תיקשור בנושא החנפנות

האמירה המגיעה מתוך קולו הפנימי של האדם ואשר קיים בה עיוות מסוים ותועלתני של משמעות הדברים ומיועדת להישמע באופן אשר הינו רחוק מן האמת ואולם אותה אמירה למעשה נותנת לאומר אותה את התועלת באופן ברור שהרי זוהי חנפנות.

הצורך של האדם למצוא חן בעיני אנשים מסוימים אחרים הינו צורך אשר נובע במקרים רבים מתוך חוסר ביטחון וחוסר אמונה בעצמו ומכאן שבאופן בלתי מודע נוהג אותו אדם כלפי סביבתו אשר חפץ הוא להיטמע בתוכה באופן מספק להתנהגות אשר כאמור איננה כנה אלא צבועה במידת מה וגורמת לו לנהוג באופן שהסביבה תכיל ותקבל אותו ולמעשה הוא מנמיך את עצמו על מנת שלא תיווצר התנגדות בצד השני ביחס אליו.

החנפנות הינה תכונה אשר מתחברת ומתקשרת עם ניסיון למצוא חן בכל מחיר ועל מנת להשיג מטרות מסוימות באופן צבוע.

כאשר אדם מסוים מרגיש כי הוא איננו מקובל בקרב אנשים אחרים וקיימת לו השקיקה להיות בכל זאת מקובל ורצוי או לחילופין כאשר אותו אדם איננו מעוניין לייצר התנגדות ויחס שלילי בנוגע אליו מאחר ויש לו רצון להשיג מטרות מסוימות ותועלתניות הוא נוקט לעיתים בדרך החנופה ומנסה לרוב להשמיע דברים מוגזמים ומופרזים אודות משמעות הדברים.

לדוגמא – כאשר יודע אדם מסוים כי האחראי עליו עלול לכעוס עליו ביחס לעבודה מסוימת אשר אותה לא ביצע כשורה, שהרי הוא יכול לנקוט בדרך החנופה ולפתוח את השיחה איתו בדברי חלקלקות אשר ישבחו ויאדירו את המנהל לצורך המובהק של הסחת דעתו ומציאת חן באותו רגע נתון.

כאמור על מנת להסיח את דעתו.

החנפנות במקרה כזה הינה למעשה מניפולציה וצביעות מגמתית ואולם לא ניתן להגדירה באופן לא מוסרי מאחר והתנהגות מתחנפת במקרים רבים משרתת את שני הצדדים.

הרצון לרצות נותן לאדם במקרים רבים את חותמת הגומי הלגיטימית כאשר הוא איננו מעוניין לייצר סכסוך או מחלוקת אשר יעכירו את האווירה  בינו ובין אנשים מסוימים בסביבתו.

יכולה להיות הסביבה המסוימת מקצועית או גם אישית ואולם אותו רצון מקנן אצל האדם על מנת לא לגרום לאדם שמולו לנהוג בו בחוסר סבלנות או כעס שעלולים להסית אותו מהדרך אשר בה מעוניין האדם המתחנף והמתרפס ללכת בה באותו רגע מסוים.

ההתרפסות והחנפנות כאמור הינה מניפולציה המשרתת את האינטרסים של אותו אדם אשר לא מאמין באופן מובהק כי התחת האמת בפניו של אותו אחד שהוא מתחנף אליו תעבור לו בשתיקה ובקבלת והפנמת הדברים.

ואולם כאמור, ניתן לזהות בנקל צורת התנהגות אשר הינה מוגדרת כחנפנות וזו במקרים רבים אף משעשעת ולא מזיקה.

במקרים רבים משתרשת התנהגות חנפנית כמודל קבוע אצל אנשים מסוימים אשר אורח חייהם דורש נימוסים והתנהגות שירותית מסוימת.

לדוגמא – אדם מסוים אשר משרת אנשים אחרים, בין אם באופן מקצועי ומובהק ובין אם במסגרת משא ומתן מסוים אשר תוצאותיו הינן תועלתניות עבורו ואז הוא מאמץ לעצמו דפוסי התנהגות של ניסיון למצוא חן ולצבור נקודות זכות וגם לכך ניתן ליחס אלמנטים מסוימים של חנפנות מאחר ופניה למישהו בנוסח אשר נשמע מתאמץ ומאולץ נותן את ההגדרה של חנפנות מסוימת.

לא תמיד יודע המתחנף כי הוא עושה זאת ולעיתים כאמור זוהי נורמת התנהגות אשר כבר מושרשת בו באופן טבעי מאחר והתגלתה עבורו כמועילה ומשרתת את מטרותיו ושאיפותיו ולכן אין לו כל סיבה לשנות את דרכיו.

