תיקשור בנושא הפרפקטציוניזם

הפרפקציוניזם.

נהוג לאמר כי האויב הגדול של הטוב הוא הטוב מאוד.

ואכן המחשבות העוברות בראשו של האדם כאשר הוא מנסה להעריך פעולה מסוימת אשר עשה ומנסה להבין איך וכיצד נראים הדברים בעיני אחרים שהרי למעשה כאן בדיוק נמדדים אלמנטים מסוימים באופיו שלו.

הציפיות המסוימות אשר מלוות כל מעשה שעושה אותו אדם מסוים הן אצלו והן אצל אנשים הקשורים אליו הן אלו אשר מייצרות את אותן ציפיות מסוימות, הן להצלחות ולהישגים והן לכישלונות ולמפלות, כך או כך קיימות ציפיות והן אלו אשר יכולות להבין כמובן גם לאכזבות אשר קיימות לאחר כישלון או הצלחה חלקית בלבד ולא מספקת בעיני אותו אדם מסוים או בעיני סביבתו הקרובה והאנשים הקשורים לתהליך שביצע או למשימה שהוטלה עליו בין אם על ידי עצמו או בין אם הוטלה עליו על ידי אחרים, אותו מדד המודד את תחושתו של האדם נקראת פרפקציוניזם.

הפרפקציוניסט הוא אדם מורכב ביותר ונאלץ להתמודד עם אתגרים לא מעטים ולא קלים הם חייו כלל וכלל.

הידע הרחב שיש לו, בצרוף ההבנה של גבולותיו ואף יכולותיו, מובילים אותו לא פעם למקומות אשר אינו יודע בוודאות איך להתמודד איתם.

הפרפקציוניסט נמנע ממצבים וממשימות שבהם הוא עלול להצטייר בעיני אחרים ובעיקר בעיני עצמו כלא מושלם מאחר ויש לו את הפחד הנורא מפני כישלון או לחילופין מהצלחה חלקית ולא שלמה ומושלמת.

הוא לעיתים קרובות מתנהג בשחצנות והתרברבות אודות יכולותיו שלו ומדגיש בכל הזדמנות את סך כל הצלחותיו הבלתי מעורערות רק כדי להצטייר כאדם מושלם אשר אינו טועה לעולם וכל כישלונותיו, במידה ומוכן הוא לאודות באחדים תמיד נבעו מן העובדה כי אנשים מסוימים ניסו לשים לו רגל ולהכשילו ולכן הדברים היו קצת פחות ממושלמים.

כמובן שקשה לו מאוד לתאר מקרים אשר בהם התנהג בחוסר שלמות.

הפרפקציוניסט מאוד מודע לאופן התנהגותו כלפי אחרים ואולם קשה לו מאוד להימנע ממנו, מאחר וכאמור הוא פרפקציוניסט השואף כל הזמן לשמות מאחר וכך הוא בנוי, בצורה מושלמת ולכן קיימת אצלו ביקורתיות יתר לטעויות של אחרים והסלחנות ויכולות ההכלה שלו כלפי טעויות היא מנמלית ולעיתים לא קיימת.

גילויי האכזבה שלו ממעשים אשר נעשים לא כמו שהוא היה עושה הינם קשים ולעיתים אף בוטים.

הציפיות שלו מאחרים גבוהות כל כך עד כי לעיתים מצפה הוא מהם לביצועים גבוהים משלו ולשם הוא מושך אותם כלומר לכוון של הישגים ויעדים בלתי אפשריים ואשר בלתי ניתנים להשגה ריאלית.

במקביל תכונתו הבולטת היא חוסר הערכה כלפי אחרים וכמובן גם חוסר פרגון להצלחות של אחרים אשר באו לעיתים גם על חשבונו, בעיקר בנושאים אשר נוגעים וקשורים לעסקים ולהישגיות עסקית אשר מובילה אותו לנוקשות יתר במקרים רבים.

חיו של הפרפקציוניסט לא פשוטים כאמור ומובילים אותו לתסכולים רבים הן מעצמו והן מאחרים וחוסר הפשרנות שלו ממש מכאיבה לו מאחר ונובעת היא מנוקשות יתר הן של רגשותיו והן של תחושותיו.

לעיתים רבות קשה לו להתחיל פעולה מסוימת מאחר ובדמיונו רואה הוא אפשרות מסוימת שהיא לא ממש תתנהל כפי שצריך ואז הוא מראש מוותר או שמה ממתין להזדמנות ולטיימינג נכון יותר מבחינתו שם יכול להיות בטוח יותר בהתחלה ובשלמות, כלומר הוא מתנהג באופן דחיני ואובססיבי במקרים רבים.

דחיינות זו מביאה אותו לעיתים לטרחנות יתר ולהתעסקות כפייתית בפרטים הטפלים והלא ממש חשובים על מנת לחזק את התשתית של אותו בניין אשר מנסה לבנות בדמיונו.

כמובן שמה שמניע את הפרפקציוניסט למרות שהוא כנראה יכחיש זאת הינו הפחד מכישלון והפחד מהתמודדות עם כשלון ומשמעויותיו.

ואולם מן העבר השני ניתן בהחלט לתאר באופן חיובי את הפרפקציוניסט.

אמנם השלמות איננה אפשרית אלא רק במקרים של פשרנות ואולם משימות מסוימות מחייבות סוג של שלמות בהגדרת השלמות המיטבית.

