תיקשור בנושא ההתמודדות

ההתמודדות.

יכולתו או אי יכולתו של אדם מסוים לקבל על עצמו מצב מסוים אשר מגיע אליו במהלך חייו ואשר נאלץ שלא מבחירה, בדרך כלל, לקבל על עצמו מצב מסוים, ולהתמודד מול הקושי אשר קיים בהכלתו ולנהוג על פי אמות המידה המכתיבות את דרך פעולתו ואת דרך התנהלותו וזהו למעשה הקושי המסוים של האדם.

התמודדות הינה מילה רחבה ואשר כוללת בתוכה גם אלמנטים חיוביים אך גם שלילים באותה מידה מאחר ותוצאות ההתמודדות יכולות עבור אדם מסוים, או ישות מסוימת להסתיים בהצלחה או בחוסר הצלחה.

למעשה ההתמודדות הינה הדרך ותוצאותיה של אותה התמודדות היא ההצלחה או חוסר ההצלחה אשר באה בסופה של אותה התמודדות.

חווית ההתמודדות עבור האדם הינה בדרך כלל, מלאה באלמנטים שונים המרכיבים אותה והכוללת מנעד רחב של רגשות ותחושות ואשר למעשה נותנת להתמודדות מימד של אתגר וקושי אולם גם סיפוק גדול בהצלחה.

ההתמודדות של אדם מסוים על תפקיד מסוים לדוגמא אמור להביא אותו למאבק מול מתמודדים שונים על אותו תפקיד ומהווה הדבר עבורו תהליך אשר בו הוא אמור לעמוד בקריטריונים מסוימים אשר מן הסתם נקבעים מראש ואשר הוא אמור להוכיח כי הוא ראוי לאותו תפקיד.

הנתונים אשר נקבעים כסטנדרטים לאותו תפקיד או לאותה מסרה הם למעשה אמות המידה אשר בלי קשר לאותו אדם, נקבעים באופן שרירותי וללא התחשבות באדם מסוים ודרישות הסף לאותו תפקיד הן אלו אשר מעמידות את התפקיד באור מסוים, בדרך כלל מורכב על מנת כי לא יהיה קושי לבחור את המתמודדים ולכן הקריטריונים נקבעים לפי הגדרה של מתמודד מסוים אשר עומד בכל הדרישות וכי מי שקובע את הדרישות הללו יודע בדרך כלל מה הציפיות מהמתמודד אשר יזכה בסופו של דבר בתפקיד מבלי לדעת מי הוא באמת.

המתמודד אשר זוכה בסופו של דבר הינו זה אשר עמד באופן מלא ושלם עם הגדרות התפקיד המוגדרות מראש וזוכה באותה התמודדות מעל כולם.

קיימת התמודדות נוספת והיא למעשה תחרות פתוחה בין מתמודדים שונים ויכולות להיות מספר רב של דוגמאות שונות לנושא זה, החל מתחרות ספורט אשר בה קיימים מתמודדים שונים אשר מתמודדים מי ישיג את התוצאה הטובה ביותר כגון תחרות ריצה או קיימת גם התמודדות בין שני צדדים ואשר רק צד אחד בסופו של דבר יוכל להיות מוכרז כמנצח.

במקרה של תחרות והתמודדות ספורטיביים עושים המשתתפים ככל שביכולתם על מנת לעשות כמה שפחות טעויות ועל ידי כך בעצם להגביר את הסיכויים שלהם להיות מנצחים באותה התמודדות וקיימים אלמנטים רבים ומגוונים אשר נדרשים מצידם על מנת כי בסוף אותה התמודדות ינצחו ויתגברו על ידי כך על כל הקשיים והאתגרים המרכיבים את הדרך הקשה מתחילת ההתמודדות ועד סופה.

בדרך כלל בהתמודדות ספורטיבית מסוג כזה יש צורך מצד המתמודדים להיות במצב של ריכוז מירבי על מנת לטעות כמה שפחות וזה למעשה האלמנט החשוב ביותר במקרה הזה.

כאמור קיימים סוגים שונים של התמודדות והמורכב שבהם הוא כמובן התמודדות עם קושי מסוים.

