תיקשור בנושא ההקשבה

ההקשבה

לעיתים, בעת המסוימת אשר נמצא האדם המסוים בתדרים מסוימים אשר אינם התדרים הסטנדרטים שאותם הוא רגיל לשדר בהם ולקלוט בהם וכך שבעת שעוסק האדם בפעילות שונה מאשר ברוב זמנו, שהרי הוא נמצא בשני מצבים עיקריים, האחד הוא מצב של שידור והשני הוא מצב של קליטה.

ממש כמו מקלט רדיו בעל גלים קצרים או ארוכים, כך גם הווייתו של האדם נמצאת כמו אותו מקלט רדיו, במידה והוא דולק ופעיל, במצב של תדרים מסוימים המאפשרים לו באמצעות חושי הראיה, השמיעה, המישוש, הטעם והריח לחוש ולקלוט את סביבתו הקרובה, את האנשים והיצורים שמסביבו וכמו כן את מזג האויר ואת כל יתר המשתנים הסטנדרטים אשר נמצאים סביבו ואת האלמנטים אשר נקלטים אצלו לשימוש בהווה ואף לשימוש עתידי בעת שיגיע היום לאותו שימוש ולאותה הפונקציונליות.

באותה העת,  כאשר קולט האדם המסוים את כל האותות והסימנים והתדרים והגלים המסוימים אשר יכול ורוצה לקלוט הוא, יכול באותה המידה אותו אדם מסוים גם לשדר באמצעים מגוונים.

האדם מסוגל לשדר באמצעות פיו או באמצעות מילים היוצרות משפטים פשוטים או מורכבים ויכול הוא לשדר באמצעות מחשבתו שנובעת מתוך מוחו והבאה לידי ביטוי באמצעות מבטו החודר והנוקב ולמעשה על ידי עיניו המהוות שלוחה ישירה של מוחו.

יכול אותו אדם לשדר באמצעות שפת הגוף, שפת הסימנים, הברות, קולות ויבבות במידה ואין לו יכולת ורבאלית שתאפשר את איכות התשדורת והתקשורת עם סביבתו ובמידה וקיימת בעיית שפה כאשר שני הצדדים לא דוברים בה ואולם יכולת ההמחשה של האדם מאפשרת לו באופנים כאלה ואחרים את יכולת יצירת התקשורת הבינאישית באופן סביר ואף למעלה מזה.

כך או אחרת, אין האדם יכול ללמוד ולהפנים באופן יעיל ונכון יותר מאשר ההקשבה.

בין אם מקשיב האדם לפעימות ליבו, בין אם מקשיב האדם לאמירות נפשו והווייתו, בין אם מקשיב האדם לחברו, לבת זוגו, לשותפו לעסקים או סתם לאדם אשר עוצר אותו באמצע רחוב הומה ושואל אותו שאלה אקראית אודות כתובת מסוימת, שהרי יכולת ההקשבה של אותו אדם מסוים למעשה מהווה את המקור המדויק ביותר לצורך קבלת מידע, זיקוקו לכלל ידע והבנת והפנמת הדברים לצורך שימוש נכון ואף מושכל לעתיד לבוא.

ההקשבה הינה תדר מסוים וספציפי אשר אינו מצוי אצל כל בני האדם במידה שווה.

יכולת הקשבה טמונה בשורשי קיומו של כל אדם ואדם באופן מסוים וקיימים אנשים מסוימים אשר יכולת ההקשבה, הקשב ואף הסבלנות גבוהים ואף מגובשים יותר וצלולים הרבה יותר.

ההקשבה חייבת להגיע ממקום של סבלנות ופייסנות ולא יכולה להגיע ממקום של קוצר רוח, כעס וכל התדרים השלילים אשר יוצרים תגובות המשך לא מאפשרות למהלך ההקשבה להתבצע.

לדוגמא – בעת דיון נוקב בין בני זוג בדבר אלמנט משמעותי עבור שניהם, כל אחד משניהם רוצה להשמיע דברים נוקבים וחשובים ואולם לא מצויים שניהם במידה שווה בתדר ההקשבה מאחר והגבר רוצה יותר להשמיע ופחות לשמוע.

סיטואציה זו למעשה מוציאה מאיזון את שניהם למעשה הסיטואציה האופטימלית הייתה כי אחד מהם יהיה ב-MODE  של הקשבה וקליטה ואילו השני, המשמיע, ישטח את טענותיו ואת דבריו מבלי שהשנייה תחבל בדבריו ואף תוציא אותו אט אט מתוך תדר הסבלנות החיוני כל כך כאשר היא תתחיל להשמיע את דבריה ואז הוא כבר לא יקשיב מאחר והתדר השתבש ואיננו צלול יותר.

דומה הדבר וניתן להשוואה למקלטי רדיו של פעם, כאשר היו מתרחשות תקלות מסוימות בשידור ואז היו שומעים הפרעות ורעשים טכניים, צפצופים ורעשי רחש בלתי נעימים, בדיוק וממש כמו בתדר משובש.

כך גם הווייתו של האדם, בין אם משדר הוא ובין אם קולט הוא, שהרי אותו תדר מסוים חייב להיות במיטבו על מנת כי תהיה קליטה מיטבית ושידור מיטבי.

משמעות הדברים היא כי תהליך ההקשבה חייב להיות באנרגיות חיוביות ולא באנרגיות שליליות מאחר ואין שיבוש רציני ומשמעותי יותר לתדר ההקשבה יותר מאנרגיות שליליות, מחשבות טורדניות, קנאה, צרות עין וחוסר מודעות על מנת כי ההקשבה תשתבש לחלוטין ויגיעו הדברים אל האדם המקשיב רק בתדר של שמיעה אבל בטח שלא למצב של קליטת הדברים אשר נמסרים תוך כדי הקשבה.

בעת שהאדם המשמיע והמשדר, מקבל מן הצד המקשיב והמאזין את האנרגיות החיוביות ואף המאפשרות, שהרי התדר המיוחד שלו חש ומרגיש כי השידור חלק ונעים ובאיכות מצוינת.

עובדה זו למעשה מביאה את הידע אשר טמון בדברים הנמסרים והמאוזנים אל אותו אדם אשר במקביל להקשבה, יכול הוא להתרווח על מושבו ולהישען אחרוה בסבלנות וכך הוא גם משדר, ללא מילים לצד השני – אני מצוי במצב של הקשבה וכל כולי מרוכז בדברים הנמסרים בהקשבה והאזנה מלאים וכמובן שבמלוא תשומת הלב הנדרשת.

הקשבה ברמה גבוה מאפשרת לאנשים מסוימים לבצע גם מדיטציה אשר נמסרת כמדייטצית “פעימות הלב”, כלומר, הקשבה של אדם מסוים לליבו ולנשמתו, הקשבה נקיה, צלולה, אובייקטיבית ולא שופטת, הקשבה ל”פעימות הלב” מ”כל הלב”.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא השתקנות

כאשר האדם בוחר בחירה מודעת לשתוק ולא לדבר ונותן הוא לצד השני באותה מערכת יחסים תחושה אשר יכולה להתפרש בכמה אופנים ובכמה צורות ולכן שתקה הינה תכונה ותדר הפכפך ובעל תכונות שונות.

קרא עוד »