תיקשור בנושא העלבונות

העלבונות.

הדרך הנפוצה אשר אדם מסוים, אשר בדרך כלל על ידי שימוש במילים פוגעות או אופן התנהגות פוגע ופוגעני מכעיסים את הצד השני אשר התנהגות זו למעשה מעליבה את האדם ויוצרת אצלו תחושות שליליות אשר נוצרות כתוצאה מאותו עלבון אשר מתייחס באופן ספציפי לגבי אופן התנהגות מסוים של אותו אדם כגון לדוגמא מראהו החיצוני השונה או מוצאו הגזעי אשר שונה מזה של המעליב או מעמדו החברתי השונה מזה של המעליב, הכל יכול לשמש כעלבון ואפילו שימוש בעלבונות אשר הינם מתוחכמים ומרומזים כגון ציניות למשל.

השימוש בעלבונות נעשה על מנת לפגוע ולהעליב וכמו כן על מנת להראות כוח ועוצמה של המעליב על אותו אדם אשר כלפיו מתיחים עלבונות בין אם הם מצליחים לפגוע ובין אם לא, עדין השימוש נעשה במטרה מסוימת.

קיימת כמובן גם העלבות אשר קורת אצל הנעלב גם אם לא הייתה כוונה אמיתית מצד המעליב ואולם עדין נוצר עלבון מצד מסוים.

בדרך כלל השימוש בעלבונות נעשה לצורך הענשה של אדם מסוים אשר מאמין כי זו הדרך הטובה ביותר ואף היעילה ביותר להכאיב ולהכעיס בכוונה את הצד השני.

לעיתים השימוש בעלבונות נעשה על מנת כי תבוא בעקבותיה תגובה מעליבה או ניסיון לתגובה מעליבה ואז הצד הראשון רואה לעצמו זכות לפתוח במריבה אשר הרקע לה היה התגובה על העלבון.

ואכן כאשר העלבון מצליח לחדור את המעטה החיצוני של אדם מסוים ואף פוגע שאז במידה ואותו אדם שנפגע לא יודע לשלוט על יצריו שאז תגובתו עלולה להיות תגובה קשה ואף לעיתים מתבקש כי תגובתו שלו תהיה אף קשה יותר ממשמעות העלבון אשר פגע בו כי במקרים הללו העלבון פוגע באגו ואז התגובה הצפויה הינה תגובה יצרית אשר מעידה כי אכן נעשתה פגיעה משמעותית וכואבת עד מאוד ומהווה כאמור עילה למריבה בין שני הצדדים כאשר ברור לשניהם כי העלבון נאמר והוטח בכוונת זדון ועל מנת לגרום לאותה מחלוקת.

לעיתים, התגובה לעלבון קובעת את עוצמתו ואת מידת הצלחתו של המנסה לפגוע.

לדוגמא אדם מסוים אשר נקט בלשון קשה כלפי אדם מסוים אחר והטיח בו מילים קשות ופוגעניות אשר למראית עין אמורים אכן לפעול את פעולתן ולהביא את הצד השני לכלל תגובה הולמת ואולם דווקא פעולת הבלגה והתעלמות יכולה לפעול את פעולתה בעוצמה רבה יותר המקרינה כלפי חוץ איפוק מצד אחד היכול לנבוע כתוצאה מכך שאותו צד משדר לצד הפוגע כי אין משמעות לדבריו כי הוא לא מצליח לפגוע, או גם מן העבר השני חיוך רחב ומאיר עיניים של הצד השני אמור ואף במקרים רבים מצליח להכעיס את הצד שמנסה להעליב, להכעיס אותן עוד יותר על כך שהוא מקסימום מצליח להצחיק את הצד השני ותו לו.

זוהי אמנם רק טקטיקה מסוימת ואולם תגובה של איפוק והכלה במקרים של עלבון מכוון יכולה לפעול לשני הצדדים באותה המידה, הרגעה והשקטה מצד אחד או הגברת התסכול אצל הצד הפוגע מכיוון שאינו מצליח בפעולתו.

