תיקשור בנושא ההתלהבות

ההתלהבות

אדם המגלה שמחה גדולה ואולם אינו יכול ואף אינו רוצה לכלוא את השמחה הזו בתוך תוכו ואז יוצאת ומתפרצת השמחה מתוכו של האדם ובאה לידי ביטוי באופנים שונים כגון צחוק גדול, שמחה מתפרצת, נפנופי ידיים, הליכה הלוך ושוב תוך כדי דיבורים המאפיינים אדם שמח כאשר הוא מתלהב.

ההתלהבות נותנת אפשרות (לפחות בהיבט הפיזי) לאדם לבטא את פנימיותו ואת חיצוניותו באותה הצורה ובאותו האופן במידה וההתלהבות היא אמיתית ולא מהווה העמדת פנים.

התלהבות מעניקה לאדם אפשרות לחבר בין השמחה הפנימית שלו לבין העשייה אשר באה בעקבותיה ולמעשה ההתלהבות היא תוצר משמעותי של מעשיו של האדם אותם הוא אוהב ושמח לעשותם, מאחר ולהביא אדם מסוים לכלל התלהבות יתרה היא משימה הגורמת לאותו אדם לגלות רגש והתרגשות מאחר והתלהבות קשורה אצלו לשמחה וגילוי רגש.

כאשר האדם נמצא רוב הזמן במצב רגשי של אדישות וחוסר אכפתיות, האנרגיות שהוא מייצר הן בחלקן טובות אך בחלקן גם רעות ואין יותר מזה ואף אין יותר מידי מזה ולכן האדישות היא רגש לא רצוי באופן כללי.

לעיתים כאשר משהו מוציא את אותו אדם מסוים ממצב של אדישות שהרי יכולות להיות כל מיני סיבות לצורך כך, ראשית יכול להיות משהו שמעורר את אותו אדם לתגובה מסוימת אודות משהו כאשר לצורך הדוגמא נהג אדיש שנוהג באדישות בכביש צריך שמישהו יעשה משהו שמוציא אותו משלוותו, כגון נהג שנוסע לאט לפניו מבלי שתהיה לו היכולת לעקוף בגלל עומס התנועה ואז יוצא אותו נהג מן האדישות ומתעצבן ומגיב בעצבנות כלפי הרכב הנוסף ומביע את העצבנות שלו באמצעים שונים אשר גורמים להבין כי הוא כבר לא אדיש אלא מוציא מעצמו רגישות ועצבנות באופן ספונטני.

האדישות היא בדיוק ההפך מגילוי רגש רציני כי האדישות קשורה באופן הדוק לשעמום.

התלהבות יכולה לכלול גם מידות רבות של התרגשות אשר מהווה למעשה את בסיסה ואת רובה כאשר כל היתר מובילות את ההתרגשות לאותו מקום של הגדרה ברורה יותר.

לדוגמא – התרגשות שמעורבת עם שמחה למעשה מהווה עבור האדם “התרוממות רוח” מאחר ואין בה רק שימחה פנימית וכלואה אלא גם כתוספת להתרגשות שהיא פרץ של רגש שהרי החיבור של שני האלמנטים יוצר התרוממות רוח שהינה שמחה אקטיבית ונוכחת באופן פעי ואקטיבי.

דוגמא נוספת הינה התרגשות מעורבת עם בהלה המוגדרת כ”פאניקה” שהינה בעצם בהלה וחשש גדול שיכולים להיות כלואים בתוך הנפש פנימה ואולם בתוספת של מימד ההתרגשות והחצנת הרגשות יחד עם הבהלה יוצרות עבור האדם את אלמנט הפאניקה ולכן קל להבין כי התרגשות חייבת לבוא עם רגש ותחושה נוספים אשר יעניקו לה את המימד המסוים שאפיין את ההתרגשות כמרכיב חשוב מאוד בנפשו של האדם.

לפי אותה דוגמא ניתן לשלב התרגשות גם עם תחושות נוספות וכך נוצרות להן תכונות ותיאורי מצבים עבור האדם וכמובן שגם פה ישנה חלוקה ברורה בין התרגשויות חיוביות אשר מאפשרות לייצר אנרגיות חיוביות או התרגשויות שליליות אשר מייצרות אנרגיות שליליות ורעות.

ההתלהבות נוצרת משילוב של סקרנות, נחישות, להיטות וכמויות גדולות של התרגשות.

ההתלהבות מייצרת באופן מיידי כמויות עצומות של אנרגיות חיוביות מאחר וקיימים מספר אלמנטים אשר יכולים כל אחד בזכות עצמו לתזוזה חיובית בנפשו של האדם כגון סקרנות שהינה רגש חיובי מאוד ואף אקטיבי מאחר ואדם סקרן מביא את הסקרנות באופן אקטיבי ובודק הוא את הדברים הלכה למעשה.

