תיקשור בנושא ההסתגלות

ההסתגלות.

בראייה הכוללת, בין אם הראיה המרחבית או בין בראייה שמעבר, האדם הסטנדרטי עוסק רוב זמנו ומשך חייו בתהליכים שונים של הסתגלות למצבים מסוימים, בין אם הינם טובים ומיטיבים ובין אם רעים ומדכאים עבורו.

השינויים אותם עובר האדם במשך חייו, משרטטים עבורו את הנתיבים הפתלתלים של חייו ואף נותנים בעבורו כללים, תקנות וחוקים, בין אם רשמיים, בין אם לא רשמיים, בין אם הינם הללו חוקים מוסריים אשר תואמים לתקופה מסוימת בעבר אך לא מתאימה יותר לתקופתו הנוכחית ובוודאות לא תתאים לתקופות עתידיות, כל אלה ממפים עבור האדם את יכולותיו המוכחות, ביצועיו ויכולותיו וכך יוצא שאותו אדם מסוים, כפועל יוצא שדל המציאות בה הוא חי, נזקק לפתח תכונות וסגולות אשר יאפשרו לו בין היתר לשפר ולקדם את רצונותיו ומאווייו.

כאשר אדם מסוים, נתקל בקושי מסוים בנושא מסוים, למשל קשיי קליטה במקום עבודה חדש, שהרי הוא עובר פרק זמן מסוים אשר מוגדר כהסתגלות מסוימת ואשר נועדה על מנת להקל עליו את שלב הקליטה עד שישתלב ויתחיל לתפקד במלוא המרץ.

בפרק הזמן שמוגדר כהסתגלות, אשר בה הוא מוכיח הן לעצמו והן לממונים עליו כי הוא בעל תכונות מדויקות אשר יאפשרו לו למלא את תפקידו לפי כל אמות המידה והפרמטרים המגדירים עבורו את דרישות התפקיד.

לאחר שפרק הזמן המוגדר מסתיים, שאז למעשה ניכר על אותו אדם האם הצליחה תקופת ההסתגלות לאפשר לו להתרגל למקום, לאנשים, לתפקיד, לאנרגיות, לאווירה וכמובן שהוא מרגיש זאת הן כלפי עצמו, הן כלפי חבריו ושותפיו לעבודה והן כלפי העובדה כי במידה ולא היה מסתגל כשורה, יש להניח כי הדברים היו בולטים לעין במידה מסוימת.

ואולם, הסתגלות כמעשה שבשגרה עבור האדם, הינו נפוץ ושגרתי ואין אדם אשר לא חווה את החוויה של לנסות ולהתמודד עם מצבים משתנים, שינויים, תקופות שחולפות, התחלות חדשות, סיומים עצובים, חששות וחרדות מפני העתיד לבוא ועוד אלמנטים רבים אשר למעשה טורדים לא מעט את נפשו ודעתו של האדם הסטנדרטי.

תקופת הסתגלות הינה בדרך כלל ועבור רוב בני האדם, תקופה מאתגרת ורבת קשיים ואף מהמורות ואולם ככל שפרק הזמן הזה מנוצל באופן אפקטיבי, פרקטי ומדויק, כך הוא יהיה נכון ויעיל וכך אותה תקופת הסתגלות למצב החדש תביא לתוצאות נכונות, טובות ומיטיבות עבור המסתגל במקרה הזה.

כפי שאין מקרה אחד דומה למשנהו, כך גם אין פרק זמן סטנדרטי המחויב מתוקף חוק או תקנה למינימום או מקסימום זמן הסתגלות.

קיימים טיפוסים שונים של אנשים אשר מבדילים בין אחד לשני בהתייחסותם בצורך להסתגל.

לדוגמא – שלושה אנשים שונים מתקבלים לאותה משרה באותו זמן באותם תנאים בדיוק ועומדים למעשה להתחיל בתקופת ההסתגלות למקום החדש, לאנשים החדשים ולתפקיד ולדרישות החדשות.

שלושתם מתחילים מאותה נקודה ולמעשה מה שיקבע מי יתרגל ויכנס לעניינים באופן מהיר, יעיל וטוב הוא אותו אחד אשר ניחן בתכונת אופי המכונה “סתגלנות”.