לדוגמא אדם מסוים אשר עובר פרוצדורה רפואית מסוימת ונאלץ בעל כורחו להתמודד עם מצב מסוים אשר אותו תרם חווה ותרם הכיר ורק שמע אודות הקושי באופן תיאורטי מבלי שיבין את גודלה של ההתמודדות, חווה קושי עצום בהשלמה ובהפנמה של החיים אחרי אותה פרוצדורה ונאלץ הוא למעשה לשנות את דרך מחשבתו ואת אופן התנהגותו מאחר והוא נמצא בהתמודדות אשר אותה לא הכיר לפני כן.

אותו אדם מסוים נאלץ להתמודד עם סיטואציות ומצבים סבוכים ורגישים ולמעשה התמודדותו נמדדת לו על ציר הזמן ולאורח זמן ולמעשה הוא נאלץ להגדיר את חייו מחדש ולפי אמות מידה ופרמטרים חדשים מאחר ואם לא כן, ההתמודדות תהיה עבורו תהליך קשה ובלתי ניתן להכלה ולכן במקרים הללו על אותו אדם להבין כי עצם ההתמודדות הינה הקושי אשר קיים בהפנמת והכלת השינויים שהוא נאלץ לבצע.

למעשה בעת התמודדות עם קושי מסוים מגיע אותו אדם לצורך קבלת החלטות מסוימות אשר גורמות לו להתעמת עם הקושי והאתגר ואשר למעשה מגדירות עבורו את התנאים לאותה התמודדות ואילו משאבים הוא צריך להעמיד לראשותו מבחינתו עבור אותה הדרך אותה נאלץ הוא לעבור באותה התמודדות.

למשל אדם אשר מעורב בתאונת דרכים ואשר בה הוא פגע בילד מסוים שרכב על אופניו באופן מסוכן וללא קסדה ואותו ילד נפגע ונשאר משותק בכל גופו.

מעבר להתמודדות המשפטית והחוקית שעל אותו אדם לעבור, כמובן שהוא נאלץ להתמודד עם שאלות נוקבות שלו עם עצמו ועם התחושות הקשות שהוא עלול לפתח כאשר הוא מואשם בדברים אשר קשה לו מאוד להתמודדות עבורו מאחר ולא קיימים בראשותו הכלים הנכונים והמתאימים להתמודדות עם קושי קשה שכזה.

ההתמודדויות במקרים הללו יכולות להיות מורכבות מאוד והאופציה העיקרית עבורו היא להאמין באמונה שלמה כי לא ניתן היה למנוע את התאונה בכל מקרה.

בדרך כלל כאשר אדם מסוים לא מצליח להתמודד עם דברים מסוימים בכוחות עצמו הוא נעזר באנשים מסוימים אשר אמורים להעניק לו מניסיונם וממקצועיותם הרלוונטי ואשר אמורים לתת לו כלים נכונים ומתאימים עבורו על מנת לאפשר ולהנגיש עבורו את יכולות ההתמודדות עם קושי רלוונטי.

לדוגמא, אדם אשר לא מצליח להתמודד עם מצוקה נפשית מסוימת ואשר מגיע למסקנה כי הוא רוצה עזרה כי אז פונה הוא לבעל מקצוע רלוונטי בתחום ונעזר הוא ככול שביכולתו של אותו אדם לעזור ולהקל על אותו אדם את הדרך שאותה הוא עובר בין אם בעצות טובות ומועילות או שמא הוא מאזין ומקשיב ונותן לאותו אדם את היכולת המעשית לפרוק את הקושי וכך גם להקל עליו את דרך ההתמודדות עד סופה בין אם הסוף הזה הינו מוצלח וגם אם הסוף אינו כה מוצלח, עדין ההתמודדות נעשתה פחות מורכבת ומסובכת עבור המתמודד וכך גם נראית הדרך פחות מאימת ופחות קשה גם אם התוצאות בסוף לא טובות עבורו.

גם התמודדות עם הצלחה הינה מורכבת ולא מובנת מאליה כלל וכלל ולמרות שנראה הדבר קל ונעים שהרי קל יותר להגיע להצלחה מסוימת מאשר לשמור עליה לאורח זמן וההתמודדות המלווה אדם מסוים אשר נמצא הוא כל העת בתחרות מתמדת עם כל אלו אשר לוטשים עינים חושקות בתפקיד אשר הוא נמצא בו, צריך לסגל לעצמו דרך התנהגות מסוימת אשר גורמת לו לשמור על המקום הראשון או על אותו תפקיד.

