

ההתפתחות האישית כמובן יכולה להיות מושפעת מאלמנטים שונים אשר אינם תלויים אחד בשני כגון רמה אישית אשר מאופיינת באינטליגנציה מובנת אשר באה לידי ביטוי ביכולת למידה והפנמה שונה מאשר אצל אנשים אחרים, מבנה גופני מסוים אשר מאפשר התפתחות מהירה יותר מאשר אצל אנשים אחרים וגם כמובן התפתחות ספציפית של כישורים מסוימים אשר נובעים מחושים מחודדים יותר מאשר אצל אנשים אחרים ובאה לידי ביטוי בהתפתחות והתקדמות ספציפיים בנושאים מסוימים המביאים לידי ביטוי כישרונות מולדים.

ההתפתחות האישית של האדם מהווה למעשה תמונת ראי במקרים מסוימים להתפתחותו החברתית והיא נובעת מן המקום שבו גדל ומן האנשים אשר נמצא הוא במחיצתם וכמובן מן המאורעות אשר הוא חווה ואשר משפיעים על התפתחותו האובייקטיבית ואף הסובייקטיבית.

קיימות גישות שונות אשר מצביעות על הקשר הבלתי נתיק בין התפתחות אשר מבוססת על נתונים אישים בלבד ובין התפתחות אשר מבוססת על הסביבתיות של אותו אינדיבידואל ספציפי, והאם גורמי התורשה המובנים אצל כל אדם (DNA) הם שאחראים באופן ישיר על ההתפתחות שלו או שהגורמים הסביבתיים הם אלה אשר אחראים להתפתחותו.

ואולם כמובן שהאמת מצויה כמו תמיד בין לבין וברוב המיקרים קיים בנושא זה חיבור בלתי אמצעי אשר גורם להתפתחותו של האדם הן מן הפן התורשתי והן מן הפן הסביבתי ומהווה הדבר שילוב מורכב ומרתק אשר מייצר את השינויים אשר עובר אותו אדם, ולמעשה כל אדם, בחיבור הזה של נתוניו האישיים ובין הנתונים הסביבתיים הן אשר תלויים בו והן אשר לא תלויים בו.

התפתחותו של אינדיווידואל מסוים מאופיינת הן על ידי נתוניו התורשתיים והגופנים ומצד שני על ידי סביבתיות והדברים קשורים ובאים לידי דוגמא בכמה וכמה אפשרויות כגון תופעות של מצוקה סביבתית ואירועים שונים אשר פוגמים באיזון הרגשי של אותו אדם ומשמשים למעשה כמאיצים מסוימים לתשתית גנטית מסוימת ומכאן שאנשים שונים מגיבים באופן שונה לאותו סוג של אירועים מאחר ונקודת המוצא ההתפתחותית שלהם שונה.

גם מנגנונים נוספים אשר הינם מאפיינים משמעותיים בתוך תהליך התפתחותו של אדם כגון יכולת ריכוז, יכולת קשב, מוטיבציה כזו או אחרת שמושפעת באופן משולב הן מבחינה גנטית והן מבחינה סביבתית ספציפית כגון אנשים בעלי נתונים דומים מבחינה גנטית אולם נתונים שונים מבחינה סביבתית שהרי יכולת הריכוז שלהם שונה, יכולת הקשב שונה, המוטיבציה שלהם לא זהה למרות שהם דומים מבחינת הנתונים האובייקטיביים שלהם.

מכאן שיש קשר מורכב של יחסי גומלין בין התורשה לסביבתיות בהיבט ההתפתחותי של האדם.

התפתחותו של האדם באה לידי ביטוי בין היתר בהתפתחות הזיכרון ויכולת החשיבה, בהתפתחות שימור הידע והמידע, בהתפתחות יכולת הסקת המסקנות, בהתפתחות תפיסת הכמות, בהתפתחות יכולת הלמידה, בהתפתחות הסקרנות, ועוד ועוד.

