תיקשור בנושא ההגינות

ההגינות.

האדם המסוים אשר עושה את המעשה הנכון באופן מאוזן ואשר ניתן להבין כי איננו עושה את הדבר מתוך מקום מוטה ושאיננו מושפע ממעשיו מתוך אינטרס מסוים או מתוך עניין מסוים.

ההגינות למעשה מתקשרת באופן מסוים עם צדק ואיזון אשר נותנת לאדם את תחושת הביטחון אשר לא פעם, בחוסר הימצאותה, נותנת לאדם את תחושת חוסר הביטחון או את הספק באם נעשו הדברים בצורה הגונה ומתוך אובייקטיביות וללא משוא פנים כלל.

כאשר שני צדדים החלוקים בדעתם אינם מסוגלים להגיע לכלל העמק השווה ומוחלט על ידם כי ינסו הם להיעזר בגורם שלישי אשר יפשר ביניהם, הציפייה המסוימת ממנו לבחון את הנושא ואת דעות שני הצדדים באופן הגון כך שלמעשה לא תהיה לו העדפה כזו או אחרת ומסיבה כזו או אחרת לאחד משני הצדדים באופן בלתי הגון.

ציפייה זו נובעת בין היתר מרצון של כל צד כי אותו גורם בסופו של דבר יחווה את דעתו הבלתי תלויה כך שהצדק יצא אל האור באופן הגון ובצורה הגונה.

למעשה כמו בהרבה נושאים ואלמנטים אחרים, גם ההגינות באה לידי ביטוי בעיקר כאשר קיימת תחושה של חוסר.

ההגינות מופרת מסיטואציה מסוימת כאשר לפתע היא חסרה בנוכחותה וכאשר מישהו מתלונן על חוסר הגינות שהרי משמעות הדבר כי הוא מרגיש מקופח או כי הוא מרגיש שנהגו איתו בחוסר כנות, חוסר אמינות, חוסר יושרה ושלא בתום לב ואז הוא מביע את חוסר שביעות רצונו מן הדברים.

חוסר הגינות למעשה איננה יכולה להיות מוגדרת באופן מדויק מתוקף הסכם מסוים והדברים ניתנים לפרשנות מסוימת כאשר אחד משני הצדדים, בדרך כלל בהסכם עסקי מתלונן על כי הצד השני נוהג בחוסר הגינות ואולם אותה התנהגות של חוסר הגינות היא מתלווה לעוד נושאים ולא עומדת בזכות עצמה מאחר ובסופו של דבר זוהי רק תחושה ולא התנהגות אשר ניתן להוכיח אותה באופן מובהק וברור כמו גם שלא ניתן להוכיח אהבה, חיבה או התנשאות.

הגינות באופן כללי, מפורשת באופן אובייקטיבי על ידי כל אחד ולפי אמות המידה שלו ולא קיים כאמור חוק או תקום מסוים היכול להגדיר גוף מסוים במדד מסוים אשר יבטא הגינות בצורה מספרית מסוימת.

אדם הגון, זוהי למעשה תדמית אשר דובקת בו כאמור ביחד עם תכונות אופי נוספות ולא יכולה לעמוד בפני עצמה.

מכאן למעשה נובע כי הגינות הינה בעיני המתבונן והינה בסופו של דבר תדמית מסוימת אשר יכולה להעיד על צדדים נוספים אשר קיימים באותו גוף ובאותו אדם.

גוף עסקי אשר מוגדר כהגון ואשר מתנהג בהגינות אמור לשרת את לקוחותיו בצורה ישרה, אמינה, טובה ומכילה ואולם כאשר מגיע הנושא של המחיר, שהרי כאן ובאופן מובהק מגיעה בדרך כלל אבן המחלוקת.

כאשר לקוח מסוים מצפה לתמורה מסוימת בעבור סכום מסוים אשר שילם ואז מתאכזב למשל מן השרות, שהרי מהר מאוד הוא ירגיש כי הספק נהג בצורה בלתי הוגנת.

כאשר אדם מסוים מואשם בחוסר הגינות שהרי זוהי למעשה צורה מרוככת יותר ומעודנת יותר להגדיר כי הוא נוהג באופן לא ישר, לא אמין ולא כנה, אך במקרים רבים כאשר קיים הסכם כתוב שהרי המילה “הגון” או “הגינות” לא מופיעה באותו ההסכם מאחר וכאמור הויכוח שיכול לצוץ הוא כאשר בעיני אחד הצדדים קיימת הפרה של אחד הסעיפים באותו הסכם באופן מובהק ומכאן שחוסר הגינות איננה רלוונטית באותו הנושא הספציפי אלא מהות ההפרה של סעיף כזה או אחר.

ברור ומובן כי כאשר קיימת הסכמה כי חוזה מסוים אינו עומד בזכות עצמו וכי אחד הצדדים במודע או שלא במודע, מפר אותו, שהרי אם אחד הצדדים הפר אותו שלא במודע ובתום לב, שהרי לא תקום טענת “חוסר הגינות” ואז אותו צד יתבקש לתקן את הטעות או המחדל אשר ביצע בתום לב וכך שלמעשה הוא נוהג בהגינות כלפי הצד השני.