כלומר יכולת להסתגל ולהסתדר באופן מהיר, נכון ומדויק ככל האפשר.

ואם כך שהרי סתגלנות כתכונת אופי וכסיגמנט בתוך קשת האפשרויות של כל אדם מהווה למעשה את הסיבה לאופטימיות כאשר האדם הינו סתגלן.

ובאותה מידה מהווה מקום לדאגה כאשר לאותו אדם קיימים קשיי הסתגלות קשים והוא אינו מצליח להשתלב בשום מקום.

אצל אנשים מסוימים אשר יכולת ההסתגלות שלהם הינה קיצונית לכאן ולכאן, ניתן בהחלט להצביע על הפרעה מנטאלית בין אם קלה ובלתי מורגשת, או במקרים הקיצוניים, בעיית חוסר יכולת השתלבות ואז אותם אנשים מוגדרים למעשה כבעלי הפרעה התנהגותית חריגה ואמורים לקבל למעשה טיפול מסייע על מנת כי לא יאלצו לסגת ממקום הימצאם רק בגלל שלא הצליחו להסתגל ואף להבין את המתבקש מהם באותו זמן נתון.

ההפרעה של אנשים מסוימים אשר אינם מסוגלים להתמודד עם קיים ואתגרים ולהתרגל למצבם החדש, יכולים למעשה להיות חריגים ובולטים כנפלטים ממערכות שונות עקב אי התאמה.

לדוגמא – חיילים מסוימים אשר לא מצליחים כלל להסתגל למעמדם החדש כממלאי פקודות ללא ויכוחים וללא שהיות, יפלטו עד מהרה מהמערכת וזאת לאחר שיצרבו בהם אות קין של כאלה אשר “לא הצליחו להסתגל למסגרת”.

מן העבר השני, קיימים הללו אשר מבחינתם היכולת לתמרן ולהסתגל הינה מן המעלה הראשונה והם ישר “נכנסים לעניינים”, מקבלים חיוכים מכל עבר וכבר ביומם השני יושבים ומפטפטים עם הוותיקים ונכנסים לעניינים בצורה חלקה, נעימה ומהירה.

בדרך כלל, לאותם אנשים מסוימים יש יכולת הכלה מופלאה ומן העבר השני גם יכולת הדחקה של בעיות אשר מונעות מאנשים אחרים לזוז קדימה, הם פשוט מדחיקים אותם ומתקדמים מתוך מחשבה שבעתיד הם יצליחו לטפל גם בזה ולהמשיך קדימה.

מכאן שסתגלנות בתור נתון פתיחה לאדם מהווה תכונה מעולה עבור הללו אשר השינויים הינם חלק משמעותי ממהלך חייהם ומאמונתם החזקה.

כאשר האדם משנה בחייו אלמנט משמעותי לכושר ההסתגלות שלו, קיים משקל משמעותי ובעל חשיבות מן המעלה הראשונה.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא התהפוכות

אותם שינויים, בין אם הינם פתאומיים ובלתי צפויים ובין אם מדובר בשינויים יזומים ומתוכננים, מהווים אירועים בעלי חשיבות רבה ומשמעותיים ביותר מאחר והם לעיתים משנים את חייו של אותו אדם מן הקצה אל הקצה ולכן ניתן אף להגדיר אותם כמהפכים אשר מייצרים עבור האדם את התהפוכות.

קרא עוד »

תיקשור בנושא תאוות הבצע

משמעותה של התאווה באופן מובהק היא אובדן שליטה ואף התנהגות קיצונית אשר מעידה על רמות גבוהות ביותר של רצון ואף תשוקה וכאשר אדם מסוים מתאווה אל משהו או אל מישהו שהרי אותו רצון מתפתח ומתרחב לתשוקה בלתי נשלטת אשר גורמת לכל יתר הדברים לזוז הצידה ולכן נחשבת התאווה ליסוד החטאים בנצרות למשל.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההשתדלות

ההשתדלות במובן הרחב של המילה לוקחת איתה את ההבנה העמוקה כי נפשו של האדם מוטרדת כל העת ממצבו אשר נמצא הוא בו ואותן טרדות הן אלו אשר גורמות לו לתמריץ מסוים כאשר נאלץ הוא להתמודד עם אתגרי יומו ודרכו.

קרא עוד »