תיקשור בנושא ההצפה הרגשית

14.3.2021

“הצפה רגשית היא כמו גל גבוה — או שאתה לומד לגלוש עליו, או שאתה נסחף איתו.”

תקציר התיקשור:

רגשותיו ותכונותיו של כל אדם ייחודיים ואינם זהים לאלו של אחרים, ולכן השוואות לעיתים מטשטשות את הייחודיות. כנות עצמית מוגבלת עשויה להפריע לאדם לזהות את תכונותיו האמיתיות ולהתמודד עם רגשותיו. הצפה רגשית מתרחשת במצבי קיצון רגשיים כמו בכי או צחוק, והיא מושפעת מהסביבה ומהאופי. תיוג תכונות אופי, על-ידי עצמנו או אחרים, עשוי לעזור לאדם להבין את עצמו טוב יותר. תהליך של שיקוף רגשי דורש כנות פנימית ועשוי לספק תובנות מועילות.

בבוקר זה משחרר אני מתוכי את ההצפה הרגשית.

ההבדל בין אדם לאדם, בים נשמה לנשמה ובין אופי לאופי מעיד על כך כי כל אדם בזכות עצמו נוהג בדרך מסוימת ואין למעשה זהות בין אנשים.

הדמיון הקיים בין קבוצות אנשים אשר נותנות את היכולת להשוואה יכולה לטשטש לעיתים את העובדה כי תבניות ודרכי התנהגות מסוימת יכולות להעיד על כך שרגשות מסוימים נותנים מסגרת אשר באה לידי ביטוי באופנים שונים ובצורות התנהגות שונות ואלו למעשה ההבדלים המשתקפים בין אדם לאדם, לדוגמא- אנשים שמוגדרים כחכמים , אנשים שמוגדרים כמצליחים, אנשים שמוגדרים כעצלנים, אנשים שמוגדרים כפחדנים וכיוצא באלה.

לכל אדם קיימים מספר סוגי תיוגים אשר מתויגים הם על ידי אנשים מסוימים ואולם לא כל אדם גם מתייג את עצמו אלא אם כן מתבקש הוא לעשות כך, האדם הסטנדרטי מסוגל להיות כנה רק באופן חלקי עד מאוד.

מיפוי של תחושות ורגשות עבור כל אדם ואדם יראה שונה מאחר ואין אנשים זהים, לכן אם יתבקשו אדם מסוים לתייג עבור את מנעד רגשותיו, יביא את אותו אדם להציף עבור עצמו את מכלול רגשותיו באופן מסוים.

לדוגמא: אישה מסוימת אשר תתבקש לענות באופן כנה לגבי יכולתה המנטלית, תענה כי הינה רגשית יתר על המידה מאחר והיא מתרגשת בסרטים ומוצפת היא רגשית ומתחילה להתייפח כאשר נתקלת היא בסצנה סוחטת דמעות ואולם מן העבר השני, היא איננה נעלבת בקלות כאשר מישהו מנסה לפגוע בה מאחר והיא מאוד שלמה ובטוחה בעצמה, כלומר בעלת ביטחון עצמי גבוה, אלו אינן תכונות אופי מנוגדות אלא תכונות אופי בעלות משמעות שונה וכך שמבנה אופייה ואישיותה של אותה אישה יתויג גם כרגישה וגם כבעלת ביטחון עצמי גבוה, ללא סתירה בין השניים.

הגדרת מנעד רגשותיו של אדם יכול לבוא לידי ביטוי במספר אופנים ובמספר צורות וכך שגם בתורות כגון נומרולוגיה, גרפולוגיה ועוד כיוצא באלה קיימות דרכים שונות אשר ניתן למדד את תכונות אופיו של אדם וכך שגם אם אדם מסוים איננו מודע לעצמו שאז קיימות דרכים שונות לשקף עבורו את תכונותיו.

ואולם במידה וקיימת באדם המסוים כנות. פנימית שהרי יכול הוא בעזרת סימנים וסממנים שונים לשקף עבור עצמו את אופיו, תכונותיו הטובות, תכונותיו הרעות ואת מכלול תגובותיו הפנימית והחיצונית וכך יכול הוא להפיק תועלת מן השיקוף המסוים אשר מבוצה עבורו.

לדוגמא- אדם יכול להעיד על אחרים ולגבי צורת התנהגות במידה ויתנו אחרים את הסכמתם לקבלת ביקורת ואולם מידת הכנות שלו תבוא לידי ביטוי רק אם יעשה הדבר בעילום שם.

ההצפה הרגשית מגיעה אל האדם כאשר הוא מגיע למצבי קיצון מסוימים כגון בכי, צחוק, כאב, שמחה, וכיוצא באלה.

יכול האדם להיות במצב רוח מסוים הנובע מתוך סביבותיו אשר משפיעה היא עליי באופן מסוים ויכול הוא להיות במצב רוח אחר בזכות אופיו שהינו אופטימי או פסימי וכך שכל אדם הינו בעל תכונות מסוימות אשר מייחדות אותו בעיני אחרים ואולם לא תמיד יכול לראות אותו אדם מה רואים אחרים מאחר ויכולתו של אדם מסוים להיות כנה עם עצמו היא מאוד מוגבלת, כך בנוי כל אדם, ללא יכולת ניתוח עצמית.

במידה והאדם המסוים היה שואל אנשים אחרים מה לדעתם תכונות האופי השליליות שלו, היה נתקל, מן הסתם, בהרמת גבות מאחר וסוג כזה של כנות לא קיים למעשה.

כיצד היית מתאר את מנעד הרגשות שלך?

נקודה למחשבה:

האם אתה מסוגל לזהות תבניות בתגובות הרגשיות שלך?

מתי לאחרונה חווית הצפה רגשית, ואיך התמודדת איתה?

האם היה אפשר לנהוג אחרת?אילו תכונות אופי היית מתייג בעצמך, ואילו תכונות לדעתך אנשים אחרים מייחסים לך?

האם תוכל להצביע על רגע שבו ביקורת שקיבלת שינתה את הדרך שבה אתה תופס את עצמך?

איך ניתן לפתח יכולת כנות עצמית שתשפר את המודעות לרגשות ולתגובות?

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא היאוש

תיקשור בנושא היאוש

אובדן תקווה או כישלון בנושא מסוים מוביל את האדם למצב אשר בו הוא מאבד את התקווה להצלחה ולכן הוא מגיע לייאוש וזוהי למעשה תחושה מנטאלית

קרא עוד »
הידע

תיקשור בנושא הידע

הידע. היכולת להשתמש במידע מסוים אשר נמצא במקום מסוים באופן כזה שיהיה מועיל עבור אדם מסוים נקרא ידע. המידע הנאגר במקומות מסוימים עבור האדם, בין

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתנהגות האנושית

בימים האפלים והחשוכים של ימי הביניים, מי שלא התנצר נחשב לבעל התנהגות מופרעת ולא מקובלת והיה גוף אשר אכף בכוח את הנצרות באמצעות האינקביזיציה אשר תפקידה ושליחותה הייתה לחנך מחדש את ההמונים לנצרות ולחוקיה ובאמצעות זאת לעיצוב ההתנהגות מחדש.
גם המפלגה הנציונאל סוציליסטית בגרמניה הגדירה מחדש את ההתנהגות האנושית המקובלת ודאגה ליישם ככל האפשר את נורמות ההתנהגות הללו על סביבתה.
מי שלא אימץ כללי התנהגות הולמים, אזי זכה לתגובות אשר שכנעו אותו להתאזן עם הסביבה.

קרא עוד »