תיקשור בנושא ההיתחשבות

ההתחשבות.

רגישות ברמה מסוימת ובעיקר כאשר מדובר ברמה גבוהה שלה נותנת לאדם את היכולת להכיל את חולשותיהם של האנשים העומדים מולם ובדרך כלל להבין מה הם מרגישים.

תודעתו המתפתחת של האדם הרגיש יחד עם סביבתיותו והחינוך אותו קיבל, יחד עם תכונותיו המולדות גורמות לו להיות מתחשב.

ההתחשבות למעשה גורמת לאדם המודע את ההבנה של נפש האדם ומצוקותיו, אתגריו וכמו כן סיטואציות מסוימות אשר דורשות ממנו לשים יתר תשומת לב למצבים רגישים אשר בהם האדם שממול זקוק לתשומת לב ולהכלה יוצאת דופן, יחד עם ניסיון לנטרל את תחושת האגואיסטיות אשר טבועה באדם, בכל אדם, במידה כזו או אחרת.

למעשה החשיבה האגואיסטית השלילית מביאה את האדם למצב שבו צרכיו של אדם אחר פרט אליו אינם חשובות לו כלל או במידה מועטה בלבד ואז ניתן לאמר עליו כי הוא אגואיסט וכמובן לא מתחשב, או מתחשב באופן מועט בלבד ולא מספק כלל.

ואולם אגואיסטיות במידה מסוימת אמורה גם לשרת את האדם והוא איננו צריך לנטרלה לחלוטין גם אם נחשבה הוא בעיני עצמו, לאדם חיובי, מודע ומתחשב.

ההתחשבות בזולת מביאה את האדם המסוים לשים את הצרכים המשתנים של אנשים הקרובים אליו במקום מאוד חשוב ואולם אין זה סותר את החשיבות אשר אותה הוא מיחס לצרכיו שלו ושאותם אמור בדרך כלל לשים במקום הראשון או לפחות במקום גבוה וחשוב.

אין כאמור סתירה בין דאגה של אדם מסוים לצרכיו שלו ולחשיבות הגדולה שאותה הוא מייחס למילוי כל רצונותיו, שאיפותיו ורצונו להישגיות מסוימת ובין היכולת שלו להתחשב באנשים נוספים ובצרכים שלהם ובעיקר בדברים שאותם הוא יודע מראש שעלולים להתפרש אצלם כדברים מציקים, מפריעים, מעליבים ופוגעים.

האדם אשר יודע לשים את עצמו במקום הראשון ואולם מבלי שהדבר יבוא על חשבון אחרים ממקום לא מתחשב או ממקום פוגע, שהרי הוא נחשב לאדם מתחשב.

ואולם קיימים לא מעט קונפליקטים ביחס להגדרת ההתחשבות כאשר קיימת מחלוקת מסוימת ביחסים מסוימים בעיקר כשמדובר במערכות יחסים קרובות, כגון משפחה גרעינית, זוגיות, חברות ועמיתים לעבודה, שהרי כמובן כי קיימים פרמטרים שונים להגדרת ההתחשבות.

הפערים המתרחשים ביחסים בתוך משפחה גרעינית גורמים לא פעם למחלוקות אודות חוסר התחשבות בצרכי האחר מאחר ובכל משפחה קיימת גם היררכיה מסוימת אשר השתרשה בכל משפחה ואשר נותנת למעשה לכל אחד את מקומו המסוים וכך גם את הצורך ההדדי באותה התחשבות, לדוגמא – האח הגדול במשפחה עם כמה וכמה ילדים דורש שיתחשבו בו כולם באופן מרבי מאחר והוא האח הבכור ומגיעה לו אותה התחשבות מסיבות היררכיות,  במידה והוריו אכן מצדדים בו ותומכים בו שהרי אותה התחשבות מצדם תהיה זו התומכת בדבר וסביר להניח כי כך יחונכו שאר בני המשפחה שיבואו בעקבותיו.

במערכת יחסים זוגית, נושא ההתחשבות הינו משמעותי מאוד ובא לידי ביטוי בעיקר במקום אשר נותן כל אחד מבני הזוג לצרכיו ולרצונותיו המשתנים של בן הזוג השני.

עם התפתחות מערכת היחסים מעבר לתהליך ההתחלתי שלה ובה כמובן שקיימת ההתחשבות כחלק מתהליך החיזור וההתאהבות, שהרי כאשר אותה מערכת יחסים מתקדמת שאז אופיו של הגבר ואופייה של האישה באים לידי ביטוי באופן משמעותי יותר וכמובן גם כנה ואמיתי יותר ומתגלות כל הזוויות הפחות נעימות של כל אחד ואז במידה וקיימות מחלוקות מסוימות ביניהם שאז סביר להניח כי אחד מהם או אולי לעיתים גם שניהם יתלוננו אחד כנגד השני כי קיימת התנהגות לא מתחשבת אצל השני וזאת ממקום שבו אחד מבני הזוג מרגיש כי עליו לוותר יותר מידי פעמים על דרכו ורצונותיו ועל מקומו אך ורק על מנת להשביע את רצונו של בן הזוג ואז למעשה מופר האיזון בנושא ההתחשבות.