למשל, ראש ממשלת ישראל דהיום, בנימין נתניהו, מתמודד כל הזמן מול כוחות מסוימים המנסים להדיחו מן המקום אשר נמצא הוא ולמעשה ההתמקדות שלו וההתמודדות שלו היא על ביסוס מעמדו ושמירת כוחו להתמודדות הבלתי פוסקת מול יריביו.

גם קבוצת ספורט אשר נמצאת במקום הראשון עומדת מול אתגרים קשים וסבוכים אפילו יותר מן הנמצאים במקום השני מאחר והמוטיבציה של המקום השני להגיע למקום הראשון הינה מסובכת ורבה יותר מן המוטיבציה לא להפסיד אלא להמשיך ולנצח.

ואולם ללא ספק ההתמודדות האמיתית, האותנטית, הקשה והמיוחדת ביותר הינה ההתמודדות של האדם מול עצמו.

הן במצב של קושי והן במצב של הצלחה, בדיקת מגבלותיו וגבולותיו של אדם מסוים אשר מודע בדרך כלל ליכולותיו ואף למגבלותיו מהוות עבורו את דרך התמודדותו וללא ספק לכל אדם יש דרך אשר אם פעם עבר אותה בהצלחה והגדיר לעצמו את ההתמודדות המסוימת כטובה שאז ינסה בפעם הבאה שיאלץ להתמודד שוב באותה סיטואציה את אותה התמודדות והתנהלות ואולם במידה ודברים לא יעבדו עבורו כמו בפעם הקודמת שאז יאלץ לשנות את דרך התמודדותו מאחר ויבין כי זו לא הדרך הנכונה עבורו ואולם דבר זה יכול להגיע אך ורק ממקום של מודעות עצמית טובה ומספקת שאם לא אז תוצאות ההתמודדות בעבורו לא יהיו טובות.

היכולת של האדם לסגל לעצמו גמישות מחשבתית ואף גמישות התנהגותית בהתמודדויותיו השונות

במהלך דרך חייו היא הארובה להצלחה עבורו.

דרך ההתמודדות של כל אדם הינה שונה וכמובן שגם לא מתאימה לכל אחד באשר הוא.

ההתמודדות אשר נכונה לאדם אחד יכולה לא להתאים לאדם אחר ולא תמיד נכון לאדם מסוים לנסות ולאמץ דרך אשר אולי נכונה ומתאימה למישהו אחר אולם לא בעבורו.

אנשים אשר מורגלים ומתורגלים בהתמודדויות שונות במהלך חייהם אמורים להיות מכושלים יותר מאשר אנשים אשר מורגלים בכך שאחרים מתמודדים עבורם וכך כאשר הם נאלצים להתמודד בכוחות עצמם במצבים אשר אינם מורגלים בהם, הם עלולים להגיע למצוקות גדולות מצד אחד אולם במידה ולוקחים את ההתמודדות כאתגר מעצים, יכולים הללו אשר אינם מתורגלים בהתמודדות, למצוא בעצמם כוחות ואף יכולות אשר לא היו מודעים לקיומם ואז דווקא ממקום של קושי ואתגר במצבים לא מוכרים, יכולים דווקא לגרום לאפקט חיובי עבורם וסוף משמח על כך שמצאו בהתמודדות המורכבת דרך מוצלחת וטובה להעלים את הפחד מן ההתמודדות עצמה.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הזוגיות

מערכת יחסים זוגית בנויה רובה ככולה על אינטרסים וניצול הדדי אשר היא למעשה מחזיקה את רוב מערכות היחסים אשר מוגדרות כזוגיות וזאת מאחר ואם האינטרס הינו חזק ומשמעותי ומשרת את שני הצדדים אזי יחזיק מעמד וישרוד.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתאקלמות

כאשר אדם מסוים מבצע שינויים בחייו, שינויים אשר מהווים שינוי משמעותי ומהותי, זוהי התכונה אשר נכנה אותה בשם התאקלמות אשר מעניקה בעבורו את ההרגלים החדשים במקום החדש ועם הסביבה החדשה.

קרא עוד »