הבחירה באנשים מסוימים ובמשימות מסוימות או גם לתפקידים מסוימים מצריכה לבחון ולבדוק את האלמנטים באופיים ובאישיותם אשר יכולים להוות מדד מסוים לאותה התאמה למשימה או לתפקיד.

הפרפקציוניסט לרוב הינו מסור למשימה או לתפקיד, מתנהג באופן עקבי וללא פשרות, לרוב מבצע את המשימות ללא שום דחיינות והכי חשוב, הוא שם לב לפרטים הקטנים בקפידה רבה בדיוק בזכות העובדה כי הינו פרפקציוניסט והפרטים הקטנים הם אלו אשר מרכיבים את הפרטים הגדולים והם אלו אשר מרכיבים את המשימה השלמה ממבט על.

ניתן בהחלט לציין כי במקרים רבים פרפקציוניסט מתגלה כבעל כישורים מאוד גבוהים. גם על סף המחוננות וככזה הוא מתקשה כמובן להכיל אנשים שאינם כמוהו.

כמו במקרים רבים, יחסיו של הפרפקציוניסט עם עצמו מהווים תעלומה מורכבת לצורך ההבנה האם הדברים מגיעים ממקומות אשר הוא מתקשה עם עצמו או שמה קיימים אצלו אלמנטים שליליים מתהליכים אשר עבר בחייו ואשר גרמו לו לאמץ סגנון חיים מסוים ואשר באים לכפות על דברים אחרים.

סביר להניח כי אדם אשר לא סומך על כי אנשים אחרים יוכלו לבצע את המשימות באופן מיטבי נובע הדבר מאכזבות אשר נכל בעברו ואשר הובילו אותו למקום של חוסר סלחנות וחוסר סבלנות קיצוני לשגיאות ואף טעויות של הבאים איתו במגע בין אם אלו יחסי עבודה ובין אם אלו יחסי חברות וכמובן שעם אלו יחסי קרבה זוגיים ואשר ברור כי כל אחד מסוגי מערכות היחסים שלו מושלכת ומשופעת באופן ישיר מובהק וברור מחוסר הפשרנות והפרפקציוניזם אשר כאמור במקרים רבים מתגלה כשלילי והורס במקום להציף את היתרונות הרבים גם כאן כמובן שחוסר איזון מוביל לעודף פרפקציוניזם.

גם כאן בנושא הפרפקציוניזם, מילת המפתח הינה איזון. הפרפקציוניזם כתכונה אנושית כאמור יכולה להיות יתרון עצום בסיטואציות מסוימות וללא ספק התכונות הנדרשות לכך הינן ברובן חיוביות ואף נדירות ולמעשה מינון יתר של אלמנטים מסוימים אצל אדם מסוים וחוסר יכולת לראות את עצמו מן הצד או ליתר דיוק דרך ראייתם של אנשים אחרים למעשה מוריד מן היכולת של הפרפקציוניסט לראות ולדחיין את עצמו באופן אובייקטיבי לצורך בחינה מאוזנת של דרך פעולתו ואופן התנהגותו אשר כאמור בהרבה מקרים אינה מאוזנת ואף מרתיעה אנשים אשר באים איתם במגע מאחר ובמקרים רבים יש פוטנציאל גדול למריבות וסכסוכים הנובעים מכך שכל אדם רואה את הדברים בעיניים שלו וגם מנקודת השקפתו ומניסיונו ויכולת ההכלה של כל אחד ואחד היא זו שמתייגת אותו כאחד אשר יכול להכיל טעויות של אחרים וכאחד שלא, לדוגמא

כאמור, מידתיות נכונה ומינון ברור של הדברים יכול להוביל לניצול נכון של תכונות אשר יכולות להתפרש לכאן או לכאן ואין ספק כי בכל עבודת צוות ושיתוף, אותו אחד אשר הינו בעל תכונות ואלמנטים מובהקים של פרפקציוניזם יכול בהחלט לתרום לצוות או לקבוצה שבה הוא נמצא ואולם אחת המגרעות של הפרפקציוניסט היא חוסר יכולת לשחרר ולאפשר גם טעויות הן של עצמו והן של אחרים ולכן אם יוצאים מנקודת מוצא פשרנית שניתן לטעות מאחר ולומדים מעטויות וישנן טעויות אשר אינן שאלה של חיים או מוות, שאז בהחלט גם טעויות כחלק מהדרך יכולות לתרום הרבה ניסיון ולמידה ואם הפרפקציוניסט ימנע מעצמו טעויות הוא גם מן הסתם ימנע מעצמו למידה והפנמת הדברים באופן כזה שישרת אותו בעתיד בדרכו חסרת הטעויות.

סביר להניח כי הפרפקציוניסט טעה פעמים רבות בחייו אבל הוא כנראה לא מודע לכך מאחר וכאמור מתקשה להכיל טעויות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הקליפות

תיקשור בנושא הקליפות

אדם אשר עושה דרכו בינות מהמורות ומחסומים בנתיבי חייו ההולכים ומנווטים על ידי כוחות עוצמתיים אשר מהווים את הסקרנות ואף את האתגרים המשמעותיים של חייו

קרא עוד »

הכעס

האם יש לו לאדם יכולת להפוך לאחד כזה אשר יכול לשלוט בכעסיו או האם יש לו את היכולת לכעוס פחות ובעוצמות פחות חזקות?

קרא עוד »