תיקשור בנושא הסחטנות הרגשית

הסחטנות הרגשית.

האדם אשר משתמש ביכולותיו השונות על מנת להשיג השגים שונים ומשמעותיים עבורו ומנצל את יכולותיו השונות באופן שבו הוא מסוגל לתת לצד השני לחשוב בצורה שונה נקרא מניפולטור ודרכו העיקרית היא בשימוש בעיקר באופן רגשי כלפי הצד השני ע”י סחטנות רגשית.

הסחיטה היא למעשה דרגה קיצונית של דין ודברים ושל משא ומתן אשר תוצאותיה הינה כאמור השגת מטרה מסוימת בדרך לא הוגנת ואף לא הגונה אולם מקובלת מאוד הן במערכות יחסים עסקיות, הן במערכות זוגיות והן כמובן במערכות יחסים שבין אדם לחברו ואפילו בין אנשים אשר הכירו רק לפני דקה.

רוב האנשים אשר מפעילים את הסחטנות הרגשית כלל אינם מודעים לכך שהם עושים זאת בפועל אולם למעשה דרך פעולה זו הינה אחת השכיחות והנפוצות ביותר ומשמשת אמצעי יעיל ביותר לצורך השגת הישגים הן טאקטיים והן אסטרטגיים משמעותיים בשדה הקרב המודרני של החיים.

הסחטן יודע לשנות את נוסח הדברים הנאמרים על ידי הצד השני על מנת שיופרשו באופן שישרת אותם.

לדוגמא אשה מסוימת אשר רוצה להשיג הישגים מסוימים אצל אדם מסוים אשר אומר לה שהוא קצת עייף על מנת להגיע אליה לביקור או ליציאה משותפת, תחזור על דבריו בשינוי קל של הנוסח כגון אתה עייף מידי בשבילי אבל בשביל מישהי יותר יפה ממני לא היית עייף. מכניסה אותו לצורך להכחיש את הדברים למרות שלא הוא אמר אותם, זהו למעשה תחילתו של משא ומתן אם הוא יבוא או לא והחל למעשה ברגע שאותה אשה מסוימת בוחרת לשלב בדבריה סחטנות רגשית אשר תוביל אותה למטרתה.

כמובן שגם אם תוותר לו הפעם ירשם הדבר לזכותה ולחובתו במהלך המשאים ומתנים הבאים ביניהם אשר ללא צל של ספק יגיעו גם יגיעו, במוקדם או יותר במוקדם.

טכניקה נוספת ויעילה לא פחות הינה אמירה דברים מסוימים ולאחר מכן, בתזמון מדויק, חזרה בהם, וניסוח אחר לאחר החזרה.

מקובל מאוד במשא ומתן אשר מתנהל בעל פה או בשיחה פנים אל פנים וכמובן הרבה פחות כאשר הדברים כתובים, ממוסמכים או סתם מתומללים ואז כי הדברים הינם יותר מדויקים.

לדוגמא בעת משא ומתן כספי, אומר צד אחד מחיר מסוים אך לאחר מספר דקות חוזר לסכום גבוה יותר מאשר אמר קודם ואף מכחיש כי אמר אותם מלכתחילה.

מקובל גם בעת שיחה בין גבר מסוים לאשה מסוימת אשר הגבר אומר לאשה כי הוא מרגיש חיבה עזה אליה ולאחר כמה דקות חוזר בו ואומר כי הוא לא חש אליה חיבה ואז כאשר היא שואלת אותו כיצד שינה את דעתו, הוא מכחיש כי אמר זאת ואף טוען כי הדברים הוצאו מהקשרם והיא לא פרשה אותו נכון.

במקרים רבים הוא אכן מאמין כי דבריו הוצאו מהקשריו ואולם כך או כך זוהי סחטנות רגשית מובהקת.

ואולם לעיתים מאוד מסוימות, נעשית הסחיטה הרגשית לכלי נשק עוצמתי ביותר על ידי אנשים מסוימים אשר ביכולתם לגרום לאנשים אחרים להאמין להם ולשתף אותם בדברים אינטימיים או בדברים אישיים ואז למעשה נותנים בידי אותם אנשים כלי נשק קטלניים.

לדוגמא אדם מסוים אשר מנהל שיחה עם אשה מסוימת ואותו אדם הינו נשוי ומנהל רומן אסור עם אותה אשה והיא פולטת כאילו במקרה משפט אשר רומז לכאורה רמיזה בדבר אשתו והעובדה כי אינה יודעת כי בעלה בוגד בה שאז אותו גבר חש ובצדק כי היא למעשה מאיימת עליו בעזרת הידע שלה.

