תיקשור בנושא הביטחון העצמי

הביטחון העצמי.

מהותו של האדם, נפשו ואישיותו, דרכו וייעודו, תמיד היו ותמיד יהיו מבוססים על תשתית אמונתו בעצמו.

יכולתו של האדם המסוים להיות מודע ליכולותיו, בין אם מבוססות הן על המציאות או גם אם מבוססות הן על הדמיון, עדין תחושותיו שלו כנגד יכולותיו בפועל הן אלו אשר מרכיבות את רכיבי בטחונו העצמי.

מרכיבים רבים ורבדים לא מעט יש לכל אדם אשר מאפיניים את ביטחונו העצמי וניתן לאמר כי התשתית והבסיס כמו במקרים רבים מתחילה אי שם בילדותו, בסביבתו בה גדל וצמח, בה התחנך ובה נחל את הישגיו הראשונים וכמובן גם את כישלונותיו הראשונים. מהות עצמיותו בהתמודדותו עם הצלחותיו ואף עם כישלונותיו והיחס שאותו קיבל כתגובה למעשיו, הדרך שבה חונך להתמודד עם תוצאות מעשיו, הפידבקים אותם ספק והפנים או שלא הפנים, ההכחשות וההדחקות, האגו ומרכיביו השונים ועוד ועוד מרכיבים הם אילו אשר פורסים בפניו של האדם תמונת ראי על ביטחונו העצמי.

עוד בהיותו ילד קטן ולאחריו ילד מתבגר, לומד האדם לקחת אחריות על מעשיו ממקום של משימות פשוטות בעליל אשר אותם צריך הוא ללמוד ולהפנים, להתחיל ואף לבצע אותן כשורה וכחלק מכך גם לסיים אותן עד תומן מבלי שמישהו אחר, הורה ואולי קרוב אחר יבוא אחריו ויסיים את המשימה.

הילד אשר מקבל יכולות התמודדות עם מטלות מסוימות הן ממקום של חינוך או גם עם ממקום של “אף אחד אחר לא יעשה בשבילו דברים אלא רק הוא” למעשה רוכש לעצמו מיומנויות של דאגה לעצמו וכמובן שמשימות אלה מנחילות עבורו את התשתית והבסיס לביטחונו העצמי מאחר ואדם אשר רגיל שעושים בשבילו כל מיני משימות ומטלות אשר יכול הוא אולם אינו מאמין על עצמו כי הוא מסוגל, שהרי נוצר פער גדול בין אמונתו ביכולותיו ובין חוסר האמונה שלו בעצמו, גם אם אותן משימות הינן לכאורה קלות, פשוטות וחסרות ערך עדיין עצם העובדה כי הוא אינו תלוי באיש על מנת לגרום לדברים מסוימים לקרות, ממלאים הדברים את ייעדם וגורמים לו בין אם בידיעה או לא לאלמנטים של בטחון בעצמו.

ההתמודדות עם מצבים לא צפויים ולא מתוכננים מראש, כמו גם ההתמודדות עם פחדים מדברים מסוימים אף היא מהווה רכיב משמעותי בביטחונו העצמי של הבנאדם.

כאמור, עוד משחר ילדותו נתקל האדם במצבים ובסיטואציות אשר נאלץ כילד להתמודד איתם כגון עלבונות מסוימים אשר מתיחים בו חבריו, בין אם בצחוק ובין אם ברצינות, עם איומים שונים, עם פחדים וחרדות מן הדברים אשר גורמים לילדים לפחוד, כגון רעשים חזקים ולא צפויים, אתגרים מפחידים כמו קפיצה ממקום גבוה, התמודדות עם פחדים מסוימים מבעלי חיים אשר אין לדעת כיצד יתנהגו ועוד אתגרים לא פשוטים עבור הילד ואולם שוב כמו גם קודם, הכלים אותם מקבל ילד הן כחלק מתהליך חינוכו על ידי הוריו או האחראים עליו, או גם על ידי סביבתו וחבריו כמו גם יכולותיו הטבעיות הן אלו אשר יניחו עוד לבנה ועוד לבנה בקיר השלם של ביטחונו העצמי ומהות אופיו שלו, כמובן שרצף של לבנים קשוחות כשמלט איכותי מדביק אותן אחת לשנייה יוצר עבורו בית יציב וקשיח כמו גם בטחונו העצמי שלו.

המרכיב הבא של בטחונו העצמי של הבנאדם הוא למעשה היכולת שלו להיות נאמן לעצמו, ליושר הפנימי שלו ולכנות העצמית שלו כלפי עצמו.

אדם אשר מושפע בקלות מאחרים, מדעות אשר מושמעות אשר מסיחות ומסיטות אותו מדרכו, מאמונתו, מיושרו הפנימי ומן הכנות שלו כלפי עצמו בדרך כלל מעידות על בטחון עצמי נמוך וחוסר עמידה על שלו, כמובן שלא מראות על יותר מידי נחישות ויכולת אינדיווידואלית אלא מעידות על אופי חלש ומעורער.