שימוש אינטנסיבי בחשיבה ובניסיונות לזכור דברים מסוימים כמו גם שימוש רחב במילים, מונחים ומושגים רחבים ככל האפשר, יכולת ניתוח של דברים מסוימים מנקודות מבט שונות ומגוונות, זווית ראיה שונות, שימוש בסקרנות כתדר מסוים אשר מהווה קטליזטור ללמידה בין אם היא משמעותית יותר או משמעותית פחות, מהווים כל אלה באופן ברור ומובהק מזרזים מוכחים בהתפתחות המנטאלית של המוח.

למעשה העולם הנוכחי נותן פחות ופחות מקום וצורך לשימוש במוח האנושי ויותר ויותר מתבסס על שימוש באפליקציות אשר מחוברות למאגרי מידע אינסופיים אשר מכילים כמויות עצומות של מידע בין אם הוא שימושי ובין אם לא.

מכאן שהאדם משתמש באופן מועט יחסית במוחו ומכאן שהמוח בגלל פעילות מועטה למעשה הופך להיות מנוון יותר ויותר.

משמעות הדבר הינה כי הגירויים אשר משפיעים על התפתחות אישית ומנטאלית הופכים להיות שטחיים יותר ויותר ולמעשה הדבר גורם לנסיגה משמעותית אצל האדם בעיקר במשמעות הרגשית של הדברים והופך הוא לבעל יכולות מועטות בנושא הביטוי הרגשי שלו.

הדבר נובע כתוצאה מכך שמבנה המוח משתנה בגלל שחלקים ממנו הופכים לפסיביים ואף נוטים להתנוון.

משמעות הדבר כי בעתיד יהיה ביטוי הרבה פחות משמעותי לרגשות כמו אהבה, תשוקה, יצריות ועוד.

הדבר כמובן מהווה סכנה גדולה ומוחשית עבור האדם מאחר וללא האלמנטים הללו לא יוכל האדם לייצר מתוכו יותר מידי אנרגיות חיוביות והדבר יפגע בו באופן מהותי.

ואולם אין ביכולתו של האדם כיום לייצר סקרנות באופן מלאכותי או יזום ועליו לגרום למוחו לעבוד בכל זאת על מנת לא לייצר את הנסיגה אשר גורמת לניוון הלא רצוי.הדברים הקשורים בדברים שבאמת מעניינים אותו הם אלא שיכולים להוות את ההצלה.

יש לכל אדם מספר דברים אשר מעוררים אותו ומעניינים אותו ובמידה והוא מוכן להיות קשוב לעצמו וכנה עם עצמו שהרי יוכל גם למצוא נושאים כאלה ללא קושי.

יש להתמקד באנשים אשר מעניינים ומהווים אתגר וכמו כן להתמקד בעשיית דברים אשר מאגדים בתוכם עניין, סקרנות, תשוקה ואהבה.

ללא כל הדברים הללו שהרי מוחו של האדם ישקע וישקע והמשמעות הקשה היא כי גם גופו יפגע כתוצאה מכך במידה ולא תהיה התפתחות של המוח שהרי באופן ברור ומובהק יתחיל להתפתח גורם שלילי אצל אותו אדם ומשמעות הדברים היא כי גם גבר בן 30 אשר לא מפעיל את מוחו עלול לפתח סימפטומים ותגובות גופניות ונפשיות של גבר בן 70.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

בעלי החיים

בעלי החיים

בעלי החיים. תכונות אופי או ניתוח אופי תמיד ומעולם היו מרתקים באופן יוצא דופן מאחר וכל האנשים אינם דומים אולם ניתנו סימנים שונים ביחס לחלוקה

קרא עוד »
הטעויות

הטעויות

הטעויות. ההבדל המילולי בין טעות לשגיאה הוא שכאשר כל הנתונים ידועים לנו מראש ואנחנו בוחרים בדרך מסוימת משמעות המעשה היא שגיאה, אולם כאשר הנתונים לא

קרא עוד »