דוגמא נוספת היא שימוש בכישלונות עבר מסוימים של אדם מסוים על מנת ללחוץ על כפתורים מסוימים אצלו ולהוציא אותו משלוותו כגון שני חברי ילדות אשר שמרו על קשר גם בבגרותם ויש לאחד מהם ידע בדבר אירוע מביך אשר קרה לשני ובעת ויכוח ביניהם, שולף את הידע הזה כגון – זוכר בטיול השנתי שמרחו לך חרא בשק שינה? אולי משעשע אולם מציג את האדם המסוים באור מגוחך ולא מחמיא.

כאשר אדם מסוים מקטר לבת זוגו על כי כואב לו הראש לצורך הדוגמא, היא תקטין את דבריו בכך שתאמר לו, גם לצורכי הסחטנות שבדרך – אתה מקטר שכואב לך הראש? יש לך מושג בכלל מה זה כאבים של לידה? אין לך זכות לקטר. בעוד אותו אדם מסוים שכמובן אינו יודע כאבי לידה מה הם, יאלץ מן הסתם להפחית מעוצמת קיטוריו על מנת שלא יוכל להשתמש בהם לצורך השגת מטרותיו שלו.

אותה דוגמא של מודל שימוש בהקטנת דברי השני היא תלונה של חייל כלפי מפקדו כי קשה לו לרוץ, ואז אותו מפקד יאמר לו כתשובה מתבקשת – תאמין לך שהיה לך קשה הרבה יותר אם היית רץ תחת אש חייה כאשר כדור תקוע לך ברגל, אז תשתוק ותמשיך לרוץ.

ואכן ברוב המקרים, סחטנות בלתי מודעת זאת של המפקד, תפעל את פעולתה ותגמד את יכולתו של אותו חייל לקטר ולהוציא את הקושי שלו החוצה.

טכניקה זו למעשה משמעותה – לגרום לצד השני לא לבלבל את המוח לצד הראשון.

הדוגמא הבאה אופיינית לכל סוגי הסחטנות הרגשית והיא העברת מסרים דרך אנשים אחרים או באמצעות שרבוב הדברים במשפטים לא קשורים ולמעשה שילוב של מניפולציות נוספות.

לדוגמא כאשר קיים צד נוסף אשר “מתרגם” מסרים מסוימים אשר מבקש צד אחד להעביר לצד שני ומשתמש כאמור בגורם שלישי, כסוג של אחד שינגיש את הדברים באופן מסוים.

זוהי טכניקה לכל דבר ועניין מאחר והכי פשוט כמובן לאמר את הדברים באופן ישיר וגלוי ללא אותו מתווך ואולם כמובן שהדבר המרחיב מאוד את קשת האפשרויות להפעלת סחיטה רגשית.

לדוגמא שלוש חברות ששתיים מהן רבו והשלישית מתכתבת בשליחותה של האחת על מנת לגשש אצל השנייה אם ניתן להתפייס. המסרים יועברו באופן מסוים, לעיתים קרובות באופן די מגמתי לצד השני, טכניקה זו מכילה בתוכה כאמור מגוון אפשרויות רחב ביותר כאשר ניתן להשתמש כאמור בעוד ועוד אנשים על מנת להרחיב את מנעד האפשרויות.

למעשה באמצעות זריעת בלבול וחוסר הבנת הדברים אצל הצד השני ושמירת הבילבול הזה לצורכי משא ומתן זוהי סחיטה לכל דבר מאחר והדברים אינם נאמרים באופן מפורש וברור מסיבות מכוונות וכאשר קיים שימוש כאמור בגורם שלישי או יותר אשר יונחו על ידי הצד הראשון איך לנסח את הדברים עבור הצד השני שאז נשמרות כל אופציות התמרון של המצב באופן מגמתי ולצורך שיפור העמדות.

טכניקה זו נפוצה בעיקר בעולם העסקי והפוליטיקה ואולם גם במערכות יחסים זוגיות היא נפוצה מאוד ובעיקר אצל יועצים זוגים אשר משמשים עבור מי מבני הזוג כשליח נוח להעברת מסרים מסוימים אשר יוכלו לשמש לאחר מכן אמצעי סחיטה.

לדוגמא גבר מסוים אשר אמר ליועץ שאשתו לא מספקת אותו מינית ואותו יועץ בשיחה עם האשה אומר לה שלתחושתו הגבר לא מסופק מינית, שהרי המסר הועבר דרך הדלת האחורית ובאמצעות מישהו אחר והגבר המסוים תמיד יוכל להכחיש או להסתייג והכל בהתאם לנסיבות.