האדם אשר מנסה למצוא חן לא עושה זאת לרוב מסיבות שליליות אולם על מנת לייצר אווירה נינוחה.

ואולם קיימת גם סכנה מסוימת בהתנהגות כזו כאשר האדם החנפן נתקל באדם אשר מזהה את התנהגותו ונוטה לנצל זאת לטובתו.

ברגע שקיימת חנפנות בדו שיח מסוים, מפרש זאת לא פעם האדם אשר מתחנפים אליו ויכול להשתמש בכך בתור אלמנט אשר ישרת אותו, לדוגמא, בעת משא ומתן עסקי אשר צד אחד נוהג בחנופה כלפי הצד השני על מנת לעורר בו את האמפטיה כלפיו, שהרי יכולה זאת כאמור להתפרש כחולשה וכהבעת פגיעות מסוימת ובמשא ומתן עסקי זוהי פרצה אשר קוראת לצד השני גם להשתמש בה באופן תועלתני עבורו.

לדוגמא, אדם מסוים אשר בעת ניהול משא ומתן אומר אמירות חנפניות כלפי הצד השני, שאז מזהה זאת הצד השני וממנף את ההזדמנות באופן שבו המתחנף יתבקש להוריד בדרישותיו באופן שבו ישתקף גם בתנאים העסקיים כך שבמקרה זה החנפנות פוגעת במתחנף.

אלמנט החנפנות קיים ומתקיים לא מעט גם כמובן במערכת יחסים זוגית.

הניסיון לשמור על אווירה אשר תהיה נעימה ומאוזנת לעיתים גורמת לצד אחד לנהוג בחנפנות ובהתרפסות מסוימת כלפי הצד השני.

לדוגמא, אישה מסוימת אשר מעוניינת בכל ליבה בהסכמתו של בן זוגה לרכישת מוצר מסוים, שהרי דרך אחת עבורה היא להתחנף ולמצוא חן וכך לייצר את התשתית המתאימה “להשחיל” את הרצון שלה כאשר האווירה רגועה ונינוחה כך שלא תייצר אצלו את ההתנגדות לרצונותיה.

באותו אופן, למעשה החנפנות משרתת את שני הצדדים במצב שבו האינטרס הינו הדדי, כלומר, ברגע שאותה אישה מסוימת מכינה את הקרקע להשמעת הבקשה באופן כזה שבן זוגה יהיה קואופרטיבי שהרי מתקיימת סיטואציה המוגדרת כ-WIN WIN  גם היא משיגה את שלה וגם הוא מקבל יחס מועדף מבחינתו כאשר הדברים מושמעים באווירה נעימה ולא אגרסיבית.

ברוב המקרים החנפנות הינה תועלתנות ואולם קיימים אנשים מסוימים אשר כאמור, דפוס התנהגות של ניסיון אוטומטי לרצות ולמצוא חן מוטבעים ומושרשים בהם עד כי הם לא מודעים לכך.

אדם מסוים אשר עובד בשרות לקוחות לדוגמא, מייצר מתוך הרגל את האמירות החנפניות מאחר והוא מנסה לרצות מתוך הרגל.

התנהגות חנפנית ומתרפסת קיימת גם אצל בעלי חיים, וניתן לזהות זאת כאשר לדוגמא שני כלבים נפגשים ואחד מהם מרגיש חולשה מסוימת בהשוואה לכלב השני ושפת הגוף שלו למעשה מבטאת התרפסות וחנפנות על מנת לרצות את הכלב החזק והדומיננטי יותר.

אותה שפת גוף של אותו כלב למעשה אשר לא משתמש בצלילים ובמילים לאותה חנופה מתקיימת ממש כמו באותו אופן אצל האדם ואולם לאדם ניתנה האפשרות להשתמש במילים על מנת להתחנף ולהתרפס מתוך אינטרס.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הושטת היד

לחיצת היד אשר מגיעה בעקבות הושטת היד מבטאת אצל האדם , כל אדם , את רצונו בקשר מסוים.
כאשר שכדר אדם מסוים “את הקרח” ומביע רצון להתקרבות שהרי עשה הוא את הצעד הראשון והחשוב בתחילתה של מערכת יחסים אשר אינו יודע לאן היא מובילה ואולם לפחות הביע הוא את רצונו.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההצטדקות

משמעות ההצטדקות הינה כי נדרש עבור אותו אדם סך של סיבות טובות ומוצדקות והוכחת אופן התנהגותו וצורת דיבורו המסוימת וכך שאם הוא מצליח להוכיח בפני אנשים אחרים כי הוא צודק.

קרא עוד »