ואולם אם אותו צד להסכם יפר את חובתו מתוקף אותו הסכם במודע או בחוסר תום לב, שהרי בנוסף לאי העמידה בהסכם שעליו אין ויכוח, ניתן יהיה לאמר עליו כי נהג בחוסר הגינות במקרה זה.

ואולם, כידוע, הסכמים אשר אינם מוגדרים באופן חד, ברור ואשר אינו משתמע לשתי פנים, נכתבו מלכתחילה מאחר וקיימת בין הצדדים תשתית התחלתית אשר לוקחת בחשבון שאחד משני הצדדים עלול לנהוג באופן כזה אשר יוכל להתפרש כחוסר מסוים הן בביצוע הדברים לפי ההסכם וכאמור גם הגינות או התנהגות הגונה צפה ועולה על פני השטח כאשר מישהו מן הצדדים מעלה תענה בדבר חסרונה ולא כאשר שני הצדדים שבאי רצון ואין בהם טענות מסוימות.

כאשר צד אחד במערכת יחסים עסקית מעלה תענה של חוסר הגינות מן הצד השני, על הצד השני בדרך כלל לנסות ולענות על אותה תענה באופן כזה אשר ינסה לסתור את אותה תענה ובדרך כלל תהיה זו תשובה האמורה לתת מענה מספק לצד השני.

אדם מסוים יכול לחוש בין היתר כי כאשר מישהו נוהג בו בחוסר הגינות שהרי הוא מתקומם ומתלונן כי היו קיימות לו ציפיות מסוימות שלא התממשו ולמעשה אותה חוסר הגינות או אותה התנהגות בלתי הוגנת לטענתו מגיעה ממקום של אכזבה ואף מביעה התמרמרות על הדברים.

גם במערכות יחסים שאינם עסקיות יכולה לקום טענת חוסר הגינות מצד אחד הצדדים כגון מערכת יחסים זוגית או מערכת יחסים חברית ובדרך כלל במקרים הללו ניתן לשייך את הדברים לתחושות פנימיות של אותם הצדדים אשר לתחושתו נותן ומעניק מעצמו לצד השני יותר מאשר הוא מקבל ואז נוצרת תחושה של חוסר איזון וכך למעשה אותה תחושה גורמת לצד המתלונן באופן משמעותי תחושה של חוסר הגינות אשר הינה דרגה גבוהה יותר של חוסר איזון ומתבטאת בהאשמה של חוסר הגינות.

ביחסים בתוך זוגיות כאשר קיימת לאחד הצדדים תענה של חוסר הגינות שהרי נובע הדבר ממירמור רב.

כאשר מופר האיזון במערכת יחסים נובע כאמור הדבר מפער ציפיות ומאכזבה ואולם יש להניח כי הדברים הללו היו יכולים להימנע באופן כללי במידה והיו נאמרים בצורה כנה ופתוחה ככל האפשר ולא הייתה נוצרת מראש תחושה של חוסר הגינות.

במידה ואדם מסוים מצפה להתנהגות מסוימת מן הצד השני ואותה ציפייה לא מתממשת, שהרי אותה תחושה של חוסר איזון באה לידי ביטוי באופן מסוים.

כנות היא המפתח במקרה זה ואין לה תחליף ואם אותו אדם מסוים מעדיף להמתין ולהיווכח לבד אם הצד השני יעמוד בציפיות ממנו ללא צורך באמירת הדברים שהרי בדרך כלל תבוא אכזבה.

חוסר הגינות כאמור הינה תחושה אשר קשה לתת לה גבולות גזרה ברורים ובמערכת זוגית כאשר קיימת תחושת חוסר הגינות היא באה כאמור רק כתוספת לדברים נוספים ויכולה לסדוק ולקלקל במידה והדברים אינם נאמרים בצורה כנה ואמיתית.

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא הקרבה

כאשר מצוי האדם ביחסי קרבה עם מישהו, יש לדבר מספר משמעויות כאשר העוצמתיות מכולם היא הקשר העמוק והמשפחתי אשר אותה קרבה מבטאת.

קרא עוד »

תיקשור בנושא טוב הלב

הדרך הארוכה אשר עושה האדם במהלך חייו היא זו אשר משקפת עבורו את אותם רגעים קסומים של נתינה וטוב לב אשר למעשה הופכים להיות רגעים מכוננים שאותם יזכרו לעד.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הפייסנות

תחושת פייסנות נותנת לאדם את תחושת הנוחות ואף הנינוחות.
כאשר האדם נמצא במצוקות ובמכאובים משמע כי תחושות כלפי עצמו הינה שלילית.
משמעות הדבר הינה כי הוא איננו בטוב עם עצמו ומן הסתם איננו מפויס כלפי עצמו.

קרא עוד »