ההתחשבות במערכת יחסים חברית באה לידי ביטוי באופן משמעותי מאחר והבחירה במישהו מסוים לחבר או ידיד קרוב מגיעה ממקום של צורך ורצון ולכן ההתפשרות אשר מאפיינת מערכת יחסים כזאת היא זו המאפשרת את היכולת להתחשב בצרכיו של חבר קרוב מבלי לחוש כי קיים וויתור על עצמך וכי הדבר לא מגיע ממקום השוואתי.

כאשר קיים ידע לגבי העדפותיו המסוימות של חבר מסוים שהרי בדרך כלל אצל האדם המתחשב תהיה השתדלות מסוימת.

לדוגמא, כאשר קבוצת חברים נפגשת על בסיס קבוע ואחד מן הקבוצה נמצא במצב של שלילת רישיון שהרי כל פעם חבר אחר ייקח אותו למקום המפגש ברכבו שלו וזאת מתוך התחשבות בו ואולם גם כמובן מתוך התחשבות בצרכי הקבוצה.

גם ביחסים בין שני חברים, במידה ושניהם מודעים אחד לרצונותיו של השני, שהרי תבוא ההתחשבות ההדדית לידי ביטוי בדרך כלל בהשתדלות לא לעשות דברים אשר עלולים לפגוע ולקלקל אחד לשני.

במערכת יחסים בין אנשים בעבודה קיימת בדרך כלל גם התחשבות ואולם זו פוגשת לא פעם את מקומו ואת מיקומו ההיררכי של כל אחד ואחד.

בדרך כלל כאשר מדובר בחברה מסוימת או תאגיד אשר קיימים בעלי תפקידים שונים והיררכיות שונות שהרי נושא ההתחשבות נכנע לא פעם לדרגים בכירים יותר ואשר באופן טבעי לא אמורים להתחשב בצרכי נחותים מהם אלא רק להתחשב בצרכי החברה.

במילים אחרות, מנהל אשר מתוך התחשבות בעובדיו, מבצע את עבודתם במקומם שהרי זוהי התנהגות לא תקינה ולא הגיונית.

התחשבות במקום העבודה יכולה להתבצע באופן מושלם רק עד למקום שבו הדברים מפרים את האיזון הנדרש בהיגיון מקצועי כזה או אחר ואולם כמובן שהתחשבות ברגשות או ביחס מכבד האחד כלפי השני הינו מעל להיררכיות או דרגות ניהול כאלה ואחרות וחשוב כי תהיה קיימת התחשבות מירבית בתחום הזה.

צלם האנוש הוא ערך עליון שכמובן יש להתחשב בו.

אל מול ההתחשבות קיימת גם חוסר ההתחשבות שהינה אף היא תכונה אשר נובעת כאמור מאגואיסטיות עודפת ואף שלילית ופוגעת היא ללא ספק וקיימת גם תכונת אופי של התחשבות יתר אשר אף היא באה ממקום לא מאוזן וגורמת לאדם המסוים להתחשב באחרים הרבה יותר מאשר בעצמו והדבר למעשה הינו סוג של הפרעה אישיותית מסוימת ונובעת בדרך כלל מחוסר ביטחון מסוים ואולם אין לראות בטוב לב המשליך על התחשבות כהפרעה אישיותית אלא רק בהתחשבות יתר המגיעה ממקום שלילי.

לדוגמא – אדם מסוים אשר מגלה התחשבות יתר כלפי אחרים ואולם מרגיש לא טוב שהוא לא התחשב ממקום של עוצמה פנימית ורצון כנה אלא ממקום של חולשה כלפי האחר וממקום של חוסר כנות עצמית ולכן דבר זה מעיד על חוסר איזון בולט ביחס שלו לעצמו ולסביבה.

חשוב מאוד עבור האדם לעשות מידי פעם את האבחנה המסוימת בין האלמנטים השונים של ההתחשבות אצלו.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

תיקשור בנושא המשמעת

המשמעת יכולת ההקשבה המסוימת אשר קיימת לו לאדם היא היכולת שלו לשמוע את הקול הפנימי המסוים המספר לו את הסיפור המסוים הגורם לו לעשות מעשה.

קרא עוד »

תיקשור בנושא הרמזים

כאשר מגיע האדם אל פרשת דרכים או אל צומת אשר הדרכים מסועפות ומורכבות וזקוק הוא לסימן, איתות ותמרור אשר ייתן לו הבנה אודות דרכו העתידית, שאז למעשה מחפש הוא אחרי רמזים וסממנים אשר יתנו בידי של אותו אדם את תחושת ההבנה לגבי אותה הדרך ואותו הנתיב.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתחזקות

ההתחזקות. ההכרה העוברת בנפשו של האדם מובילה אותו בשלב מסוים בחייו הבוגרים למקומות מיוחדים וייחודיים. החיבור לנשמה היא למעשה החיבור לנפש והחיבור לנפש הינה החיבור

קרא עוד »