דמגוגיה ושימוש בכעס מדומה כמובן שנכנס לקטגוריה של סחטנות רגשית בדרך כלל האנשים שמשתמשים באותה דמגוגיה עושים זאת להשגת מטרה מסוימת, גם שימוש בכעס מדומה ולא אמיתי הינו חלק בלתי נפרד מאותה טכניקה אשר בסופו של דבר מגיעה מן המקום של חוסר כנות המוצגת כעודף כנות.

הדמגוג ישמיע את דבריו בלהט גדול ויסלף את הדברים הפשוטים לכלל העצמה גדולה של הדברים.

מצטיין בשימוש כזה הינו לדוגמא ביבי נתניהו אשר שימוש במשפטים דמגוגים כגון – הערבים מסתערים על הגדרות ורצים לקלפי – עודד עשרות אלפי מצביעים פסיביים ללכת להצביע עבורו בשעות האחרונות של יום הבחירות לאחר שביבי קיבל מן השטח נתונים כי חסרים לו קולות.

דמגוגיה וכעס מדומה הינם שיטות מקובלות אצל מנהיגים אשר שולטים על נתיניהם ביד רמה ובשיטות הפחדה.

גם דונאלד טראמפ ידבר בצורה דמגוגית ובכעס גדול וזאת לצורך סחטנות רגשית מובהקת.

הסחטן הרגשי ידוע כשואב אנרגיות מובהק.

בדרך כלל הוא מתמיד וחוזר עוד ועוד על הדברים אותם הוא אומר תוך כדי שאיבת האנרגיות של הצד השני, וע”י כך את החלשת כוח ההתנגדות של הצד השני כתוצאה מחוסר באנרגיות.

למעשה תוך כדי שיחה שמתנהלת בין אדם מסוים לבין אשה מסוימת, אומר הגבר שוב ושוב את דבריו וכל פעם בניסוח אחר ובנימת קול אחרת כך שישמעו באוזני האשה שוב ושוב וכוחותיה והאנרגיות שלה אט אט יתפוגגו וכך בסופו של דבר כנראה שהיא תוותר ותיכנע.

זוהי כמובן טכניקה אשר גם נכללת בקטגוריה של סחטנות רגשית אשר נועדה להשיג הישגים טאקטיים, אסטרטגיים או כל הישג אשר יכול לקדם את הסחטן הרגשי אל עבר מטרתו או מטרותיו בין אם מודע הוא לכך ובעיקר אם אין הוא מודע אליהם, אנרגיות מבוזבזות ומיותרות אשר היו יכולות להישמר אצל שני הצדדים באופן חיובי אם לא הייתה מתקיימת סחטנות רגשית זו.

ניצול של אנשים חלשים לצורך השגת מטרות ודברים הינם הצד המכוער ביותר של הסחטנות הרגשית. נציין כי משתמשים בטכניקות אלה בעיקר גברים אשר מזהים נשים חלשות ופגועות ומפעילים עליהם סחטנות בזויה לצורך השגת סקס קל וניצול מיני מחפיר, משתמשים בכך אנשי מכירות אשר מזהים אנשים חלשים ותמימים, ובמקרים מסוימים אף משתמשים בכל נוכלים המנצלים באמצעות סחיטה רגשית אנשים אשר מפסידים את מיטב כספם וכבודם על מזבח התמימות והחולשה שלהם.

הסחיטה הרגשית גורמת לתסכול רב אצל המנוצלים והנסחטים ונמצאים הם במערבולת קשה מנשוא.

הנסחטים מגיעים למצב שבו הם יעשו כל דבר על מנת להפסיק אותה וזהו בדיוק הרגע שבו הסחטן מרגיש כי קיבל את שלו והשיג את מבוקשו ובדרך כלל עובר לקורבן הבא או עובר לנושא הבא ברשימת הדברים אותם ירצה הוא להשיג.

 

 

שתף מאמר:

עוד
מאמרים

הכבוד

הכבוד

הכבוד הוא ראשית כל ולפני הכל התנהגות ונורמה אשר מושרשת בתוך נושא חינוך והערכים של מסורת ושל אמונה שקיימים דברים אשר הינם משמעותיים והתנהגות מכבדת הינה גם כלפי אנשים ואמונתם וגם כלפי אנשים ודרך התנהגותם החיצונית.

קרא עוד »

תיקשור בנושא ההתעמקות

יכולתו של האדם לעצור לעיתים ולהתבונן פנימה על דברים מסוימים אשר על פני השטח נראים למראית עין בסיסים וסטנדרטים על מנת להבין ולהפנים היא העמקה.

קרא עוד »