הנחישות אף היא מייצרת בזכות עצמה אנרגיות חיוביות רבות מאחר שהנחישות להשיג את מטרתו של אותו אדם באופן טבעי נותנת לו המון כוחות.

האלמנט הנוסף אשר מרכיב את ההתלהבות הוא כמובן הלהיטות ואשר גם היא בדרכה שלה המיוחדת יוצרת את האנרגיות המיוחדות אשר לא ניתן לטעות בהן.

שלושה אלמנטים המייצרים כמויות עצומות של אנרגיות חיוביות, טובות, מעניינות ומפעילות ומייצרות עבור האדם את ההתלהבות שניתן לציין באופן ברור ומובהק כי הינה רגש המניע את האדם לעשייה ברוכה שמביאה אותו לעשות את הדברים המשמעותיים ביותר עבורו מאחר ומגיעים עבורו ממקום של סקרנות, נחישות ולהיטות וכאשר כל האלמנטים הללו מתמלאים במידה ראויה באנרגיות טובות שהרי הוא עובר למצב של התלהבות וניכר הדבר על האדם כי הינו מתלהב מאחר וכל כולו, התרגשות רבה, סקרנות, נחישות ולהיטות ואז הוא משדרג את עצמו מכל הבחינות וממש כמו מנוע שלפתע מגביר טורים וניפתח בעוצמה, כך גם האדם אשר הופך ממצב של אדישות לסקרנות, נחישות ולהט שהרי זו ההתלהבות שגרמה לזה.

על מנת שאדם מסוים יעשה טוב ויחולל מעצמו מעשים טובים ומועילים וישפיע על סביבתו באופן חיובי שהרי ההתלהבות הינה תנאי הכרחי לכך.

אנשים שהינם מנהיגים אמורים לדעת היטב כיצד להלהיב את נתיניהם ולהביא אותם למצב של התלהבות שהינו צירוף מנצח של סקרנות, נחישות ולהיטות וכשהמצרף הזה חובר לו באופן ראוי שהרי סביר להניח שחבורה של אנשים מתלהבים ישיגו ביתר קלות מטרה מסוימת אשר חבורה של אנשים אדישים לא ישיגו, אם בכלל.

על מנת לגרום למישהו לעשות משהו, יש לוודא שקיימת אצלו התלהבות מסוימת ולא חייבת להיות רבה ומושלמת אבל מינימאלית ושתכלול בתוכה מספר אלמנטים שיהוו את התשתית ההתחלתית ואם קיימת מעט סקרנות, ואולי גם מעט להיטות שהרי קל הרבה יותר לגרום לאותו אדם לעבור מהר למדי למצב של התלהבות.

אדם מסוים אשר קיימת לו היכולת לגרום לאדם אחר להתלהבות מכל סוג שהוא, סביר להניח כי ניתן יהיה בעבורו לגרום לאנשים אשר הוא מלהיב אותם לעשות דברים שבמצב ניטרלי, אדיש או מצב של התנגדות אקטיבית לא יבצעו בשום פנים ואופן.

יכולת ההלהבה היא מרכיב חשוב במנהיגות וניכרים בכל מיני תפקידים אשר קיימת בהם היכולת להלהיב שהרי לא כל אחד יכול למלא באופן מיטבי, למשל מאמן כדורגל שיודע להלהיב את שחקניו שהרי יוביל הוא את שחקניו להישגים מרשימים מאחר והם סקרנים, נחושים ולהוטים וכך באותו אופן הם משחקים בהתלהבות ומייצרים עבור עצמם אנרגיות חיוביות רבות אשר הן אלו אשר עושות את ההבדל מול קבוצה אשר כמות ההתלהבות שלהם פחותה בהרבה מהקבוצה המתלהבת ולכן התוצאות יהיו גם בהתאם.

ניתן להבין כי התלהבות במידה כזו או אחרת יכולה להיות גם מדבקת מאחר ואנשים אוהבים להיות חלק מקבוצה חיובית.

התלהבות קיימת במספר סוגים ובמספר אופנים והיא יכולה לבוא כהתלהבות פתאומית, שקוראת לה באופן שבו האדם פתאום וכמו מאף מקום נתקל למשל באדם אחר והשיחה ביניהם הובילה לסקרנות רבה וקיים פוטנציאל ללהט משותף שמוביל גם לעניין משותף אשר מתקשר לנחישות וכך נוצרת בין השניים התלהבות שגורמת להם לרצות ולהיפגש שוב על מנת לשמר את אותה תחושה.

מערכת יחסים בין גבר ואשה מסוימים שכוללת בין היתר התלהבות הדדית או התלהבות יחידנית, שהרי קיימים האלמנטים של סקרנות, להיטות ונחישות.

כאשר גבר מסוים מרגיש כלפי אישה מסוימת תחושה של סקרנות, שהרי אם סקרנות תבוא מבחינתו לידי סיפוק מסוים שהרי הוא אף יפתח להט כלפיה ואז עד מהרה הוא יגלה נחישות על מנת להשיג אותה וכמובן שמשמעות הדבר היא כי הוא מתלהב ממנה מאוד.