כאמור שימוש בעלבונות לצורך מסוים מהווה שיטה מסוימת בסיטואציות מסוימות ואולם שימוש בעלבונות מרומזים הפך לעלבונות אשר זכו לשם “ציניות” ונאמרים בדרך כלל בצורה שקטה ומרומזת אשר לא אמורה להישמע או להימסר לצד השני כעלבון אלא כאמירה כללית אשר נמסרת באופן דו משמעי בדרך כלל כאשר העלבון הינו סמוי ויכול להתפרש לשתי צדדים ואולם משמעות הדברים הינה בדרך כלל ברורה לשני הצדדים, לדוגמא אדם מסוים אשר מבקש להעליב את הצד השני מטיח בו בעדינות משפט בנוסח של – אני בטוח שאתה אפילו תצליח להבין מה שאני הולך להגיד.

זוהי הדרך המסוימת להגיד במילים מחמאות לכאורה לצד השני כי הינו מטומטם וחסר הבנה.

ציניות, כאמור הינה אלימות מילולית לכל דבר ובהחלט אף משמשת לא פעם כדרך לעלוב בצד השני ואולם ללא מילים מפורשות או קללות אשר יזיקו לתגובה אמוציונאלית מן הצד הנעלב, מצד שני השימוש בציניות נעשה בדרך כלל על ידי אנשים אינטליגנטים אשר זה לא הסטייל שלהם לקלל או להשתמש בלשן בוטה.

לעיתים גם חוש הומור מסוים יכול להעליב אנשים מסוימים ואז בדרך כלל הם יואשמו בחוסר חוש הומור.

לדוגמא במופע סטנד-אפ קומדי, עצם משמעות הקונספט הינו השמעת דברים ודיבורים קיצוניים ואף פוגעניים בצורה קיצונית על מנת להצחיק ולעיתים השתדלות יתר של כוכב המופע עלולה ליצור תחושת עלבון קשה ובעיקר כאשר הדברים מכוונים באופן ספציפי כלפי מישהו אשר עלול לקחת את הדברים בצורה אישית ועל רקע עלבונות קדומים אשר ספג בעבר, כגון למשל שימוש באמירות גזעניות מסוימות או הערות מעליבות ביחס למראה חיצוני נלעג כגון שיניים בולטות או אף ארוך אשר מהוות הערות קבועות ביחס למגדרים מסוימים כגון פרסי קמצן, מרוקאי מטומטם או עצבני, ערבי שהינו פועל שחור ועוד הרבה סוגים של עלבונות מגדריים אשר אמורים לשים ללעג את הצד הנפגע לכאורה ואולם במקרים כגון אלה אנשים המגיעים למופע כזה יודעים היטב כי קיימת סכנה מסוימת לפגיעה בהם והם אמורים להכיל את העלבון מאחר בהצהרה הוא מגיע על מנת להצחיק ולא על מנת להעליב.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הזדמנויות

תיקשור בנושא ההזדמנות

ניצול הזדמנות יכולה להתקיים רק כאשר אותו אדם יכול להבין כי נפלה לידיו הזדמנות והמקום שבו הוא נמצא בדיוק על אותה נקודה ספציפית שאותה יכול להבין ולשים עליה את האצבע ופשוט ללחוץ על הכפתור ולגרום לדברים לקרות, אזי זוהי ניצול ההזדמנות.

קרא עוד »
פיתויים

הפיתוי

תיקשור בנושא פיתוי.
מספר סוגים קיימים לפיתוי ונחשב הוא משמעותי ביותר מאחר ועלול לגרום לאנשים מסוימים להתנהג באופן לא מקובל ואף בוטא באופן קיצוני מאחר וכל פיתוי למעשה גורם לאדם לעבור את הגבול הפנימי שלו ולעשות מעשים אשר אמור הוא לא לעשות בדרך כלל מאחר ואי עמידה בפיתוי כלשהו עלולה להיות דבר עבירה, בין אם עבירה פלילית אשר יש עימה עונש הקבוע בחוק ובין אם עבירה מוסרית אשר עלולה לשאת עימה אות קלון גם אם לא מהווה עבירה על החוק ובין אם עבירה על החוקים שקבע לעצמו.

קרא עוד »