למעשה על מנת לדייק, אדם בעל בטחון עצמי גבוה, יש לו לבטים מעטים בלבד האם להיות נאמן לדרכו או שמה להיות מושפע מאחרים במידה ואין הדברים תואמים את רצונותיו או את דרכו.

לדוגמא, אשה מסוימת אשר פוגשת גבר מסוים ומתרקמת מערכת יחסים ביניהם אולם היא מגלה באופן מקרי עובדה אודותיו שהוא ניסה להסתיר ממנה, והיא מעידה על עצמה שהיא סולדת משקרנים שהרי אם היא בעלת בטחון עצמי נמוך, תתעלם מאותו מקרה מאחר ואיננה בעלת בטחון עצמי.

בהנחה כי אותה אשה הייתה בעלת בטחון עצמי ראוי, לא הייתה חוששת להביע את אמונתה באוזני אותו גבר, להוכיח אותו על שקריו ולחבוט בו כהוגן.

כמובן שהכנות הפנימית שלה לא הייתה נותנת לה מנוח וקשורים הדברים אחד בשני ומעידים כאלף עדים על ביטחונה העצמי הגבוה.

דוגמא נוספת על יושרה פנימית חזקה שמעידה על בטחון עצמי ראוי יכולה גם להגיע ממקום של עמידה על עקרונותיו של האדם אשר לא יתפתה למעמד של לקיחת סגריה כסמל לגבריות בתקופת ההתבגרות. במידה ובטחונו העצמי נמוך ומעורער, שהרי יתלה בסמל חיצוני זה שיכול להעיד על גבריות ואומץ לב בגיל העשרה ואולם אם בטחונו העצמי גבוה ואמונתו, כנותו ויושרו הפנימי מלאים שהרי אין לו צורך בהפגנתם באמצעות עישון סיגריות המגבירה לכאורה ובעיני חבריו את עובדת היותו בעל בטחון עצמי.

יושרו הפנימי של האדם כאמור יכול להעיד על בטחון עצמי גבוה מאחר ולא ניתן להסית אותו מדרכו בדרך כלל.

האלמנט הנוסף אשר מרכיב את בטחונו העצמי של האדם הוא האותנטיות שלו.

במידה והאדם גדל וחונך להיות שלם עם מה שהוא ומי שהוא ללא צורך בהעמדות פנים שלא לצורך, במידה וקיבל מהוריו או שמה גם מסביבתו חום, הכלה והעצמה, שהרי תחושתו היא של גאווה גדולה במה שהוא ובמי שהוא ולכן אין בו בושה או חוסר הערכה למה שהוא עלול לייצג בעיני אחרים. במידה ולא קיימת באדם את התכונות הללו שהרי חוסר האותנטיות מעידה על חוסר בטחון עצמי.

יכול לקרות מצב שאדם מסוים מתנהג באופן משונה, מוזר וחריג ואולם הדבר נובע ממקום של כנות ואמת פנימית שהרי זה נובע ממקום אותנטי ומעיד על בטחון עצמי גבוה וחוסר חשש ממה יגידו ואיך יגיבו, אולם במידה והתנהגות מסוימת מצטיירת כאותנטית אולם ממקום של רצון להעמיד פנים שהרי הסיבה לכך היא בדיוק ההפך אלא מגיעים הדברים מרצון של למצוא חן וכמובן שהדבר נובע מחוסר בטחון עצמי.

אלמנט נוסף שמרכיב את הביטחון העצמי הוא היכולת לפרגן לאחרים במקום לקנא להם או לקנא בהם.

אדם אשר בטחונו העצמי מעורער ורעוע מסגל לעצמו בין היתר נורמת חשיבה והתנהגות אשר אינן מאפשרות לו לפרגן. לדוגמא אשה מסוימת אשר נשואה לגבר מסוים אשר הינו בעל רצונות מיניים ותשוקות רבות ואולם היא לא מאפשרת לו להתרועע עם נשים אחרות שהרי נובע הדבר מחוסר בטחון קיצוני בעצמה ומעידה על כך הקנאה והרכושנות אשר הולכים ומקצינים ככל שהביטחון העצמי שלה יורד. מצד שני במידה והייתה היא בעלת בטחון עצמי גבוה לא הייתה חוששת מתוצאות מעשיו משתי סיבות – האחת היא כי היא מודעת לעצמה וליכולותיה ואין היא חוששת למעמדה והשנייה היא כי במידה והוא יחליט לנטוש אותה שהרי בטחונה העצמי ואמונתה בעצמה גבוהים ולכן לא תהיה לה שום בעיה למצוא מישהו אפילו טוב וראוי יותר מן הגבר שנטש.

אין ספק שבמקרה של רכושנות וקנאה מינית, נובע הדבר מביטחון עצמי נמוך ולא ממומש. ואולם קנאה וחוסר פרגון לא מתחוללים רק על רקע מיני אלא אף ובעיקר על רקע של השגיות והשוואתיות וכמובן של פנקסנות ואגו.