במקומות המסוימים אשר לא מתקיימת התלהבות ביחסים בין גבר לאשה שהרי קיימת בעיה.

במערכת יחסים מסוימת בין גבר לאשה שההתלהבות קיימת רק אצל אחד הצדדים ואילו הצד השני פחות מתלהב ויותר בכוון האדישות, סביר כי יתפתח אצל הצד המתלהב תסכול עמוק בעיקר ורק תחושות שליליות אשר מייצרות אנרגיות שליליות בהתאם.

כאשר קיימת התלהבות ברמות שונות, עדיין המצב הוא חיובי מאחר וקל יותר להעלות “התלהבות” למצב של “התלהבות יתר” מאשר לייצר התלהבות ממצב של אדישות.

נשים ידועות יותר כבעלות יכולות לייצר התלהבות פתאומית וזאת על ידי שימוש כלפי גברים בסגנון דיבור או התנהגות מעט פרובוקטיבית ואז נוצרת לה באופן מיידי אצל הגברים התלהבות פתאומית ואף מיידית ובעיקר נדלק אצלם אלמנט הסקרנות על גבול המציצנות, הלהיטות הילדותית של צעצוע חדש ובלתי צפוי שפתאום הופך לאופציה מסוימת ואז גם מתעוררת ההתלהבות באופן מיידי.

באותה מידה ומהירות שנוצרת לה התלהבות פתאומית כך גם ניתן לצנן באופן מיידי את אותה התלהבות והופכת היא לאכזבה מסוימת כפי שנאמר כבר כגודל הציפיות כך גודל האכזבות.

התלהבות פתאומית אשר הפכה תוך שניות ספורות להתלהבות יתר או התלהבות יצר יכולה באופן מיידי ופשוט להפוך למצב של צינון ההתלהבות רק באמצעות מספר מילים שנאמרות ומשביתות את השמחה וכמובן שגם “הורגות” את ההתלהבות.

התלהבות היא המפתח כאמור כאשר מדובר ביחסים אינטימיים ואין ספק שהאתגר המיידי של כל מטפל בזוגות הוא לאבחן כמה שיותר מהר את אלמנט ההתלהבות אשר קיים ביניהם ועליו להתבסס כאשר הוא מנסה למצוא פתרון עבורם שיאיר את המצב ביניהם ויעניק תקווה מסוימת כי ניתן לשקם את המצב ביניהם ולהביאו למצב של התלהבות מחודשת ושתיתן את החשק להמשיך ביחד ולא להיפרד ולמצוא התלהבות במקום אחר.

לסיכומו של דבר, התלהבות הינה מפתח חשוב עד מאוד בדרכו של אדם וכמובן גם בייעודו, באופן מחשבתו ובאופן התנהלותו וכאשר ההתלהבות היא חלק נוכח ומשמעותי מאותו אדם שהרי כל דרכו מוארת וברוכה, מחשבתו שמחה וחיובית וכמובן שהתנהלותו מלאת אנרגיות טובות של עשייה, של אופטימיות ושמחה אשר נובעות כתוצאה מהתלהבות גדולה, של סקרנות, של נחישות ושל להיטות.

ברור שכמו בכל דבר גם התלהבות יתר יכולה כמובן להשתלט ואז ראוי להסביר לאותו אדם אשר התלהבותו יתרה כי חשוב למנן אותה על מנת שלא תגרום “לקפוץ גבוה מידי” אולם אין ספק כי עדיפה עשרות מונים התלהבות יתר מאשר אדישות כרונית אשר פוגעת באדם באופן קשה, הן בליבו, הן בנשמתו והן בשגרת יומו האפרפרה והאדישה.

בעזרת ההתלהבות ניתן להזיז הרים ולגרום לכל דבר לקרות באופן המיטבי והטוב ביותר.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תקשור בנושא אבני הדרך

תיקשור בנושא אבני הדרך

אבני דרך במשמעותן הגשמית מהוות סימנים אשר מסמלים עבור האדם, סימנים מוסכמים בדרך המסוימת כאשר בדרך כלל כל כמה קילומטרים, מונחת לה אבן דרך אשר תפקידה לסמן כי עברה עוד כברת דרך אשר מקרבת היא או מרחיקה את האדם מההגעה לייעד.

קרא עוד »

תיקשור בנושא התהפוכות

אותם שינויים, בין אם הינם פתאומיים ובלתי צפויים ובין אם מדובר בשינויים יזומים ומתוכננים, מהווים אירועים בעלי חשיבות רבה ומשמעותיים ביותר מאחר והם לעיתים משנים את חייו של אותו אדם מן הקצה אל הקצה ולכן ניתן אף להגדיר אותם כמהפכים אשר מייצרים עבור האדם את התהפוכות.

קרא עוד »