אדם מסוים אשר רואה את חברו הטוב מצליח בעסקיו ומרוויח כסף רב וממש ומגשים חלום אחר חלום , אתגר אחרי אתגר, הצלחה אחרי הצלחה, סביר להניח כי במידה והוא בעל בטחון עצמי ירוד, תהיה לו התמודדות קשה מאוד עם הדבר ואולם במידה והינו בעל בטחון עצמי גבוה וראוי שהרי לא תהיה לו שום בעיה ושום ספק לגבי הפרגון ולא תהיה בו מידה של קנאה וצרות עין.

אדם אשר מסוגל לפרגן לחברו ממקום חברי ואוהד, לא יחוש צער על כי הישגיו פחותים מחברו מאחר ולא יערוך השוואה מאחר וזו תהיה מיותרת בעיניו, הוא מה שהוא והוא בטוח בעצמו, החבר הוא מה שהוא ואין הצלחתו של האחד באה על חשבונו שלו וזו אכן החשיבה המפרגנת ולא הקנאית והכל כאמור נובע מסממנים של בטחון עצמי נמוך במידה וקיימת הקנאה וגבוה במידה וקיים הפרגון.

כאמור אופיו של האדם במידה והינו טוב לב באופן כללי, אולם יודע לעמוד על שלו באופן רגוע ושליו מעידים גם הם על בטחון עצמי והערכה עצמית גבוהים.

התייחסות של אדם מסוים כלפי קטנים וחלשים ממנו באופן מכובד, מכבד ומסייע, ללא משוא פנים ועם רצון כנה לעזור במידת האפשר, ללא שיפוטיות וללא הלקאה מעידים על טוב לב ממקום בוטח אשר לא חושש כלל למקומו ובמילים אחרות, האדם הבוטח בעצמו לא ירגיש מאוים והדברים יגיעו ממנה באופן טבעי כלפי עצמו.

במידה ואדם מסוים נוהג כלפי אחרים בחוסר כבוד, בשיפוטיות, בביקורת בלתי פוסקת וכמו כן בהטחת האשמות ללא הרף אין הוא רוצה לעזור ולסייע מאחר והוא לא רוצה לצאת פראייר, כל אלו למעשה, בין אם הוא מודע לכך ובין אם לא, מעידים עליו כי בטחונו העצמי מעורער ולכן הוא מתנהג באופן כזה, כאמור במידה והיה בעל בטחון עצמי במידה מספקת, היו הדברים באים לידי ביטוי באופן אחר מבחנתו ולא באופן הזה.

אדם אשר עוסק בחייו בדברים אשר גורמים לו לסיפוק והנאה ועושה הוא דברים משמעותיים ובעלי ערך שהרי תורמים הדברים לביטחונו העצמי ולדרך שבה הוא רואה את עצמו מן הצד.

זהו אפקט ה”מגיע לי” .

כאשר אדם מסוים מפרגן לעצמו ממקום של מודעות עצמית גבוה ויודע הוא להעריך את עצמו, שהרי זה נובע מביטחון עצמי גבוה ולכן הוא גם יעסוק בפעילות משמעותית הן בחייו המקצועיים וכמובן שגם בחיי הזוגיות שלו והם בתור הורה ולמעשה גם בשעות הפנאי שלו.

אדם בעל בטחון עצמי נמוך אשר חי את חייו במירמור ובתחושת “לא מגיע לי”, הרי כנראה גם יעסוק בעבודה משעממת, תהיה לו מערכת יחסים ירודה ולא מספקת, הוא יהיה הורה שלא נותן דוגמא אישית לילדיו, ומן הסתם יהיה רוב הזמן מתוסכל וממורמר וכמובן שגם בעל בטחון עצמי ירוד ונמוך והכל כמובן נובע ממקור אחד ופשוט של שלמות עצמית ויכולת התבוננות על הדברים הרעים ולא על הדברים הטובים. כזכור – אופטימיות מול פסימיות.

לסיכום, האדם אשר שם דגש רב על התבוננות פנימית, על מי שהוא, על יכולתו לקבל את עצמו ולשמוח על כל הדברים הטובים שקיימים בו ולקבל את הדברים הפחות טובים כמצב אשר ניתן לשינוי שהרי יכול הוא גם לשפר באופן ניכר את בטחונו העצמי.

למעשה, בניגוד לאמונה שבטחון עצמי מגיע כתוצאה מפידבקים שנותנים אחרים, שהרי הדברים מתחילים עבור האדם קודם כל מעבודה עצמית ופנימית של אהבה עצמית והכחלה עצמית וכך למעשה יוצאים הדברים החוצה בשעת הצורך.

הביטחון העצמי של האדם מגיע ממקום שהוא מסוגל להיות שלם עם עצמו ולנסות לשפר כל הזמן את הטעון שיפור ואולם לשמוח מכל הדברים החיוביים אשר קיימים בו ולחפש כל הזמן את הטוב ואת האופטימי וכך למעשה בטחונו העצמי יבוא לידי ביטוי באופן המשמעותי ביותר וכך יגיעו גם ההצלחות.

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים